PROJEKTOWANIE GRAFICZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje matematyczne Microsoft Office 2003 Exel.
Advertisements

OBLICZENIA NUMERYCZNE
Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Tworzenie stron internetowych
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
Algorytmy – różne przykłady
Cyfrowy model powierzchni terenu
HTML.
AUTOMATYZACJA OBLICZEŃ INŻYNIERSKICH
Rysunek techniczny.
NAUCZYCIEL ZSZ W GOSTYNINIE
Tworzenie nowej biblioteki
Projektowanie Stron WWW
Wykład 5 Dr Aneta Polewko-Klim.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Najprostszy instrument
Opracowanie Dorota Libera
Warstwy w AUTOCADzie: tworzenie warstw, ustawienia grubości, koloru, widoczności, zmiana, wyłączanie, zamrażanie, blokowanie Cel nauczania: Tworzenie,
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Programowanie Matlaba
Logomocja Polska edycja Imagine.
Tworzenie prezentacji
MOiPP Wykład 3 Matlab Przykłady prostych metod obliczeniowych.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Spheroidator coded by Adam Piechna
Temat 5: Pozycjonowanie elementów
PODSTAWOWE ZASADY WYMIAROWANIA
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Przygotowanie elementów grafiki do tworzenia stron WWW
MOiPP Wykład 7 Matlab cd..
Funkcje Barbara Stryczniewicz Co z tym zrobisz Ćwiczenia wstępne Opis funkcji,elementy Własności funkcji 4 Sposoby przedstawiania funkcji 5.
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
Aplikacje internetowe
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Grafika Komputerowa i wizualizacja
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Temat nr 7 : Wymagania dotyczące rzutów
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
Temat 9: Obrazy i multimedia
prezentacja multimedialna
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
PWSW Mechatronika Wykład 7 Matlab cd.
XHTML Tworzenie stylów CSS Damian Urbańczyk. Zewnętrzny plik CSS Aby ułatwić sobie pracę ze stylami, najlepiej utworzyć osobny plik, w którym będą przechowywane.
SAMOUCZEK PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA PROGRAMU DO MODELOWANIA TARCZ.
Wykład 5 Dr Aneta Polewko-Klim.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
SciLab.
Pakiety numeryczne Graphical User Interface Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Wykresy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Tworzenie wykresów część I
Tworzenie wykresów część II Tworzenie wykresu domyślnego Modyfikacja wykresów Pasek narzędzi Wykres.
Informatyka Transport Matlab c.d. Macierze cd. Wykresy graficzne
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Osoby prowadzące zajęcia z Informatyki (II część): Prof. Mirosław Czarnecki (W+L) Konsultacje:piątek (p. 302a)
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Figury płaskie Układ współrzędnych.
Osoby prowadzące zajęcia z Informatyki (II część): Prof. Mirosław Czarnecki (W+L) Konsultacje:piątek (p. 302a)
PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE AUTOCAD OPISYWANIE RYSUNKÓW: ‒style tekstu; ‒wprowadzanie tekstu tekst wielowierszowy tekst jednowierszowy ‒edycja tekstu. WYMIAROWANIE.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim
Informacje ogólne.
Podstawy Informatyki.
Tomasz Adamowicz Anna Kostun
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Graficzna prezentacja wyników w MATLABIE
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

PROJEKTOWANIE GRAFICZNE MATLAB PROJEKTOWANIE GRAFICZNE

Funkcje graficzne można podzielić na cztery podstawowe grupy: przeznaczone do tworzenia wykresów dwu- i trójwymiarowych, prezentujące wykresy ciągłe i dyskretne, umożliwiające tworzenie grafiki wektorowej i rastrowej, wysokiego i niskiego poziomu.

tworzy nowe okno graficzne i uaktywnia je figure(n) OKNA GRAFICZNE Funkcja Opis figure tworzy nowe okno graficzne i uaktywnia je figure(n) uaktywnia okno o nr n lub tworzy nowe i daje mu nr n close zamyka okno aktywne close(n) zamyka okno o nr n close all zamyka wszystkie okna clf usuwa zawartość aktywnego okna

Funkcja subplot Funkcja ta umożliwia umieszczanie wielu rysunków w jednym oknie. Dzieli ona okno na mniejsze prostokątne okienka, w których można narysować odrębne wykresy. subplot(m,n,p) – dzieli okno graficzne na mxn okienek oraz uaktywnia okno p. okienka są numerowane od lewej do prawej, wierszami od góry do dołu. subplot(‘Position’,[lewy dolny szerokość wysokość]) – tworzy w obrębie aktywnego rysunku nowe prostokątne okienko o podanym położeniu i wymiarach. Położenie jest podawane względem lewego dolnego rogu rysunku. Parametry szerokość=wysokość=1 oznaczają układ o rozmiarach rysunku.

