- DEBATA - CZY POTRZEBNY JEST NAM SAMORZĄD W PLACÓWCE? Dnia 31.03.2012r., na terenie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kwidzynie odbyła się debata.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Samorząd UCZNIOWSKI.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
w praktyce pedagogicznej
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Samorząd Uczniowski.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

- DEBATA - CZY POTRZEBNY JEST NAM SAMORZĄD W PLACÓWCE? Dnia r., na terenie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kwidzynie odbyła się debata dotycząca zasadności funkcjonowanie samorządu szkolnego w Naszej placówce. Przewodnicząca samorządu zaprosiła do debaty przewodniczące klas oraz grupowe grup wychowawczych. Wychowanki podczas debaty opracowały cele, zadania samorządu oraz próbowały odpowiedzieć na następujące pytania; 1) Czy w Ośrodku jest potrzebny Samorząd Ośrodka? 2) 2) Udział uczniów w współdecydowaniu o szkolnych sprawach – w jaki sposób jest to realizowane? 3) 3) W jaki sposób samorząd może wpływać na zmiany w naszej szkole? 4) 4) W jaki sposób można zaangażować wszystkich uczniów w życie szkoły? 5) 5) O czym powinniśmy decydować wspólnie?. 6) Podsumowując debatę opracowały wspólnie wnioski.

WYJAŚNIENIE POJĘĆ PRZYPOMNIENIE DEFINICJI SAMORZĄD Samorząd szkolny - jeden z organów szkoły (pozostałymi organami są: dyrektor, rada pedagogiczna i rada szkoły), organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych. Prekursorami samorządności uczniowskiej w Polsce byli: Janusz Korczak, Władysław Przanowski, Aleksander Kamiński.

ROZPOCZYNAMY DEBATĘ

Kształtowanie postaw Współgospodarza Ośrodka. Budzenie poczucia spółodpowiedzialności za naszą placówkę. Uczestnictwo wychowanek w samodzielnym rozwiązywaniu problemów. Kształtowanie partnerstwa w stosunkach wychowanek z kadrą Ośrodka w realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych. Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania i wzajemnego wspierania się. Skłanianie do przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupę. Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania. Kształtowanie aktywnych postaw społecznych. Wdrażanie wychowanek do samokontroli, samooceny i samodyscypliny. Poprawianie interakcji między wychowankami. Wzmożenie aktywności nauczania. Podtrzymywanie i kształtowanie tradycji Ośrodka (Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Dziecka, Dzień Patrona, pożegnanie odchodzących wychowanek, wspólna Wigilia, Przegląd Teatralny, Dzień Sportu). WSPÓLNE OLKREŚLENIE CELÓW SAMORZĄDU

ZDJĘCIA Z DEBATY – OKREŚLENIE CELÓW SAMORZĄDU

WYCHOWANKI OKREŚLAJĄ ZADANIA SAMORZĄDU Zadaniem samorządu jest, by życie było jasne i przejrzyste, by była jawność i szczerość. Organizowanie społeczności wychowanek do jak najlepszego spełniania obowiązków wynikających ze Statutu. Spełnianie roli rzecznika praw uczniów wobec organów Ośrodka. Współudział w rozwijaniu zainteresowań, współorganizowanie wypoczynku i rozrywki. Aktywny udział w pracy Komisji Samorządu Ośrodka. Współuczestnictwo w rozstrzyganiu sporów między wychowankami. Zapobieganie konfliktom i nieporozumieniom na terenie Ośrodka. Wpojenie troski o ład i porządek. Dbałość o sprzęt i urządzenia ośrodkowe. Podnoszenie kultury osobistej, walka z nałogami. Współudział w regulowaniu stosunków współżycia zespołowego : otoczenie opieką wychowanki nowoprzybyłe; wydanie opinii w sprawie kar, nagród i szczególnych wyróżnień. Rozwijanie współzawodnictwa (nauka, sport, czytelnictwo). Pomoc koleżeńska w nauce.

ZDJĘCIA Z DEBATY – OKREŚLENIE ZADAŃ SAMORZĄDU

NAWIĄZANIE DO SAMĄRZĄDNOŚCI J.KORCZAKA „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”

Myślą przewodnią Korczaka była troska o rozwój samorządności dzieci i młodzieży przejawiającej się w różnych formach ich aktywności. Prawidłowego rozwoju samorządności upatrywał szczególnie w prawidłowym funkcjonowaniu samorządu zakładowego. Według Korczaka samorząd to przejaw demokracji w życiu społecznym wychowanków.. Samorząd według Korczaka – to walka w obronie porządnych, cichych i słabych, przeciwko wrogom porządku i sprawiedliwości. To praca, żeby jednakowo dobrze działo się wszystkim, którzy razem pracują, uczą i pół dnia razem spędzają, żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie dokuczał, nie wyśmiewał a przeciwnie, żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się i pilnował porządku.

WNIOSKI Z DEBATY Ania z Kingą wypisują opracowane z koleżankami wnioski, które nasunęły się podczas owocnej debaty.

WNIOSKI Z DEBATY 1. Samorząd szkolny jest integralnym elementem pracy Ośrodka. 2. Praca w Samorządzie jest okazją do sprawdzenia własnych możliwości- wpływa na to fakt, iż podejmujemy ważne dla nas decyzje. 3. Aktywna działalność samorządowa wpływa na wzrost poczucia naszej wartości, ponieważ wcześniej nikt nie liczył się z Naszym zdaniem. 4. Samorząd szkolny wzbogaca życie Ośrodka. 5. Uważamy, ze samorząd szkolny powinien wzorować się na pracy pedagogicznej J.Korczaka. 6. Poznajemy i wdrażamy w codzienności idee Koczakowskie. 7. Należy częściej zapraszać na spotkania samorządu Dyrekcję placówki. 8. Pedagog szkolny w dalszym ciągu powinien być Rzecznikiem Praw dziecka w Ośrodku. 9. PAMIĘTAJCIE żeby walczyć o prawa koleżanek, trzeba je znać dlatego na bieżąco - rozmawiaj z opiekunami na temat praw i obowiązków ucznia.