Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Historia idei komunikacji
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Wykład I Co to jest socjologia?.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
socjalizacja i kontrola społeczna
Interakcje społeczne Dorota Jurczyk.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Metody badawcze w socjologii
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
O aktywności dorosłych i seniorów
Prezentacja multimedialna
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Uzależnienia a rozwój dziecka
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Procesy grupowe A.Kawalec.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Harmonia i ład społeczny
Człowiek jako istota społeczna
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Małe dziecko w systemie edukacji
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
środowisko wychowawcze
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Proces przewodzenia i kontrolowania
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Uogólnione funkcje języka:
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Rzeczywistość społeczna (I) – socjalizacja, kontrola społeczna i role społeczne (WDS 2014/2015 nr 2)

Powtórzenie zajęć nr 1 – eksperyment Zimbardo „Stanfordzki eksperyment więzienny”- pytanie, co ma ważniejsze znaczenie, jednostkowe charaktery (strażników i więźniów), czy wpływ „sytuacji więziennej” (oczekiwania dotyczące ról społecznych); problemy etyczne: czy uczestnicy byli poinformowania o wszystkich celach badania?; brak reprezentatywności próby (tylko mężczyźni); „sztuczny” charakter sytuacji badania; brak stałych problemów więzień (rasizm, homoseksualizm itp.) ale duże znaczenie tego eksperymentu (warunki instytucjonalne wpływają na relacje społeczne) m.in. dla funkcjonowania domów opieki dla starszych lub niepełnosprawnych itp. eksperymenty w naukach społecznych (trudności dla eksperymentalnych badań socjologicznych); „efekt Hawthorne” (zjawisko będące źródłem błędów w trakcie prowadzenia badań w grupie ludzi, wynikające z ich wiedzy, że uczestniczą w tym badaniu – eksperymencie).

Eksperyment Asha - kontrola społeczna a konformizm społeczny (dostosowywanie się do innych) eksperyment przeprowadzony przez Solomona Asha w 1955 r. dotyczący konformizmu (normatywnego). Pytanie dotyczyło, czym są motywowane zachowania konformistyczne. Wykryto dwa motywy tych zachowań: pragnienie posiadania racji (konformizm informacyjny) i lęk będący motywem konformizmu normatywnego; konformizm - dostosowywanie własnego zachowania i myślenia do zachowania i myślenia „innych” (jak np. grupy, społeczeństwa); dlaczego jesteśmy konformistyczni (zachowujemy się tak jak inni?)?: naśladowanie (imitowanie) innych; obawa kary (głównie ze względu na świadomość jej nieuchronności). opinio communis - dążenie do akceptacji przez „innych” - dlaczego?: gdyż jest to związane z naszą samooceną, budową i funkcjonowaniem naszej tożsamości społecznej; a także związane jest z głęboką potrzebą „bycia z innymi” (argument socjo-biologiczny).

Socjalizacja a kultura i społeczeństwo w socjologii socjalizacja (łac. socialis, czyli „społeczny”) to proces uczenia się, dzięki któremu stajemy się członkami danego społeczeństwa i kultury; socjalizacja stanowi część ogólniejszego procesu reprodukcji społecznej, dzięki któremu społeczeństwa zachowują swoja ciągłość kulturową i strukturalną (socjalizacja łączy ze sobą kolejne pokolenia); aby zrozumieć społeczeństwo, należy zrozumieć jednostkę – jak ona staje się „społeczna”?; z badaniem socjalizacji związane jest poszukiwanie odpowiedzi na takie pytania: w jaki sposób stajemy się zdolni do życia w „naszym” społeczeństwie i kulturze?; jak „wchodzimy” w kulturę danego społeczeństwa?: jak społeczeństwo wpływa (określa nas, definiuje itp.) na nas?

Stadia procesu socjalizacji („bieg życia”) socjalizacja trwa od urodzin aż do śmierci jednostki (poszczególne etapy życia to także określone problemy): dzieciństwo; młodość (nastoletniość i kultura młodzieżowa): w historycznie istniejących społeczeństwach młodość nie zawsze istniała jako odrębna faza życia, celem młodości jest przede wszystkim zbudowanie stabilnej identyfikacji siebie; wczesna dojrzałość (wczesna dorosłość): „pokonywanie problemu miłości i pracy”, rozpoczęcie pracy i założenie rodziny; wiek średni (późna dorosłość): „okres mglisty” w życiu jednostki, koncentracja na pracy i rodzinie, kryzys wieku średniego; starość (starzenie się): kwestia społecznej definicji, różne społeczne znaczenia „starości”, znaczenie przejścia na emeryturę; śmierć: umieranie, jest ono obecnie bardziej zorganizowane i odpersonifikowane.

