Technologie wspierające zarządzanie wiedzą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

I część 1.
Zarządzanie informacją a produktywność przedsiębiorstwa
Rafał Hryniów Tomasz Pieciukiewicz
SCR 2008/2009 – informatyka rok 5. Edytor Wizualny - Agenda Przeznaczenie komponentu Funkcjonalność Opis działania.
Jarosław Sokolnicki Zbigniew Szcześniewski Microsoft
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
Budowanie rozwiązań biznesowych na platformie MOSS 2007
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
11 Poprawne modele zawartości. Zarządzanie zmianami struktury.
Technologie zarządzania wiedzą Technologie zarządzania wiedzą2 Tendencje w biznesie Źródło: Gladstone, B., From Know-How to Knowledge – The.
Poprawne modele zawartości. Zarządzanie zmianami struktury. 30 października 2003.
Technologie wspierające zarządzanie wiedzą
Technologie wspierające
XML w zarządzaniu formularzami ubezpieczeniowymi ZUS
11 RDF Wertykalne zastosowania XML-a. 22 RDF - Wprowadzenie Problemy Sieć jest nieczytelna dla programów komputerowych. Sieć zawiera zbyt wiele informacji.
Technologie zarządzania wiedzą
Modelowanie wiedzy.
Technologie zarządzania wiedzą
Zaawansowana składnia XML XML Schema
11 Systemy zarządzania dokumentami. 22 Statystyka 90% zasobów informacyjnych firm jest przechowywanych w dokumentach a nie w bazach danych (Delloite &
Technologie zarządzania wiedzą Technologie zarządzania wiedzą2 Tendencje w biznesie Źródło: Gladstone, B., From Know-How to Knowledge – The.
Architektura systemu Gra strategiczna „Strusia Jama”
PySBQL Język zapytań dla obiektowych baz danych. Aplikacje bazodanowe Główny nurt budowania aplikacji opiera się na połączeniu: SQL JDBC Java Jak wyświetlić
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Content Management System
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Wykład 2: Systemy klasy C.A.T. (Computer-Aided Translation)
Microsoft WinFS – nowy system plików, zasada działania. Wojtek Galek.
Życiorys mgr inż. Krystyna Dziubich Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzona: r. Wykształcenie: studia uzupełniające.
mgr inż. Adam Łukasz Kaczmarek Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Systemy zarządzania treścią CMS
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Dziedzina problemu. Opracowanie koncepcji, projekt i częściowa implementacja portalu ofert turystycznych.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Przykład wykorzystania komercyjnych i niekomercyjnych źródeł informacji w pracy Biblioteki Chemicznej ZUT Agnieszka Bajda
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
USŁUGA FTP 1. Definicja FTP. FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików) jest protokołem typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie.
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Mapy jako sposób prezentacji pomysłów, informacji i wiedzy
Rozwój aplikacji przy wykorzystaniu ASP.NET
Systemy zarządzania treścią Wykład 1
1 Informatyzacja w Normalizacji Warszawa,
Softeris Portal System CMS. System CMS System Zarządzania Treścią umożliwiający łatwe tworzenie elastycznych stron internetowych oraz portali intranetowych.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Jak to działa? aplikacje desktopowe usługi online urządzenia
OfficeObjects® Portal
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Blogi w nauczaniu języka obcego.
Urządzenia 1 mld smartfonów do 2016 r., 350 mln z nich jest używanych w pracy Ludzie 82 % populacji online korzysta z sieci społecznościowych Chmura.
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Wyszukiwanie informacji w internecie
XML i nowoczesne technologie zarządzania treścią Wykład monograficzny Semestr zimowy 2008/09 Szymon ZiołoPatryk Czarnik
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
SERWIS PORTALU ONTOLOGICZNEGO DEDYKOWANY DLA SYSTEMU OCS.
Serwery Aplikacji Bezpieczeństwo w Aplikacjach.NET uruchamianych pod IIS Arkadiusz Popa, WMiI, UŁ.
1. Podaj definicję kartografii internetowej. 2. Geographic Markup Language: a) Jest schematem XML a) Opisuje obiekty w fizycznej przestrzeni a) Jest formatem.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
INTERNET jako „ocean informacji”
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

Technologie wspierające zarządzanie wiedzą

Modne hasło: zarządzanie wiedzą Wiedza – najcenniejszy zasób w organizacji. Zarządzanie wiedzą: powstawanie wiedzy, przesyłanie wiedzy (dzielenie się wiedzą), wykorzystanie wiedzy.

