Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Metody i techniki wspomagające zarządzanie jakością
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W poszukiwaniu ewolucji…
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
i trudności z nimi związane...
ZEBRANIE jako środek łączności organizacyjnej
Etapy podejmowania decyzji
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ocenianie Kształtujące
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Sposoby podejmowania decyzji
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Gimnazjum w Starym Kurowie, r. ZZZ- ZAPLANUJ, ZARZĄDŹ, ZREALIZUJ Debata o wykorzystaniu członkostwa w UE w Gminie Stare Kurowo.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
INSTRUKCJA. 1. Analizujemy wstępnie literaturę na temat rozwoju dziecka w analizowanym okresie i na temat problemów z jakimi borykają się osoby w tym.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
INSTRUKCJA. 1. Wybieramy temat lekcji. Dobieramy się w grupy. Temat powinien być dobrany tak, aby możliwe było autentyczne zaangażowanie w jego realizację.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sposób na szybkie zastępstwo
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Opis wybranych metod – metody impresji i ekspresji Metoda projektu
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Przykładowe metody prowadzenia spotkań partnerskich 1. Metody przekazywania informacji: wykłady, prezentacje, materiały audiowizualne, teksty do czytania.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Nowe kompetencje nauczycieli motorem rozwoju szkoły
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.

„Burza mózgów”

Definicja Burza mózgów zwana inaczej „giełda pomysłów” - stanowi odmianę metod problemowych i należy do grupy metod gier dydaktycznych. Ma ona na celu zachęcanie uczniów do wymyślania śmiałych pomysłów, dotyczących rozwiązania zadania czy problemu, do wysuwania hipotez.

Charakterystyka Metoda angażuje wszystkich uczniów, każdemu dając możliwość nieskrępowanej wypowiedzi. Jest to metoda, która polega na możliwości szybkiego zgromadzenia wielu hipotez rozwiązania postawionego problemu w krótkim czasie.

Można zgłaszać wszystkie najbardziej śmiałe lub niedorzeczne pomysły rozwiązania, choćby nietypowe, ryzykowne i nierealne, w obojętnej formie, żeby nawet chwila namysłu nad poprawnością  językową nie zmniejszała pomysłowości. 

Praca z uczniami Metoda polega na postawieniu przez prowadzącego pytania lub zagadnienia. Praca składa się z trzech etapów: Wprowadzenie. Nauczyciel przygotowuje uczniów do zrozumienia problemu, który mają rozwiązać. Zadaniem nauczyciela jest także zapoznanie uczniów z zasadami uczestnictwa w burzy mózgów.

Należy zwrócić uwagę na następujące reguły: Każdy ma prawo zgłosić dowolną ilość pomysłów. Ważna jest liczba, a nie jakość pomysłów. Pomysły nie mogą być przez nikogo oceniane, krytykowane i komentowane. Można korzystać z wcześniej zgłoszonych pomysłów, zmieniać je lub rozwijać. Nie notuje się autora pomysłu. Pomysły mogą być najbardziej śmiałe i niedorzeczne. Głosu udziela prowadzący sesję. Pomysły powinny być notowane na tablicy, ewentualne w zeszycie

II. Zbieranie pomysłów. Uczniowie podają pomysły rozwiązania tego problemu. Sesja trwa 5 - 15 minut. Jej koniec wyznacza wyraźny spadek liczby zgłaszanych pomysłów lub decyzja nauczyciela, że zgromadzony materiał wystarczy już do dalszego prowadzenia lekcji i rozwiązania problemu.

III. Analiza pomysłów. Ocena rozwiązań następuje dopiero po zgłoszeniu wszystkich propozycji. Następuje dyskusja na temat każdego rozwiązania i jego ocena. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wybierają najtrafniejsze rozwiązania problemu postawionego przez nauczyciela i uzasadniają swoje stanowisko. Najlepsze rozwiązanie zostaje wprowadzone w życie i sprawdzone pod względem efektywności.

Cechy „burzy mózgów” ogromną popularność metody, „burzę mózgów” stosuje się łatwo, jej przygotowanie nie wymaga długiego czasu, nie potrzeba specjalnych pomocy dydaktycznych, możliwość otrzymania w krótkim czasie dużej liczby różnorodnych rozwiązań danego problemu, pobudzenie uczniów do twórczego myślenia, pozwala na rozwinięcie wśród uczniów umiejętności słuchania, powstrzymywania się od krytyki cudzych wypowiedzi,

Powodzenie tej metody jest uzależnione od aktywności całej grupy. Nie można pominąć ostatniego etapu: Wśród istniejącego zbioru pomysłów należy jeszcze dokonać wyboru według wcześniej ustalonego kryterium.