Grafika dwuwymiarowa Polecenie Opis plot(x,y) rysuje wykres elem.wektora y wzgl.elem.wektora x; plot(y) rysuje wykres elem.wektora y, przyjmując x=1:length(y); plot(x,y,s) rysyje wykres y(x) z określeniem dokładnego wyglądu linii; s-łańcuch zawierający kody; plot(x1,y1,x2,y2,...) rysuje w jednym oknie wiele wykresów: y1(x1), y2(x2),... plot(x1,y1,s1,x2,y2,s2,..) rysuje w jednym oknie wiele wykresów z określeniem dokładnego wyglądu linii każdego z nich.

Znaki Rodzaj linii ‘-’ ciągła (domyślna) ‘- -’ kreskowana ‘:’ kropkowana ‘-.’ kreska-kropka

Znaki Kolor linii ‘y’ żółty ‘m’ karmazynowy ‘c’ turkusowy ‘r’ czerwony ‘g’ zielony ‘b’ niebieski ‘w’ biały ‘k’ czarny

gwiazdka pięcioramienna ‘h’ gwiazdka sześcioramienna ‘v’ Znaki Oznaczenia punktów ‘+’ krzyżyk ‘*’ gwiazdka ‘.’ kropka ‘o’ kółko ‘x’ iks ‘s’ kwadrat ‘d’ romb ‘p’ gwiazdka pięcioramienna ‘h’ gwiazdka sześcioramienna ‘v’ trójkąt skierowany do dołu ‘^’ trójkąt skierowany do góry ‘<‘ trójkąt skierowany w lewo ‘>’ trójkąt skierowany w prawo

Funkcja linspace Funkcja ta pomaga w tworzeniu danych do wykresu. linspace(x1,x2,N) – generuje wierszowy wektor N liczb rozłożonych równomiernie w przedziale od x1 do x2. linspace(x1,x2) – generuje domyślnie 100 liczb z przedziału x1 do x2.

Funkcje opisujące wykresy Funkcja Opis xlabel(tekst) wyświetla łańcuch znaków tekst jako opis osi x aktywnego wykresu ylabel(tekst) wyświetla łańcuch znaków tekst jako opis osi y aktywnego wykresu title(tekst) wyświetla łańcuch znaków tekst jako tytuł aktywnego wykresu text(x,y,tekst) wyświetla łańcuch znaków tekst w miejscu określonym przez współrzędne x,y legend(s1,s2,..) wyświetla legendę; łańcuch znaków s1 jest opisem odnoszącym się do pierwszego wykresu,s2-drugiego,... grid on/off włącza/wyłącza wyświetlanie pomocniczej siatki współrzędnych

Funkcja hold Wyświetlanie wykresu w oknie graficznym powoduje jednoczesne wyczyszczenie okna i usunięcie poprzedniego rysunku. Dodanie wykresu do znajdującego się w oknie umożliwia funkcja hold. hold on/off – wyłącza/włącza tryb czyszczenie okien; ishold – sprawdza stan przełącznika hold; axis – zmiana wyglądu osi.

axis([xmin xmax ymin ymax]) ustawia zakres osi x i y axis auto Polecenie Opis axis([xmin xmax ymin ymax]) ustawia zakres osi x i y axis auto włącza tryb automatycznego ustawiania zakresu osi axis manual włącza tryb autom.ustawienia zakresu osi; po włączeniu przełącznika hold wszystkie kolejne wykresy będą rysowane w takim samym układzie współrzędnych axis ij zmienia układ współ.na macierzowy axis xy zmienia układ współ.na kartezjański axis equal zmienia skalowanie osi tak, aby jednostka na podziałce miała ten sam rozmiar na wszystkich osiach

zmienia rozmiary osi na takie same, jak rozmiary wykresu axis square axis image zmienia rozmiary osi na takie same, jak rozmiary wykresu axis square ustawia jednakowy rozmiar wszystkich osi axis normal przywraca standardowe ustawienia rozmiaru osi axis off ukrywa osie wraz z ich opisem axis on przywraca wyświetlanie osi [s1,s2,s3]=axis(‘state’) zwraca aktualne ustawienia układu:s1-auto lub manual, s2-on lub off,s3-xy lub ij v=axis zwraca wektor wierszowy v=[xmin xmax ymin ymax]

Funkcja fplot Z tej funkcji korzystamy w celu narysowania możliwie najbardziej precyzyjnego wykresu funkcji. fplot(f,[x0,xk]) f-łańcuch znaków zawierających nazwę funkcji; x0,xk-początek i koniec przedziału rysowania funkcji; [x,y]=fplot(...) – nie powoduje narysowania wykresu, tylko zwraca wektor argumentów x i wektor wartości funkcji y. Wykres uzyskanych danych można narysować za pomocą polecenia plot(x,y).

