Szkoła wobec wyzwań edukacji międzykulturowej RODN „WOM” w Katowicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Otoczenie polityki społecznej
przyjaźń ponad podziałami
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Katowice, grudzień 2012 r. Możliwości pozyskania funduszy unijnych na edukację regionalną
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Historia praw człowieka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Wielokulturowa klasa szkolna
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Czy jesteśmy tolerancyjni?
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wybierz numer slajdu W ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego w naszej szkole realizowany jest w okresie od 1 marca 2009 do 30 maja 2010 projekt.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Język mniejszości - język niemiecki
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Intercultural Education OnLine Projekt realizowany jest przy wsparciu Wspólnot Szkoła w projekcie InterEOL.
Edukacja Interkulturowa OnLine Projekt realizowany jest przy wsparciu Wspólnot InterEOL Edukacja Interkulturowa.
Postawa asertywna.
Przykłady przemocy i nietolerancji
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Prezentacja przygotowana w ramach projektu: „POLSKO - ROSYJSKA WYMIANA MŁODZIEŻY 2015” realizowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich,
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Współpraca polsko - fińska. Jalasjarvi  Miasto znajduje się ok. 400 km na północny zachód od Helsinek  posiada nieco ponad 8000 mieszkańców  miasto.
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
Współczesne problemy wielokulturowości
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
KLASA Społeczno-prawna
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Zapis prezentacji:

Szkoła wobec wyzwań edukacji międzykulturowej RODN „WOM” w Katowicach Krystyna Dyba RODN „WOM” w Katowicach Katowice, 2.03.2005 r.

Czym jest edukacja wielokulturowa i międzykulturowa? Aktualność edukacji międzykulturowej we współczesnym świecie. Dlaczego polskiej szkole potrzebny jest międzykulturowy dialog? Nauczyciele i szkoła wobec dialogu kultur.

1.1. Czym jest edukacja wielokultorowa i międzykulturowa? Zakres znaczeniowy terminów: wielokulturowość (multiculturalism) – z języka łacińskiego multus znaczy liczny, wiele; międzykulturowość (interculturalism) – z j. łac. inter oznacza między. Porównując te dwa terminy można stwierdzić iż człon inter oznacza relacje między podmiotami a multi różnorodność.

1.1.Czym jest edukacja wielokulturowa i międzykulturowa?          Edukacja wielokulturowa służy przybliżaniu uczniom wielu różnych kultur, by przełamywać etnocentryczny sposób myślenia, stereotypy i uprzedzenia.          Edukacja miedzykulturowa sugeruje nową jakość, możliwość spotkania się wielu kultur, akceptację różnic, współpracę i współistnienie.

Etapy etnorelatywistyczne 1.2 Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Miltona J. Bennetta (1993) Etapy etnocentryczne 1.Zaprzeczenie Izolacja Separacja   2.Obrona Oczernianie Wyższość Odwrócenie 3.Minimalizacja Fizyczny uniwersalizm Trascendentalny uniwersalizm Etapy etnorelatywistyczne 4.Akceptacja Respektowanie różnic w zachowaniu Respektowanie różnic w wartościach 5.Adaptacja Empatia Pluralizm 6.Integracja Ocena kontekstowa Konstruktywna marginalność Źródo: Uczenie się międzykulturowe, Rada Europy i Komisja Europejska, Strasburg 2000, wyd. polskie – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, s. 29.

Model kultury jako góry lodowej. 1.3 Etnocentryzm oznacza postrzeganie swej kultury jako lepszej i poniżanie innych kultur. Taka postawa jest bardzo typowa w stosunkach mniejszość-większość oraz wobec młodzieży z grup mniejszościowych; może być źródłem konfliktów między jednostkami. Wszystkie definicje etnocentryzmu akcentują jedność postaw pozytywnych wobec kultury własnej (grupy religijnej, rasowej, etnicznej, regionalnej) natomiast w stosunku do innych kultur postawy te mogą być negatywne. Rozwijanie wrażliwości międzykulturowej oznacza uczenie się tego, jak rozpoznawać i radzić sobie z różnicami między kulturami. Im mniej mamy wiedzy o własnej kulturze tym mniej chętniej poznajemy inne kultury i częściej traktujemy je jako zagrożenie. Kulturę określić można jako „oprogramowanie”, którego ludzie używają w codziennym życiu. Obejmuje normy, wartości, zwyczaje i języki Kultura stale ewoluuje i wzbogaca się w miarę jak człowiek zyskuje orientację w swym środowisku.  Model kultury jako góry lodowej.

