Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Z przeprowadzenia projektu edukacyjnego
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Marta Kamińska - Feldman
Pracownia Fizykochemicznych Podstaw Technologii Chemicznej
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Metody badawcze w psychologii
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
Analiza sensoryczna jakości organoleptycznej żywności
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
INTERAKCJE MIĘDZY ZMIENNYMI
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Struktura egzaminu zawodowego
Ile słów zmieści się na planszy Scrabble?
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Tajemnice ciała ludzkiego
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Klasy sportowe - pływackie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Spostrzeganie.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Aktywne przetwarzanie informacji
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Opracowanie ćwiczeń dotyczących zapewniania niezawodności baz danych na przykładzie Oracle Opiekun : dr inż. Agnieszka Landowska Dyplomant : Tomasz Krzyżanowski.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Umiejętność obserwacji.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
 Inaczej określana mianem teorii ekwiwalentnego związku przyczynowego (równowartości przyczyn),  Opiera się na założeniu, że skutek stanowi sumę przyczyn,
Uwaga Michał Białek.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Największy Wspólny Dzielnik (NWD) Najmniejsza Wspólna Wielokrotność (NWW) Zajęcia 12.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Informator dla rodziców
Metody komunikowania się
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania Psychoanalityczne inspiracje: czy człowiek nieświadomie przetwarza informacje? Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania

Mechanizm stłumienia

Obronność percepcyjna Klasyczne badania E. Mc. Ginniesa (1949) Problem: Czy ludzie potrafią skutecznie bronić się przed dostrzeżeniem pewnych bodźców? Metoda: - Ekspozycja w tachistoskopie 18 słów, wśród nich wystąpiły słowa tabu. - Miarą obronności był czas ekspozycji potrzebny do rozpoznania bodźca Wyniki: - Słowa tabu dla rozpoznania wymagały dłuższego czasu ekspozycji. - RSG była silniejsza. - Osoby badane nie były świadome zaobserwowanego efektu.  

Obronność percepcyjna - krytyka Badania Postmana: kontrola częstotliwości występowania słów-bodźców w języku. Odpowiedź McGinenesa: powtórzenie badania z kontrolą czynnika częstotliwości w dwóch grupach badanych: zdrowych i psychicznie chorych.

Obronność percepcyjna - krytyka Argumentacja Howesa i Solomona: obronność percepcyjna czy opóźnienie reakcji? Badanie Zajonca: Metoda Reakcja „zastępcza”, cztery możliwe konfiguracje: TN, TT, NT, NN R(TN) > R(NN) - obronność percepcyjna R(NT) > R(NN) - obronność wykonawcza Wyniki wykazano, że : R(NT) > R(NN) ale R(TN)=0,180 s, R(NN) =0,172 s.

Obronność percepcyjna - krytyka Argumentacja Allporta: teoria OP jest sprzeczna. Współczesne badania nad uwagą. Badania OP w sferach ważnych emocjonalnie Badanie Carpentera: nieunikający vs unikający bodźców agresywnych lub seksualnych

Badania nad efektem ekspozycji Klasyczny eksperyment R. Zająca (1968) Metoda: Eksponowanie z różną częstotliwością nonsensownych słów lub chińskich ideogramów. Po ekspozycji osoby badane oceniały bodźce na 7-stopniowej skali dobry - zły. Wyniki Ocena bodźców była pozytywnie skorelowana z częstotliwością ich ekspozycji. W późniejszych badaniach Zając wykazał, że wystąpienie efektu ekspozycji nie wymaga rozpoznania bodźca, jako poprzednio już widzianego.

Zjawisko torowania semantycznego (semantic priming) Typowy eksperyment przebiega następująco: prezentujemy podprogowo (50-100 ms) bodziec werbalny (pojedyncze słowa), a następnie badamy reakcję na inny bodziec werbalny. Przykład: bodziec torujący „stół”, bodziec rozpoznawany „obrus”. Czas potrzebny na rozpoznanie bodźca rozpoznawanego jest krótszy lub liczba poprawnych rozpoznań przy ustalonym czasie ekspozycji (np. 800 ms) jest większa, gdy bodziec torujący jest powiązany semantycznie z bodźcem rozpoznawanym.

Eksperyment M. Andersona i C. Greena Badania Andersona i Greena (2001, Nature) Metoda - Pierwszy etap badania polegał na treningu opanowania 40 par niepowiązanych znaczeniowo wyrazów (wytworzenie silnych związków S-R). - W drugim etapie przeprowadzono trening różnicowy unikania – część skojarzeń była hamowana przez karę. - W trzecim etapie w warunkach silnej zachęty sprawdzono zdolność osób badanych do odtwarzania związków S-R wyuczonych w pierwszym etapie. Wyniki - Okazało się, że mimo starań osób badanych, skojarzenia S-R hamowane w drugim etapie, w etapie trzecim były znacznie gorzej odtwarzane. Autorzy w prestiżowym piśmie Nature ogłosili, że udało się po raz pierwszy eksperymentalnie udowodnić realność psychologiczną stłumienia.