O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Makroekonomia I Ćwiczenia 11 Model AS-AD
Równowaga gospodarcza: model IS, LM
Mikroekonomia pozytywna
dr Jarosław Poteralski
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Elastyczność popytu.
Plan wykładów z mikroekonomii
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Elastyczność popytu i podaży
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Popyt gospodarstwa domowego
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Elastyczność popytu i podaży
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
W gąszczu cen…... czyli jak optymalizować cenę w dobie masowej customizacji?
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Dr inż. Sebastian Saniuk
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Prawo popytu.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
POPYT na dobro lub usługę zależy od:
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Kalendarz 2020.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
Wydatki konsumpcyjne/ inwestycyjne to wydatki ponoszone na bieżące potrzeby.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
Elastyczność funkcji popytu
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Rynek – zasady funkcjonowania
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Zapis prezentacji:

O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne dr inż. Sylwester Laskowski s.laskowski@itl.waw.pl www.sylwesterlaskowski.com

Mantra rynku telekomunikacyjnego Stawki rozliczeniowe oparte o koszty Embedded Cost Koszty,koszty, koszty… Short Run Marginal Cost Long Run Incremental Cost Metody kalkulacji kosztów Minimalizacja kosztów Fully Distributed Cost Stand Alone Cost Rachunkowość regulacyjna

Źródło kłopotu Popyt

Cel prezentacji Popyt Elastyczność popytu

Agenda Definicja elastyczności popytu Implikacje dla operatorów i regulatora rynku Źródła pozyskiwania informacji

Intuicyjna definicja Elastyczność popytu – to miara wrażliwości nabywców usługi na zmianę określonego czynnika. X Elastyczny popyt

Przykłady Elastyczność cenowa popytu Elastyczność mieszana popytu Elastyczność dochodowa popytu Cena usługi A Cena usługi B Dochód abonentów X= Popyt na usługę A

Elastyczność cenowa popytu Legenda: D – popyt P – cena εDP – elastyczność cenowa popytu

Elastyczność jest tym większa, im: mniejsza jest natarczywość potrzeby, którą zaspokoić ma dana usługa, usługa jest mniej unikalna, użytkownicy są bardziej świadomi istnienia bliskich i dalekich substytutów usługi, łatwiej użytkownicy mogą porównać jakość danej usługi z innymi podobnymi usługami, większa część dochodów użytkowników stanowi wydatek na daną usługę w dłuższym czasie, większy jest wydatek na daną usługę w stosunku do kosztu pakietu usług, w ramach którego usługa jest oferowana, większą część ceny usługi użytkownicy ponosić muszą osobiście, mniejsze są możliwości korzystania z danej usługi w połączeniu z już uprzednio nabytymi, dana usługa jawi się jako mniej ekskluzywna i przynosząca mniejszy prestiż, łatwiej odłożyć skonsumowanie usługi na później.

Funkcja popytu Założenie: εDP = const.

Funkcja popytu Założenie:

Elastyczność mieszana popytu Legenda: DA – popyt na usługę A P – cena usługi B εDAPB – elastyczność mieszana popytu Usługi komplementarne: εDAPB < 0 Usługi substytucyjne: εDAPB > 0

Elastyczność dochodowa popytu Legenda: D – popyt R – cena εDR – elastyczność dochodowa popytu

Funkcja popytu Założenie: εDP = const. εDAPB = const. εDR = const.

Implikacje dla operatorów ε = ?

Elastyczność cenowa popytu (εDP) Wyznaczenie optymalnego kierunku zmiany cen z punktu widzenia maksymalizacji przychodów. If ε < 1 then P + + if ε > 1 then P - - Czy oby na pewno popyt na usługi telekomunikacyjne jest nieelastyczny?

Elastyczność mieszana (εDAPB) Wyłonienie usług komplementarnych i substytucyjnych Optymalizacja działań marketingowych

Elastyczność mieszana (εDAPB) Prawidłowy dobór proporcji cen pomiędzy oferowanymi produktami Maksymalizacja całkowitego dochodu

Elastyczność mieszana (εDAPB) Ocena wpływu polityki taryfowej konkurentów na własne wyniki finansowe I vice versa…

Elastyczność dochodowa (εDR) Ocena wpływu zmiany zamożności abonentów na wyniki finansowe operatora

Implikacje dla regulatora rynku X Popyt

Elastyczność cenowa (εDP) Klasyfikacja usługi jako powszechna

Elastyczność mieszana (εDAPB) Ocena wpływu regulacji na danym rynku na rynki powiązane

Elastyczność dochodowa (εDR) Ocena wpływu zmiany poziomu gospodarczego regionu na ogólną sytuację w branży

Źródła pozyskiwania informacji Ankiety „Abonenci mówią o sobie” Analiza historyczna „Przeszłość mówi o przyszłości” Analiza porównawcza „Inni mówią o nas”

Sylwester Laskowski s.laskowski@itl.waw.pl www.sylwesterlaskowski.com Dziękuję za uwagę Sylwester Laskowski s.laskowski@itl.waw.pl www.sylwesterlaskowski.com