1.4 Czym jest uczenie się międzykulturowe? Pojęcie to oznacza „uczenie się o tym, jak postrzegamy innych ludzi, którzy bardzo się różnią od nas. Dotyczy nas. Dotyczy naszych znajomych i przyjaciół oraz tego, jak działamy razem, aby zbudować społeczność, w której panuje sprawiedliwość. Dotyczy więzi, jakie mogą stworzyć między sobą społeczności, aby promować równość, solidarność i szanse dla wszystkich. Pogłębia szacunek i promuje godność w stosunkach między kulturami, zwłaszcza gdy część z nich należy do mniejszości, a pozostałe stanowią większość”. Źródło: Uczenie się międzykulturowe... , s.97

2. Aktualność edukacji miedzykulturowej we współczesnym świecie. Początki edukacji wielokulturowej w USA, Kanadzie, Australii w okresie międzywojennym (społeczeństwa tych państw kształtowały się z wielu narodowości). Europa Zachodnia po II wojnie światowej. Niemcy Zachodnie w latach 60-ych XX wieku - narodziny pedagogiki międzykulturowej. Edukacja wielo i międzykulturowa to odpowiedź na wyzwania współczesnego świata.

2.1 Tekst plakatu wiszącego na murach Berlina wiosną 1994 r. Twój Chrystus – Żydem; Twoje auto – Japończykiem; Twoja pizza – włoska; Twoja demokracja – grecka; Twoja kawa – brazylijska; Twój urlop – turecki; Twoje liczby – arabskie; Twoje pismo – łacińskie; I tylko Twój sąsiad – cudzoziemcem.  Cyt. za: M. S. Szymański „Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec”, w: Edukacja międzykulturowa w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Niktorowicz, Białystok 1995, s. 89.

2.2 Edukacja wielo i międzykulturowa w świetle międzynarodowych unormowań prawnych i przedsięwzięć edukacyjnych.   ·       Europejska Konwencja Praw Człowieka - Rada Europy,1950 r. ·       Deklaracja Wiedeńska-Rada Europy, 1993 r. ·  Europejska Kampania Młodzieży Przeciwko Rasizmowi, Ksenofobii, Antysemityzmowi, Nietolerancji „Każdy inny, wszyscy równi”- Rada Europy, 1994-1996. ·       Konwencja Ramowa o Ochronie Mniejszości Narodowych- Rada Europy,1994 r. ·   Europejska konferencja przeciwko rasizmowi „Wszyscy różni, wszyscy równi: od zasady do praktyki”- Deklaracja Polityczna- Rada Europy, 2000 r. ·   „Deklaracja krakowska”- Deklaracja europejskich ministrów edukacji Polityka edukacyjna na rzecz demokracji obywatelskiej i spójności społecznej; wyzwania i strategia dla Europy- Rada Europy, 2000 r. ·       Raporty Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI- 1994 )- Rada Europy 1996, 1999. ·       Biała Księga Komisji Europejskiej - Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej - Unia Europejska, 2000 r. ·       Deklaracja o Różnorodności Kulturowe – 2001 r. ·       Edukacja w Europie różne systemy kształcenia i szkolenia - wspólne cele do roku 2010 - Unia Europejska, 2002. Deklaracja Ateńska „Edukacja międzykulturowa: zarządzanie różnorodnością, wzmacnianie demokracji – Rada Europy, 2003 r.   

3. Dlaczego w polskiej szkole potrzebne jest międzykulturowe uczenie się? Czy jesteśmy tolerancyjni? „Inni” w opinii uczniów Czy sprostamy standardom europejskim? Czy wychowujemy i kształcimy naszych uczniów tak by w przyszłości, świadomi własnej, niepowtarzalnej tożsamości, byli otwarci na różnorodność kultur?

4. Nauczyciele i szkoła wobec potrzeb dialogu kultur. Czy jesteśmy przygotowani by sprostać wyzwaniom edukacji międzykulturowej? jaka jest nasza wiedza o dziedzictwie kulturowym regionu i o innych kulturach? jakie są nasze kompetencje komunikacyjne? czy jesteśmy świadomi moralnej odpowiedzialności za wychowanie i przygotowanie uczniów do życia w wielokulturowych świecie?

