Maciej I Stanisław Jedlińscy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zerowanie mikroprocesorów Cel: wprowadzenie mikroprocesora w określony stan początkowy Zwykle realizowany poprzez: inicjalizację licznika rozkazów (PC)
Advertisements

ANALIZA SIECIOWA PRZEDSIĘWZIĘĆ konstrukcja harmonogramu
Związki w UML.
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Modelowanie aktywności
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie przypadków użycia
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Tomasz Andrejczuk Łukasz Razmuk gr. 620
Projektowanie systemów informacyjnych
Sieci Petriego Marcin Jałmużna.
Semafory Autorzy : Michał Winciorek Łukasz Jackowicz.
Interaktywna prezentacja użytkowa
Formalizacja i uwiarygodnianie Iteracyjny proces syntezy modeli
Język UML (Unified Modelling Language)
UML rozszerzenie Seminarium magisterskie
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
ANALITYCZNE MODELE SYSTEMÓW KOLEJKOWYCH
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
E. Stemposz, Analiza i Projektowanie Systemów Informatycznych, Wykład 10, Slajd 1 Projektowanie systemów informacyjnych Ewa Stemposz, Kazimierz Subieta.
Diagram czynności (Activity Diagrams)
K.Subieta, E. Stemposz. Projektowanie systemów informacyjnych, Wykład 10, Folia 1 Projektowanie systemów informacyjnych Kazimierz Subieta, Ewa Stemposz.
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
ZARZĄDZANIE PROCESAMI
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Oskar Ośko Mateusz Skoczewski Michał Sułek
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
Inżynieria Oprogramowania
Układy sekwencyjne pojęcia podstawowe.
Diagramy obiegu dokumentów a UML w modelowaniu procesów biznesowych
Podstawowa obsługa magazynu.
Automatyka i Robotyka Systemy czasu rzeczywistego Wykład 4.
System rejestracji zawodników Polski Związek Judo 2006.
DIAGRAMY UML.
MAKRA 1.
Algorytmy.
OMT - Modele dynamiczne.
MICROSOFT Access TWORZENIE MAKR
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Naciśnij SPACJĘ aby przejść dalej
Diagramy stanu.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Diagramy czynności/aktywności (Activity Diagrams)
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Diagramy przepływu danych
Część 1.  Pierwszym etapem metodyki strukturalnej jest analiza strukturalna której efektem jest model podstawowy systemu.
Unified Modeling Language
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Wstęp do systemów informatycznych Model przypadków użycia.
E. Stemposz. Analiza dynamiczna w UML, Wykład 2, Slajd 1 Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML Wykład 2 Diagramy stanów Wykładowca:
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML
Wykład 8 Model dynamiczny (2)
KROK 1 Zakładanie kartotek magazynowych
Wątki, programowanie współbieżne
Projektowanie wspomagane komputerem
Zapis prezentacji:

Maciej I Stanisław Jedlińscy Diagramy stanów Maciej I Stanisław Jedlińscy

Maszyna stanów Obiekt, w świetle swoich własności (unikalna tożsamość, stan i zachowanie) może być traktowany jako automat o skończonej liczbie stanów, czyli pewną maszynę, która może znajdować się w danym momencie w jednym z wyróżnionych stanów, a także może oddziaływać na otoczenie i vice-versa. Maszyna stanu jest grafem skierowanym, reprezentowanym za pomocą notacji diagramów stanu, którego wierzchołki stanowią stany obiektu, a łuki opisują przejścia między stanami. Przejście między stanami jest odpowiedzią na zdarzenie. Zwykle, maszyna stanu jest przypisana do klasy i specyfikuje reakcje wystąpień danej klasy na zdarzenia, które do nich przychodzą, stanowiąc w ten sposób model historii życia (opis wszystkich możliwych stanów i przejść) dla obiektu danej klasy. Można przypisać maszynę stanu do przypadku(ów) użycia, operacji, kolaboracji, ale w tym znaczeniu - przepływu sterowania - częściej wykorzystuje się inne środki, np. diagramy aktywności.

