hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Dr inż. Henryk Marjak ANALIZA WYKORZYSTANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKO INNOWACYJNEGO SPOSOBU INTERAKCJI W GOSPODARSTWACH AGROTURYSTYCZNYCH Agrotravel 2015: Forum turystyki wiejskiej i agroturystyki Kielce, 9-10 kwietnia 2015 r.
Plan 1.Co możemy powiedzieć o działaniach promocyjnych usług agroturystycznych w Internecie? 2.Jakie jest potencjalne audytorium? 3.Co badaliśmy? 4.Jakie były kolejne etapy badań? 5.Czy istnieją grupy o podobnych właściwościach? Jak wygląda aktywność klientów na Facebooku? 6.Czy istnieją węzły łączące gospodarstwa o „solidnie aktywnych” klientach? 7.Co robią zarządzający fanpage’ami żeby mieć „solidnie aktywnych” klientów? hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 2
Co możemy powiedzieć o działaniach promocyjnych usług agroturystycznych w Internecie? ₋54% gospodarstw agroturystycznych sprawdza zadowolenie klientów, ₋37% robi to okazjonalnie, a tylko 17% regularnie ₋70% gospodarstw deklaruje sprawdzenie zadowolenia klientów za pomocą rozmowy, a 13% za pomocą ankiety ₋93% gospodarstw agroturystycznych posiada własną stronę internetową, w większości doraźnie aktualizując treści (54%). ₋22% gospodarstw agroturystycznych korzysta z możliwości jakie dają media społecznościowe ₋52% Facebook ₋37% Nk.pl ₋7% Twitter hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 3
Jakie jest potencjalne audytorium? −66,2 % - odsetek gospodarstw z dostępem do Internetu w 2013 r. (woj. zachodniopomorskie ), wzrost z 34,3% w 2007 r. −ponad 30% osób korzysta z Internetu poza miejscem zamieszkania lub pracy, za pomocą urządzeń przenośnych −34% Polaków aktywnie używa platform społecznościowych w tym: −35% Facebook −19% Google+ −10% Twitter −32% użytkowników mediów społecznościowych korzysta z nich za pomocą smartfonów (7.2 mln aktywnych użytkowników) hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 4
Co badaliśmy? hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 5 Gospodarstwa agroturystyczne promujące się w Internecie Gospodarstwa agroturystyczne posiadające profil na Facebooku Gospodarstwa agroturystyczne z aktywnymi klientami w badanym okresie
Jakie były kolejne etapy badań? hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 6 1.Ocena aktywności klientów na Facebook i w witrynach internetowych 2.Analiza skupień podmiotów dla których aktywność klientów wykazywała podobne cechy 3.Porównanie działań zarządzających witrynami Facebook jako stymulacja do aktywności klientów
Czy istnieją grupy o podobnych właściwościach? Jak wygląda aktywność klientów na Facebooku? Zmienne: ilość opinii użytkowników, polubienia, aktualność wpisów klientów. Grupa 2: „solidnie aktywni” (9 przypadków) Grupa 3: „przeciętnie aktywni” (45 przypadków) Grupa 4: „miernie aktywni” (14 przypadków) hmarjak.zut.edu.pl 7
Czy istnieją węzły łączące gospodarstwa o „solidnie aktywnych” klientach? hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 8
Co robią zarządzający fanpage’ami żeby mieć „solidnie aktywnych” klientów? Badane działania: −całkowitą liczba wysłanych przez zarządzającego informacji −liczba zdarzeń z podziałem na typy (fotografia, łącze, informacja, film, status, wydarzenie) −aktualność informacji −promowanie witryny Facebook na stronie internetowej hmarjak.zut.edu.pl 9
Podsumowanie −Mało aktywne działania zarządzającego fanpage’m, przekłada się na małą aktywność ze strony gości - aktywność podobna jak w witrynach internetowych. −Zarządzający fanpage’mi, posiadający „solidnie aktywnych” klientów, częściej informowali na swojej witrynie internetowej o istnieniu fanpage’a. −Zarządzający fanpage’ami gospodarstw korzystają ze wsparcia organizacji turystycznych takich jak: Polska Organizacja Turystyczna i Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna. −Działania gospodarstw agroturystycznych za pomocą platform społecznościowych pomagają w innowacyjnym komunikowaniu się i utrzymywaniu kontaktu z gośćmi, a dzięki ich aktywności mogą wpływać na podejmowanie decyzji przez potencjalnych gości. hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 10
hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