V-SYSTEM element systemu informatycznego wydziału geodezji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Ćwiczenia praktyczne – zadanie nr 16
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.

1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
Transformacja Z (13.6).
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
RYTRO 2010 „Modernizacja EGBiL – aspekty prawne oraz możliwości wykorzystania tych prac do poprawy jakości całej bazy danych” Karol Kaim.
Kataster w zrównoważonym zarządzaniu przestrzenią
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
Polska Geodezja Komercyjna Krajowy Związek Pracodawców Firm Geodezyjno-Kartograficznych GEODEZYJNA IZBA GOSPODARCZA DZIEŃ GEODETY EUROPEJSKIEGO DOKĄD ZMIERZASZ.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Zintegrowany System Katastralny (ZSK) Heronim Olenderek Zdzisława Widawska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Wydział Leśny Katedra Urządzania Lasu,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

V-SYSTEM element systemu informatycznego wydziału geodezji urzędu miasta starostwa powiatowego

V-SYSTEM węzeł infrastruktury informacji przestrzennej

Intencją prezentacji jest przedstawienie koncepcji funkcjonowania i wdrożenia systemu zarządzania bazami danych przestrzennych pozostających w kompetencji służby geodezyjnej i kartograficznej na szczeblu powiatowym. Przedstawiana koncepcja jest oparta na naszych doświadczeniach. Uwzględnia istniejące uwarunkowania organizacyjne i prawne, ale przedstawia też naszą wizję funkcjonowania powiatowego węzła katastralnego, a co za tym idzie, zawiera postulaty zmian organizacyjno-prawnych, zmierzających do zracjonalizowania i usprawnienia działania rozwiązań dotychczasowych.

ODGiK ? Otoczenie

KTO KOMU? KIEDY I CO? DLACZEGO?

MITY Co chcemy?

MITY Co mamy?

REALIA

Aby osiągnąć optymalny rezultat trzeba: Nie sięgać po nierealne. Nie marnować tego, co jest. Pamiętać, że bogaci liczą każdy grosz i... wydają dużo pieniędzy... Ale z sensem...

Główne tezy Historii nie zmienimy Akceptujemy realia Doceniamy to, co się udało zrobić Nie tworzymy mitów Robimy to, co potrzebne i możliwe Integrujemy zasób z otoczeniem Modernizujemy przez uproszczenia Rozróżniamy błędy, braki i rozbieżności

Podstawowy wpływ na stan danych EGiB miały uwarunkowania historyczne, które były pierwotnym czynnikiem „modelującym” rejestry EGiB. Polityka państwa po II wojnie światowej była w tym aspekcie różna w poszczególnych rejonach kraju i skażona doktrynalnym podejściem do prawa własności.

Stan danych EGiB osiągnął poziom, w którym nie można już oczekiwać radykalnej, skokowej poprawy. Możliwe są dwie opcje działania, a właściwie zastosowane powinny być równolegle obydwie: zmiany w przepisach oraz związane z nimi przedsięwzięcia, które pozwolą na znaczne uzupełnienie danych, akceptacja niektórych braków w danych z powodu ograniczeń prawnych, wysokich kosztów ich usunięcia i jednocześnie niewielkich w stosunku do nakładów korzyści

Niezależnie od oceny stanu danych EGiB i planów poprawienia ich kompletności i jakości należy dostrzec pozytywne skutki informatyzacji EGiB, np. budowa systemu LPIS. Narzędzia kontroli i dostosowania danych mają ograniczone zastosowanie, raportów nie można traktować literalnie, wymagają poprawnej merytorycznie interpretacji. W chwili obecnej narzędzia te są niezbędne w procesie obiegu informacji ewidencyjnej, ale ich rola będzie się zmniejszała z powodu przejmowania funkcji kontrolnych przez systemy źródłowe i bazy klientów przyjmujących dane. Jest to stan, do którego należy dążyć.

Decyzje o tworzeniu następujących elementów zasobu: wektorowa mapa ewidencyjna, ewidencja budynków i lokali, wektorowa mapa zasadnicza, GESUT, powinny uwzględniać czynniki ekonomiczne, czyli odpowiedzi na pytania, jakim kosztem i w jakim celu mają być realizowane oraz – w oparciu o dotychczasowe doświadczenia – w jaki sposób są wykorzystywane tam, gdzie już powstały.

O ile istotne jest pokrycie całej powierzchni kraju wymienionymi komponentami zasobu, o tyle zakres (i jakość) informacji może być uzależniony od rzeczywistych potrzeb, a jego rozszerzanie powinno postępować w miarę dopływu środków, poczynając od obszarów, na których jest to najbardziej potrzebne. Planując te zadania trzeba pozyskiwać środki na ich finansowanie od podmiotów, które będą beneficjentami. W szczególności zwracamy uwagę na możliwość zainicjowania kartotek budynkowych na podstawie danych geometrycznych.

