©2008 Deloitte Advisory Sp. z o.o. V edycja konferencji SEPA INFRASTRUKTURA PŁATNICZA W ŚWIECIE SEPA Jak wyzwania obecnego rynku płatności wpływają na.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
niemiecki z ekonomią w tle
Advertisements

EBPP - nowy trend na rynku
Dla każdego ucznia i studenta w wieku od 18 do 26 lat oferujemy
Perspektywy rozwoju instrumentów finansujących zakup nowych samochodów w Polsce Przemysław Kowalczyk - Członek Zarządu Volkswagen Bank Polska,
Źródło: NBP.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
© SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. © SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. ©
Wpływy dyrektywy PSD na funkcjonowanie banków w Polsce
EMV w świecie SEPA - problemy i wyzwania migracji
Bank centralny w SEPA Konferencja „ ROK SEPA” Adam Tochmański
EuroELIXIR w SEPA pierwsze doświadczenia i plany rozwoju
SEPA w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
Wpływ Dyrektywy o usługach płatniczych na polski system płatniczy
SEPA w systemach KIR S.A. dr Tomasz Jończyk Dyrektor Departamentu Rozliczeń Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Warszawa-Miedzeszyn, 15 października 2007.
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
Doświadczenia BSB we wdrażaniu SEPA
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
Miejska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o. w Mielcu
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Platforma elektronicznego obrotu bezgotówkowego
Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa.
1.
1.
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
dr inż. Grzegorz Wojtenko
Dlaczego rachunek Nordea Spektrum ?
Agata Górska Marlena Siemieniewska
Dlaczego banki podążają za rewolucją technologiczną? Janusz Mieloszyk, mBank Rewolucja w finansach, 29 maja 2012 r.
Bankowość Mobilna.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Zakres, najważniejsze założenia Rozporządzenia SEPA end-date
Efektywne płatności jako fundament rozwoju gospodarki
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
BANKOWOŚĆ DLA MŁODZIEŻY
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Monika Hanus Payback Sp. z o.o.
System POCZTA kierunki rozwoju
Potrzeby samorządów lokalnych w kontekście współpracy z sektorem bankowym Danuta Kamińska Warszawa, 23 luty 2009.
Dostęp do własnego konta przez 24h na dobę bezpieczne miejsce do przechowywania zaoszczędzonych pieniędzy darmowa karta płatnicza (możliwość dokonywania.
KARTY BANKOWE.
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
Prezentacja usługi Przelewów Masowych dla
Ogólnokrajowa karta miejska
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Wyniki skonsolidowane BOŚ S.A r. Założenia rozwoju 2010 r.
SEKTOR IT AKTYWIZATOREM SKUTECZNEJ KONKURENCJI BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH NA RYNKU BANKOWYM Jerzy Różyński Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Pieniądz Elektroniczny
Rodzaje kart płatniczych.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Rodzaje kart płatniczych w Polsce
Współczesny bank – partner dla MSP
Detaliczne rozliczenia pieniężne
Urządzenia do obsługi kart
Specyficzne funkcje banku. Bankiem nazywamy bank komercyjny (depozytowo-kredytowy), który: jest samodzielną jednostką organizacyjną; określa na podstawie.
4/27/2017 Płatności internetowe i ich wykorzystanie w efektywnym zarządzaniu funduszami miejskimi Bartłomiej Danek Dyrektor Sprzedaży Segmentu Administracja.
© Copyright 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Bankowość w telefonie.
Bankowość Zajęcia 2 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
1 Innowacyjne rozwiązania płatnicze - system Express ELIXIR dr Tomasz Jończyk Dyrektor Linii biznesowej rozliczenia Kielce, 6 czerwca 2013 roku.
Specjalność: Menedżer Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Specjalność: Specjalista Bankowy
Specjalność: Menedżer Bankowy
Zapis prezentacji:

©2008 Deloitte Advisory Sp. z o.o. V edycja konferencji SEPA INFRASTRUKTURA PŁATNICZA W ŚWIECIE SEPA Jak wyzwania obecnego rynku płatności wpływają na pracę back office w banku komercyjnym ? – nowoczesne metody i technologie optymalizacji kosztów rozliczania płatności. Warszawa, 6 października, 2008r. Piotr Malec Dyrektor Dział Zarządzania Ryzykiem Deloitte

2 Agenda 1 Rynek płatności w perspektywie roku Reconet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności

3 Rynek płatności w perspektywie roku 2010 Na początku 2008 Centralny Bank Finlandii opublikował rezultaty projektu badawczego trendów w obszarze płatności na terenie Unii EuropejskiejPayment Habits Można zauważyć sześć wyraźnych trendów statystycznych w obszarze EU: –Transakcje bezgotówkowe wypierają płatności gotówkowe –Płatności elektroniczne zastępują przekazy papierowe –W coraz większym stopniu usługi typu self-service zastępują tradycyjną bankowość w oddziałach –Korzystanie z bankomatów spada ze względu na częstsze dokonywanie płatności kartami –Użycie kart debetowych rośnie szybciej niż korzystanie z kart kredytowych –Usługi typu direct debits rozwijają się zdecydowanie wolniej niż było to oczekiwane

