RYSUNEK W POZNANIU DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
TEMPERAMENT.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Malowanie 10 palcami.
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Zaburzenia psychiczne
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zadawanie pytań.
Psychoanaliza Freuda.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
INFORMACJA MARKETINGOWA
Dlaczego warto czytać dzieciom?
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PROTOTO WE WROCŁAWIU
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Umiejętność obserwacji.
Temperament – czyli trudny świat emocji
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Psychopatologia emocji
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Stres w pracy nauczyciela
Proces przewodzenia i kontrolowania
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

RYSUNEK W POZNANIU DZIECKA Opracowanie: mgr Joanna Troll

Psycholodzy i pedagodzy badający rozwój rysunkowy dziecka wydzielili kilka faz w zależności od wieku : - bazgroty ( 2 – 4 lata) - przedschematyczny ( 4 – 7 lat ) - schematyczny ( ekspresja inspirowana 7 – 9 lat ) - początkowy realizm ( 9 – 12 lat ) Należy pamiętać, że nie wszystkie dzieci przechodzą z jednego stadium do drugiego dokładnie w tym samym czasie. Wszystko cokolwiek będzie narysowane , będzie się różniło w zależności od autora – jego wieku , świadomości oraz wiedzy o otoczeniu . W zależności od płci zaznacza się zróżnicowanie tematyki.

WYKORZYSTANIE RYSUNKU W DIAGNOZIE Rysunek stosowany był najpierw jako test inteligencji. Zauważono, że rysunek wskazuje nie tylko na poziom rozwoju umysłowego , ale jest projekcją widzenia samego siebie i innych. Powstawały projekcyjne tematy rysunkowe : - „Rysunek drzewa” , - „ Dom – drzewo- człowiek”, - „ Osoba”. Każdy rysunek możemy poddać analizie formalnej i treściowej. Analiza treściowa informuje nas, jakie sytuacje wyzwalają u pacjenta lęk, poczucie zagrożenia, radość, poczucie bezpieczeństwa itp. Od strony formalnej możemy analizować kolory, poziom staranności rysunku, dynamikę kreski. Dynamika kreski przydatna nam jest w diagnozowaniu osobowości. Osoba która kreśli linie swych rysunków mocno, gwałtownie, często jest nadpobudliwa , zaś zahamowana kreśli linie ledwo widoczne, słabe, niewyraźne.

Według Braun- Gałkowskiej – „Rysunek rodziny pozwala na zebranie bardzo wielu informacji o badanym i jego relacjach rodzinnych , dociera do motywów nieświadomych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych”. Rysunek projekcyjny pokazuje nam, jak dziecko organizuje swe doświadczenia i przedstawia ja na płaszczyźnie .Tworzy w ten sposób swój własny świat i w procesie projekcji przenosi go na kartkę papieru. Materiał, na którym rysuje staje się jak gdyby ekranem, na którym pacjent „wyświetla” to, co wie i co czuje. Elementy wytworu plastycznego mogą być rozpatrywane jako możliwość kreowania wnętrza poprzez środek ekspresji, oraz jako forma terapeutyczna w kontekście podświadomości.

Badanie z wykorzystaniem rysunku nie jest łatwe Badanie z wykorzystaniem rysunku nie jest łatwe . Należy jednak zachować potrzebne warunki dotyczące nawiązaniu kontaktu, rozmowy z badanym i przygotowania potrzebnych pomocy. W diagnozie z wykorzystaniem rysunku można wyróżnić kilka faz: - NAWIĄZANIE KONTAKTU - należy dążyć do tego , aby pozyskać zaufanie pacjenta i wprowadzić korzystny do badania nastrój. - INSTRUKCJA – prosimy badanego o narysowanie . Polecenia mają być proste i zwięzłe np. „Narysuj człowieka” , „ Wyobraź sobie i narysuj rodzinę” . Wyjaśniamy przy tym że się rysuje wszystko, co się chce związane z danym tematem . - POMOCE DO BADAŃ – to kartka papieru , kredki , ołówek . Badany siedzi wygodnie przy stole biurku tak aby mógł swobodnie rysować. - OBSERWACJA W CZASIE RYSOWANIA – należy prowadzić ją dyskretnie.

