Konferencja prasowa Ministra Transportu Jerzego Polaczka NOWE ROZWIĄZANIA KOLEJOWE W AGLOMERACJI ŚLĄSKIEJ. DWA LATA ZMIAN W GRUPIE PKP Konferencja prasowa Ministra Transportu Jerzego Polaczka Katowice, 12 października 2007 r.
Reaktywacja regionalnych linii kolejowych W latach 2005 - 2007 Grupa PKP reaktywowała ruch na 10 liniach regionalnych zapewniając komunikację kolejową mieszkańcom ponad 60 miejscowości Od lutego 2008 PKP Przewozy Regionalne reaktywują połączenie kolejowe Gliwice – Bytom. Będą je obsługiwać 42 pociągi dziennie! Czas przejazdu pociągiem w nowym połączeniu: około 20 minut Czas przejazdu samochodem: 40 minut
Katowice, Dworzec Główny PKP (2) Harmonogram co zrobiliśmy... maj 2007r. – zatwierdzenie przez Zarząd PKP S.A. procedury wyłaniania inwestorów, lipiec- sierpień 2007r. – przyjęcie ostatnich raportów doradcy, 10 lipiec 2007r. ogłoszenie o Zaproszeniu do rokowań w celu wyłonienia Inwestora, 16 lipiec 2007r. seminarium informacyjne dla potencjalnych inwestorów, na dzień 4.10.2007r. 20 podmiotów gospodarczych nabyło Memorandum Informacyjne,
Katowice, Dworzec Główny PKP (3) Harmonogram co przed nami ... 26 październik 2007 – termin złożenia odpowiedzi na zaproszenia przez potencjalnych inwestorów, koniec listopada 2007r. – wybór 3÷5 firm – inwestorów, I dekada stycznia 2008r. – złożenie ofert przez inwestorów, połowa lutego 2008 roku – parafowanie umowy, koniec 2008 roku – „wbicie łopaty”, 2011 – zakończenie realizacji inwestycji.
Katowice, Al. Roździeńskiego 1 (3) Harmonogram co zrobiliśmy... 19.06.2007r. - ogłoszenie w prasie o zaproszeniu do składania propozycji zagospodarowania wraz z Memorandum, Memorandum Informacyjne nabyło 10 podmiotów gospodarczych, pierwszy tydzień lipca 2007r. – seminarium informacyjne, 14 września 2007r. – końcowy termin odpowiedzi na zaproszenie i formalne rozpoczęcie prac komisji, wpłynęło 6 ofert ( 1 podmiot krajowy i 5 zagranicznych).
Katowice, Al. Roździeńskiego 1 (4) Harmonogram co przed nami ... koniec I dekady listopada 2007r. – wybór 2÷3 podmiotów do szczegółowych negocjacji, koniec listopada 2007r. – złożenie ofert, styczeń 2007r. – parafowanie umowy z wybranym inwestorem (uzyskanie stosownych zgód korporacyjnych oraz decyzji administracyjnej MT), listopad 2008 roku – „wbicie łopaty”, koniec 2011r. – zakończenie realizacji inwestycji.
Katowice, ul. Dworcowa (3) HARMONOGRAM co zrobiliśmy... Informacja o zamiarze sprzedaży nieruchomości w Rzeczpospolitej, Gazecie Wyborczej i Dzienniku Zachodnim - 15.05.2007 r. i 29.05.2007r. Ogłoszenie o przetargu 25 września 2007r. co przed nami ... Przetarg ustny nieograniczony 16 październik 2007r.
