Emilia Lichtenberg-Kokoszka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Advertisements

Emilia Lichtenberg-Kokoszka
PRENATALNY OKRES ŻYCIA CZŁOWIEKA
OD POCZĘCIA DO NARODZIN
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Autor: Krzysztof Wolsa
NeuroDevelopmental Treatment
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Przygotowała: Marzena Józefiak
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Tkanki zwierzęce.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
RESUSCYTACJA NOWORODKA
Widzenie barw – budowa oka.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Opracował: Radosław Prosowiecki wraz z Mateuszem Popińskim
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Implantacja w Laryngologii
Używki.
Percepcja słuchowa.
DO PRZYJĘCIA DARU ŻYCIA
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Masz wybór - możesz palić,
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Życzenia.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Integracja sensoryczna
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Żyję bez Ryzyka.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Skarbiec serdecznych życzeń.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
MA-URI TAKES YOU BEYOND
„MAMA FIT!”. Wreszcie! Po 9 miesiącach szczęścia, nadziei, niepokoju i zniecierpliwienia, masz na rękach swoje cudowne dzieciątko! Możesz się nim cieszyć,
RUCH TO ZDROWIE.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Sala Doświadczania Świata
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Dojrzewanie do macierzyństwa i ojcostwa
Prenatalny okres życia człowieka
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Woda i składniki mineralne
Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
"Troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem, jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka" Jan Paweł II, Nowy Jork 1979.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Sport to zdrowie..
SŁUCH.
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Szkoła z klasą 2.0.
Integracja sensoryczna
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Rozwój dziecka w łonie mamy
Percepcja słuchowa.
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Zapis prezentacji:

Emilia Lichtenberg-Kokoszka Pamięć prenatalna Emilia Lichtenberg-Kokoszka

D. Chopra, D. Simon, V. Abrams, „W okresie ciąży Twoje ciało jest dla Twojego dziecka całym wszechświatem. Zastępujesz mu ziemię, powietrze, niebo, słońce i wodę. Dziecko pozostaje w bardzo intymnym związku z Tobą – to związek ciał, dusz i umysłów. Ponieważ twoje nienarodzone dziecko ma ograniczone możliwości wpływania na własne doświadczenia, to ty musisz zadbać o to żeby było mu dobrze i chronić go przed toksycznymi wpływami środowiska na jego rozwój. To Ty podejmujesz decyzje o tym, z jakich składników powstanie ciało, dusza i zmysły Twojego dziecka (…)” D. Chopra, D. Simon, V. Abrams, Magiczny początek, zaczarowane życie, Larum, Radom 2010

Rozwój poczętego dziecka i jego kompetencje Kształtowanie mózgu zaczyna się już w okresie prenatalnym wpływając na późniejszy rozwój osobowości i zachowań ludzkich

Rozwój układu nerwowego 7-10 dzień Komórki układu nerwowego 7 tydzień Synapsy 11-12 tydzień Fale mózgowe nabierają indywidualnych cech 4 miesiąc Mielinizacja włókien nerwowych 6 tydzień Elektryczna aktywność mózgu 3 tydzień Zawiązki mózgu

Rozwój zmysłów: WZROK I SŁUCH 5 miesiąc Dziecko staje się wrażliwe na zmiany oświetlenia oraz dźwięki 4 tydzień Zawiązki oczu i uszu 7 tydzień komórki siatkówki oka łączą się z częścią potyliczną mózgu; powstają kanały półkoliste w uchu

WZROK Poczęte dziecko zapamiętuje kolory oraz kształty, którymi jest otoczone (złoto czerwony w dzień oraz ciemno brązowy, czarny w nocy; układ szwów na sukience mamy) Dorośli (zwłaszcza w chwilach połączonych z emocjami) wybierają półmrok, światło świec

SŁUCH Dziecko zapamiętuje dźwięki Muzykoterapia prenatalna Lepiej słyszy tony o niskiej częstotliwości (głos męski) Głos męski stymuluje ośrodki mowy (w mózgu) Stymulacja mózgu – chorały gregoriańskie (nadwrażliwość, nadaktywność)