Wykresy w skali logarytmicznej Funkcja Opis loglog(x,y,s) rysuje wykres, używając skal logarytmicznych na obu osiach semilogx(x,y,s) ...tylko na osi x semilogy(x,y,s) ...tylko na osi y

Funkcja logspace Pomaga w przygotowywaniu wykresów w skali logarytmicznej. Generuje wektor wierszowy N liczb, rozmieszczonych logarytmicznie między wartościami 10^x1 a 10^x2: logspace(x1,x2,N). Wywołanie funkcji bez argumentu N spowoduje wygenerowanie wierszowego wektora 50 liczb.

Funkcja polar Funkcja ta służy do rysowania wykresów w biegunowym układzie współrzędnych: polar(theta,r,s); theta – wektor kątów (w radianach) dla poszczególnych punktów; r – wektor odległości poszczególnych punktów od początku układu współrzędnych. Opcjonalnym argumentem funkcji jest łańcuch znaków s, określający wygląd rysowanej linii, jak przy funkcji plot.

Funkcje rysujące wykresy danych zespolonych Funkcja Opis plot(z,s) jeżeli z jest macierzą o elementach zespolonych, to zostanie narysowany wykres Im(z)=f(Re(z)); równoważne polecenie: plot(real(z),imag(z),s) compass(z,s) compass(x,y,s) rysuje wykres, na którym elementy macierzy zespolonej z są przedstawione w postaci strzałek o wspólnym początku i grotach w punktach opisanych przez współrzędne x=real(z), y=imag(z); x i y są współrzędnymi kartezjańskimi, wykres jest rysowany w biegunowym układzie współrzędnych

feather(z,s) feather(x,y,s) rysuje wykres, na którym elementy macierzy zespolonej z są przedstawione w postaci strzałek o początkach rozmieszczonych równomiernie na osi x; długości strzałek są równe modułom elementów macierzy z, a kąty nachylenia strzałek – ich argumentom.

GRAFIKA TRÓJWYMIAROWA Matlab zawiera dużą liczbę wbudowanych funkcji służących do wizualizacji obiektów trójwymiarowych. Zapoznamy się min. z potrzebnymi do tworzenia wykresów krzywych przestrzennych (plot3), siatek (mesh), powierzchni (surf) oraz wykresów konturowych (contour). Aby uzyskać w Matlabie pomoc na temat funkcji 3D należy w oknie komend wydać komendę help graph3d.

Funkcja plot3 Polecenie plot3(x,y,z,s) generuje trójwymiarową krzywą złożoną z punktów (xi, yi, zi), których współrzędne zostały określone w wektorach x, y, z. Wektory muszą być tej samej długości. Funkcja ta jest odpowiednikiem funkcji plot w grafice dwuwymiarowej.

Ćw.1 Wykonaj wykres funkcji r(t)=< t*cos(t), t*sin(t), t >, t=-10*pi:pi/100:10*pi. Podpisz osie, włącz siatkę.

Funkcja meshgrid Powierzchnia rysowana jest w Matlabie jako wykres funkcji z=f(x,y), przy czym współrzędne punktów (xi,yi) określone są za pomocą wektorów X i Y, gdzie indeksy ij przyjmują wartości i=1:length(X), j=1:length(Y). Ponieważ tworzymy wykres trójwymiarowy na dwuwymiarowej płaszczyźnie ekranu, na początek należy wygenerować specjalną siatkę na płaszczyźnie XY w tych węzłach, w których szukane są wartości funkcji w osi z. Służy do tego funkcja meshgrid.

[x,y]=meshgrid(X,Y) – transformuje obszar opisany przez wektory X i Y (z przestrzeni 3D) na dwie macierze x oraz y we współrzędnych ekranowych 2D. [x,y]=meshgrid(X) – jest równoważne wywołaniu meshgrid(X,X).