Mapa parkingów w systemie Park & Ride (2006 – 2007) Legenda: parking 2007 parking 2006 liczba uruchomionych parkingów w 2006 liczba planowanych parkingów w 2007
Parkingi Park & Ride w województwie śląskim (wybudowane w 2006 – i planowane do wybudowania w 2007) 2006: Dąbrowa Górnicza Sieraków, Świętochłowice, Bytom, Koszęcin, Poraj, Łazy Mikołów, Orzesze na 78 samochodów Parkingi są bezpłatne 2007: Katowice Ligota Zebrzydowice Dąbrowa Górnicza Gołonóg Mikołów na 23 samochody
Dworce Kolejowe przeznaczone do modernizacji w ramach przygotowań do EURO 2012 Gdynia Główna Sopot Szczecin Główny Warszawa Gdańska Poznań Główny Warszawa Wschodnia Warszawa Zachodnia Warszawa Centralna Wrocław Główny Chorzów Miasto Chorzów Batory Katowice Główne Zabrze Kraków Główny
Wyniki przewozowe i ekonomiczno – finansowe Grupy PKP za 9 m-cy 2007r.
Liczba przewiezionych pasażerów w okresie 9 m-cy w latach 2002 – 2007 przez Spółki Grupy PKP
Przewozy pasażerów przez przewoźników Grupy PKP Praca przewozowa +4,2 mln pas. PR + 2% IC + 9% SKM + 3% PR + 1% IC + 9% SKM + 3%
Przewozy towarów Przewozy Praca przewozowa +1,14% +3,01% 36 305,0 mln ton Praca przewozowa +1,14% mln tkm +3,01% 36 305,0 35 230,5
1. Zbilansowanie działalności bieżącej spółek Grupy PKP
Wynik netto spółek Grupy PKP w okresie 9 m-cy 2006r. i 2007r. Wyszczególnienie 9 m-cy 2006 9 m-cy 2007 PKP S.A. -105,3 12,6 PKP Cargo 30,0 10,2 PKP LHS 54,8 44,8 PKP Przewozy Regionalne *) -180,9 -33,0 PKP Intercity *) 24,4 34,5 PKP SKM 6,6 8,2 PKP Polskie Linie Kolejowe -31,8 94,4 PKP Energetyka 15,3 18,1 PKP Informatyka 0,2 1,0 Telekomunikacja Kolejowa -8,6 -1,5 mln zł *) Wyniki spółek PKP Przewozy Regionalne i PKP Intercity nie uwzględniają wpłat z Funduszu Kolejowego (odpowiednio: 132 074,2 tys. zł PRG i 13 979,2 tys. zł INC)
Dofinansowanie spółek Grupy PKP z Budżetu Państwa i środków samorządowych
2. Zapewnienie rozwoju transportu kolejowego
Nakłady inwestycyjne w Grupie PKP w latach 2003 - 2007
z wykorzystaniem środków: EU + PKP + Budżet Państwa + prywatne ZADANIA INWESTYCYJNE Wielkość nakładów inwestycyjnych w okresie 2007 – 2012 z wykorzystaniem środków: EU + PKP + Budżet Państwa + prywatne Zadanie 1 -Linie Kolejowe - 6,7 mld EUR, Zadanie 2 - Dworce Kolejowe - 1,5 mld EUR, Zadanie 3 - Tabor - 1,2*mld EUR. * - bez środków EFRR w ramach 16 RPO OGÓŁEM – 9,4 mld EUR
Inwestycje w infrastrukturę kolejową (Nawet do 8 mld zł!) > 4000 4000 * 2873 1321 1358 993 1002 885 949 794 415 416 * Struktura finansowania na lata 2008-09 nie została jeszcze szczegółowo określona
