Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW W 2004 r. dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
FUNDUSZE STRUKTURALNE – CO DALEJ ?
CZY GOSPODARKA EUROPEJSKA I GOSPODARKA POLSKA SŁABNIE? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek 17 sierpnia 2011 r.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Zadłużenia gospodarstw domowych
Budżet państwa.
Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Opola za 2008 r. Opole, 30 kwietnia 2009r.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Cena Państwa Warszawa, Ile płacimy podatków (1) Zarabiający średnią Krajową Polak zapłaci w 2012 roku łącznie złotych podatków czyli.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Czy możliwe są oszczędności w systemie emerytalnym i rentowym
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
Finanse publiczne w świetle statystyk
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Finansowanie systemu zdrowia
Pomysłodawca i założyciel
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Wsparcie dla rozwoju technologii
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
„Naczelną zasadą polityki finansowej mojego rządu będzie (…) obniżanie podatków i innych danin publicznych” Donald Tusk Podwyżka podatku.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
CO CZEKA POLSKĄ GOSPODARKĘ w 2015 r.? Warszawa, 13 stycznia 2015 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polityka fiskalna państwa Konspekt wykładu 10 WNE UW Prof. Jerzy Wilkin.
1 Osoby starsze na rynku pracy
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Osoby starsze na rynku pracy
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.

W niektórych krajach obszar był nieduży, a urzędników mnóstwo. Skarbce publiczne kwitły, władca stawał się butny, a ministrowie rozrzutni. Dążąc do wielkich czynów ciągle wszczynali wojny. I dlatego pierwsi zginęli. W innych państwach...tak ustalono miary gruntu, że skarbce publiczne były puste, urzędników niewielu, władca oszczędny, a jego ministrowie pokorni w zarządzaniu ludem, który stał się zasobny..., i państwa te zwyciężyły. Źródło: Sun Zi – Sztuka wojenna, etiuda, Kraków 2003 Jest tak... A po reformie finansów publicznych, zwiększeniu swobody działalności gospodarczej, obniżeniu stawek podatkowych i pozapłacowych kosztów pracy ma być tak...

PKB 2006 = 1,05 bln zł PKB 2008 = ? PKB 2009 = ??? PKB 2007 = ? (wzrost o 5,5%) Rząd i politycy zakładają, że jest to czas na WYDAWANIE (niezarobinych jeszcze) pieniędzy Przedsiębiorcy – że jest to czas Na PRAWDZIWĄ REFORMĘ FINANSÓW PUBLCZNYCH

Dług publiczny w Polsce w 2005 r. = 460 mld zł, tj. 12 tys. zł na mieszkańca Koszty obsługi długu publicznego w Polsce w 2005 r. = 26,5 mld zł, tj. 13% wydatków publicznych Bowiem....

To, co zwane jest deficytem (...) umożliwia (...) prawodawcom głosowanie za wydatkami, jakich chcą ich wyborcy, bez konieczności głosowania za podatkami, aby za nie zapłacić. (...) ustawodawcy uwielbiają podkreślać KTO KORZYSTA, wolą natomiast nie rozmawiać o tym, KTO PŁACI. Źródło: M.Freedman

Źródło: Budżet państwa za 2005 r. 92,7 mld zł I efekt GŁOSOWANIA ZA WYDATKAMI jest widoczny !

Wzrost wydatków z budżetu (w latach ) przyspieszona i zwiększona waloryzacja rent i emerytur – ok. 9 mld zł wzrost płac w sektorze budżetowym – 3,5 mld zł pakiet prorodzinny – 2,2 mld zł dodatkowe wypłaty dla kombatantów – ok. 0,3 mld zł dopłaty do biopaliw – 1,3 mld zł utrzymanie wysokich wydatków na wcześniejsze emerytury – brak oszczędności min. 5 mld zł brak reformy KRUS - brak oszczędności ok. 10 mld zł Obniżenie wpływów do budżetu (w latach ) zmniejszenie klina podatkowego (obniżenie składki rentowej) – 24,6 mld zł obniżenie stawek PIT do 18 % i 30% - 8 mld zł Wzrost kosztów obsługi zadłużenia I co nam Rząd proponuje ?

Co z tego, co nam Rząd proponuje, może służyć podtrzymywaniu wzrostu gospodarczego ? Wzrost wydatków z budżetu (w latach ) przyspieszona i zwiększona waloryzacja rent i emerytur – ok. 9 mld zł wzrost płac w sektorze budżetowym – 3,5 mld zł pakiet prorodzinny – 2,2 mld zł dodatkowe wypłaty dla kombatantów – ok. 2 mld zł dopłaty do biopaliw – 1,3 mld zł utrzymanie wysokich wydatków na wcześniejsze emerytury – brak oszczędności min. 5 mld zł brak reformy KRUS - brak oszczędności ok. 10 mld zł Obniżenie wpływów do budżetu (w latach ) zmniejszenie klina podatkowego (obniżenie składki rentowej) – 24,6 mld zł obniżenie stawek PIT do 18 % i 30% - 8 mld zł Wzrost kosztów obsługi zadłużenia

Rząd nie wskazuje priorytetów ! Jeżeli wzrost gospodarczy nie starczy na wszystko, to co powinniśmy finansować w pierwszej kolejności ? wydatki na wsparcie rodziny służą tworzeniu długookresowych warunków dla rozwoju gospodarczego i warto je ponosić obniżenie pozapłacowych kosztów pracy – nie tylko zwiększy konsumpcję i oszczędności, ale zwiększy zdolności inwestycyjne przedsiębiorstw i zmniejszy szarą strefę obniżenie stawek podatkowych – nie tylko zwiększy konsumpcję i oszczędności, ale ograniczy szarą strefę wzrost płac w sektorze budżetowym – zwiększy konsumpcje i oszczędności, ale także zwiększy napływ profesjonalnych kadr do tego sektora

Na co pozwoli nam możliwy do osiągnięcia w kolejnych latach wzrost gospodarczy ?