Wybrane koncepcje procesu socjalizacji - teorie rozwoju dziecka (1) rozwoju poznawczego” (szwajcarski badacz, Jean Piaget, 1896-1980): rozwój poznawczy i umiejętności posługiwania się symbolami (rozwój myślenia jako podstawa socjalizacji) - etapy: „sensomotoryczny” (do 2 lat, poczucie „stałości przedmiotu”); „przedoperacyjny” (ok. 2-7 lat, rozwój mowy i „egocentryzmu”); „operacji konkretnych” (ok. 7–11/12 lat, myślenie o rzeczach konkretnych); „operacji formalnych” (>11 lat, myślenie abstrakcyjne, o „myślach”). „behawiorystyczna”/ społecznego uczenia się (osobowość to wyuczony repertuar zachowań, jednostka jako „czarna skrzynka”): mechanizmy uczenia się: wzmacnianie, mechanizm nagród i kar (tworzenie hierarchii nawyków); naśladowanie, reakcje otoczenia społecznego fazy: „naśladujące zachowanie”, zapamiętywanie go, przyswojenie - „gra w wyobraźni”, motywacja do jego realizacji); przekaz symboliczny.

Wybrane koncepcje procesu socjalizacji – teorie rozwoju dziecka (2)  „socjologiczna” (koncepcja stadiów socjalizacji, G. H. Mead, 1863-1931): badanie „samoświadomości” - jak uczymy się posługiwać się pojęciami „ja” i „mnie” w stosunku do siebie; rozwój umiejętności wchodzenia w role społeczne - etapy: etap wstępnych przygotowań (rozwój sensomotoryczny); „zabawy” (przyjmowanie różnych ról, pierwsze obrazy siebie); „gry” (przyjmowanie wielu ról społecznych, patrzenie na siebie jako odrębny podmiot – kształtowanie się naszego „ja”); „uogólniony inny” (pojawienie się „jaźni”/self, zdolność do refleksyjnej samooceny). krytyka (brak biologii, asymetrycznych relacji społ., „nieświadomości”). „psychoanalityczna” (model „tłumionych potrzeb”) - Zygmunt Freud (1856-1939): części osobowości: id, ego i superego. model konfliktowy (antyspołeczne popędy a zinternalizowana przez nas tradycja społeczna i kulturowa); rozwój osobowości (społecznej) to kontrola nie akceptowanych popędów.

„Socjalizacja” w rozumieniu M „Socjalizacja” w rozumieniu M. Tomasello (Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa 2002/1999) „wartość dodana” w świecie ludzi to rozumienie świata w kategoriach intencjonalności / przyczynowości: rozumienie tego, że inni ludzie posiadają stany intencjonalne, na które możemy wpływać. „rewolucja dziewiątego miesiąca” - stajemy się „ludzcy” w okolicach 9-12 miesiąca naszego życia; socjalizacja jest procesem, który kieruje uwagę na określone rzeczy i każe je odpowiednio rozumieć; mechanizmy socjalizacji: instrukcje, naśladownictwo, uczestnictwo w „dialogu”. decydujące znaczenie dla socjalizacji ma nauka języka (jest to zawsze akt społeczny), ale nauka ta dotyczy zawsze konkretnego języka i dzieje się zawsze w konkretnym miejscu.

„Socjalizacja” w rozumieniu Judith Rich Harris (Geny czy wychowanie, Warszawa 2000 / 1998) w procesie socjalizacji ważne są geny i rodzice, ale najważniejszy jest jednak wpływ „grupy rówieśniczej”; krytyka „mitu rodzicielskiego wychowania”; najważniejszy dla socjalizacji (ukształtowania osobowości dziecka) jest okres między 6 a 15 rokiem życia, gdyż: dziecko większość swojego czasu spędza z rówieśnikami i podlega obowiązkowi szkolnemu; dzieci w tym wieku bardziej się identyfikują z rówieśnikami z klasy szkolnej niż rodzicami i modyfikują swoje zachowania odpowiednio do grupy rówieśniczej.

