1 Lokata bankowa a inwestycje giełdowe – zyski i zagrożenia Nauczyciel: Piotr Wiśniewski Uczniowie: Grupa bankowa: Magda Jasiek, Brygida Płaneta I grupa giełdowa: Mateusz Czajkowski, Piotr Glonek, Marek Frydrychowicz, Mikołaj Narloch, Kamil Pacek, Kamil Mądrzejewski II grupa giełdowa: Kamila Jankowiak, Daria Joachimiak, Patrycja Pyszka, Dominika Wiśniewska III grupa giełdowa: Angelika Hejna, Julita Pabian
2 Cele projektu Poznanie zasad funkcjonowania giełdy papierów wartościowych i banków Umiejętność obliczania odsetek, również po wielokrotnej kapitalizacji odsetek Sprawne posługiwanie się internetem w celu odszukania potrzebnych informacji Posługiwanie się paskiem formuły w programie Excel Umiejętność wykonania i zmodyfikowania zestawień i wykresów w programie Excel Nabycie sprawności w przygotowaniu prezentacji multimedialnej w programie Power Point
3 Opis projektu Projekt jest formą zabawy w inwestorów giełdowych, których zadaniem jest osiągnięcie większych zysków od tych uczniów, którzy zdecydują się na bezpieczną lokatę w banku. Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Jedna grupa wybiera najlepszą ich zdaniem ofertę bankową i tam inwestuje swoje wirtualne 10000zł. Grupa ta przeprowadza symulację lokat dla różnych walut i różnych okresów kapitalizacji odsetek. Pozostałe grupy swoje pieniądze inwestują w spółki notowane na WIG 20. Pierwsza grupa ma kapitał rozproszony na trzy firmy, druga cały kapitał inwestuje w jedną firmę, trzecia może w dowolnej chwili sprzedać akcje wybranej spółki i zakupić akcje innej firmy. Uczniowie przez miesiąc kontrolują notowania firm na giełdzie, a następnie obliczają swoje zyski lub straty. Na zakończenie wykonują odpowiednie zestawienia i wykresy porównujące osiągnięte wyniki.
4 Narzędzia i programy komputerowe i internetowe wykorzystywane w projekcie Przeglądarka internetowa – wyszukiwanie portali giełdowych i bankowych, wyszukiwanie informacji o firmach Arkusz kalkulacyjny Excel – tworzenie zestawień, baz danych, wykonywanie wykresów Power Point – wykonanie prezentacji Aparat cyfrowy – dokumentacja projektu
5 Organizacja pracy zespołów uczniowskich Cały projekt realizowali uczniowie kl. I, zostali podzieleni na 4 grupy. Trzy grupy liczyły po 4 osoby i chłopacy jako jedna grupa – 6 osób. Jeden zespół zajmował się zbieraniem informacji o bankach i lokatach, a w dalszej części obliczeniami bankowymi. Rolą pozostałych zespołów było śledzenie notowań spółek giełdowych, wybór firm i dalej symulacja inwestycji w akcje firm Podział zadań prawie we wszystkich grupach był identyczny. Jedni zajmowali się wyszukiwaniem i gromadzeniem informacji o bankach lub spółkach giełdowych, inni obliczeniami w programie Excel, pozostali przygotowywali prezentację w Power Point
6 Rola nauczyciela Pomagałem uczniom poruszać się po portalach giełdowych i korzystać z informacji tam zawartych Wyjaśniałem złożoną formułę procentu składanego oraz pomagałem w tworzeniu wykresów Prowadziłem publiczną prezentację, gdyż uczniowie byli zbyt stremowani, ponadto każda grupa miała własną prezentację, a ja orientowałem się w całości projektu Uczniowie mieli dowolność w projektowaniu slajdów do prezentacji, ja im tylko zasugerowałem kolejność poszczególnych informacji W trakcie przygotowań do publicznej prezentacji, która odbyła się w dniu „Święta matematyki” w szkole pełniłem rolę koordynatora projektu. Wszystkie pliki kalkulacyjne zebrałem w jeden i zebrałem poszczególne prezentacje