Wiedza a kultura organizacyjna Psychologiczne bariery przepływu wiedzy: "gromadzisz wiedzę – masz władzę – budujesz swój autorytet", "korzystając z cudzej wiedzy przyznajesz, że jesteś niekompetentny". Syndrom klasy szkolnej. Motywowanie do dzielenia się wiedzą: ocenianie pracowników, udział w efektach wykorzystania wiedzy, tworzenie warunków do wymiany wiedzy: czas i miejsce, technologia.

Rozwiązania System plików (na dysku sieciowym). System zarządzania dokumentami/treścią: metainformacje, workflow, wersje, uprawnienia, ..., SGML/XML, Intranet – zarządzanie i publikowanie treści w jednym. Portal korporacyjny: każdy jest zarówno czytelnikiem, jak i autorem, udostępnianie zintegrowanej informacji z: systemów biznesowych organizacji, Internetu; jednokrotna autoryzacja dostępu do wszystkich zasobów, personalizacja. Czy to jest zarządzanie wiedzą?

Co autor miał na myśli Co ciekawsze definicje systemu zarządzania wiedzą: baza wszystkich pracowników, ich doświadczeń i umiejętności, pozwalająca na znalezienie osoby o zadanym doświadczeniu, system umożliwiający okreslenie statusu i miejsca przebywania przesyłki (w firmie kurierskiej), system przekazu obrazu wideo, pozwalający ekspertom na zdalną diagnozę i naprawę uszkodzonych szybów naftowych. Czy to jest zarządzanie wiedzą?

Czym tak na prawdę jest wiedza? To więcej niż: informacja, tekst, dokument. To sieć powiązań, relacji, skojarzeń między informacjami, doświadczeniami, spostrzeżeniami. Tymczasem: systemy zarządzania dokumentami, systemy zarządzania treścią, portale korporacyjne operują na dokumentach!

Wiedza a technologia (3) Modelowanie wiedzy: ontologia – schemat modelowanej dziedziny: typy pojęć, typy relacji między pojęciami, mapa wiedzy: abstrakcyjne pojęcia, powiązania między pojęciami, wystąpienia pojęć w dokumentach. System zarządzania wiedzą: budowanie ontologii, budowanie, rozwijanie mapy wiedzy, nawigacja po mapie wiedzy.

Mapa wiedzy – przykład ryba śledzie w oliwie śledź świeży śledź główny składnik rodzaj śledzie w oliwie rodzaj śledź świeży śledź grupa podobny do przygotowywany z rodzaj śledzie w śmietanie śledź solony główny składnik grupa danie rybne składnik można zastąpić natka pietruszki suszona pietruszka

Ontologia – przykład Typy pojęć: przepis, grupa przepisów, składnik. Relacje: składnik wchodzi w skład przepisu, składnik jest głównym składnikiem przepisu, składnik jest rodzaju składnik, składnik jest przygotowywany ze składnika, składnik można zastąpić składnikiem, przepis należy do grupy przepisów, przepis jest podobny do przepisu

Geneza Topic Maps "W dzisiejszych czasach, większość ludzi nie potrzebuje więcej informacji. Jeśli już, to potrzebują jej mniej, ponieważ już toną w ogromnych jej ilościach." Steve Pepper "Euler, Topic Maps and Revolution" Oryginalna motywacja (1991): jednolity standard do reprezentacji indeksów, scalanie indeksów. Pomysł: utworzenie nad warstwą zasobów warstwy abstrakcyjnych pojęć, powiązanie obu warstw poprzez wystąpienia pojęć w zasobach.

Pojęcia Pojęcie (topic): abstrakcyjny byt, "co autor miał na myśli". Typ pojęcia: także jest pojęciem. Pojęcie posiada: nazwy, wystąpienia, role pełnione w powiązaniach.

Wystąpienia Wiążą pojęcia z warstwą zasobów: zasoby nie są częścią mapy pojęć. Nadają sens pojęciom. Role wystąpień.

Powiązania Tworzą sieć zależności między pojęciami: typy powiązań, role pojęć w powiązaniu, powiązania łączące więcej niż dwa pojęcia.

Warszawa Polska empolis Kompletny przykład Miasto Firma urodzony w człowiek miejsce stolica państwo miasto siedziba instytucja miasto Polska Warszawa Chopin empolis Polska Warszawa Polska empolis

Co z tego mamy? Mapa pojęć jako samodzielny, niezależny byt (dokument): oddzielona od warstwy zasobów, linki (powiązania) niezależne od warstwy zasobów. Więc: nad danym zbiorem zasobów można skonstruować wiele różnych map, jedna mapa może być użyta do nawigacji po wielu zbiorach zasobów. Reprezentacja wiedzy! "The GPS of the information universe".