4 Użycie instrumentów bezgotówkowych w krajach EU15 Ilość transakcji Źródło: ECB, Bank of Finland

5 Użycie instrumentów bezgotówkowych w krajach EU15 Volumen transakcji Źródło: ECB, Bank of Finland

6 Rynek płatności bezgotówkowych w 2006 Instrument Udział wartościowyUdział ilościowy Średnia wartość transakcji w EURO Karty płatnicze35%1%61 Przelewy29%92% Direct Debits27%3%420 Czeki10%4%1.380 Poziom automatyzacji transakcji Ilość transakcji elektronicznych na jednego mieszkańca Źródło: ECB, Bank of Finland

7 Wnioski Klienci zmieniają swoje przyzwyczajenia wolniej niż oczekują tego instytucje finansowe Np. przekonanie się do bankomatów czy bankowości elektronicznej zajęło ok. 10 lat Badania konsumenckie pokazują, że najważniejszym motywatorem jest CENA Najwięcej należy poprawić w obszarach: –Przyjazności interfejsu z użytkownikiem –Integracji z innymi systemami np. EBPP –Zwiększenia przepustowości Najtrudniejszym zadaniem jest zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do danego instrumentu

8 Contents Rynek płatności w perspektywie roku 2010 RecoNet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności

9 Oczekuje się że płatności będą: –szybsze, –tańsze, –bardziej bezpieczne, –łatwiejsze w obsłudze zarówno dla wysyłającego jak i odbierającego –bardziej zintegrowane z systemami i procesami klientów Automatyzacja księgowań płatności Integracja systemów i integracja z izbami płatniczymi Integracja systemów klientów korporacyjnych i obsługi self-service Integracja płatności klientów detalicznych i obsługi self-service Pełna integracja IT

10 Szybkość Ostatnia Dyrektywa EU - Payment Services Directive (2007/64/EC) zaleca skrócenie maksymalny czas realizacji polecenia przelewu: –do jednego dnia do LISTOPADA 2009, –za przyzwoleniem klienta do trzech dni do –dla płatności papierowych o jeden dzień dłużej. Poprzednia Dyrektywa - Credit Transfer Directive 97/5/EC określała ten czas na 5+1 dni bankowych w ramach EU W Polsce średni czas w 2006 roku wynosił 0,7 dnia.

11 Koszty w procesie płatności (elementy składowe) Płatnik/ Kupujący Bank Płatnika System Rozliczeń Płatności Bank Odbiorcy Odbiorca Sprzedawca Koszty przygotowania przelewu Ryzyko fraudu Ryzyko zagubienia płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty przewalutowania Koszty IT Koszty prowizji za rozliczenie Ryzyko fraudu Ryzyko błędu płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty telekomunikacyjne Koszty przetworzenia transakcji Koszty rozliczenia Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty prowizji za rozliczenie Ryzyko fraudu Ryzyko błędu płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty odebrania przelewu Koszty rozliczenia uznań Koszty kontrolingu Ryzyko fraudu Ryzyko błędu uznania płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty kapitału Koszty IT Kolejność czynności i ich wsparcie techniczne może być różne, ale najważniejszymi elementami procesu są: –Otrzymanie komunikatu płatniczego –Weryfikacja poprawności i certyfikatu potwierdzającego autentyczność transakcji –Księgowanie instrukcji płatniczej –Przygotowanie do wysyłki –Wysłanie instrukcji do kolejnej instytucji w procesie –Rozliczenie instrukcji –Uzgodnienie poprawności rozliczenia –Archiwizacja instrukcji –Korekta ewentualnych błędów w procesie płatności –Zaksięgowanie kosztów/przychodów związanych z rozliczonymi transakcjami

12 Poziom kosztów transakcji w wybranych krajach (w EURO) Koszt transakcji poprzez firmowy terminal0.58 Koszt transakcji poprzez Internet 1.04 Koszt direct debit 0.65 Koszt obsługi transakcji czekowej 2.91 Koszt wypłaty w bankomacie 1.04 Koszt poprzez elektroniczny punkt sprzedaży (EFTPOS) 0.32 Źródło: Norges Bank (2001–), Annual Report on Payment Systems. Źródło: Bank Centralny Finlandii.

13 Koszty Koszt technologii niezbędnych do obsługi wolumenu spada ok. 50% rocznie (moc obliczeniowa i koszt pojemności dyskowej) Brak rezerw prostych po stronie przetwarzania płatności Obecny system rozliczania płatności jest w dużej mierze oparty na zasobach ludzkich co daje znaczącą możliwość obniżenia kosztów. Koszt Czas Obecny poziom kosztów Możliwy poziom kosztów Luka nieefektywności }

14 Contents Rynek płatności w perspektywie roku 2010 RecoNet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności

Member of Deloitte Touche Tohmatsu