FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Sporządzanie listu motywacyjnego.
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Jak pisać pracę dyplomową?
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Twoja Twarz Program tworzy szkic Twojej twarzy na podstawie informacji
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Autor: Adrianna Dzikielewska
DZIECI RÓŻNYCH RAS Dzieci różnych ras można odróżnić patrząc na cechy wyglądu dziedziczone od rodziców. kształt twarzy kolor oczu kolor włosów barwa skóry.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Aby dobrze pisać, trzeba dużo pisać
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Wizja i misja szkoły Wyniki ankiety „Jaka powinna być nasza szkoła, nasz uczeń, nasz rodzic, nasz nauczyciel?” Ten szablon może być używany jako plik startowy.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w kontekście dokumentów aplikacyjnych Ewa Ger.
L.M.MONTGOMERRY ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
MATURA Wypowiedź pisemna
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Małgorzata Musierowicz
Zdrowe relacje międzyludzkie
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Ten program potrafi wykonać portret twojej twarzy na podstawie informacji, które podasz ... Proszę nacisnać.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Autor: Paweł Sandulski
PROJEKT EDUKACYJNY „BYĆ LUBIANYM W GIMNAZJUM”.
ROZPRAWKA.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Język i styl Leszek J Chmielewski
ILE MAMY WZROSTU??? JAKIEGO KOLORU MAMY OCZY.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Jak napisać dobry tekst?
Moja rodzina.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
PRZYMIOTNIKI – opis osoby
Prezentacja klasy VI r.szk. 2007/2008
TEATR Pracownicy teatru.
W świecie słów Autor Anita Rejch. Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie.
NASZA KLASA IIIB.
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
DYNAMIC IDENTITY.
S PRAWDZIAN KLASY VI 1 KWIETNIA 2015 R.. Lp. PrzedmiotIlość pkt. max. Ilość pkt. % 1j. polski matematyka j. angielski
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Temat W świecie Baśni.
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Sherlock Holmes – któż to taki? Sherlock Holmes to postać stworzona przez Arthura Conana Doyle’a. Pisarz wykreował tego niezwykle znanego detektywa po.
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Czytanie- kto teraz czyta?
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
Rozwój mowy dziecka.
Charakterystyka postaci
WYMARZONY ZAWÓD.
Temat: Pies najlepszym przyjacielem człowieka.
Randka na rafie koralowej
Dobierz wyrazy przeciwne do podanych.
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH

oraz życia wewnętrznego CHARAKTERYSTYKA to forma wypowiedzi podkreślająca podmiotowość człowieka, wymaga nie tylko wyciągnięcia wniosków na podstawie własnych obserwacji, ale również oceny własnych spostrzeżeń. Charakteryzować można człowieka, na podstawie wyglądu lub/i zachowań oraz życia wewnętrznego

Wyraża się więc swój własny stosunek do niej, swoją o niej opinię. W charakterystyce nie wystarczy opisać tylko, jak osoba wygląda, ale trzeba też podać, jakie ma cechy wewnętrzne, a więc takie których nie widać, ale które określają jej charakter. Aby charakterystyka była pełna, nie wystarczy tylko wymienić te cechy, ale trzeba napisać, dlaczego tak uważasz. Na poparcie swojej opinii o tej osobie trzeba przytaczać czyny osoby charakteryzowanej, jej słowa, jej zachowanie, poglądy, stosunek do innych ludzi, do zwierząt, do przyrody. To popieranie faktami własnej opinii wyrażanej o jakiejś osobie nazywa się argumentowaniem. Im więcej cech danej osoby omówisz i im więcej argumentów przytoczysz, tym charakterystyka będzie lepsza, pełniejsza. Na zakończenie trzeba w charakterystyce podać własną opinię o bohaterze, która będzie wynikała z tego, co zostało powiedziane wyżej. Wyraża się więc swój własny stosunek do niej, swoją o niej opinię.

RODZAJE CHARAKTERYSTYKI charakterystyka bezpośrednia cechy postaci nazywane są wprost autocharakterystyka przedstawienie samego siebie charakterystyka porównawcza przedstawienie więcej niż jednej postaci, mające na celu pokazanie różnic i podobieństw między nimi charakterystyka pośrednia nie nazywa się cech postaci, czytelnik z opisu zachowania bohatera musi wywnioskować, jaki on jest

PLAN CHARAKTERYSTYKI POSTACI 1. Przedstawienie postaci. 3. Cechy charakteru, usposobienia, umysłowości. 2. Wygląd zewnętrzny. 4. Ocena postaci.

Charakterystyka, tak jak inne prace pisemne, powinna składać się ze: Wstępu (ogólna prezentacja postaci np. jak się nazywa, kim jest, skąd znasz postać, czym się zajmuje, wiek, sytuacja rodzinna) Rozwinięcia (zasadniczej części pracy) wygląd postaci, zachowania i wynikające z niego cechy charakteru, wady, zalety umiejętności, zainteresowania, cechy intelektu, umysłu Zakończenia – podsumowania pracy ( twoja ocena postaci) Każdą część pracy zaczynamy od akapitu.

piszemy o zdolnościach, umiejętnościach i zainteresowaniach postaci usposobienie: jak postać zachowuje się względem innych ludzi przydatne Mogą tu pojawić się takie określenia jak: sympatyczny / miły / koleżeński / pogodny / uprzejmy / życzliwy / pomocny / optymistyczny / wesoły / radosny /energiczny / łagodny / spokojny / wyniosły / dziecinny / nerwowy / gwałtowny / wybuchowy / kłótliwy / oschły / drażliwy / nietowarzyski. słownictwo wyrażenia zwroty wygląd zewnętrzny: umysłowość: piszemy o zdolnościach, umiejętnościach i zainteresowaniach postaci wzrost (niski / średni / wysoki), sylwetka (gruby / chudy / muskularny / wysportowany / wyprostowany / zgarbiony), twarz (kwadratowa / owalna / podłużna / promienna / opalona / pokryta zmarszczkami / piegowata), włosy (jasne / ciemne / krótkie / długie / kręcone / proste / zawsze starannie uczesane / w nieładzie), oczy (duże / małe / niebieskie / brązowe / zielone / wiecznie zamyślone / ukryte za okularami), nos (duży / mały / krzywy / orli / haczykowaty), usta (małe, duże, wykrzywione w grymas), ubranie (eleganckie / sportowe / zadbane / bogate), dodatki (apaszka / czapka/ torebka). Mogą tu pojawić się takie określenia jak: mądry / zdolny / pojętny / mający kłopoty w nauce / obdarzony znakomitą pamięcią / utalentowany / geniusz / spostrzegawczy / błyskotliwy / uwielbiający czytać książki / wirtuoz gry na pianinie. charakter: piszemy o wewnętrznych cechach bohatera Mogą tu pojawić się takie określenia jak: pracowity / rzetelny / dokładny / precyzyjny / leniwy / odpowiedzialny / punktualny / troskliwy / życzliwy / tolerancyjny / wyrozumiały / poważny / roztrzepany / tchórzliwy / idealista / naiwny / sentymentalny.

Najczęstsze błędy, czyli czego unikać: Nadużywania imienia bohatera. Nadużywania czasownika „być”. Nadużywania czasownika „mieć”.

PORADY: STOSUJ SYNONIMY STOSUJ WYRAZY BLISKOZNACZNE STOSUJ PORÓWNANIA STOSUJ CYTATY STOSUJ WYRAZY BLISKOZNACZNE