System EGiB jest jedynie częścią zasobu geodezyjnego, jego prawidłowe działanie wymaga integracji nie tylko danych opisowych i geometrycznych, ale równoległej integracji z systemami administracyjnymi (obieg dokumentów i spraw, obsługa wykonawstwa geodezyjnego).

Jednym z podstawowych wymogów, który musi zostać spełniony w procesie informatyzacji kraju, zatem i na etapie projektowania i wdrażania systemów informacji przestrzennej, jest wyeliminowanie redundancji danych w rejestrach publicznych, zgodnie z zapisami dyrektywy INSPIRE. W tym celu niezbędne będą zmiany prawa znoszące nadmierną suwerenność poszczególnych rejestrów (np. NKW), likwidujące lub integrujące niektóre z nich.

Rejestry EGiB i NKW w istocie mogą stanowić jednolitą strukturę danych niezależnie od tego, czy kompetencje tych dwóch rejestrów zostaną połączone, czy też rozdzielone. Nie ma technicznych przeszkód, aby dzisiejszy EGiB „zajął się” jedynie Dz.I KW, a NKW pozostałymi, przy czym dla Dz.II NKW referencyjne byłyby rejestry podmiotowe (dzisiaj: PESEL, KRS, REGON, NIP), oczywiście w przypadku podmiotów nimi objętych (nie będzie w tych rejestrach podmiotów, które przestały istnieć przed powstaniem rejestrów, bądź podmioty spoza zasięgu terytorialnego rejestrów).

KATASTER PESEL NIP REGON KRS ????? Inne rejestry? NKW Dz.II, III, IV kopiowanie weryfikacja EGiB Dz.I + dane geodezyjne + dane wartościowe

Przewidujemy powstanie nowego rejestru publicznego w postaci EGiB opartej w znacznym stopniu na modelu katastru zaproponowanym przez FIG. W tym celu konieczna jest częściowa modyfikacja modelu danych wprowadzonego przez specyfikację standardu SWDE. Nie przeczy to tezie poprzedniej, uwzględnia jedynie obecny stan prawny mocujący NKW i EGiB jako rejestry odrębne. Zbudowanie nowej struktury danych bazy EGiB będzie przygotowaniem do przyszłej integracji NKW i EGiB.

Rozwój cyfrowego zasobu geodezyjnego wymaga: PODSUMOWANIE Rozwój cyfrowego zasobu geodezyjnego wymaga:

zastosowania systemu informatycznego, który będzie wspomagał pracę całego wydziału geodezji, nie tylko prowadzenie EGiB, modernizacji (polegającej na uproszczeniu) modelu danych opartego na specyfikacji obiektów SWDE zawartej w załączniku nr 4 do rozporządzenia w sprawie EGiB oraz (a może głównie) licznych przepisów prawa wpływających na budowę zasobu,

optymalnego wykorzystania aktualnej zawartości zasobu do inicjowania jego modernizacji, w tym wykorzystania danych wektorowych do zainicjowania ewidencji budynków, analizy biznesowej prowadzącej do określenia zakresu i sposobu prowadzenia Mapy Zasadniczej i GESUT, dostępu do baz/rejestrów referencyjnych.

Krajowa Infrastruktura Informacji Przestrzennej Powiatowy Węzeł Katastralny

Co dalej? (Pytania) Czy dostępne standardy wymiany danych są rozwiązaniem docelowym? Czy będziemy się opierać na standardach lokalnych uzależniających wykonawców od aktualnych rozwiązań informatycznych ODGiK? Czy wypracujemy uniwersalny standard wymiany danych? Czy zdefiniujemy zasady wymiany danych w trybie różnicowym?

Co dalej? (Próba odpowiedzi) Czy dostępne standardy wymiany danych są rozwiązaniem docelowym? Zdecydowanie: NIE Czy będziemy się opierać na standardach lokalnych uzależniających wykonawców od aktualnych rozwiązań informatycznych ODGiK? Docelowo: NIE. Aktualnie: ZDECYDOWANIE TRZEBA TAKI WARIANT STOSOWAĆ. Czy wypracujemy uniwersalny standard wymiany danych? JEST TO KONIECZNE (i nastąpi) Czy zdefiniujemy zasady wymiany danych w trybie różnicowym? PRZEDE WSZYSTKIM MUSZĄ ZOSTAĆ WPROWADZONE ZMIANY W STANDARDACH.

PODZIĘKOWANIA Dziękujemy organizatorom szkolenia za zaproszenie do uczestnictwa Dziękujemy za wysłuchanie prezentacji Prosimy o potraktowanie prezentacji jako zaproszenia do dyskusji na tematy, które są istotne dla naszego środowiska zawodowego