Podstawowe prawidłowości procesu socjalizacji wczesna socjalizacja jest najważniejsza (socjalizacja „pierwotna” i „wtórna”); osoby najbliższe pozostają naszymi głównymi wzorcami osobowymi; najważniejsze są wpływy socjalizacyjne w grupach „pierwotnych”; największy wpływ wywierają długotrwałe związki z „innymi”; typy socjalizacji: resocjalizacja, kontr-socjalizacja (socjalizacja dewiacyjna), socjalizacja antycypująca (wyprzedzająca), socjalizacja odwrotna; socjalizacja polityczna, kulturowa, językowa itp.; akulturacja (adaptacja do innej kultury); socjalizacja a inne (bliskie jej) pojęcia takie, jak: „wychowanie”, „internalizacja” i enkulturacja – nauka kultury; . socjalizacja a stabilność porządku społecznego: funkcje socjalizacji - transmisja kultury i stabilizacja ładu społecznego; problem - odpowiedzialność osobista za czyny a rola najbliższego środowiska towarzyskiego (społecznego) – „prze-socjalizowana koncepcja człowieka”?

Główne spory związane z socjalizacją biologia a socjalizacja – czy w człowieku jest ważniejsza „natura”, czy kultura?; długość procesu socjalizacji - czy socjalizacja jest procesem permanentnym, trwającym przez całe nasze życie? „nieudane” skutki socjalizacji: przyczyny (wielość kręgów socjalizujących i skutki „równoczesnego uczestnictwa”, zwiększenie liczby i dostępności środowisk kontr-kulturowych, spadek skuteczności tradycyjnych środowisk socjalizacyjnych – grup pierwotnych, osłabienie kontroli społecznej); czy potrzeba zawsze resocjalizacji? socjalizacja a indywidualność jednostki: sprzeciw wobec „prze-socjalizowanej” koncepcji jednostki. socjalizacja a wolność człowieka: problem „nisz” społecznych/kulturowych w społeczeństwie.

Pozycja (status społeczny) i rola społeczna pozycja (status) społeczna to usytuowanie jednostki w zbiorowości (to jej „adres” społeczny) - pozycje mogą być: przypisane i osiągane, centralne (naczelne, czyli „widoczne” społecznie) i „drugorzędne”.   rola jako element „dynamiczny” pozycji - w odniesieniu do pozycji może być ona traktowana jako: zespół praw i obowiązków (oczekiwań, regulacji) związanych z daną pozycją (normatywny aspekt roli); schemat zachowań („scenariusz postępowania”) związanych z daną pozycją (interakcyjny aspekt roli). elementy roli: nakazane i zakazane, „margines swobody”; inne ważne pojęcia związane z rolą społeczną: „rola złożona”, „zespół ról”, „rola kluczowa”, „konflikt ról”, „napięcie roli”, „dobór ról”, „dystans do roli”.

Interpretacje „roli społecznej” ujęcie funkcjonalno-strukturalne role (R. K. Merton, 1910-2003): są czymś „zewnętrznym” wobec nas, klasyfikują i porządkują rzeczywistość; perspektywa „socjologiczna” - traktowanie zbiorowości (społeczeństwa, struktury społecznej itp.) jako „układu ról”, odgrywanie ról „stabilizuje” („organizuje”) społeczeństwo; ujęcie interakcyjne / ”dramaturgiczne” (Erving Goffman, 1922-1982): główne pytanie to, jak rola (-e) jest (są) odgrywana (-e)?; powstaje (-ą) w interakcjach z innymi osobami i otoczeniem, a elementy „roli” to „scena” i „kulisy”, rola „fasady” („blef”/ bluff); zachowania niewerbalne, „margines swobody” i „dramatyzacja” roli; perspektywa „socjologiczna” - społeczeństwo jest „tworzone”, jest to dynamiczna i „ludzka” rzeczywistość.

Podsumowanie wykładu nr 2 eksperymenty oraz problemy metodologiczne i etyczne prowadzenia badań socjologicznych; konformizm społeczny (życie w grupach , z „innymi”): socjalizacja: etapy socjalizacji („cykl życia”), koncepcje socjalizacji (George Hebert Mead o „jaźni społecznej”), instytucje socjalizacji (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, media); główne spory (p.w. „nieudana socjalizacja” i indywidualność człowieka); pozycje społeczne i role społeczne: ujęcie funkcjonalne i „dramaturgiczne”; „zespół ról” i „konflikt ról”.

Literatura (zalecana, warta przeczytania Literatura (zalecana, warta przeczytania?) na temat socjalizacji, kontroli i ról społecznych Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii (roz. VI. Socjalizacja i roz. VII. Kontrola społeczna); Anthony Giddens, Socjologia. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 (roz. 8, s. 282-327); Marek M. Kamiński, Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego więzienia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 60-85 (Rozdział 3. Inicjacja). Robert K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN Warszawa 1982, s. 413-427; Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, PIW Warszawa 1981 (rozdział I. Występy).