Dźwięki z matczynego ciała Bicie matczynego serca => głośno tykający zegar Szum przepływającej krwi w żyłach i tętnicach => Szum silnika samochodu, radia, pralki… Skrzypienie pracujących stawów => Skrzypiące wózki, wiklinowe koszyki do spania „Bulgotanie” pracujących jelit Butla z dojrzewającym winem 

Rozwój zmysłów: SMAK I WĘCH 11-12 tydzień Połyka wody płodowe. Rozpoznaje i reaguje na ich smak ’ 8 tydzień W jamie ustnej powstają kubki smakowe

WĘCH I SMAK Poczęte dzieci zapamiętują zapach i smak wód płodowych Po porodzie pozwala rozpoznać matkę (smak mleka – daje poczucie bezpieczeństwa) Pozostawienie mazi płodowej uspokaja dziecko i ułatwia pierwsze karmienie piersią

WĘCH I SMAK Kształtują preferencje smakowe i zapachowe Wrodzona predyspozycja do nałogów Zapachy łączą się z doznawanymi emocjami Zapach taty + zbliżenie seksualne = rozkosz płodu i noworodka, niemowlęcia (endorfiny)

Narząd przylemieszowy Poczęte dziecko posiada go jedynie między 5 a 23 tygodniem życia (późnie całkowicie zanika) Zapisuje informacje dotyczące uczuć matki do dziecka Miłość i akceptacja matki – poczucie, że jest się chcianym i kochanym Brak akceptacji, niechęć do dziecka – poczucie odtrącenia („nie jestem godzien życia”) Zapis ten jest niemal niezmienny i utrzymuje się przez całe dalsze życie (choroby fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe)

Dziecko nie chciane „Syndrom ocaleńca”: ciągłe poczucie winy, obniżony obraz siebie, brak satysfakcji w życiu i z życia, chroniczne niezadowolenie (brak poczucia szczęścia), pesymizm bycie w pogotowiu, wyczekiwanie nieszczęścia trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich (w tym heteroseksualnych) mała troska o własne dzieci roszczeniowe podejście do innych ludzi (wszystko ma być natychmiast i tylko dla mnie)

Rozwój zmysłów: ZMYSŁ RÓWNOWAGI 4 miesiąc Cała powierzchnia ciała jest wrażliwa na dotyk. „Kolebanie” jest rejestrowane przez mózg. 7 tydzień Zapisywane są informacje o położeniu własnego ciała oraz o zmianie jego pozycji

ZMYSŁ RÓWNOWAGI Poczęte dziecko zapamiętuje rytm kroków mamy (po porodzie szybciej uspokaja się w jej ramionach) Pozycję ciała (po urodzeniu przyjmujemy ją w chwilach cierpienia) Po porodzie dziecko oczekuje dalszej stymulacji ruchowej (chce być noszone na rękach, kołysane, lub samo to czyni – choroba sieroca) Receptory równowagi osiągają pełna dojrzałość w okresie prenatalnym. Muszą być odpowiednio stymulowane

DOTYK Daje poczucie bezpieczeństwa Po porodzie otoczenie dziecka ramionami, ciasne zawinięcie w pieluszki przypomina okres płodowy Stymuluje rozwój Masowanie pleców zapobiega dysleksji, dysgrafii i dysortografii

Bliźnięta

TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA Noworodek / niemowlę / małe dziecko 5 tydzień Utrwalanie płci mózgu (soja, plastikowe butelki) 5 tydzień Zawiązki wewnętrznych i zewnętrznych narządów płciowych 8 miesiąc Kształtują się predyspozycje do późniejszych zachowań seksualnych i rodzicielskich

Reasumując najważniejszym momentem dla kształtowania pamięci prenatalnej jest 7 tydzień od chwili poczęcia. W tym czasie rozpoczyna się proces zapamiętywania oraz współpracy układu nerwowego z większością zmysłów Niezmiernie istotnym elementem, bez którego prawidłowy rozwój poczętego dziecka jest niemożliwy to uczucie miłości macierzyńskiej (pośrednio i ojcowskiej).