Stan obiektu W podstawowym znaczeniu, dotyczy pewnego fragmentu historii życia obiektu) i opisywany jest przez zestaw wartości wszystkich (?) atrybutów oraz aktualnych powiązań danego obiektu z innymi obiektami w pewnej chwili czasowej. Obiekt pozostaje w danym stanie do momentu zajścia zdarzenia, które spowoduje zmianę tego stanu na inny. Innymi słowy, stan to “zdjęcie migawkowe” jednej sytuacji, w której znalazł się nasz system informatyczny. Często abstrahuje się od pewnych składników stanu, lub “zlepia się” wiele stanów w jeden.

Rodzaj stanu Notacja prosty (simple) złożony sekwencyjny (sequential composite state) złożony współbieżny (concurrent composite state) początkowy (initial state) końcowy (final state)

Rodzaj stanu Notacja węzeł (junction state) historyczny (history state) H odnośnik (submachine reference state) include S pniak (stub state) S

Zdarzenie Zdarzeniem jest coś, co następuje w jednym punkcie czasowym (z perspektywy naszej percepcji czasu) i warte jest analizowania z punktu widzenia celów projektowanego systemu. Samo zdarzenie nie trwa w czasie, ale fakt zaistnienia zdarzenia jest rejestrowany i trwa aż do momentu, gdy jakiś podmiot go “skonsumuje”( innymi słowy zdarzenie nie musi być obsłużone od razu w momencie wystąpienia - może być wpisane na listę zdarzeń oczekujących na obsługę). Wszystko, co wywołuje pewne skutki w systemie może być modelowane jako zdarzenie.

Typ zdarzenia Składnia wołanie op(a:T) when(wyrażenie) zmiana nazwa_syg(a:T) sygnał after(czas) czas

Przejścia przejście zewnętrzne stan 1 stan 2 (external transition) W ogólności, przejście może być opisane przez zdarzenie, które je odpaliło (wywołało), warunek oraz akcję (akcje), która jest wykonywana przed ewentualną zmianą stanu. zdarzenie [warunek] /akcja stan 1 stan 2 przejście przejście zewnętrzne (external transition) przejście wewnętrzne (internal transition) zdarzenie [warunek] /akcja bez zmiany stanu zdarzenie [warunek] /akcja stan samo-przejście (selftransition) [warunek] /akcja przejście automatyczne (completion transition) stan 1 stan 2

Przejścia-przykłady przejścia zewnętrzne: Przetwarzanie Oczekiwanie otrzymanie zamówienia (suma) [suma < =100 zł.] Przetwarzanie zamówienia Oczekiwanie otrzymanie zamówienia (suma) [suma > 100 zł.] Zatwierdzenie kredytu kredyt zatwierdzony/ licz debet () kredyt odrzucony Anulowanie zamówienia Wprowadzanie hasła przejścia wewnętrzne: entry/ ustaw echo na gwiazdkę/ haslo_zeruj() exit/ ustaw normalne echo znak/ obsłuż znak czyść/ haslo_zeruj() pomoc/ wyświetl pomoc

Przykłady diagramów Maszyna stanu dla klasy Urządzenie Urządzenie kupno urządzenia przez klienta Urządzenie niesprzedane Urządzenie sprzedane after (data gwarancji) zwrot urządzenia przez klienta Przepływ sterowania Kolejka białych when (szach mat) czarne wygrywają when (pat) ruch czarnych ruch białych remis when (pat) Kolejka czarnych when (szach mat) białe wygrywają

Stan złożony sekwencyjny Przykładowa maszyna stanów dla klasy samochód wybrano 1-szy bieg Jazda Jazda do przodu na 1-szym biegu wybrano poprzedni bieg naciśnięto hamulec Samochód zatrzymany wybrano następny bieg Jazda do przodu na 2-gim biegu Jazda do tyłu wybrano wsteczny bieg

Współbieżność w ramach jednego obiektu Obiekt może wykonywać współbieżnie dowolną liczbę akcji. Wypłata do/wydaj gotówkę Gotowy do działania do/oddaj kartę Synchronizacja: wszystkie współbieżne procesy muszą się zakończyć, aby automat był ponownie gotowy do działania Podział na współbieżne procesy