ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Logo salezjanów.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.”
Biblia księgą Boga i ludzi
Motyw śmierci w średniowieczu
Skąd pochodzą zasady moralne?
Temat: Muzyka średniowiecza.
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Oświecenie – czasy uczonych
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Fundamenty kultury europejskiej
Test Opracowała mgr Ewa Turek
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Renesans.
KATEDRY GOTYCKIE.
Średniowiecze.
ŚREDNIOWIECZE EUROPA: 476r. – 1492r.
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
…– myślę o najbliższych
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Średniowiecze.
Troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem (
Średniowiecze.
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
W kraju Mieszka I.
57. Europa wspólnotą ducha – Kościół w zjednoczonej Europie
Średniowiecze – synteza epoki
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Różne typy źródeł historycznych
Barok.
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla przedsiębiorstw i konsumentów. Teoria i praktyka Adam Gomoła Publiczne Gimnazjum nr 9 w Opolu Opiekun:
OD IMPERIUM RZYMSKIEGO DO NARODZIN EUROPY Materiały pomocnicze do lekcji historii w klasie V szkoły podstawowej Opracowała: Iwona Zarębska.
Logo salezjanów.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
RENESANS KAROLIŃSKI.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Damian Cieśla.  Identyfikacja kulturowa;  Identyfikacja etniczna;  Identyfikacja religijna;  Wg prawa Izraela – osoba, która ma ortodoksyjną żydowską.
ZAKONY I KLASZTORY W ŚREDNIOWIECZNEJ POLSCE
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Przemysław A., Aleksandra K., Julita I.. CHRZEST POLSKI – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji.
Buddyzm.
KRZYŻACY – OBRAZ ŚREDNIOWIECZA
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
„KRZYŻACY”.
Prezentację wykonała:
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZU
Powszechny system ochrony praw człowieka
KARTEZJUSZ i PASCAL
Materiały dla studentów NSP
Kultura współczesnego świata
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Zapis prezentacji:

ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska, Weronika Zawisza, Mateusz Raus, Oliwia Trygar,

ŚREDNIOWIECZE – RAMY CZASOWE Epoka ta trwała ponad 1000 lat. Obejmowała czasy od upadku cesarstwa rzymskiego (476r.) do odkrycia Ameryki przez Kolumba (1492r.). W tym okresie narodziła się kultura współczesnej Europy.

NAZWA „ŚREDNIOWIECZE” Średniowiecze - z łac. medium aevum, media aetas - wieki średnie. Nazwa epoki powstała w XV – XVI wieku, kiedy to (błędnie) sądzono, iż epoka ta jest tylko okresem przejściowym pomiędzy dwiema wielkimi epokami – Starożytnością oraz Renesansem, a także jest epoką, która w zasadzie nie wniosła nic nowego i nie zasługuje na inną, właściwą sobie nazwę. „Wieki średnie”, w odczuciu ludzi Renesansu, były po prostu ciemnym, mało znaczącym okresem pośrednim. W powszechnym odczuciu była to epoka kryzysu, intelektualnego zastoju, stagnacji i zacofania.  Epokę tę nazywano etapem mrocznym, popularne było stwierdzenie: „długa noc średniowiecza”. Średniowiecze przeciwstawiano głównie prądom Starożytności, na tle których zdawało się wypadać dość blado. Do dziś w powszechnym użyciu funkcjonuje powiedzenie „nie żyjemy w średniowieczu”, które wskazuje na zacofanie tej epoki. Tymczasem jest to pogląd niesłuszny i dla średniowiecza bardzo krzywdzący.   

Jan Matejko: „Przyjęcie Żydów w Polsce”

UNIWERSALIZM Średniowieczny uniwersalizm oparty był na dominacji religii chrześcijańskiej w całej niemal Europie. Ze względu na to, iż wszystko w życiu podporządkowane było religii, światopogląd chrześcijański rządził myśleniem, odczuciami, postępowaniem i twórczością wszystkich ludzi średniowiecza. Dlatego też wszystkie występujące znaki były czytelne dla każdego chrześcijanina. Prócz tego obowiązywały te same, narzucone przez religię, normy moralne i wzorce osobowe. Ponadto wszystkie niemal państwa podporządkowane były jednemu władcy, przez co stanowiły niemalże monolit religijny. 

Giotto di Bondone: „Opłakiwanie Chrystusa”

TEOCENTRYZM Postawa intelektualna polegająca na uznaniu Boga za najwyższą wartość, a zarazem za przyczynę, zasadę i ostateczny cel całości stworzenia. Zakłada, że Bóg stanowi absolutny punkt odniesienia dla wszystkich innych wartości, zdarzeń, zjawisk i że w takiej właśnie perspektywie należy rozważać kwestie sensu istnienia, przeznaczenia człowieka oraz mechanizmów rządzących dziejami świata. Teocentryzm był szczególnie charakterystyczny dla myśli średniowiecznej. W teologii chrześcijańskiej, zasada w myśl której zagadnienia związane z Bogiem mają pierwszeństwo przed wszelkimi innymi.

Katedra w Reims, Francja

SPOŁECZEŃSTWO Społeczeństwo średniowieczne nie było jednolite i dzieliło się na stany, czyli warstwy, które różniły się między sobą pod względem praw i obowiązków. W większości państw europejskich były to: duchowieństwo- jedyna w średniowieczu społeczna, wykształcona klasa; przepisywali księgi i gromadzili biblioteki, rycerstwo- wpływowa warstwa społeczna w średniowieczu, mieli ogromne znaczenie w społeczeństwie, mieszczaństwo- zamożnością i kulturą dominowali nad nieokrzesanym i biednym rycerstwem; nie mieli znaczącego wpływu na politykę kraju, chłopstwo- najniższa grupa w społeczeństwie; nie posiadała żadnych przywilejów.

Mistrz z Flémalle: „Matka Boska z Dzieciątkiem w ogrodzie”

BIBLIOGRAFIA średniowiecze.klp.pl, Podręcznik: „Śladami przeszłości”, Popularna Encyklopedia Powszechna, wikipedia.org, cudaswiata.archeowiesci.pl, peku.pl

NOTATKA Średniowiecze ( 476r.- 1492r.) swoją nazwę wzięło od tego, że uważano je za epokę przejściową między Starożytnością a Renesansem. Uniwersalizm- dominacja religii chrześcijańskiej w niemal całej Europie. Teocentryzm- uznanie Boga za najwyższą wartość, stanowiącą absolutny punkt odniesienia. Społeczeństwo w średniowieczu dzieliło się na: duchowieństwo, mieszczaństwo, rycerstwo, chłopstwo.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! 