Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STYLE SPRZEDAŻY Autor: Richard Forster Przekład: Wioleta Dąbrowska
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Finanse międzynarodowe
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
5. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej Styczeń
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Cz. 3 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Panel 5: Metodologia diagnozy strategicznej
Analiza portfelowa.
MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Analiza potencjału firmy
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
Customer Experience ubezpieczonych Czy jest sens się troszczyć
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Technologie w marketingu Business Intelligence w marketingu, czyli jak zamienić dane w decyzje biznesowe Technologie w marketingu czyli jak skutecznie.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Dlaczego kraje handlują?
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Prezentacja do artykułu „Successes and failures in the transformation of economics” Piotr Puczyłowski nr ind. 692.
Wykład nr 1 Wartość pieniądza w czasie Pomiar ryzyka
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
1 Analiza konkurencji: Badania prowadzone w celu poznania własnych słabych i mocnych stron w porównaniu z z najważniejszymi konkurentami, określenia sposobu.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Opcje realne w metodzie ewaluacji inwestycji w nieruchomości
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 1. Definicja korporacji międzynarodowych i zakres kursu (1) Dlaczego warto się zajmować KMN? –Możecie zostać.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 2. Struktura własnościowa KMN - typowe formy własności Własność rozproszona (widely held) Własność z pozycją.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 12 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
A.M. Zarzycka. Międzynarodowe badania marketingowe Systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji na potrzeby podejmowania.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Mierniki dynamiki zjawisk. Indeksy dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii.
1 Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w 2005 roku Wartość napływu oraz metodologia badań Józef Sobota Członek Zarządu NBP Dyrektor.
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Innowacyjność gospodarki Polski – przestrzenne wyzwania. Innowacyjność województwa lubuskiego w świetle badań r. Doc. dr hab. Tadeusz Baczko.
KORELACJA I REGRESJA WIELOWYMIAROWA
Prezentacja biznesplanu
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Prezentacja biznesplanu
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Jak efektywni liderzy budują i wykorzystują sieć kontaktów
Zapis prezentacji:

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8

Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN jest selekcja: produktów, kierunków inwestowania, itd. - w małych firmach problemem jest raczej wykreowanie produktu, który „zaistniałby” na rynku KMN potrzebują „obiektywnego narzędzia” podejmowania decyzji w zakresie selekcji priorytetów H. Markowitz i jego rola

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - „wielka trójka” najbardziej znanych Model BCG Model General Electric/ McKinsey Model ADL

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - model BCG Pierwsze zastosowania modelu datują się na lata 60-te, opublikowanie metodologii miało miejsce w 1973 r. W szczytowym okresie jej popularności, który przypadł na lata 70-e używało jej ponad 100 wielkich korporacji USA z listy Fortune 500 (Obłój, str )

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Ian C. Runge, „Mining Economics and Strategy”, SME, Littleton, 1998 r. Krzywa uczenia się bazuje na intuicyjnym przekonaniu, że powtarzając jakiś proces wielokrotnie wprowadza się usprawnienia, które redukują koszt jednostkowy. Za naukowe „odkrycie” krzywej uczenia się uważa się opublikowanie w 1963 r. pracy A.A. Alchiana – „Reliability of Progress Curves in Airframe Production” (nb. dot. II WŚ – wcześniej utajniona)

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Hax, Majluf, ”Strategic Management”, str. 111

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - postać modelu Tempo wzrostu rynku: (sprzedaż b.r. - sprzedaż u.r.)/ sprzedaż u.r. Względny udział w rynku: udział w rynku KMN/udział najsilniejszego konkurenta

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - wnioski wynikające z pozycji na macierzy

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - krytyka modelu BCG Wzrost i rentowność nie są ze sobą skorelowane - wręcz przeciwnie często ze sobą rywalizują a dobra strategia nie powinna pozwalać na rezygnację z zyskownych inwestycji Krzywa uczenia się nie zawsze ma zastosowanie: –dojrzałe gałęzie przemysłu –gałęzie wymagające wysokiej specjalizacji

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Szacunki własne autora

Modele portfelowe (macierzowe) – kierunki rozwoju Możliwe definicje udziału w rynku: –Absolutny udział w rynku (wartościowo) –Absolutny udział w rynku (wolumenowo) –Pozycja na rankingu udziału w rynku –Udział względny do lidera rynku –Udział względny do 3 największych konkurentów –Udział względny do przeciętnego (np. indeksu Herfindahla) ( Roberts Keith, PIMS, „Getting the right business metrics”, mat. niepublikowany ) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe