Podstawy zarządzania projektami Karta projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
KOMUNIKACJA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Zarządzanie projektami partnerskimi
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Zarządzanie projektami logistycznymi - laboratoria
Definicja rachunkowości zarządczej
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Cykle życia oprogramowania
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Środki pozabudżetowe w kreowaniu polityki bibliotecznej
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie przedsięwzięciami, cykl życia projektu.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zarządzanie projektami IT
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Digitalizacja obiektów muzealnych
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Zarządzanie projektami
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami partnerskimi
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
MS Project w kierowaniu projektem
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Organizacja zespołu projektowego
Zarządzanie projektami
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska. Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010)  1. Sporządź listę procesów  2. Wybierz proces i przygotuj.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Planowanie działań: Harmonogram aktywności logicznej
Praca metodą projektu edukacyjnego
Przygotowanie projektów unijnych
Przygotowanie projektów unijnych
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
Obserwacja wybranych uczniów
Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Podstawy zarządzania projektami Karta projektu Anna Erdmańska

Jak rozumiemy słowo „projekt”? Projekt (w kontekście „przedsięwzięcia”) jest: Tymczasowy, tzn. ma zdefiniowany początek i koniec w czasie, a co za tym idzie również określony zakres i zasoby. Unikatowy, tzn. nie jest rutynową działalnością, ale specyficznym zbiorem działań stworzonym by osiągnąć konkretny cel. Zespół projektowy zazwyczaj składa się z ludzi, którzy na co dzień nie pracują razem, często wywodząc się z innych organizacji oraz lokalizacji geograficznych*. *definicja projektu podana za pmi.org

Zarządzanie projektami Zarządzanie projektami polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności i technik w sposób, który pozwala zrealizować projekt skutecznie i efektywnie. Zawiera się w nim między innymi: planowanie, realizacja i kontrola zadań, potrzebnych do osiągnięcia celów projektu*. Zarządzanie projektami to: Strategiczna kompetencja organizacji, Dziedzina nauki o zarządzaniu zajmująca się projektami, Profesja/możliwa ścieżka kariery. *definicja podana za pmi.org

Podstawowe kroki w zarządzaniu projektami Zdefiniuj problem i określ możliwe rozwiązania Faza rozpoczęcia projektu Zaplanuj projekt Faza planowania Rozpocznij realizację zgodnie z planem Faza wykonania Monitoruj postęp realizacji projektu Monitorowanie projektu (trwa równolegle z pozostałymi fazami) Zakończ projekt Faza zakończenia projektu

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu W najprostszym przypadku projekt składa się z 5 faz. Conceptualization Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu Rozpoczęcie: „Co jest do wykonania?” (wstępny zakres) „Kto jest odpowiedzialny?” (kierownik projektu) „Na kiedy ma być zrobione? (wstępny harmonogram) Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu Conceptualization

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu Planowanie: Określenie szczegółowego zakresu (co jest do wykonania?), harmonogramu (na kiedy?) oraz kosztów (za ile?). Dodatkowymi aspektami planowania mogą być: jakość, ryzyko, zasoby ludzkie (zespół projektowy), komunikacja. Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu Conceptualization

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu Wykonanie: Faza wykonawcza projektu to jego realizacja według planu. Im lepszy plan, tym zazwyczaj lepsze wykonanie zadania. Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu Conceptualization

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu Zakończenie: Jest to bardzo często pomijany etap. W tej fazie następuje podsumowanie wykonania projektu oraz określenie co można zrobić lepiej w przyszłości (lessons learned). Zwykle też następuje rozwiązanie zespołu. Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu Conceptualization

Monitorowanie przebiegu projektu Fazy projektu Monitorowanie: Nadzorowanie wykonania projektu zgodnie z wymaganiami oraz planem. Zakończenie Wykonanie Planowanie Rozpoczęcie Monitorowanie przebiegu projektu Conceptualization

Dokumentacja projektu Dokumentacja jest ważnym elementem zarządzania projektem (szczególnie jego monitorowania). Metodologie określają różne wymagania dotyczące dokumentacji. Podstawowe dokumenty to: karta projektu zakres projektu struktura podziału prac matryca odpowiedzialności status projektu To jest 300-stronicowy kwestionariusz rządowy o eliminacji biurokracji!

Karta projektu (Project Charter) Karta projektu (Project Charter) jest zazwyczaj pierwszym dokumentem, który rozpoczyna projekt. Jego celem jest zebranie podstawowych informacji o projekcie oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt (Kierownika Projektu). Dokument powstaje w fazie rozpoczęcia projektu i jest dalej dopracowywany w kolejnych fazach (szczególnie w fazie planowania).

Karta projektu (Project Charter) Zawiera: Cele projektu (dlaczego to robimy?) Wstępny zakres projektu (co konkretnie mamy zrobić?) Ograniczenia (poza jakie ograniczenia nie możemy wyjść? Np. koszty) Wstępne założenia (czego jeszcze nie wiemy i musimy coś założyć?) Dodatkowe wymagania (czyje?, jakie?) Osobę odpowiedzialną za projekt Zatwierdzenie rozpoczęcia projektu (opcjonalne)