Nasza „mała” demokracja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Udział uczniów i rodziców w procesie podejmowania decyzji w szkole
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
Zadania samorządu uczniowskiego
Od kiedy działa Samorząd Uczniowski? Jakie zainteresowanie wówczas wywoływał SU? Jaki był stosunek do SU? Jaki wpływ na szkołę miał Samorząd Uczniowski?
Debata szkolna w ramach projektu Szko ł a Demokracji - Sejm Dzieci i M ł odzie ż y Przygotowa ł y: Anna K ą siel i Kamila Osóbka.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Szkoła Współpracy.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
SamoGazetkaComeniusRząd czyli… O działalności w naszej szkole.
Samorząd Uczniowski.
Temat :Czy uczniowie wiedz ą jak funkcjonuje samorz ą d szkolny i jaki maj ą wp ł yw na podejmowane decyzje ?
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Samorz ą d Uczniowski- a co to takiego? Wiele spraw i problemów szkolnych uczniowie mogą rozwiązywać samodzielnie. W tym celu istnieje samorząd uczniowski,
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Działalność Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 11 w Koszalinie.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Jak działa demokracja w szkole?
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
Jak ulepszyć szkolny samorząd?. 1. Dlaczego uczniowie nie angażują się w pracę SU? brak czasu, brak pomysłów, brak chęci, brak informacji nt. pracy i.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie.
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Dziecko romskie w szkole
czyli co mamy fajnego w SP 369
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

Nasza „mała” demokracja

Udział uczniów we współdecydowaniu o szkolnych sprawach: Co to znaczy partnerstwo w szkole? Jakie są prawa i obowiązki uczniów w demokratycznej szkole? Jak zbadać potrzeby uczniów w szkole – skąd wiemy o tym, co powinien robić Samorząd Uczniowski w naszej szkole? W jaki sposób można zaangażować wszystkich uczniów w życie szkoły i jak możemy wpływać na zmiany w naszej szkole? Jakie powinny być zadania władz SU? Jaki jest udział samorządu uczniowskiego w podejmowaniu decyzji dotyczących szkoły?

JAK JEST? Samorząd nie zawsze jest postrzegany jako partner do dyskusji i realna władza chociaż władze Samorządu Uczniowskiego zostały wybrane przez uczniów w demokratycznych wyborach, przy wysokiej frekwencji. Wybory były poprzedzone kampanią wyborczą kandydatów. Samorząd uczestniczy w realizacji projektu „Młodzi Głosują”. Samorząd odpowiada za organizację większości imprez i uroczystości szkolnych. SU uczestniczy w lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych. W działania samorządu bardziej angażują się uczniowie z władz SU i opiekunowie, niż uczniowie, grono pedagogiczne, rodzice i dyrekcja. SU nie wykorzystuje dotychczasowych osiągnięć szkoły i doświadczeń we współpracy z lokalnymi instytucjami. Przewodnicząca SU i Rzecznik Praw Ucznia to często funkcje reprezentacyjne. Uczniowie najczęściej nie utożsamiają wydarzeń szkolnych z pracą SU. Władze samorządu nie znają oczekiwań uczniów i opinii na temat swojej pracy. Kontakty między SU a Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną nie są systematyczne

JAK BYĆ POWINNO? SU powinien częściej organizować szkolne debaty z udziałem przedstawicieli różnych instytucji i organizacji. Władze SU powinny kontaktować się z innymi samorządami w celu wymiany doświadczeń. Powinny odbywać się wspólne posiedzenia Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. SU powinien mieć wpływ na zmiany wprowadzane w regulaminie ocen z zachowania. Samorząd powinien być inicjatorem projektów szkolnych i lokalnych. Władze SU powinny bardziej angażować się w sprawy szkoły i uczniów oraz mobilizować gimnazjalistów do realizacji swoich pomysłów i ustaleń. SU powinien częściej zbierać informacje od uczniów oraz uwzględniać w swojej działalności opinie gimnazjalistów, rodziców i nauczycieli SU powinien nagłaśniać swoją działalność na forum naszej szkoły, wykorzystując w tym celu różne środki przekazu. Rzecznik Praw Ucznia powinien pełnić systematyczne dyżury np. raz w tygodniu. Przewodnicząca SU – ,,prezydentem USA, a nie brytyjską królowa”. SU powinien zachęcać uczniów do angażowania się w sprawy szkoły.

DLACZEGO NIE JEST TAK, JAK BYĆ POWINNO? Władze samorządu nie znają opinii, oczekiwań uczniów oraz pomysłów do realizacji. SU nie zawsze może szeroko rozwinąć swoją działalność na forum szkoły. Społeczność uczniowska naszej szkoły rzadko pomaga władzom SU w jego działalności. Przedstawiciele nie są przekonani o roli SU oraz wpływie własnej działalności na życie szkoły. Nie uwzględniają możliwości wpływania na realizację szkolnych i lokalnych przedsięwzięć. W działalność samorządu bardziej angażują się zarząd i opiekunowie SU, niż uczniowie grono pedagogiczne, rodzice i dyrekcja. Samorząd rzadko wykorzystuje dotychczasowy dorobek gimnazjum. SU nie posiada własnych środków finansowych. Brak współpracy z innymi samorządami.

WNIOSKI SU zbiera od uczniów zarówno wnioski do dalszej pracy, jak i opinie na temat swojej działalności, cykliczne dyżury Rzecznika i spotkania władz SU z przedstawicielami klas. SU będzie informował o swojej działalność na forum szkolnym - strona internetowa SU będzie podejmował działania o różnej tematyce i charakterze, które będą angażowały coraz większą liczbę uczniów, warunkiem powodzenia przedsięwzięć jest utożsamianie się gimnazjalistów z działaniami Władze samorządu, opiekunowie, władze samorządowe powinni spotykać się i analizować propozycje działań przedstawione przez uczniów. SU powinien przedstawić na forum szkoły zadania do samodzielnej realizacji przez poszczególne zespoły klasowe, aby rozbudzić postawę współodpowiedzialności za sprawy naszej szkoły.