Podczas obserwacji, trzeba wzięć pod uwagę : - kolejność rysowania postaci ( rysunek rodziny ) - czas poświęcony danej osobie, przedmiocie itp. - szczególną staranność przy niektórych elementach rysunku , rozmieszczenie na kartce - komentarze słowne i uwagi podczas rysowania , a także bezsłowne objawy emocji np. westchnienia , uśmiech , dobór kolorów ( w przypadku rysowania kredkami) - ROZMOWA O RYSUNKU – badany sam najlepiej objaśni to co narysował. Rozmowę podtrzymujemy pytaniami , nie powinno to jednak mieć charakteru kwestionariusza lecz swobodnej wymiany zdań.

W literaturze wyróżnia się dwa typy rysunku : - sensoryczny (emocjonalny) – linie są krzywe zaokrąglone, dynamiczne a postacie na rysunku ujęte są w jakimś działaniu i interakcjach , - racjonalny – linie proste i sztywne , postacie są nieruchome i wyizolowane , nieraz stereotypowo reprodukowane, często z dbałością o szczegóły .

SYMBOLIKA BARW Kolory użyte w rysunku mówią o emocjonalności badanego. Możemy przypisywać im znaczenie podobne, jak barwom przedstawionym w teście Luschera i analizować znaczenie kolorów, którymi narysowane są poszczególne osoby , przedmioty, itp. Orientacyjne znaczenie barw wg testu Luschera: (Braun- Gałkowska 1985) : Szara Jest neutralna: ani jasna, ani ciemna, wyprana z wszelkich tendencji i psychologicznych. Osoby ją wybierające nie chcą się angażować, podlegać wzruszeniom, są ostrożni, umiarkowani, chcą by się nimi opiekowano.

Niebieska Zielona Czerwona Jest to kolor nieba w nocy, kiedy słabnie wszelka aktywność . Oznacza spokój, wrażliwość, pragnienie miłości, zacisznego i uporządkowanego środowiska , potrzebę uczucia , harmonii. Zielona Mówi o zdecydowaniu, o tendencji do konserwatyzmu, trwałości i byciu niezależnym od wpływów zewnętrznych . Wyraża postawę obronną , przypisywanie znaczenia swojego „ja” i chęci utwierdzenia się. Czerwona Barwa krwi i intensywności. Wybierają ja ludzie zdobywczy, agresywni, aktywni. Mówi się o chęci pełni życia, działania, sukcesu, o sile woli i o pragnieniach seksualnych.

Żółta Brązowa Fioletowa Kolor światła dziennego i słońca. Mówi o spontaniczności, pogodnym rozluźnieniu, swobodzie , otwartości. Osoby wybierające go szukają rozwiązań, które otwarłyby nowe możliwości, a im pozwoliły na zrealizowanie oczekiwań i nadziei. Brązowa Reprezentuje uczucia związane z ciałem, umiarkowanie. Osoby wybierające ją dążą do zakorzenienia i osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa w prostym środowisku ( rodzinnym , zmysłowym) nie są indywidualistami. Fioletowa Barwa fioletowa jest mieszanina czerwonej i niebieskiej – wyrażających tendencje przeciwstawne. Symbolizuje niezdecydowanie, wahanie, gotowość do kontaktów niezobowiązujących.

Czarna Barwa najciemniejsza, właściwie jest to negacja koloru – wyraża nicość, koniec, zaprzeczenie . Osoby, które ją wybierają poszukują sytuacji trudnych i wymagających. Odrzucają wszystko co mogłoby wpływać na ich punkt widzenia, sprzeciwiają się temu co nie jest zupełnie tak jak być powinno. Protestują z poczucia niedocenienia.

SYMBOLIKA PRZESTRZENI Rozmieszczenie rysunku bywa różnorodne. Najnormalniejsze jest wykorzystanie całej kartki. Rozplanowanie i zagospodarowanie kartki dostarcza wiele informacji dla badającego. Autorzy swoich prac przesuwają rysunek w prawo , w lewo , w górę , w dół lub zarysowują tylko część kartki. Przesuniecie istotnej części rysunku może wskazywać na określone tendencje. Rogi kartki zostały nazwane czterema żywiołami: woda, powietrze, ogień i ziemia.

