Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
Stypendium Marii Curie
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Szkolenie aktywu związkowego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Podstawowe akty prawne:
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zmiany w procesie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez
USTAWA z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Ulga rehabilitacyjna.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych Zespół ds. pielęgniarek zatrudnionych w domach pomocy społecznej Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Cel działania domów pomocy społecznej W świetle prawa: jest to udzielanie opieki osobom, które z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Art. 55 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej „mieszkańcami domu”. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Art. 56 ustawy o pomocy społecznej Dom pomocy społecznej w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na domy dla: osób w podeszłym wieku, osób przewlekle somatycznie chorych, osób przewlekle psychicznie chorych dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, osób niepełnosprawnych fizycznie Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP § 5 ust. 1 pkt. 2 Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 19. X. 2005 r. ws domów pomocy społecznej Dom niezależnie od typu świadczy usługi: ... 2) opiekuńcze, polegające na: udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych pielęgnacji, niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Art.58 ustawy o pomocy 2. Dom pomocy społecznej umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów. 4. Dom pomocy społecznej może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające poza uprawnienia wynikające z przepisów o ubezpieczeniu w NFZ. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Od początku 2005 r. domy pomocy społecznej są instytucjami podlegającymi starostom i prezydentom miast, ale jedynymi organami kierującymi pensjonariuszy do tych placówek są gminy. Gminy muszą opłacić koszty utrzymania osób przez siebie skierowanych - w całości lub w części, w zależności od tego, w jakim stopniu osoba zainteresowana lub jej rodzina jest w stanie sama pokryć te koszty. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Domy pomocy społecznej są zadaniem własnym powiatu, a środki na ich utrzymanie pochodzą z dwóch źródeł: - od wojewody na pensjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 2005 r., - od gmin na pensjonariuszy przyjętych później. Docelowo stuprocentowe finansowanie będzie się odbywało poprzez gminy, z którymi będą zawierane stosowne umowy. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Biorąc pod uwagę, że pobyt osoby w domu pomocy może czasem trwać wiele lat, gminy bardzo ostrożnie podejmują decyzje o skierowaniu. Często wybierają inne, tańsze formy pomocy, np. pomaganie podopiecznemu na miejscu, w jego domu. Wskutek tego do domów pomocy społecznej coraz częściej trafiają osoby obłożnie chore bądź całkowicie niesprawne, a niezmiernie rzadko takie, które po prostu chciałyby tam się znaleźć z racji kłopotów finansowych czy lokalowych lub z powodu wieku i poczucia osamotnienia. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Czy świadczenia medyczne – opieka długoterminowa, - rehabilitacja powinny być kontraktowane w ramach ubezpieczenia w NFZ ??? Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Dostępność do świadczeń Narodowy Fundusz Zdrowia określa warunki kontraktowania świadczeń zdrowotnych m.in. w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej opieki długoterminowej rehabilitacji Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Zapisy dotyczące pielęgniarskiej opieki domowej zostały określone przez Narodowy Fundusz Zdrowia w szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: opieka długoterminowa. Pielęgniarskie świadczenia domowe zostały zaliczone przez NFZ do podstawowej opieki zdrowotnej. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Brak opieki długoterminowej w obszarze pomocy społecznej Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Skierowanie do ZOL wydaje się na czas określony, lub na stałe w zależności od stanu samoobsługi pacjenta, zweryfikowanej 10 punktową Skalą wg Barthel. W uzasadnionych przypadkach powyżej 40 punktów przedłużenie może nastąpić jedynie po uzyskaniu zgody NFZ. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Konstytucja RP Art. 68. 1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia. 2. Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Warunki i zakres udzielania świadczeń określa ustawa. 3. Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Cel, zakres działania i zadania gminy art. 6 ustawy o samorządzie gminnym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty i tworzenie warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w jej życiu. do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy: 5.  ochrony zdrowia 6.  pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Zadania powiatu określa art. 4 ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: - promocji i ochrony zdrowia, - pomocy społecznej, - polityki prorodzinnej, - wspierania osób niepełnosprawnych, Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami m.in. w zakresie: - infrastruktury społecznej, w tym : edukacja publiczna, szkolnictwo wyższe, promocja i ochrona zdrowia, kultura i ochrona jej dóbr, pomoc społeczna, polityka prorodzinna.  