Metodę ”burzy mózgów” należy stosować wtedy, gdy istnieje potrzeba w krótkim  czasie rozwiązać problem o dużym stopniu  trudności, stąd jest ona stosowana nie  tylko w procesie kształcenia, ale w wielu  dziedzinach życia gospodarczego i społecznego.

Metaplan

Definicja Metaplan jest to plastyczny zapis dyskusji prowadzonej w grupach, dyskutujących na określony temat i tworzących jednocześnie plakat – graficzny skrócony zapis „narady”.

Charakterystyka Celem metody jest spokojne rozważenie problemu i skupienie się przede wszystkim na poszukiwaniu wspólnego rozwiązania.

„Prawda często leży pośrodku" i celem użycia metaplanu jest spokojne rozważenie zagadnienia i skoncentrowanie się przede wszystkim na poszukiwaniu wspólnego rozwiązania. Uczestnicy zajęć zastanawiają się, analizują problem, próbują go ocenić, formułują opinie i sądy, proponują różne rozwiązania.

Podstawowymi zagadnieniami metaplanu są: „Jak jest” „Jak powinno być” „Dlaczego nie jest tak jak powinno być.” „Wnioski”

Praca z uczniami. Prowadzący przedstawia klasie problem, który będzie tematem dyskusji. Dzieli klasę na grupy 4-6 os., każdej grupa przydziela wcześniej przygotowany schemat na arkuszu dużego papieru

Przykładowy schemat formy zapisu metaplanu.

Sposób przeprowadzenia (praca w grupach): Nauczyciel przedstawia problem, który będzie przedmiotem dyskusji; Dzieli klasę na 4-6 osobowe grupy; Każda grupa otrzymuje przygotowane wcześniej przez nauczyciela materiały: Arkusz ze schematem metaplanu i np. Kolorowe kartki samoprzylepne

Nauczyciel ustala limit czasu na wykonanie zadania (ok. 30 min.), Uczniowie dyskutując tworzą plakat wg wzoru. Wszystkie elementy tj. temat, odpowiedzi, wnioski mają określone miejsce na plakacie. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, wnioski można podzielić na “zależne" i “niezależne od nas". Zapisywane treści powinny być zaakceptowane przez całą grupę.

Reprezentanci grup przedstawiają plakaty; odpowiadają na pytania pozostałych uczniów, udzielają wyjaśnień. W trakcie omawiania mogą nastąpić zmiany, niektóre kartki mogą zostać inaczej zapisane, wymienione, wycofane, bądź przesunięte do innego obszaru.

Cechy metaplanu to plastyczny zapis dyskusji (uczestnicy tworzą plakat, będący zapisem ich rozważań); celem tej metody jest przeanalizowanie problemu i poszukiwanie, co nie zawsze oznacza znalezienie, rozwiązania. Skłania do myślenia, analizowania problemów, poszukiwania przyczyn, przewidywania skutków, formułowania wniosków;

zajęcia wykorzystujące tę technikę można prowadzić dwoma sposobami - pracując z całą klasą lub dzieląc ją na kilka grup; nauczyciel przedstawia problem, który będzie przedmiotem dyskusji i przygotowuje niezbędne do wykonania plakatów materiały, ich liczba zależy od przyjętej formy pracy - w pierwszym wariancie powstanie jeden plakat, w drugim kilka; można oczywiście poprosić uczniów, by sami wcześniej wykonali te pomoce;

nauczyciel wyznacza grupom czas na przedyskutowanie problemu i wykonanie plakatów, a następnie poszczególne zespoły prezentują efekty swojej pracy; podsumowaniem lekcji jest zebranie wszystkich wniosków, które zostały zgłoszone; można też je jeszcze przedyskutować, by wyeliminować ewentualne sprzeczności;  

gdy nauczyciel pracuje z całą klasą, powstaje jeden wspólny plakat; uczniowie w trakcie dyskusji podchodzą do planszy i zapisują na odpowiednich polach swoje spostrzeżenia; mogą też porządkować plakat, przesuwając owale umieszczone przez kolegów na inne pola.

Dziękujemy za uwagę.