- Woda symbolizuje początek życia - Woda symbolizuje początek życia . Rysowanie w tym rogu mówi o zajęciu się sobą, zatrzymaniu w rozwoju, regresji, chęci cofnięcia się do wcześniejszego etapu życia, który wydaje się bardziej szczęśliwy (było się pod czujną i ciepła opieką), - Powietrze jest niewidoczne, puste. Z ta przestrzenią wiąże się bierność życiowa, niechęć do angażowania się, brak odwagi do działania, postawa obserwatora. - Ogień jest symbolem życia. Rysowanie w tej ćwiartce mówi o aktywności, sile projektów, nastawieniu na cel, zaangażowaniu. - Ziemia symbolizuje ciężar, przytłoczona materia, porażkę, pogrzebane marzenia.

- Rysowanie u góry kartki mówi o idealiźmie lub marzeniach, o wyobraźni. - Umieszczenie rysunku w środku kartki mówi , że osoba rysująca nie chce się ujawnić, nie chce się odsłonić. - Przesuniecie rysunku w dół wskazuje na nerwice, depresje. - Lewa strona mówi o przeszłości i bierności, a prawa o przyszłości i aktywności . W interpretacji ważne są również wolne przestrzenie (części puste), mówią one o problemach wypartych , stłumionych.

INTERPRETACJA RYSUNKU – PRZYKŁADOWE OMÓWIENIE ZNAKÓW I SYMBOLI (wg Oster i Gould 2001): OSOBA: 1) Ręce – służą do zmiany lub kontrolowania otaczającego środowiska a) założone na piersiach - wrogość lub podejrzliwość b) trzymane za plecami – pragnienie kontrolowania złości, niechęci do kontaktów personalnych c) brak – nieprzystosowanie , bezradność 2) Stopy – poziom aktywności interpersonalnej a) duże- dążenie do bezpieczeństwa lub męskości b) małe – zależność , stłumione odczuwanie c) brak – brak niezależności

3) Palce a) długie i spiczaste – agresywność i wrogość, b)zaznaczone pętelkami lub pojedynczą kreską – pragnienie stłumienia agresywnych impulsów, 4)Głowa a) duża – zaabsorbowanie światem wyobraźni , koncentracja na aktywności umysłowej, b) mała – osobowość obsesyjno - kompulsywna, poczucie niższości intelektualnej, c) odwrócona tyłem – tendencje paranoidalne lub schizoidalne.

5)Nogi a) brak – stłumienie , lęk przed kastracją b) różnice w wielkości – sprzeczne uczucia dotyczące niezależności, c) długie – dążenie do autonomii, d) krótkie – upośledzenie życia emocjonalnego, 6) Usta a) przesadnie podkreślone – niedojrzałość , agresywność oralna, b) bardzo duże – erotyzm oralny, 7) Ramiona a) nierówne – niestabilność emocjonalna b) szerokie- zaabsorbowanie odczuwaną potrzebą siły c) kwadratowe- nadmierna defensywność, wrogość w stosunku do innych ludzi.

Inne elementy interpretacji osoby w rysunku: I – Słabo zintegrowane części ciała – niska tolerancja frustracji i impulsywność, II – Zaczernienie pustych pól – niepokój (im większy stopień zaczernienia , tym bardziej intensywny) a) zaczernienie twarzy – poważnie zaburzony, negatywny wizerunek siebie, b) zaczernienie rąk – przejawy agresji, III- Nachylenie postaci przekraczającej 15 stopni – niestabilność brak równowagi psychicznej IV- Niewielkie wymiary postaci – skrajny brak poczucia bezpieczeństwa, wycofanie , depresja, poczucie nieprzystosowania V – Duże wymiary postaci – ekspansywność, słaba kontrola wewnętrzna.

VI – Przeźroczyste elementy rysunku – niedojrzałość, impulsywność , skłonność do wyładowywania się, VII – Zęby – agresywność (oralna), VII – Krótkie ręce – tendencje do wycofywania się, zwracania do wewnątrz , próby hamowania impulsów, IX – Długie ręce – pragnienie zdobywania lub gromadzenia , sięganie w kierunku innych, X – Długie dłonie – zachowanie „ acting-out” ( wyładowanie się), XI – Brak dłoni – zakłopotanie, poczucie nieprzystosowania, XII- Brak rąk – poczucie winy z powodu odczuwalnej wrogości lub seksualności XIII- Spoglądanie w bok – podejrzliwość i skłonności paranoidalne.