Zarząd województwa opracowuje projekt wojewódzkiego planu zdrowotnego Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Ważną rolę odgrywają komisje - organy wewnętrzne rady. Ich istnienie, przedmiot działania oraz skład osobowy zależy od uznania rady. Rada ma również uprawnienia do powoływania komisji doraźnych dla wykonania zadań nadzwyczajnych. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Kalkulacja zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne Szczegółowa analiza : - liczby osób wymagających doraźnej opieki pielęgniarskiej, - liczby osób wymagających wzmożonej całodobowej opieki pielęgniarskiej, - ocenę mieszkańców wg skali Barthel poprzez którą wykazać można liczbę mieszkańców w stanie lekkim, średnio ciężkim i bardzo ciężkim, - ilości i częstotliwości świadczeń zdrowotnych wykonywanych na rzecz mieszkańców Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Wykazać, że Problemy zdrowotne obok bytowych są najczęstszymi przyczynami, dla których ludzie znaleźli się w domu pomocy społecznej. Jest to jeden z głównych powodów ich niezdolności do samodzielnej egzystencji. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Dostępność do świadczeń zdrowotnych Art. 5. Ilekroć w ustawie jest mowa o:   1)  "ambulatoryjnej opiece zdrowotnej" - rozumie się przez to udzielanie przez świadczeniodawców świadczeń zdrowotnych osobom niewymagającym leczenia w warunkach całodobowych lub całodziennych; 22) "potrzebach zdrowotnych" - rozumie się przez to liczbę świadczeń zdrowotnych, która powinna być zapewniona w celu zachowania, przywrócenia i poprawy zdrowia ubezpieczonym w danym miejscu i czasie; Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP 12) "najkorzystniejszej ofercie" - rozumie się przez to ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, w tym: a)    zakres merytoryczny oferowanych świadczeń oraz stopień zapewnienia ubezpieczonemu ciągłości dostępu do świadczeń zdrowotnych, w szczególności diagnostyki i terapii, b)    dostępności świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Inicjatywa Szanowni Państwo.             Z wielką radością komunikuję, że po bardzo długich konsultacjach, licznej korespondencji i spotkaniach zakończyłem prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. Mają one na celu uregulowanie zasad świadczenia usług pielęgniarskich i rehabilitacyjnych w domach pomocy społecznej, w tym zatrudniania pielęgniarek. Prace nad tymi zmianami poparł Rzecznik Praw Obywatelskich, zachęcały mnie do tego Samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych, Federacja ZZ POZi PS oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Organizatorów i Menedżerów Pomocy Społecznej i Ochrony Zdrowia. Wielokrotnie zwracałem się w tej sprawie do MZ i MP i PS oraz NFZ. Wprawdzie agendy rządowe widzą problem, to jednak nie łatwo będzie skłonić ich do  wydania sporej kwoty funduszy. Z tego powodu proszę Inie tylko o uwagi do projektu ale również o lobbing wśród parlamentarzystów.             Tymczasem załączam tekst ustawy wraz z uzasadnieniem oraz projekt rozporządzenia.             Pozdrawiam i liczę na współpracę.             M. Augustyn     Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany : 1) w art. 2 ust.1 otrzymuje brzmienie: „1. Zakładem opieki zdrowotnej jest : 1) szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, zespół opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej, inny nie wymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednim pomieszczeniu, 2) przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, 3) pogotowie ratunkowe, 4) medyczne laboratorium diagnostyczne, 5) pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji, 6) zakład rehabilitacji leczniczej, 7) żłobek 8) inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.”; Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. 2) po art. 32d. dodaje się art. 32da w brzmieniu : „ Art. 32da. Zespół opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej udziela całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację osób nie wymagających hospitalizacji oraz świadczenia usług w zakładach opiekuńczo leczniczym lub pielęgnacyjno-opiekuńczych. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. 3) w art.44a ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W publicznych zakładach opieki zdrowotnej, z wyjątkiem publicznych zakładów opieki zdrowotnej utworzonych w celu określonym w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz żłobków i zespołów opieki długoterminowej w domach pomocy społecznej, przeprowadza się konkurs na stanowisko : 1)      kierownika zakładu, z wyjątkiem kierownika samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej, 2)      zastępcy kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem, 3)      ordynatora, 3a) ordynatora –kierownika kliniki, 3b) ordynatora – kierownika oddziału klinicznego, 4)      naczelnej pielęgniarki, 5)      przełożonej pielęgniarek zakładu 6) pielęgniarki oddziałowej.”; Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. 