Zastosowania Wydawnictwa encyklopedyczne: wartość dodana do informacji encyklopedycznej (poprzez możliwość łatwego znalezienia informacji), Mother Encyclopaedia. Zarządzanie witryną internetową: struktura witryny jako mapa pojęć, interfejs nawigacyjny – dzięki odpowiednim przekształceniom XSLT. Zarządzanie wiedzą w organizacjach. Wymiana/przesyłanie zakodowanej wiedzy.

Status Topic Maps: pierwotnie zwany Topic Navigation Maps, standard ISO/IEC 13250:2000, twórcy: Michel Biezunski, martin Bryan, Steven R. Newcomb, oparty na SGML-u i Hy-Time. XML Topic Maps (XTM): rozwijany przez TopicMaps.org – niezależne konsorcjum specjalistów, aktualnie dostępna wersja: 1.0 z 6.08.2001, twórcy: Steve Pepper i Graham Moore, oparty na XML-u i XLink.

XML Topic Maps – przykład <topic id="kompozytor"> <baseName><baseNameString>kompozytor</baseNameString></basename> </topic> ... <topic id="chopin"> <instanceOf><topicRef xklink:href="#kompozytor"/></instanceOf> <baseName><baseNameString>Fryderyk Chopin</baseNameString></basename> <baseName><baseNameString>Chopin, Fryderyk</baseNameString></basename> <occurrence><resourceRef xlink:href="http://www.encyklopedia.pl/chopin.htm"/></occurence> <topic id="polska"> <instanceOf><topicRef xklink:href="#kraj"/></instanceOf> <baseName><baseNameString>Polska</baseNameString></basename> <occurrence><resourceRef xlink:href="http://www.encyklopedia.pl/polska.htm"/></occurence> <association> <instanceOf><topicRef xklink:href="#urodzony-w"/></instanceOf> <member><rolespec><topicRef xklink:href="#osoba"/></rolecpec> <topicRef xlink:href="chopin"/> </member> <member><rolespec><topicRef xklink:href="#kraj"/></rolecpec> <topicRef xlink:href="polska"/> </member> </assoc> </topicMap>

TMQL – Topic Maps Query Language Trwają prace rozwojowe. Przykład: SELECT topic x WHERE x instance_of topic named "Job seeker” AND assoctemp y named "Person is skilled in” AND x in (assoc template_is y) has topic named "Java programming” AND x in (assoc template_is y) has topic named "German – fluent”

Narzędzia Topic Maps Loom, InfoLoom  www.infoloom.com k42, empolis  www.topicmaps.com  www.empolis.co.uk Ontopia Knowledge Suite  www.ontopia.net TM4J, Topic Maps for Java  tm4j.org  www.techquila.com

Nic nie jest za darmo... Sieć semantyczna – wartość dodana do zasobów: wymaga (ręcznego) utworzenia, wymaga stałej aktualizacji (np. dodawania wystąpień nowych dokumentów). Niezbędny wysiłek organizacyjny: zaprojektowanie ontologii, zmiana podejścia autorów (dokument to nie wszystko).

Czy da się prościej? Ukryjmy wiedzę w systemie: pokażmy użytkownikom, że jest użyteczna, nie zmieniajmy nawyków użytkowników, nie narzucajmy obowiązku aktualizacji mapy wiedzy. Repozytorium Wiedza aktualizacja nawigacja wyszukiwanie Wiedza aktualizacja nawigacja wyszukiwanie

inteligentne odpowiedzi Wyszukiwanie a wiedza zapytanie Wyszukiwanie wsparte modelem wiedzy: konfrontuje zapytanie z modelem wiedzy, znajduje dokumenty semantycznie odpowiadające zapytaniu. baza wiedzy wiedza dane i dokumenty inteligentne odpowiedzi

Model wiedzy – przykład Typ: składnik. Wartości i podobieństwa: śledź śledź świeży śledź solony natka pietruszki suszona pietruszka koperek 100 90 80 60 20

Model wiedzy – przykład Typ: kaloryczność Funkcja podobieństwa: 100% user input

Idealny system zarządzania wiedzą Funkcjonalność portalu korporacyjnego plus: zasoby opisane mapa wiedzy: interfejs aktualizacji mapy wiedzy, nawigacja; wyszukiwanie wsparte modelem wiedzy: zadawanie zapytań w języku naturalnym, rozpoznawanie polskiej odmiany wyrazów.