Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Pozytywna atmosfera w klasie
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Zasady dobrej komunikacji
warsztaty dla rodziców
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Psychologia w zarządzaniu
Dydaktyka ogólna.
Motywacja do nauki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
MOTYWACJA.
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Szkoła Współpracy.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Rodzice nie muszą być samotni
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Zachowania organizacyjne 2 i 3
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki ten, kto jej jeszcze nie może pokochać"

motywacja proces polegający na tym, że zachowanie jest ukierunkowane na ważne cele lub zaspokojenie potrzeb

Motywacja jest jak ciepło w mieszkaniu na Północy, w zimowych miesiącach. Ciepło stopniowo ucieka. Od czasu do czasu trzeba włączyć ogrzewanie, aby utrzymać temperaturę w domu. Teoria motywacji i procesy motywacyjne dotyczą nieustających działań, opartych na założeniu, że motywacja z czasem zanika.

hierarchia potrzeb według Maslowa, VII. Potrzeby samorealizacji (samospełnienia, realizacji osobistego potencjału) VI. Potrzeby estetyczne (symetrii, porządku, piękna) V. Potrzeby poznawcze (poznania, rozumienia) IV. Potrzeby samooceny (kompetencji, aprobaty, uznania) III. Potrzeby przynależności i miłości (przynależności, akceptacji, afirmacji) II. Potrzeba bezpieczeństwa (bezpieczeństwa, wolności od zagrożeń) I. Potrzeby fizjologiczne (zaspokojenia głodu, pragnienia et.c.)

Sukces lub porażka może być przypisana czterem przyczynom: Sposób w jaki uczniowie spostrzegają i interpretują przyczyny swoich sukcesów i porażek, stanowi główny wyznacznik motywacji i osiągnięć Sukces lub porażka może być przypisana czterem przyczynom: zdolnościom, wysiłkowi, szczęściu, poziomowi trudności zadania dydaktycznego

Szkolne sukcesy ucznia są bardziej prawdopodobne, jeżeli rodzice i nauczyciele przekazują im jednolite i jasno określone wymagania Uczniowie łatwiej uczą się właściwych zachowań, jeśli mają odpowiednie modele do naśladowania Przesadne reakcje rodziców na sukcesy i niepowodzenia dziecka prowadza do odczuwania przez nie silnej presji w kierunku osiągania sukcesów bądź rozpaczy i zniechęcenia w przypadku porażki Poczucie własnej wartości dzieci zdobywają przez pokonywanie przeszkód Pewność siebie i poczucie odpowiedzialności za własne postępowanie dzieci zdobywają wtedy, gdy zakres ich swobód jest poszerzany stopniowo, w miarę dojrzewania Dorośli powinni unikać konfrontacji z młodymi ludźmi, dopóki nie są całkiem pewni, że są w stanie wyegzekwować swoje zakazy Uczniowie będą osiągać sukcesy tylko wtedy, gdy nauczą się funkcjonować w rywalizacji z innymi Młodzi ludzie będą dążyć do osiągania sukcesów w nauce, jeśli dostrzegą związki pomiędzy wysiłkiem włożonym w proces uczenia się a uzyskiwanymi wynikami

‘ Doskonałe efekty uczenia się Wzrost pewności siebie Duże wyzwania ‘ Doskonałe efekty uczenia się Wzrost pewności siebie Wzrost szacunku do siebie Zmiana postaw (rozwój) Mnóstwo błędów Brak pewności siebie Brak szacunku dla siebie Blokowany rozwój Dużą pomoc Mała pomoc Miła atmosfera Lenistwo Brak efektów uczenia się Zahamowany rozwój Małe wyzwania

Funkcje motywujące spełniają: zainteresowanie przedmiotem nauki aspiracje dotyczące ocen szkolnych poszerzanie posiadanej wiedzy i umiejętności - przeświadczenie o ich znaczeniu osobistym i społecznym

Musimy w uczniu wytworzyć przekonanie, że ma wpływ na bieg wydarzeń, których ramy zakreśla nauczyciel. Jest to możliwe, jeśli uczeń rozumie zależność między sposobem wykonania czynności i jej celem i ma wpływ na wybór sposobu pracy ma przekonanie, że oceniony zostanie zgodnie z kryteriami, które zna ma świadomość, że od niego zależy to, co spotyka go w szkole wie, w jakim celu wykonuje daną czynność i uznaje, że jest potrzebna

Motywacyjna funkcja oceny S – satysfakcja: (wymagania i kryteria sa znane, informacja zwrotna, mobilizuje do samooceny i pracy nad sobą, nagrody, wyróżnienia dla uczniów, konsekwentne działania, wieloaspektywność oceniania, właściwa samoocena, często dokonujemy diagnozy uczniowie wiedzą, że są często sprawdzani) O – szanse: ewaluacja PSO i WSO, wzrost aktywności uczniów, osiągnięcia w konkursach, dobra komunikacja między uczniem a nauczycielem, stworzenie możliwości samorealizacji F – błędy – brak porozumienia RP, nieprzestrzeganie WSO i PSO, faworyzowanie uczniów, subiektywna, brak obiektywizmu, nie odzwierciedla wkładu pracy, brak konsekwencji w ocenianiu, brak informacji na temat oceny T – zagrożenia: brak zaufania do nauczyciela, niskie wyniki nauczania, lenistwo uczniów, utrwalenie stagnacji, niechęć do pracy Brak szacunku dla nauczyciela (niesprawiedliwość) S O T F

Pamiętaj! Buduj pozytywne relacje nauczyciel - uczeń Unikaj "szufladkowania" uczniów na dobrych i złych Oceniaj a nie karz Nie zanudzaj Podnoś poprzeczkę Pozwalaj by w grupie zdarzały się burze Od ludzi, którymi kierujesz, oczekuj tego co najlepsze Stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego Potrzebę współzawodnictwa wykozrsytuj w sposób umiarkowany Zauważaj potrzeby drugiego człowieka Okazuj uznanie i chwal osiągnięcia Staraj się własną motywację utrzymać na wysokim poziomie Stwórz atmosferę, w której niepowodzenia nie oznaczają przegranej Wykorzystaj wzorce, by zachęcać do sukcesów Nagradzaj współpracę