5) w art.48a ust. 1 otrzymuje brzmienie : „1. Rady społecznej nie powołuje się w : 1)      wojewódzkich, powiatowych i granicznych stacjach sanitarno-epidemiologicznych, regionalnych centrach krwiodawstwa i krwiolecznictwa, Wojskowym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa utworzonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, żłobkach, zespołach opieki długoterminowej w domach pomocy społecznej.”; Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej 6)      w art. 69 dodaje się : a)      ust. 2b w brzmieniu : „ 2b. Do zespołów opieki długoterminowej w domach pomocy społecznej nie stosuje się art. 10 ust 4 i art.19b”, b)      ust 4 otrzymuje brzmienie : „4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, strukturę organizacyjną zespołu opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej, sposób zarządzania nim, a także tryb jego kontroli, mając na względzie konieczność należytej realizacji zadań i sprawnego działania tego zakładu opieki zdrowotnej oraz skuteczność przeprowadzanej kontroli.”; Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej Art. 2 W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr. 64, poz 593, z późn. zm.) w art. 58 : 1) ust 2. otrzymuje brzmienie : „2. Dom pomocy społecznej świadczy mieszkańcom usługi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne, organizując zespoły opieki długoterminowej na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91,poz 408, z późn. zm) . Dom pomocy społecznej umożliwia mieszkańcom dostęp do pozostałych świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.”; 2) uchyla się ust. 4. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Projekt Ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej Art. 3 Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 roku. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Propozycja ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA w sprawie struktury organizacyjnej zespołu opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej, sposobów zarządzania nim, a także warunków i trybu jego kontroli. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Na podstawie art.69 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej zarządza się , co następuje : §1. Rozporządzenie określa strukturę organizacyjną zespołu opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej zwanego dalej „ zespołem”, sposób zarządzania nim, a także warunki i tryb jego kontroli. § 2.1. Zespołem kieruje dyrektor domu pomocy społecznej oraz reprezentuje zespół na zewnątrz. 2. Dyrektor domu pomocy określa szczegółowy zakres obowiązków pracowników zespołu uwzględniając warunki kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. § 3. Dyrektor domu pomocy społecznej ustala regulamin organizacyjny zespołu. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP § 4.1. Kontrolę zespołu wykonują organy powołane na podstawie odrębnych przepisów. 2. Kontrola zespołu obejmuje w szczególności : 1) realizację zadań statutowych 2) dostępność i jakość świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom przebywających w domach pomocy społecznej, z uwzględnieniem praw pacjenta, 3) liczbę pracowników udzielających poszczególnych świadczeń oraz ich kwalifikacje, 4) wyposażenie w aparaturę i sprzęt medyczny oraz techniczny, wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych, odpowiednio do zakresu i rodzaju świadczeń przewidzianych w statucie. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Cd. § 4.1 3. Osoby, o których mowa w ust. 1 przysługuje w szczególności prawo do ; 1) wizytacji pomieszczeń zespołu, 2) żądania informacji i dokumentacji, w tym również dokumentacji medycznej, z zastrzeżeniem art. 18 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, zwanej dalej „ustawą”, 3) obserwowanie czynności związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1 pkt 4 ustawy. 4. Czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 3 , mogą być wykonywane wyłącznie przez osobę wykonującą zawód medyczny. § 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Zespół ds. pielęgniarek zatrudnionych w domach pomocy społecznej     Popiera proponowane zmiany do ustawy o zakładach opieki społecznej i do ustawy o pomocy społecznej Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Prośba do OIPiP o: zainteresowanie Parlamentarzystów z Państwa okręgu problemami domów pomocy społecznej i przekonanie ich o słuszności proponowanych zmian, propagowanie projektu w innych gremiach i pozyskiwanie sojuszników dla nowelizacji ustaw Przesyłanie poparcia dla projektu do Sejmu RP, Posłów, Senatorów, Przewodnicząca Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia, Premiera, MPiPS, MZ, NFZ, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz do innych instytucji i organizacji, które z mocy prawa opiniują akty prawne Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Nadzór nad wykonywaniem zawodu pielęgniarki Istnieje nadzór bezpośredni w dps Brak innego nadzoru Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Podsumowanie Współpraca z samorządem terytorialnym Nadzór nad wykonywaniem zawodu Projekt ustawy - spotkania z parlamentarzystami i innymi instytucjami Maria Marczak Sekretarz NRPiP

Maria Marczak Sekretarz NRPiP Dziękuję za uwagę Maria Marczak Sekretarz NRPiP