4.1. Główne zasady dialogu (wg Mariana Eckerta) 1.     Staraj się doprowadzić dzieci i grupy młodzieży o odmiennych cechach kulturowych do nawiązania trwałych i częstych kontaktów. 2.     Posiadaj przemyślaną koncepcję rozmowy, ideę ,temat i bądź zawsze dobrze przygotowany. 3.     Miej zawsze chęć rozumienia odmiennych poglądów i przyjmij postawę negocjacyjną. 4.     Zatroszcz się o precyzję języka i logikę, aby uniknąć zakłóceń w komunikacji i nieporozumień semantycznych. 5.     Wczuwaj się w intencję partnera, jego sposób myślenia i artykulacji, których źródłem zwykle nie jest zła wola lecz odmienność metodologii. 6.     Zachowaj postawę samokrytyczną, nie bój się odsłonić własnych słabości, okazuj gotowość do uznania racji partnerów i do ustępstw. 7.     Zrezygnuj z chęci osiągnięcia zwycięstwa, dialog to nie bitwa, to okazja do poszerzenia obszaru dobra i prawdy, tu nawet przegrana debata ma sens, skłania do pogłębienia refleksji. 8.     Opanuj własną nadwrażliwość i skłonność do obrażania się. 9.     Dbaj o kulturę rozmowy, styl, okaż tolerancję i szacunek dla partnera. 10. Pamiętaj, że celem dialogu jest dojście do kompromisu, w którym partnerzy budują poszerzone pole dla porozumienia, nie tracąc własnej tożsamości.

4.2. Główne zagrożenia dialogu Upraszczanie, redukowanie wszelkich zjawisk do prostej opozycji: „dobre - złe”, „prawdziwe-fałszywe”, „przyjaciel-wróg” itd. Zniekształcanie wypowiedzi wychowanków, dyskredytowanie oponentów i zarzucanie im głębokich przewinień: kłamstwa, nieuczciwości, oszukaństwa. Manipulacja, zawłaszczenie i operowanie wartościami uznawanymi za przeważające ( np. narodowymi, katolickimi ) w społeczeństwie tak, aby je instrumentalnie wykorzystać dla własnych celów. Pozorowanie jednomyślności, czyli takie przedstawienie własnego punktu widzenia jakby był on powszechnie akceptowany, uznawany przez autorytety, „jedynie słuszny”. Orkiestracja, powtarzanie bez końca jakiegoś przekazu, ewentualnie w różnych wariantach, aż zostanie on przyjęty jako oczywisty.

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? „Powrót Nadziei” Krzysztof Jackowski

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? I. Krajobraz kulturowy, otoczenie, przestrzeń religijna jako wyznaczniki naszej tożsamości 1. Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie kulturowym mojej rodziny, miejscowości 2. Wędrówki po miejscach symbolicznych i mitycznych regionu 3. Pamiętajmy o ogrodach przyroda wokół nas 4. Jakie zabytki z Górnego Śląska wpisałbyś na światowa listę UNESCO?

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? I. Krajobraz kulturowy, otoczenie, przestrzeń religijna jako wyznaczniki naszej tożsamości 5. Chrońmy zabytki techniki dzieła ludzkich umysłów i rąk 6. Odkrywamy tajemnice śląskich zamków i pałaców 7. Krajobraz kulturowy polityką kształtowany

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? II. Mieszkańcy tej ziemi 1. Żywoty niepokornych ludzi tej ziemi – ks. Jan Dzierżon 2. Górnośląskie rody, ich rodowody, siedziby, działania 3. Juliusz Roger i jego dzieło 4. Dzieło Matki Ewy z Miechowic

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? II. Mieszkańcy tej ziemi                                                                                               Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? II. Mieszkańcy tej ziemi 5. Ślązacy poza swoją ojcowizną: w Teksasie, na Wschodzie i Zachodzie 6. Dziedzictwo Śląskich Żydów 7. Spod Góry Ararat do Polski i na Śląsk śladami dziedzictwa kulturowego potomków Noego

Jakie są źródła, korzenie naszej tożsamości? III. Śląsk dla Polski i Europy 1. Dominikański szlak kulturowy św. Jacka w Europie 2. Krater na Wenus nazwany imieniem Marii Cunitz

3. Wynalazcy ze Śląska 4. Śląscy Nobliści Vincenz Priessnitz Oscar Troplowitz 4. Śląscy Nobliści Kurt Adler Otto Stern

5. Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata Henryk Sławik 6. Uniwersalne wartości muzyki H. M. Góreckiego i W. Kilara

Dziękuję Krystyna Dyba kdyba@womkat.edu.pl