1 Lokata bankowa a inwestycje giełdowe – zyski i zagrożenia  Nauczyciel: Piotr Wiśniewski  Uczniowie:  Grupa bankowa: Magda Jasiek, Brygida Płaneta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REKRUTACJA : Projekt ZDOBĄDŹ ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ - AUDYTORA ENERGETYCZNEGO skierowany jest do dorosłych osób pracujących,
Advertisements

POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Procenty – powtórzenie wiadomości
Jak zostać młodym emerytem?
Inwestycje giełdowe Grupa III w składzie: Angelika Hejna Julita Pabian.
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
PROCENTY I PROMILE.
Analiza wyników ankiety
Polski system bankowy wybrane zagadnienia rynkowe: wielkość banków, kapitał zagraniczny dr Grzegorz Kotliński, Katedra Bankowości AE w Poznaniu.
STATYSTYCZNA ANALIZA DANYCH
MATEMATYKA W BANKU.
Zysk Absolutny Zyskuj niezależnie od sytuacji na rynku Opis Strategii.
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt realizowany w Gimnazjum w Chybicach. Zajęcia przeprowadzane w ramach projektu są ciekawe dla naszych uczniów; są nimi w większości zainteresowani,
MISTRZOSTWA BYDGOSZCZY
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
JAK ZAINWESTOWAĆ PIENIĄDZE BOGATEJ CIOCI?
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
JAK ZYSKAĆ, CZYLI LOKATY
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Elektroniczna Giełda Kapitału Elektroniczna.
Akademia Oszczędzania Oszczędności i Inwestycje
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Szkolny Projekt Edukacyjny „I Ty możesz zostać inwestorem giełdowym!”
Matematyka, która procentuje
Źródła energii na świecie
“Szkoła w procentach”.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Start Instrukcja Wyjście. Trasa Budynki Powrót Koniec gry Szczegóły.
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MatFirma (Matematyka w Firmie ). Matematyka w firmie W firmie matematykę spotykamy na każdym kroku np.:  Obliczając podatki  Przy procesie wytwórczym.
Przykład: 1 Pan Roch wpłacił 500 zł do banku, w którym oprocentowanie wkładów wynosiło 12% w skali roku. Pieniądze te przeznaczył dla swego chrześniaka,
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Zapis prezentacji:

1 Lokata bankowa a inwestycje giełdowe – zyski i zagrożenia  Nauczyciel: Piotr Wiśniewski  Uczniowie:  Grupa bankowa: Magda Jasiek, Brygida Płaneta  I grupa giełdowa: Mateusz Czajkowski, Piotr Glonek, Marek Frydrychowicz, Mikołaj Narloch, Kamil Pacek, Kamil Mądrzejewski  II grupa giełdowa: Kamila Jankowiak, Daria Joachimiak, Patrycja Pyszka, Dominika Wiśniewska  III grupa giełdowa: Angelika Hejna, Julita Pabian

2 Cele projektu  Poznanie zasad funkcjonowania giełdy papierów wartościowych i banków  Umiejętność obliczania odsetek, również po wielokrotnej kapitalizacji odsetek  Sprawne posługiwanie się internetem w celu odszukania potrzebnych informacji  Posługiwanie się paskiem formuły w programie Excel  Umiejętność wykonania i zmodyfikowania zestawień i wykresów w programie Excel  Nabycie sprawności w przygotowaniu prezentacji multimedialnej w programie Power Point

3 Opis projektu Projekt jest formą zabawy w inwestorów giełdowych, których zadaniem jest osiągnięcie większych zysków od tych uczniów, którzy zdecydują się na bezpieczną lokatę w banku. Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Jedna grupa wybiera najlepszą ich zdaniem ofertę bankową i tam inwestuje swoje wirtualne 10000zł. Grupa ta przeprowadza symulację lokat dla różnych walut i różnych okresów kapitalizacji odsetek. Pozostałe grupy swoje pieniądze inwestują w spółki notowane na WIG 20. Pierwsza grupa ma kapitał rozproszony na trzy firmy, druga cały kapitał inwestuje w jedną firmę, trzecia może w dowolnej chwili sprzedać akcje wybranej spółki i zakupić akcje innej firmy. Uczniowie przez miesiąc kontrolują notowania firm na giełdzie, a następnie obliczają swoje zyski lub straty. Na zakończenie wykonują odpowiednie zestawienia i wykresy porównujące osiągnięte wyniki.

4 Narzędzia i programy komputerowe i internetowe wykorzystywane w projekcie  Przeglądarka internetowa – wyszukiwanie portali giełdowych i bankowych, wyszukiwanie informacji o firmach  Arkusz kalkulacyjny Excel – tworzenie zestawień, baz danych, wykonywanie wykresów  Power Point – wykonanie prezentacji  Aparat cyfrowy – dokumentacja projektu

5 Organizacja pracy zespołów uczniowskich  Cały projekt realizowali uczniowie kl. I, zostali podzieleni na 4 grupy. Trzy grupy liczyły po 4 osoby i chłopacy jako jedna grupa – 6 osób.  Jeden zespół zajmował się zbieraniem informacji o bankach i lokatach, a w dalszej części obliczeniami bankowymi. Rolą pozostałych zespołów było śledzenie notowań spółek giełdowych, wybór firm i dalej symulacja inwestycji w akcje firm  Podział zadań prawie we wszystkich grupach był identyczny. Jedni zajmowali się wyszukiwaniem i gromadzeniem informacji o bankach lub spółkach giełdowych, inni obliczeniami w programie Excel, pozostali przygotowywali prezentację w Power Point

