PAMIĘĆ
1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię- ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje. * Choć większość z nas bardzo nisko ocenia swoje zdo- lności zapamiętywania to nasza pamięć jest jednym z cudów natury . Na temat pamięci trochę już wiemy np. że zdolność zapamiętywania nie polega na wrzucaniu informacji do jednego wielkiego magazynu ale, że jest to niezwykle skomplikowana funkcja mózgu.
2.Rodzaje pamięci. Dwa podstawowe podziały rodzajów pamięci : a)Ze względu na czas zapamiętywania-W latach 60-tych Richard Atkinson dowiódł że w mózgu znajdują się przynaj- mniej trzy rodzaje pamięci: * sensoryczna- przypomina magazyn do którego na bardzo krótki czas trafiają sygnały wzrokowe, słuchowe i dotykowe * krótkotrwała–przechowuje spostrzeżenia do ok.30 sekund * długotrwała –treści która przedostanie się do pamięci trwałej nie da się zapomnieć .
Ze względu na sposób zapamiętywania wyodrębniono : Ze względu na sposób zapamiętywania wyodrębniono : *pamięć mechaniczną zapamiętujemy materiał ale nie wnikamy w jego sens.tzn. informacje są zapamiętywane dokładnie ale mogą zostać szybko zapomniane. *pamięć logiczna dotyczy informacji którym towarzyszy analiza i rozumienie treści .Informacje nie są zapamiętywane dokładnie lecz utrwalony zostaje ich sens.
Głównym obszarem pamięci jest oczywiście mózg jego lewa i prawa półkula.Przyczym lewa półkula odpowiada za działa- nia logiczne i analityczne. Natomiast prawa operuje wyobraźnią ,odbiorem kształtów i kolorów. W czasie procesu uczenia się wykorzystujemy (w sposób nieświadomy)tyko lewą półkulę .Prawa jest jakby uśpiona. Aby uczyć się wydajniej musimy uruchomić wyobraźnię. Aby wiedzieć jak to zrobić i jak wspomóc pamięć trzeba poznać sposoby ułatwiające za- pamiętanie czyli: MNEMOTECHNIKI
MNEMOTECHNIKI Nazwa mnemotechnika pochodzi od grec. mneme czyli „pamięć” i technikos co znaczy „wykonany zgodnie ze sztuką” Za twórcę mnemotechnik uważa się Simonidesa z Keos. Dostrzegł on że podstawowym warunkiem skutecznego zapamiętywania jest porządek, a więc umiejętność odpowiedniej strukturalizacji materiału. Rodzajów mnemotechnik jest wiele wyodrębniliśmy te najbardziej ciekawe i podaliśmy przykłady ich działania: a)Skojarzenia b)porządkowanie wg.zasad podobieństwa c) stosowanie praw zapamiętywania d)skróty językowe e)mapy myśli
a)skojarzenia-polegają na połączeniu ze sobą ciągu wydarzeń , które chcemy zapamiętać. Układamy historyjkę z każdym z elementów (łącząc każdy z kolejnym).Jak to działa ?Masz do kupienia :mąkę ,wodę, pomidory. Wyobraź sobie jak wchodzisz do sklepu i wysypuje się na ciebie tona mąki .Następnie wpadasz do stoiska z wodą ,która zalewa cały sklep .Płyniesz z tym wszystkim i zatrzymujesz się przy stoisku pomidorami. b)Porządkowanie i grupowanie wg.zasad podobieństwa .Jak to działa? Musisz zapamiętać długi wyraz”dwudziestopięcio- złotówka.Pogrupuj go na mniejsze słowa ” dwudziesto ”,”pięcio” i „złotówka”.
c). Metoda trzecia to stosowanie praw zapamiętywania c).Metoda trzecia to stosowanie praw zapamiętywania. Wyko- rzystujemy obie półkule mózgu i ich potencjał. Jak to działa? Musisz zapamiętać słowo „żonkil”. Słowo to musisz zobaczyć oczyma „wewnętrznymi”. Wyobraź sobie zieloną łąkę ,ciepłe promienie słoneczne i kolorowego motylka lądującego na żółtym kwiecie o nazwie „żonkil”. d).Metoda skrótów językowych. Chcemy zapamiętać kolejność planet układu słonecznego . Wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich łatwe do zapamiętania zdanie: Moja(Merkury) Wiecznie(Wenus) Zapracowana(Ziemia Mama(Mars) Jutro(Jowisz) Sama(Saturn)Upiecze(Uran) Nam (Neptun) Placek.