DOM 1) Szczegóły: a) Podstawowe (dla normalnego rysunku ) – co najmniej jedne drzwi , jedno okno, jedna ściana , dach komin b)Dodatkowe (np. krzaki, kwiaty, ścieżka) – potrzeba dokładniejszego uporządkowania środowiska, która jest czasami związana z brakiem poczucia bezpieczeństwa lub pragnienia sprawowania kontroli w kontaktach interpersonalnych

2) Komin – symbol ciepłych , intymnych związków; czasami związany z symboliką falliczną a) Brak komina – brak ciepła w sferze psychicznej lub konflikty z ważną osobą płci męskiej b) Przesadnie duży – nadmierne zainteresowanie sferą seksualną czy też możliwe tendencje ekshibicjonistyczne c) Dużo dymu – wewnętrzne napięcie 3) Drzwi a) Ponad podstawą domu bez schodów – niedostępność w kontaktach interpersonalnych b) Brak drzwi –skrajne trudności w kontaktach z innymi ludźmi c) Otwarte- silna potrzeba doświadczania ciepła od świata zewnętrznego d) Bardzo duże – nadmierna zależność od innych

e) Z zamkiem lub zawiasami – defensywność. 4) Płot wokół domu – potrzeba ochrony emocjonalnej 5) Rynny – podejrzliwość 6) Rysunek przylegający do dolnej krawędzi kartki - brak podstawowego poczucia bezpieczeństwa w życiu rodziny lub intymnym 7) Dom przedstawiony w perspektywie , widok z dołu – odrzucenie domu lub poczucie , że osiągnięcie pożądanej sytuacji domowej jest niemożliwe 8) Dom przedstawiony w perspektywie , widok z góry – odrzucenie sytuacji domowej.

9) Dach a) Płaski (pojedyncza linia łącząca dwie ściany) – brak wyobraźni lub zahamowania emocjonalne b) Przesadnie duży – poszukiwanie satysfakcji w fantazjach 10) Okiennice a) Zamknięte – skrajna defensywność i wycofanie b)Otwarte – zdolność do przystosowania w kontaktach interpersonalnych 11) Ścieżka a) Bardzo długa – ograniczona dostępność b) Wąska w pobliżu domu, szeroka na końcu – osoba powierzchownie przyjazna

12) Ściany ( ich solidność) – bezpośrednio związana z siłą „ego” 13) Okno ( okna) a) Brak okien – wrogość lub wycofanie b) Tylko na parterze, na piętrze brak – rozziew miedzy rzeczywistością a fantazją c) Z firankami – rezerwa , kontrolowanie siebie d)Bez zasłon – zachowanie otwarte, bezpośrednie.

DRZEWO 1) Wyjątkowo duże drzewo – skłonność do agresji 2) Małe drzewko – poczucie niższości i braku znaczenia 3) Cienka kreska – poczucie nieprzystosowania, niezdecydowanie 4) Drzewko składające się tylko z dwóch linii oznaczających pień i z kółka wyobrażającego koronę – impulsywność zmienność 5) Przesadnie podkreślenie pnia – niedojrzałość emocjonalna 6) Przesadnie podkreślenie korony – zahamowania emocjonalne, myślenie analityczne 7)Przesadnie podkreślenie korzeni – płytkie reakcje emocjonalne, ograniczona zdolność do rozumowania

8) Szrama, dziupla, złamana gałąź – związek z urazem, tzn 8) Szrama, dziupla, złamana gałąź – związek z urazem, tzn. wypadkiem, chorobą, gwałtem (czas wydarzenia odpowiada położeniu znaku) 9) Brak linii przedstawiającej ziemię – podatność na stres 10) Zaznaczona linia ziemi , brak korzeni – tłumione emocje 11)Zaczernione płaszczyzny, bardzo ciemne lub mocno zaznaczone – defensywna wrogość lub zachowania agresywne 12) Cienka przerywana kreska – wyraźny niepokój 13) Dziupla- symbolika seksualna a) Mała lub w kształcie rombu – skojarzenie z pochwą b) Mała i okrągła przeżycia napastowania seksualnego lub wczesne doświadczenia seksualne

c) Mocno zaznaczony kontur – świadczy o większym wpływie urazu, d) Koncentryczne kręgi wewnątrz – zepchnięcie doświadczenia w przeszłość i „zaleczenie”, e) Zaczerniona – wstyd związany z doświadczeniem, f) Duża – zaabsorbowanie kwestią prokreacji, g) Z małym zwierzątkiem w środku – ambiwalencja dotycząca ojcostwa lub macierzyństwa.