6 Rola nauczyciela  Pomagałem uczniom poruszać się po portalach giełdowych i korzystać z informacji tam zawartych  Wyjaśniałem złożoną formułę procentu składanego oraz pomagałem w tworzeniu wykresów  Prowadziłem publiczną prezentację, gdyż uczniowie byli zbyt stremowani, ponadto każda grupa miała własną prezentację, a ja orientowałem się w całości projektu  Uczniowie mieli dowolność w projektowaniu slajdów do prezentacji, ja im tylko zasugerowałem kolejność poszczególnych informacji  W trakcie przygotowań do publicznej prezentacji, która odbyła się w dniu „Święta matematyki” w szkole pełniłem rolę koordynatora projektu. Wszystkie pliki kalkulacyjne zebrałem w jeden i zebrałem poszczególne prezentacje

7 Opis działań uczniów  Zbieranie informacji – lokaty bankowe GETING BANK S.A. okres - 2 lata, oprocentowanie 7,00% PLN okres - miesiąc, oprocentowanie 4,20% PLN okres - 2 lata, oprocentowanie 2,50% EUR okres - miesiąc, oprocentowanie 4,10% EUR okres - 2 lata, oprocentowanie 2,50% USD okres - miesiąc, oprocentowanie 3,20% USD

8  Śledzenie notowań firm na giełdzie Nazwa[godz.]BieżącyZm.Zm. %Otw.MaxMin AGORA [ :20] ASSECOPOL [ :24] BIOTON [ :29] BRE [ :27] BZWBK [ :20] CERSANIT [ :26] CEZ [ :21] GETIN [ :25] GTC [ :26] KGHM [ :29] LOTOS [ :29] PBG [ :22] PEKAO [ :29] PGNIG [ :27] PKNORLEN [ :25] PKOBP [ :28] POLIMEXMS [ :20] POLNORD [ :29] TPSA [ :29] TVN [ :26]

9  Wspólna praca i konsultacje

10 Rezultaty pracy uczniów  Przeliczanie notowań procentowych na notowania wartości akcji  Stosowanie wzoru na procent składany w zależności od różnych okresów kapitalizacji odsetek  Sporządzenie wykresów notowań wartości akcji spółek giełdowych  Porównawcze zestawienia lokat bankowych w różnych walutach i w różnych okresach kapitalizacji po przewalutowaniu na polskie zł

11  Obliczenia z użyciem procentu składanego Wn = Wo* (1+p/100)^n Wn= kwota końcowa Wo= kwota wpłacona na początku p= oprocentowanie (nie zamienione na ułamek) n= liczba okresów kiedy naliczone są odsetki (lat) oprocentowanie 2,50 czas ( 2 lata) 2,00 kapitał 2839,22EUR odsetki (po 1 roku) 70,98 kapitał po roku 2910,20 kapitał po 2 latach 2982,95

12  Tworzenie wykresów notowań wartości akcji

13  Porównawcze zestawienie lokat bankowych

14 Prezentacja publiczna Punktem wyjścia do prezentacji publicznej było „Święto matematyki”. W tym dniu odbywało się wiele imprez, a prezentacja projektu była podsumowaniem całego dnia. Tu pokaz anaglifów i zdjęć 3D

15 Na prezentację zaproszeni zostali nauczyciele i klasy gimnazjalne. Ze względu na dużą liczbę widzów projekt był prezentowany dwukrotnie, aby wszyscy mieli możliwość zapoznania się z efektami pracy klasy I. Uczniowie byli zbyt stremowani, aby prowadzić prezentację samodzielnie. Prezentację poprowadziłem ja, a uczniowie mnie uzupełniali.

16 Wnioski  Nie wszyscy mieli równy wkład w przygotowanie prezentacji, ale zdecydowana większość uczniów zrobiła duże postępy w pracy z komputerem.  Poznali zasady funkcjonowania giełdy  Obliczenia procentowe dzięki formułom w Excelu stały się dużo prostsze  Uczniowie nabyli dużą swobodę w pracy z programem Excel (tworzenie wykresów, diagramów)  Wstawianie obiektów, zdjęć z aparatu cyfrowego i zaprojektowanie animacji w programie Power Point nie stanowi dla większości z nich żadnego problemu

17 Niektóre wypowiedzi uczniów „Na początku byłam przerażona. Myślałam, że sobie nie poradzę, ale z czasem tworzenie wykresów stawało się coraz łatwiejsze” „Teraz wiem jak szybko obliczyć odsetki nawet po wielu latach” „Jak będę miał pieniądze zainwestuję na giełdzie. Duże i szybkie zyski” „Podobały mi się różne efekty przy tworzeniu prezentacji. Power Point to dobra zabawa”

18 Moje doświadczenia Pierwszy raz realizowałem projekt z uczniami i nasuwa mi się kilka wniosków:  Praca z uczniami daje bardzo dużo satysfakcji przy realizacji projektu  Uczniowie czują się odpowiedzialni za to co robią  Nauczyciel nie uczy, ale pomaga się uczyć  Uczniom potrzebna jest pomoc i zwiększona motywacja w chwilach zwątpienia w swoje własne możliwości  W przyszłości angażował będę w projekt tych, którzy zainteresowani są tematem. Angażując całą klasę należy się liczyć z tym, że niektórzy nie dotrwają do końca