Realizacja Gwarancji dla młodzieży w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
REFORMA URZĘDÓW PRACY ZAŁOŻENIA NOWELIZACJI USTAWY O PROMOCJI ZATRUDNIENIA I INSTYTUCJACH RYNKU PRACY WARSZAWA, LIPIEC 2013.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Realizowanego w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie Wsparcie.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
Gwarancje dla młodzieży szansą dla młodzieży
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Ogólnopolski Tydzień Kariery na Warmii i Mazurach 2014 „Nowe formy wsparcia dla młodych i przedsiębiorców” października 2014 roku.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Szczecin, dnia 11 lutego 2015 roku. Cel szczegółowy 2: Doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oprócz zmian w dotychczas dostępnych.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Polityka rynku pracy w Polsce
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Krajowy fundusz szkoleniowy
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Polityka rynku pracy w Polsce
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Realizacja Gwarancji dla młodzieży w Polsce Seminarium w ramach projektu „Gwarancje dla młodzieży. Model miechowski” Warszawa, 7 października 2014

Sytuacja młodych na rynku pracy w Polsce i Europie Bezrobocie pozostaje nadal głównym problemem dotykającym młodych na rynku pracy. Stopa bezrobocia osób do 25 r. ż.: 22,8% w Polsce, 21,6% w UE Zarejestrowani bezrobotni do 25 r. ż.: 302 tys. w Polsce, 5,2 mln w UE Odsetek NEET’s w wieku 15-24 lata: 12,2% w Polsce, 13,0% w UE. Stopa bezrobocia młodzieży za Eurostat, sierpień 2014 r. Co istotne, w sierpień 2013 r. stopa bezrobocia młodzieży w Polsce była wyższa aż o 4,9 p.p. i wynosiła 27,7%. Nadal to jednak 2,5-krotnie więcej niż średnia dla całej populacji (8,8% w sierpniu). Liczba zarejestrowanych młodych bezrobotnych – stan na koniec sierpnia 2014 r. Dla porównania przed rokiem w analogicznym okresie: 385 tys. osób. Dane dotyczące NEETs – Eurostat 2013.

Czym są Gwarancje dla młodzieży? Zgodnie z zaleceniem Rady Europejskiej z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży (2013 C 120/01), Gwarancje dla młodzieży to: zapewnienie wszystkim młodym ludziom w wieku do 25 lat dobrej jakości oferty zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu w ciągu czterech miesięcy od pozostawania bez pracy lub zakończenia kształcenia formalnego. Gwarancje dla młodzieży nie oznaczają gwarancji zatrudnienia. Jest to gwarancja zapewnienia oferty pracy lub innej formy aktywizacji dla młodych osób.

Gwarancje dla młodzieży – definicja w Polsce W Polsce adresatami Gwarancji dla młodzieży są osoby w wieku od 15 do 25 roku życia, w tym zwłaszcza z grupy tzw. NEET. W zakresie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej granica wieku została podniesiona do 29 roku życia. Cztery podgrupy adresatów Gwarancji: Osoby w wieku 15-17 lat przedwcześnie kończące naukę, Osoby w wieku 18-24 lata pozostające poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem (NEET), Osoby w wieku 18-25 lat zarejestrowane jako bezrobotni, Bezrobotna młodzież oraz poszukujący pracy absolwenci szkół i uczelni w okresie 48 miesięcy od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego, w wieku 18-29 lat. W ramach Gwarancji dla młodzieży wymienione kategorie młodych ludzi otrzymają dobrej jakości ofertę zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu w ciągu czterech miesięcy od momentu utraty pracy lub zakończenia kształcenia formalnego lub inną formę pomocy prowadzącą do aktywizacji zawodowej.

Gwarancje dla młodzieży - główne założenia Wdrożenie Gwarancji dla młodzieży na polu krajowym zakłada m.in.: Wzmacnianie partnerstwa, Zwiększanie skuteczności służb zatrudnienia, Wzmacnianie powiązania kształcenia zawodowego z potrzebami rynku, Zwiększanie popytu na pracę osób młodych. Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Gwarancje dla młodzieży powinny być realizowane nie tylko na poziomie krajowym, ale także regionalnym i lokalnym. Gwarancje dla młodzieży stanowią uzupełnienie dotychczasowych działań realizowanych na rzecz wsparcia młodzieży na rynku pracy.

Czym jest Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych? Wdrożeniu Gwarancji towarzyszy Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, czyli dodatkowe środki europejskie na walkę z bezrobociem młodzieży. Inicjatywa skierowana jest do regionów, w których poziom bezrobocia osób w wieku od 15 do 24 lat przekracza 25%. W jej ramach na lata 2014-2020 przewidywane jest wsparcie na poziomie 6 mld euro w skali Unii Europejskiej.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Filary realizacji Gwarancji dla młodzieży Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Pod względem programowym i FP oraz organizacja konkursu na szczeblu centralnym URZĘDY PRACY OCHOTNICZE HUFCE PRACY KONKURSY REGIONALNE BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO W aspekcie finansowym - EFS Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju 7

Ochotnicze Hufce Pracy w realizacji Gwarancji Wsparcie ze strony OHP obejmuje młodzież z grupy NEET w wieku 15-24 lat. Wsparcie oferowane w ciągu 4 miesięcy od podpisania przez osobę deklaracji uczestnictwa w projekcie. Zakłada się dwa główne obszary działania w realizacji Gwarancji dla młodzieży: Obszar I  Aktywizacja społeczno-zawodowa osób młodych w wieku 15-17 lat zaniedbujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, Obszar II  Aktywizacja zawodowa osób młodych w wieku 18-24 lata pozostających bez zatrudnienia, nie posiadających kwalifikacji zawodowych i doświadczenia zawodowego lub posiadających kwalifikacje zawodowe nieodpowiadające wymogom rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących tereny wiejskie oraz mniejsze miejscowości.

