Problematyka zdrowia psychicznego wśród studentów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy różyczka wrodzona może jeszcze stanowić problem w Polsce?
Advertisements

psychospołeczny aspekt otyłości
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Uzależnieniom mówimy STOP!
Koszty społeczne chorób psychicznych Przekształcenia opieki psychiatrycznej Andrzej Kowal Specjalistyczny Szpital im. J. Babińskiego Katarzyna Kissimova-Skarbek.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
1.
Pragmatyka zawodowa – czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Przypadki kliniczne w praktyce LR
Psychosocial Support For The Persons Marginalized In Community Wsparcie psychospołeczne dla osób marginalizowanych żyjących w środowisku otwartym.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Zaburzenia psychiczne
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Zagadnienia wstępne: Historia Definicje.
ALKOHOLIZM.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Psychoterapueta Zawód z przyszłością.
prof. nadzw. dr hab. Marcin Krawczyński
w praktyce pedagogicznej
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Czym jest zdrowie?.
Zmiany demograficzne w Polsce
STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
Dr med.Karina Chmielewska
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
„Szkoła Cukrzycy” Porozumienie Zielonogórskie
Podyplomowe Studia Surdotyflopedagogiki Studia mają charakter otwarty. Ich adresatami są nauczyciele, wychowawcy oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradniach.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zaburzenia odżywiania
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
SAMOBÓJSTWA.
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Zdrowie prezentacja.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Makrolidy a zwiększone ryzyko zaburzeń rytmu serca i NZS. Michał Chudzik
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
POMORSKIE CENTRUM EDUKACYJNO- LECZNICZE Gdańsk, uL.Srebrniki 5a? Projekt międzyresortowego systemu wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
współczesne zagrożenie
Po co komu psychoterapia?
Specjalność „Promocja zdrowia”
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
POJĘCIE ZDROWIA I CHOROBY
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Problematyka zdrowia psychicznego wśród studentów Michał Skalski Poradnia Leczenia Zaburzeń Snu Katedry i Kliniki Psychiatrycznej WUM w Warszawie

W ostatnich latach wyraźnie rośnie liczba studentów z objawami różnych zaburzeń psychicznych. Wystąpienie zaburzeń psychicznych w poważnym stopniu utrudnia zdolność do nauki i utrzymaniu się na studiach The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London

Tabela Występowanie zaburzeń psychicznych wśród młodzieży i osób młodych The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London

Participants were 13,257 student–clients who sought personal counseling at the campus counseling center on a large midwestern university campus with an average annual enrollment of about 20,000 students

ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007

ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007

ZDROWIE I ZDROWY STYL ŻYCIA W OPINII STUDENTÓW 1 ROKU POLITYKI SPOŁECZNEJ Raport z badania. Marta Błotna, Joanna Kocot, Warszawa, maj 2007

Jasiński Tadeusz, Płock, 2009 Stan zdrowia psychicznego studentów kierunku wychowanie fizyczne, specjalność nauczycielska, Szkoły Wyższej im Pawła Włodkowica w Płocku

Wyższe studia związane są z większym poziomem stresu Dostępne badania potwierdzają, że studenci zgłaszają więcej problemów psychicznych, niż porównywalna wiekowo grupa osób niestudiujących. Nie ma doświadczalnie potwierdzonych danych, które wskazywałyby na większą podatność studentów na występowanie zaburzeń psychicznych Wyższe studia związane są z większym poziomem stresu emocjonalne problemy związane z przejściem z domu i szkoły do miej ustrukturyzowanego środowiska uczelni stresy związane z samym studiowaniem i egzaminami Pojawiające się problemy finansowe The mental health of students in higher education. Council Report CR112 2003. Royal College of Psychiatrists London

Leczenie w placówkach psychiatrycznych pełnodobowych i ambulatoryjnych w Polsce w latach 1970-2000 wg IPiN (Psychiatria, Bilikiewicz, 2006) Leczeni ogółem1 1970 1980 1990 2000 Leczenictwo pełnodobowe 377,5 453,8 440,6 582,4 Leczenictwo ambulatoryjne 1339,4 1279 1362,9 2068,8   Leczeni po raz pierwszy 112,9 131,8 129,4 202,8 429,2 380,4 351,2 571,5

Charakterystyka zaburzeń psychicznych: Zaburzenia psychotyczne Zaburzenia nerwicowe Zaburzenia czynnościowe Zaburzenia organiczne

Specyfika zaburzeń psychicznych wśród studentów duża część zaburzeń psychicznych ma początek w okresie studiów schizofrenia (15 – 35 r.ż., 50% przed 25 r.ż.) zaburzenia dwubiegunowe (20 – 50 r.ż.) zaburzenia lękowe lęk napadowy (późne lata 20) fobia (późne dzieciństwo) OCD (adolescencja lub wczesna dorosłość) lęk uogólniony (zmienny początek, zwykle wczesna dorosłość) zaburzenia pod postacią somatyczną (pokwitanie, wczesne lata dojrzałe) zaburzenia konwersyjne (wczesny wiek dojrzały lub później) zaburzenia bólowe (między 30 a 40 r.ż.) zaburzenia dysmorficzne somatyczne (pokwitanie, wczesne lata dojrzałe) zaburzenia odżywiania (10 – 30 r.ż.) (Kaplan, Sadock, 2004)

Specyfika zaburzeń psychicznych wśród studentów Często też sam system studiowania jest przyczyną ostrych lub przewlekłych stresów, co u osób bardziej wrażliwych i ambitnych może wywołać różne reakcje adaptacyjne, które zaburzają funkcjonowanie psychiczne i społeczne w nie mniejszym stopniu, niż wcześniej wymieniane choroby psychiczne o podłożu biologicznym.

Podsumowanie: Dotychczasowa „system” studiów praktycznie eliminuje ludzi z zaburzenia psychicznym z dalszego toku studiów Stres związany z próbą dostosowania się do „systemu studiowania" często nasila przebieg choroby, wyzwala różnorodne ostre i przewlekle reakcje adaptacyjne i zwiększa ryzyko powikłań (np. uzależnienia, próby samobójcze). Takie działania wydają się ogromną strata osobista i społeczną. "System studiów" odrzuca lub zmienia osoby bardziej podatne i „delikatne” psychicznie, które w przyszłości po 8zyskaniu odpowiedniego przygotowania mogły by lepiej sprawdzać się w wielu zawodach wymagających dużej wrażliwości czy empatii. Zaburzenia zdrowia psychicznego studentów wydaje się dużym problemem społeczności akademickiej, który nie doczekał się wypracowanych sposobów i standardów ich rozwiązywania.