Jak pomagać dziecku w nauce?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ?
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kilka podpowiedzi, jak pomóc dziecku odnieść szkolny sukces
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Praca domowa ucznia Renata Jamorska.
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
logopedyczny-prezentacja
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Samodzielność dziecka
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Jakub Szota Częstochowa 2012
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
START W SZKOŁĘ.
Ocenianie Kształtujące
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Formy pracy z książką (lekturą)
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DOBRY START.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Metody sprawnego uczenia się.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Dojrzałość szkolna dziecka
DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Logopedia w szkole.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Jak motywować dziecko do nauki? -wskazówki dla rodziców
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Ocenianie Kształtujące
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Jak pomagać dziecku w nauce? Joanna Gulewicz pedagog PZPPP w Mońkach Boguszewo, 22.01.2014

Zdolność uczenia się Zdolność uczenia się dziecka ma swoje podstawy w drogach nerwowych tworzących się przed narodzeniem i w pierwszych latach życia. 50% zdolności uczenia się kształtuje się do 4r.ż., a kolejne 30% do 8r.ż.

Od czego zależy powodzenie w nauce? stan zdrowia dziecka (choroby, wady wzroku, słuchu), rozwój motoryczny, umysłowy i emocjonalny, zainteresowania zarówno przedmiotami szkolnymi jak i zainteresowania pozaszkolne, atmosfera panująca w domu, tryb życia, organizacja codziennych zajęć, odżywianie, zrealizowane potrzeby fizyczne i psychiczne.

Motywowanie do nauki Nieświadomie przekazujemy dziecku nasz stosunek do szkoły, nauczycieli i nauki (wypowiadamy się pozytywnie, kontaktujemy się z n-cielami, chodzimy na wywiadówki). Dajemy dziecku przykład (np. czytanie, rozwiązywanie krzyżówek, odpowiednie programy, filmy, dyskusje). Chwalimy, doceniajmy nawet drobne sukcesy. Nagradzamy, ale nie przekupujemy. Umożliwiamy osiąganie sukcesów – rozwijamy zainteresowania. Unikamy porównywania na niekorzyść. Wspieramy i pomagamy.

Gdzie odrabiać lekcje? Stałe miejsce do nauki. Biurko/stół i krzesło odpowiednie do wzrostu dziecka, oświetlenie z góry i lampka z lewej lub prawej strony. Wyciszone miejsce i pozbawione zbędnych przedmiotów. Łatwy dostęp do półek i szuflad z przedmiotami do nauki: książek, słowników, zeszytów, przyborów, materiałów do wykonywania prac. Pojemniki do segregowania i przechowywania kartek, spinaczy, długopisów, zeszytów oraz własnych prac. Kącik do eksponowania prac plastycznych, dyplomów i innych osiągnięć.

Kiedy odrabiać lekcje? Rodzic organizuje i planuje czas dla dziecka (nuda=kłopoty). dziecko powinno wykonywać zadania domowe codziennie w tym samym czasie, po obiedzie i odpoczynku, podczas wykonywanej pracy nie należy odrywać dziecka od niej, rozmawiać z nim na inne tematy, wydawać poleceń, po każdych 45 minutach pracy robić 5-10 minutowe przerwy.

Kiedy NIE odrabiać lekcji? Zaraz po powrocie ze szkoły, bezpośrednio po obfitym posiłku, późnym wieczorem (po kolacji) lub z samego rana (5-6godz.).

Jak pomóc dziecku w odrabianiu lekcji? Pomagać nie oznacza wyręczać, dziecko energiczne, ale szybko męczące się powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze, dziecko, które ma trudności z zabraniem się do pracy zaczyna od zadania przyjemnego, następnie robi trudne lekcje, a na końcu - znowu łatwe, odrabianie lekcji tego samego dnia, w którym zostały zadane, przed rozpoczęciem odrabiania każdego przedmiotu, należy określić zakres materiału do opanowania – przeczytać polecenia, pytania, które są  na końcu tematu, sprawdzić czy prawidłowo zostały przez dziecko zrozumiane, wątpliwości i niejasności wyjaśnić

Jak odrabiać lekcje? c.d. jeśli dziecko nie lubi jakiegoś przedmiotu znajdźmy jakieś ciekawostki i zainteresujmy nimi, przy sprawdzaniu najpierw należy zauważyć i podkreślić to co zostało zrobione dobrze, a dopiero potem wskazać błędy i je omówić, przepytać dziecko - odpowiadanie w domu na głos pozwala na  sformułowanie myśli  i przełożenie na wypowiedź ustną, po wykonaniu każdego zadania wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić.

Dziękuję za uwagę.