ZADANIE 1 - Linie Kolejowe GDYNIA HEL GDAŃSK SŁUPSK SKANDAWA KOŁOBRZEG BRANIEWO TRAKISZKI KOSZALIN ŚWINOUJŚCIE ELBLĄG TCZEW BOGACZEWO (MAPA LINII KOLEJOWYCH wg INDYKATYWNEGO WYKAZU DUŻYCH PROJEKTÓW DLA PO „I i Ś”) (1) BIAŁOGARD MALBORK KORSZE SUWAŁKI PŁOTY SZCZECINEK EŁK OLSZTYN SZCZECIN G. IŁAWA CHOJNICE KUŹNICA BIAŁ. SZCZECIN STARGARD SZCZ. GRUDZIĄDZ PIŁA BYDGOSZCZ DZIAŁDOWO KRZYŻ BIAŁYSTOK OSTROŁĘKA TORUŃ SIEMIANÓWKA ŁAPY GORZÓW WLKP. INOWROCŁAW KOSTRZYN SIERPC NASIELSK POZNAŃ GNIEZNO MAŁKINIA RZEPIŃ CZEREMCHA KUNOWICE TŁUSZCZ BARŁOGI WARSZAWA ZBĄSZYNEK ŁOWICZ Mińsk Maz. Siedlce CZERWIEŃSK KUTNO TERESPOL GUBIN ZIELONA GÓRA . Do 2012r. zostanie zmodernizowanych 1200 km linii kolejowych LESZNO JAROCIN Grodzisk Maz Małaszewicze NOWA SÓL ŁÓDŹ PILAWA Łuków ZASIEKI ŻARY GŁOGÓW KOLUSZKI ŻAGAŃ OSTRÓW WLKP. KALISZ TOMASZÓW RAWICZ ZD.WOLA MAZ. WĘGLINIEC IDZIKOWICE DĘBLIN ZGORZELEC LEGNICA OLEŚNICA PIOTRKÓW TRYB. RADOM LUBLIN REJOWIEC KĘPNO DOROHUSK ZAWIDÓW SKARŻYSKO KAM WROCŁAW KLUCZBORK CHEŁM JELENIA GÓRA CZĘSTOCHOWA KIELCE WAŁBRZYCH BRZEG Psary SANDOMIERZ STALOWA WOLA Realizacja do 2012 KŁODZKO OPOLE ZWIERZYNIEC NYSA ZAWIERCIE ZABRZE modernizacje z budżetu do 2006 modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. priorytetowe modernizacje z budżetu po 2013 budowa nowych linii po 2014 r. modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. rezerwowe K-RZYN KOŹLE MIĘDZYLESIE GLIWICE HREBENNE KATOWICE PRZEWORSK RYBNIK PSZCZYNA TRZEBINIA TARNÓW CHAŁUPKI OŚWIĘCIM KRAKÓW CZECH.DZ. DĘBICA RZESZÓW BIELSKO B. ZEBRZYDOWICE PRZEMYŚL MEDYKA CIESZYN ŻYWIEC JASŁO CHABÓWKA NOWY SĄCZ ZAGÓRZ ZWARDOŃ ZAKOPANE MUSZYNA
Tabor (w ramach POIiŚ na lata 2007-2013) Zakup 20 szt. pociągów zespolonych 200/250 km/h Zakup 36 szt. elektrycznych zespołów dalekobieżnych 160 km/h
Tabor (w ramach POIiŚ na lata 2007-2013) Modernizacja 247 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EN 57) Modernizacja 380 szt. wagonów osobowych
Grupa PKP 2003 r. 2007 r.* - 2 278 mln zł Wynik finansowy Dofinansowanie samorządów wojewódzkich do pociągów regionalnych 552 mln zł 0 zł Dofinansowanie pociągów MW i MN 229 mln zł - 3 mln zł Wzrost/spadek przewożonych pasażerów + 1,5 mln zł 1 380 mln zł Wartość inwestycji 4 100 mln zł 841 mln zł Wartość inwestycji na drogi kolejowe 2 952 mln zł 337 mln zł Wartość inwestycji na tabor kolejowy 875 mln zł 3 Ilość spółek Grupy osiągających zysk 8 8,2 mld Zadłużenie PKP S.A. 6,2 mld * Prognoza wykonania ** Wynik nie uwzględnia kosztów obsługi historycznego zadłużenia w wysokości 250 mln zł
Dziękuję za uwagę