Funkcja mesh mesh(x,y,z,c) –rysuje powierzchnię opisaną macierzami x,y,z w postaci kolorowej siatki o polach wypełnionych kolorem tła; elementy macierzy c określają kolory linii poszczególnych pól. mesh(x,y,z)-rysuje powierzchnię, przyjmując c=z. mesh(z,c)-rysuje wykres wartości elementów macierzy z, przyjmując x=1:n, y=1:m, gdzie [m,n]=size(z). meshc(x,y,z,c)-rysuje siatkę identyczną jak funkcja mesh i umieszcza pod nią wykres poziomicowy. meshz(x,y,z,c)-działa jak mesh, ale dodatkowo w dół od krawędzi wykresu rysowane są linie określające płaszczyzny odniesienia.

Ćw.2 Utwórz wykres paraboloidy hiperbolicznej z=y2-x2 w przedziałach x=-1:0.05:1, y=-1:0.05:1. Wyłącz układ współrzędnych, dodaj wykres konturowy.

Funkcja surf, waterfall surf(x,y,z,c) –rysuje różnokolorową powierzchnię opisaną macierzami x,y,z. surf(x,y,z) –rysuje powierzchnię, przyjmując c=z. surf(z,c) –rysuje powierzchnię, przyjmując x=1:n, y=1:m, gdzie [x,y]=size(z). surfc(x,y,z,c) –łączy działanie funkcji surf i contour. surfl(x,y,z,s,k) –rysuje powierzchnię z uwzględnieniem odbić światła; s-określa kierunek, z którego pada światło, k-określa współczynniki odbicia i rozproszenia. waterfall(x,y,z,c) –działa jak meshz, ale nie rysuje linii odpowiadających kolumnom macierzy.

Ćw.3 Napisz skrypt, który rysuje wykresy funkcji: f(x,y)=exp(-(x-1).^2+y.^2)+exp(-(x+1).^2-y.^2) dla x,y=-3:0.3:3, w jednym oknie graficznym za pomocą poleceń surf i waterfall.

Mapy kolorów Mapa kolorów jest macierzą trójkolumnową, której elementami są liczby rzeczywiste z zakresu 0,0-1,0. Każdy wiersz macierzy jest wektorem RGB definiującym dany kolor za pomocą intensywności trzech podstawowych kolorów:czerwonego, zielonego i niebieskiego. Funkcja colormap pozwala odczytać lub zmienić mapę kolorów przypisaną aktywnemu rysunkowi. m=colormap –zwraca aktualną mapę kolorów m. colormap(m) –zmiana aktualnej mapy kolorów na mapę m. colormap(‘default’) –przywraca standardową mapę kolorów.

Mapa Opis gray mapa odcieni szarości hot mapa kolorów ciepłych – od czarnego, poprzez odcienie czerwonego, pomarańczowego i żółtego, aż do białego cool mapa kolorów zimnych – od turkusowego do karmazynowego autumn mapa kolorów zmieniających się od czerwonego, przez pomarańczowy, do żółtego summer mapa odcieni kolorów żółtego i zielonego hsv standardowa mapa kolorów w systemie HSV; każdy wiersz macierzy zawiera 3 liczby z zakresu od 0 do 1 opisujące odcień, nasycenie i jaskrawość

Animacja %skrypt film m=moviein(5); %w macierzy m będzie przechowywanych 5 klatek animacji x=0:pi/100:pi; for i=1:5 h1_line=plot(x,sin(i*x)); set(h1_line,'LineWidth',1.5,'Color','m') grid title('funkcja sinus sin(kx), k=1,2,3,4,5') h=get(gca,'title'); set(h,'FontSize',12) xlabel('x')

pause(2) k=num2str(i); if i>1 s=['sin(',k,'x)']; else s='sin(x)'; end ylabel(s) h=get(gca,'ylabel'); set(h,'FontSize',12) m(:,i)=getframe; %każda klatka jest zapisywana w pojedynczej kolumnie macierzy m pause(2) movie(m) %odgrywa zapamiętane w macierzy m klatki animacji na ekranie

Funkcje shpere i cylinder sphere(n) – tworzy kulę o promieniu 1 oraz środku w początku układu współrzędnych z wykorzystaniem 2(n+1) punktów siatki tworzącej jej powierzchnię. Dodanie polecenia: surf(x+2,y-1,z+1) utworzy wykres kuli o promieniu 1 ze środkiem w punkcie (2,-1,1)

Funkcja cylinder jest wykorzystywana do tworzenia wykresów powierzchni obrotowych. Pobiera ona dwa opcjonalne parametry wejściowe. W komendzie cylinder(r,n) parametr r oznacza wektor, który definiuje promienie walca w kolejnych punktach wzdłuż osi z, a n oznacza liczbę punktów siatki na obwodzie walca. Wartości domyślne dla tych parametrów to r =[1 1] oraz n=20. Komenda: cylinder([1 0]) tworzy stożek o wysokości i promieniu podstawy równym 1.