Jak pomagać dziecku w nauce? Joanna Gulewicz pedagog PZPPP w Mońkach Boguszewo, 22.01.2014
Zdolność uczenia się Zdolność uczenia się dziecka ma swoje podstawy w drogach nerwowych tworzących się przed narodzeniem i w pierwszych latach życia. 50% zdolności uczenia się kształtuje się do 4r.ż., a kolejne 30% do 8r.ż.
Od czego zależy powodzenie w nauce? stan zdrowia dziecka (choroby, wady wzroku, słuchu), rozwój motoryczny, umysłowy i emocjonalny, zainteresowania zarówno przedmiotami szkolnymi jak i zainteresowania pozaszkolne, atmosfera panująca w domu, tryb życia, organizacja codziennych zajęć, odżywianie, zrealizowane potrzeby fizyczne i psychiczne.
Motywowanie do nauki Nieświadomie przekazujemy dziecku nasz stosunek do szkoły, nauczycieli i nauki (wypowiadamy się pozytywnie, kontaktujemy się z n-cielami, chodzimy na wywiadówki). Dajemy dziecku przykład (np. czytanie, rozwiązywanie krzyżówek, odpowiednie programy, filmy, dyskusje). Chwalimy, doceniajmy nawet drobne sukcesy. Nagradzamy, ale nie przekupujemy. Umożliwiamy osiąganie sukcesów – rozwijamy zainteresowania. Unikamy porównywania na niekorzyść. Wspieramy i pomagamy.
Gdzie odrabiać lekcje? Stałe miejsce do nauki. Biurko/stół i krzesło odpowiednie do wzrostu dziecka, oświetlenie z góry i lampka z lewej lub prawej strony. Wyciszone miejsce i pozbawione zbędnych przedmiotów. Łatwy dostęp do półek i szuflad z przedmiotami do nauki: książek, słowników, zeszytów, przyborów, materiałów do wykonywania prac. Pojemniki do segregowania i przechowywania kartek, spinaczy, długopisów, zeszytów oraz własnych prac. Kącik do eksponowania prac plastycznych, dyplomów i innych osiągnięć.
Kiedy odrabiać lekcje? Rodzic organizuje i planuje czas dla dziecka (nuda=kłopoty). dziecko powinno wykonywać zadania domowe codziennie w tym samym czasie, po obiedzie i odpoczynku, podczas wykonywanej pracy nie należy odrywać dziecka od niej, rozmawiać z nim na inne tematy, wydawać poleceń, po każdych 45 minutach pracy robić 5-10 minutowe przerwy.
Kiedy NIE odrabiać lekcji? Zaraz po powrocie ze szkoły, bezpośrednio po obfitym posiłku, późnym wieczorem (po kolacji) lub z samego rana (5-6godz.).
Jak pomóc dziecku w odrabianiu lekcji? Pomagać nie oznacza wyręczać, dziecko energiczne, ale szybko męczące się powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze, dziecko, które ma trudności z zabraniem się do pracy zaczyna od zadania przyjemnego, następnie robi trudne lekcje, a na końcu - znowu łatwe, odrabianie lekcji tego samego dnia, w którym zostały zadane, przed rozpoczęciem odrabiania każdego przedmiotu, należy określić zakres materiału do opanowania – przeczytać polecenia, pytania, które są na końcu tematu, sprawdzić czy prawidłowo zostały przez dziecko zrozumiane, wątpliwości i niejasności wyjaśnić
Jak odrabiać lekcje? c.d. jeśli dziecko nie lubi jakiegoś przedmiotu znajdźmy jakieś ciekawostki i zainteresujmy nimi, przy sprawdzaniu najpierw należy zauważyć i podkreślić to co zostało zrobione dobrze, a dopiero potem wskazać błędy i je omówić, przepytać dziecko - odpowiadanie w domu na głos pozwala na sformułowanie myśli i przełożenie na wypowiedź ustną, po wykonaniu każdego zadania wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić.
Dziękuję za uwagę.