7 Opis działań uczniów Zbieranie informacji – lokaty bankowe GETING BANK S.A. okres - 2 lata, oprocentowanie 7,00% PLN okres - miesiąc, oprocentowanie 4,20% PLN okres - 2 lata, oprocentowanie 2,50% EUR okres - miesiąc, oprocentowanie 4,10% EUR okres - 2 lata, oprocentowanie 2,50% USD okres - miesiąc, oprocentowanie 3,20% USD
8 Śledzenie notowań firm na giełdzie Nazwa[godz.]BieżącyZm.Zm. %Otw.MaxMin AGORA [ :20] ASSECOPOL [ :24] BIOTON [ :29] BRE [ :27] BZWBK [ :20] CERSANIT [ :26] CEZ [ :21] GETIN [ :25] GTC [ :26] KGHM [ :29] LOTOS [ :29] PBG [ :22] PEKAO [ :29] PGNIG [ :27] PKNORLEN [ :25] PKOBP [ :28] POLIMEXMS [ :20] POLNORD [ :29] TPSA [ :29] TVN [ :26]
9 Wspólna praca i konsultacje
10 Rezultaty pracy uczniów Przeliczanie notowań procentowych na notowania wartości akcji Stosowanie wzoru na procent składany w zależności od różnych okresów kapitalizacji odsetek Sporządzenie wykresów notowań wartości akcji spółek giełdowych Porównawcze zestawienia lokat bankowych w różnych walutach i w różnych okresach kapitalizacji po przewalutowaniu na polskie zł
11 Obliczenia z użyciem procentu składanego Wn = Wo* (1+p/100)^n Wn= kwota końcowa Wo= kwota wpłacona na początku p= oprocentowanie (nie zamienione na ułamek) n= liczba okresów kiedy naliczone są odsetki (lat) oprocentowanie 2,50 czas ( 2 lata) 2,00 kapitał 2839,22EUR odsetki (po 1 roku) 70,98 kapitał po roku 2910,20 kapitał po 2 latach 2982,95
12 Tworzenie wykresów notowań wartości akcji
13 Porównawcze zestawienie lokat bankowych
14 Prezentacja publiczna Punktem wyjścia do prezentacji publicznej było „Święto matematyki”. W tym dniu odbywało się wiele imprez, a prezentacja projektu była podsumowaniem całego dnia. Tu pokaz anaglifów i zdjęć 3D
15 Na prezentację zaproszeni zostali nauczyciele i klasy gimnazjalne. Ze względu na dużą liczbę widzów projekt był prezentowany dwukrotnie, aby wszyscy mieli możliwość zapoznania się z efektami pracy klasy I. Uczniowie byli zbyt stremowani, aby prowadzić prezentację samodzielnie. Prezentację poprowadziłem ja, a uczniowie mnie uzupełniali.
16 Wnioski Nie wszyscy mieli równy wkład w przygotowanie prezentacji, ale zdecydowana większość uczniów zrobiła duże postępy w pracy z komputerem. Poznali zasady funkcjonowania giełdy Obliczenia procentowe dzięki formułom w Excelu stały się dużo prostsze Uczniowie nabyli dużą swobodę w pracy z programem Excel (tworzenie wykresów, diagramów) Wstawianie obiektów, zdjęć z aparatu cyfrowego i zaprojektowanie animacji w programie Power Point nie stanowi dla większości z nich żadnego problemu
17 Niektóre wypowiedzi uczniów „Na początku byłam przerażona. Myślałam, że sobie nie poradzę, ale z czasem tworzenie wykresów stawało się coraz łatwiejsze” „Teraz wiem jak szybko obliczyć odsetki nawet po wielu latach” „Jak będę miał pieniądze zainwestuję na giełdzie. Duże i szybkie zyski” „Podobały mi się różne efekty przy tworzeniu prezentacji. Power Point to dobra zabawa”
18 Moje doświadczenia Pierwszy raz realizowałem projekt z uczniami i nasuwa mi się kilka wniosków: Praca z uczniami daje bardzo dużo satysfakcji przy realizacji projektu Uczniowie czują się odpowiedzialni za to co robią Nauczyciel nie uczy, ale pomaga się uczyć Uczniom potrzebna jest pomoc i zwiększona motywacja w chwilach zwątpienia w swoje własne możliwości W przyszłości angażował będę w projekt tych, którzy zainteresowani są tematem. Angażując całą klasę należy się liczyć z tym, że niektórzy nie dotrwają do końca