Problematyka zdrowia psychicznego wśród studentów Michał Skalski Poradnia Leczenia Zaburzeń Snu Katedry i Kliniki Psychiatrycznej WUM w Warszawie
W ostatnich latach wyraźnie rośnie liczba studentów z objawami różnych zaburzeń psychicznych. Wystąpienie zaburzeń psychicznych w poważnym stopniu utrudnia zdolność do nauki i utrzymaniu się na studiach The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London
Tabela Występowanie zaburzeń psychicznych wśród młodzieży i osób młodych The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London
Participants were 13,257 student–clients who sought personal counseling at the campus counseling center on a large midwestern university campus with an average annual enrollment of about 20,000 students
ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007
ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007
ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007
Jasiński Tadeusz, Płock, 2009 Stan zdrowia psychicznego studentów kierunku wychowanie fizyczne, specjalność nauczycielska, Szkoły Wyższej im Pawła Włodkowica w Płocku
Wyższe studia związane są z większym poziomem stresu Dostępne badania potwierdzają, że studenci zgłaszają więcej problemów psychicznych, niż porównywalna wiekowo grupa osób niestudiujących. Nie ma doświadczalnie potwierdzonych danych, które wskazywałyby na większą podatność studentów na występowanie zaburzeń psychicznych Wyższe studia związane są z większym poziomem stresu emocjonalne problemy związane z przejściem z domu i szkoły do miej ustrukturyzowanego środowiska uczelni stresy związane z samym studiowaniem i egzaminami Pojawiające się problemy finansowe The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London
Leczenie w placówkach psychiatrycznych pełnodobowych i ambulatoryjnych w Polsce w latach 1970-2000 wg IPiN (Psychiatria, Bilikiewicz, 2006) Leczeni ogółem1 1970 1980 1990 2000 Leczenictwo pełnodobowe 377,5 453,8 440,6 582,4 Leczenictwo ambulatoryjne 1339,4 1279 1362,9 2068,8 Leczeni po raz pierwszy 112,9 131,8 129,4 202,8 429,2 380,4 351,2 571,5
Charakterystyka zaburzeń psychicznych: Zaburzenia psychotyczne Zaburzenia nerwicowe Zaburzenia czynnościowe Zaburzenia organiczne
Specyfika zaburzeń psychicznych wśród studentów duża część zaburzeń psychicznych ma początek w okresie studiów schizofrenia (15 – 35 r.ż., 50% przed 25 r.ż.) zaburzenia dwubiegunowe (20 – 50 r.ż.) zaburzenia lękowe lęk napadowy (późne lata 20) fobia (późne dzieciństwo) OCD (adolescencja lub wczesna dorosłość) lęk uogólniony (zmienny początek, zwykle wczesna dorosłość) zaburzenia pod postacią somatyczną (pokwitanie, wczesne lata dojrzałe) zaburzenia konwersyjne (wczesny wiek dojrzały lub później) zaburzenia bólowe (między 30 a 40 r.ż.) zaburzenia dysmorficzne somatyczne (pokwitanie, wczesne lata dojrzałe) zaburzenia odżywiania (10 – 30 r.ż.) (Kaplan, Sadock, 2004)
Specyfika zaburzeń psychicznych wśród studentów Często też sam system studiowania jest przyczyną ostrych lub przewlekłych stresów, co u osób bardziej wrażliwych i ambitnych może wywołać różne reakcje adaptacyjne, które zaburzają funkcjonowanie psychiczne i społeczne w nie mniejszym stopniu, niż wcześniej wymieniane choroby psychiczne o podłożu biologicznym.
Podsumowanie: Dotychczasowa „system” studiów praktycznie eliminuje ludzi z zaburzenia psychicznym z dalszego toku studiów Stres związany z próbą dostosowania się do „systemu studiowania" często nasila przebieg choroby, wyzwala różnorodne ostre i przewlekle reakcje adaptacyjne i zwiększa ryzyko powikłań (np. uzależnienia, próby samobójcze). Takie działania wydają się ogromną strata osobista i społeczną. "System studiów" odrzuca lub zmienia osoby bardziej podatne i „delikatne” psychicznie, które w przyszłości po 8zyskaniu odpowiedniego przygotowania mogły by lepiej sprawdzać się w wielu zawodach wymagających dużej wrażliwości czy empatii. Zaburzenia zdrowia psychicznego studentów wydaje się dużym problemem społeczności akademickiej, który nie doczekał się wypracowanych sposobów i standardów ich rozwiązywania.