Realizacja Gwarancji przez PUP Wczesną interwencję wobec osób w wieku 18-25 lat realizują Powiatowe Urzędy Pracy – w ciągu 4 miesięcy od rejestracji każda taka osoba powinna otrzymać ofertę aktywizacji zawodowej, zgodnie z obowiązującą ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: Doradztwo zawodowe i pomoc w poszukiwaniu pracy Szkolenie Staż Przygotowanie zawodowe dorosłych Dofinansowanie kosztów egzaminów oraz kosztów uzyskania licencji Pożyczka szkoleniowa Dofinansowanie studiów podyplomowych Stypendium na kontynuowanie nauki Prace interwencyjne Zatrudnienie na zasadach robót publicznych Dotacja na podjęcie działalności gospodarczej Udział w programie specjalnym

Realizacja Gwarancji przez PUP Nowe formy wsparcia wprowadzone dzięki nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – od maja 2014 roku: Indywidualny Plan Działania, Doradca klienta, Profilowanie form pomocy, Bony: szkoleniowy, stażowy, zatrudnieniowy, na zasiedlenie, Grant na telepracę, Świadczenie aktywizacyjne, Zlecanie podmiotom zewnętrznym działań aktywizacyjnych osób młodych, Trójstronne umowy szkoleniowe, które będą mogły być zawierane przez starostę z pracodawcą i instytucją szkoleniową, Refundację składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30. roku życia podejmujących pierwszą pracę.

Realizacja Gwarancji w projektach wyłonionych drogą konkursową Dla większej skuteczności Gwarancji dla młodzieży, zakłada się wykorzystanie otwartego trybu konkursowego. Konkursy jako element składowy realizacji Gwarancji dla młodzieży, mają przyczynić się do jak najlepszego adresowania form wsparcia i pomocy dla młodzieży bezrobotnej. Konkursy Na szczeblu regionalnym (WUP) Na szczeblu krajowym (MPiPS)

Pożyczki dla młodych w BGK Udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego dla osób do 29 r. ż. Beneficjenci Programu: bezrobotni - ze środków krajowych bez ograniczeń wiekowych, ze środków Inicjatywy w wieku 18-24 lata, poszukujący pracy absolwenci szkół i uczelni, w okresie 48 miesięcy od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego – ze środków krajowych bez ograniczeń wiekowych, ze środków Inicjatywy w wieku 18-29 lat, studenci ostatniego roku studiów – tylko ze środków krajowych. Pożyczki na preferencyjnych warunkach do wysokości 20-krotności średniego wynagrodzenia na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Gwarancje dla młodzieży – ujęcie holistyczne Działania wspierające: Wykorzystanie w szerszym zakresie usług Akademickich Biur Karier i ich współpraca z Powiatowymi Urzędami Pracy. Utworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej bazy staży i praktyk zawodowych. Modernizacja systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego. Monitorowanie karier zawodowych absolwentów szkół wyższych oraz kierunki zamawiane. Modernizacja sieci Eures.

Partnerstwa w realizacji Gwarancji Partnerstwo MPiPS oraz zdecentralizowanych urzędów pracy; Zaangażowanie partnerów społecznych w organizację konkursów centralnych i regionalnych; Partnerstwo MPiPS z Bankiem Gospodarstwa Krajowego; Partnerstwa jednostek OHP z podmiotami na szczeblu lokalnym; Partnerstwo MPiPS z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego; Partnerstwa powiatowych urzędów pracy z ośrodkami pomocy społecznej; Zaangażowanie partnerów społecznych w ramach rad zatrudnienia; Partnerstwa organizacji i instytucji na szczeblu lokalnym i regionalnym.

Finansowanie działań realizujących Gwarancje Środki Funduszu Pracy: średniorocznie ok. 1,5 mld zł rocznie na aktywizację bezrobotnych do 25 r. ż. Dodatkowe środki z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej od stycznia do września 2014 r. – 260 mln zł Europejski Fundusz Społeczny z osi I „Osoby młode na rynku pracy” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), w tym Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych - 550 mln euro. Przeznaczenie środków EFS: Działania ustawowe realizowane przez PUP Konkursy: centralny i regionalne Ochotnicze Hufce Pracy

Gwarancje dla młodzieży – etapy realizacji i ich efekty I Kwartał 2014 r. Działania struktur OHP (z wykorzystaniem EFS) Działania ustawowe PUP (wsparte dodatkowymi środkami z rezerwy Ministra Pracy – 80 mln zł) Pilotaż „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie” (3 województwa) II Kwartał 2014 r. Działania PUP po nowelizacji ustawy: Wsparcie w ciągu 4 miesięcy oraz nowe formy wsparcia (wsparte dodatkowymi środkami – 120 mln zł) Pożyczki z BGK – cała Polska Działania OHP W III kwartale 2014 r. (sierpień) do urzędów pracy trafiła trzecia transza środków z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej – kolejne 80 mln zł. Zatem w sumie oznacza to już ponad ćwierć miliarda złotych dodatkowych środków na aktywizację osób młodych (obok 455 mln zł wydatkowanych na ten cel I połowie 2014 r. „standardowo”). IV Kwartał 2014 / I Kwartał 2015 r. Środki PO WER na realizację Gwarancji dla młodzieży – dodatkowe wsparcie kumulowane Konkurs centralny Konkursy regionalne

Dziękuję za uwagę.