d).Metoda piąta –mapy myśli. Składa się ona z centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia. Naokoło narysowanych jest kilka grubszych gałęzi odpowiadających głównym wątkom testu. Następnie odchodzą gałęzie szczegółowe. Mapy myśli są tak skonstruowane by ich układ przypominał sposób w jaki mózg organizuje po- jęcia .Mapy myśli pozwalają przedstawić na papierze skojarzenia. Dzięki czemu jest je łatwiej zapamiętać.
Uczestnicy kursów szybkiego uczenia się wskazali kilkadziesiąt patentów szybkiego zapamiętywania *Skojarzenia-można tu wykorzystać mnemotechniki *Pisanie ściąg –nie namawiamy do ściągania tylko do pisania ściąg -Jeśli włożysz wysiłek w pisanie ściąg szybciej zapamiętasz materiał * Przerwa-stosowanie przerw wpływa na poprawę wyników. Wiadomo bowiem, że mózg po pół godzinie nudzi się i spada zdolność koncentracji. *Własne słowa - przeczytaj tekst i opowiedz go komuś własnymi słowami . *Czytanie na głos-angażujemy dodatkowy ośrodek w mózgu , zapamiętujemy to co czytamy. *Hobby-staraj się połączyć hobby z nauką, a stanie się przyjemnością
Dodatkowymi czynnikami wspomagającymi pamięć są relaksacja i medytacja. -odkryto że chroniczny stres potrafi zniszczyć komórki mózgowe. Dlatego bądźmy zawsze zrelaksowani i zdystansowani przed nauką. -wysypiajmy się-nasz umysł nie potrafi kojarzyć i zapamiętywać jeśli jesteśmy nie wyspani. -używajmy mnemotechnik -trenujmy pamięć-pamięć jest jak mięsień nie używany zanika
KURSY SZYBKIEJ NAUKI Jeśli chcemy uczyć się efektywniej i przyswajać duży zakres Wiedzy w szybkim tempie wybierzmy się na kursy szybkiej nauki. Skrócony program kursu obejmuje: *naukę7 technik szybkiego czytania z rozumieniem tekstu *techniki pamięciowe ułatwiające zapamiętywanie *naukę nowoczesnego notowania nieliniowego *ćwiczenia usprawniające koncentrację *techniki radzenia sobie ze stresem *techniki szybkiego uczenia się pozwalające skrócić czas nauki o połowę *techniki zarządzania czasem *techniki motywacyjne
Podsumowanie Jeszcze 50-100 lat temu wystarczyły standardowe metody nauki, aby opanować materiał. W tamtych czasach system edukacji sprawdził się. Dziś jednak jesteśmy świadkami olbrzymiego postępu informacyjnego. Jak powiedział Tony Buzan (jeden z najwybitniejszych autorytetów technik uczenia się)”umiejętność szybkiego uczenia się to jedna z najważniejszych umiejętności każdego człowieka „.Dlatego mamy nadzieję że udało się nam stworzyć choć zarys technik i metod szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy.
LITERATURA I ŹRÓDŁA • Buzan T. (1997). Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi. • Carter P. I Russell K. (2002). Równowaga umysłu. Warszawa: MUZA SA • Dryden G. i Vos J. (2000): Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka • Kalina P. (1997). Mnemonika czyli sztuka Kształcenia i wzmacniania pamięci. Warszawa: TKS. • Linksman R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Bertelsmann Media • O’Brien D. (2001). Sztuka zapamiętywania. Warszawa: Muza. • Taraszkiewicz M. i Rose C. (2006). Atlas efektywnego uczenia (się). Warszawa: CODN • Włodarski W. (1990). Z tajemnic ludzkiej pamięci. Warszawa: WSiP. • Yates F. A. (1997). Sztuka pamięci. Warszawa: PIW.