Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Nr 2 im. Przyjaźni Polsko-Norweskiej ID grupy: 97/9_MF_G1 Kompetencja: Mat - Fiz Temat projektowy: Zjawiska optyczne w przyrodzie Semestr/rok szkolny: 2009/2010 semestr 1
ZAPOZNANIE SIĘ UCZNIÓW W GRUPIE. OMÓWIENIE ZASAD WSPÓŁPRACY. WYBÓR UCZNIA DO KONTAKTÓW Z OPIEKUNEM Na pierwszych zajęciach w ramach ”Asa Kompetencji” omówiliśmy sprawy dotyczące dalszych spotkań między innymi tematów, tego jak będą wyglądały lekcje, a także dat następnych zebrań. Ustaliliśmy zasady wspólpracy, każdy opowiedział o tym dlaczego zgłosił się do projektu i co po nim oczekuje. Wybraliśmy korespondenta z opiekunem został nim Daniel Muszalski.
Mocna grupa 97/9_MF_G1
OMÓWIENIE PODSTAW OPTYKI. WŁASNOŚCI ŚWIATŁA, PRAW ODBICIA I ZAŁAMANIA. PREZENTACJA MARCINA KACZMARKA I ROBERTA KUPISA Tym razem dowiedzieliśmy się co to optyka i jakie są jej własności. Pan Robert przedstawił nam również czego dotyczą prawa odbicia i załamania. Własny wkład w lekcję mieli także Marcin Kaczmarek i Robert Kupis. Nauczyliśmy się o strukturze światła, a także innych ciekawych aspektach promieniowania świetlnego. Swoją drogę trochę optyki było w gimnazjum, ale nie wiele się z tego już pamięta. Może więc tutaj w projekcie zostaniemy asami optyki
DOŚWIADCZENIA Z CIEKŁYM AZOTEM. ROZPRASZANIE ŚWIATŁA Zajęcia były podzielone na 2 części jedna dotyczyła ciekłego azotu, a druga rozpraszaniu światła. Podczas pierwszej części zajęć mogliśmy dowiedzieć się o działaniu i własnościach ciekłego azotu. W teorii i praktyce. Natomiast na części dotyczącej rozpraszania światła obserwowaliśmy promienie światła przechodzące przez pryzmat, a także dowiedzieliśmy się o rozpraszaniu promieni świetlnych w oparach azotu.
Fizyka jednak da się polubić
ZWIERCIADŁA PŁASKIE I KULISTE- PREZENTACJA DANIELA MUSZALSKIEGO Na tych zajęciach Daniel przedstawił nam zasady działania zwierciadeł. Dowiedzieliśmy się od niego, czym różnią się od siebie dwa ww. typy zwierciadeł, a także do czego służą. Lustro każdy ma, ale nie każdy wie jak powstaje w nim obraz. W szkolnym warsztacie obejrzeliśmy reflektory samochodowe, to prawdziwe cuda fizyki i optyki
SOCZEWKI – BUDOWA, RODZAJE, ZASTOSOWANIE W ŻYCIU CZŁOWIEKA Dziś dowiedzieliśmy się o soczewkach. W związku z faktem, iż w grupie jest parę osób z wadami wzroku poprowadziliśmy interesującą dysputę. Ci z nas, którzy nie wiedzieli za wiele o soczewkach dowiedzieli się między innymi, że dzielą się one na 2 typy wklęsłe i wypukłe i są używane jako swego rodzaju usprawnienie uszkodzonego wzroku. Poruszyliśmy także tematy krótko i daleko wzroczności, a także który rodzaj soczewek jest dostosowany do którego rodzaju wady plus wyjaśnienie. A tak swoją drogą, może kiedy cała nasza grupa będzie okularami uzbrojona
WYKŁAD PANI DOROTY RUDZIŃSKIEJ Z POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ PT. „KONWEKCJA – CIEPLNY SILNIK NATURY”
PRZYRZĄDY OPTYCZNE: LUPA I MIKROSKOP – OMÓWIENIE ZASAD DZIAŁANIA. OBSERWACJE MIKROSKOPOWE Na tej lekcji mogliśmy gołym okiem zobaczyć jak działa lupa i mikroskop optyczny. Dowiedzieliśmy się, że maksymalna zdolność powiększająca mikroskopu optycznego wynosi 2500 razy. 100 – krotne powiększenie daje obiektyw a 25 – krotne okular. Szkolne mikroskopy może nie najnowsze, ale dały nam sporo frajdy przy obserwacjach. Warte też jest zapamiętania jaki postęp dzięki mikroskopom poczyniła biologia. A lupa no cóż, pewnie przyda nam się na starość, kiedy to już okulary będą za słabe
LUNETY, TELESKOPY – BUDOWA, OBSERWACJE ASTRONOMICZNE. ZAPOZNANIE Z LUNETĄ GALILEUSZA Lunety i teleskopy służą od powiększania odległych przedmiotów. Lunety stosowane głównie na morzu pozwalały dojrzeć odległy ląd. Za pomocą teleskopu można oglądać gwiazdy. Dowiedzieliśmy się także że znając długość teleskopu i promień wypukłości soczewki można obliczyć odległość miedzy gwiazdami. Sporo emocji budziło składanie lunety Galileusza, tzw. Galileoskopu, gdzie każdy mógł się zapoznać z jej budową. Trochę nam nie wyszło oglądanie plam na Słońcu, ale okazuje się, że ich tam teraz nie ma, Słońce trochę przysypia
BUDOWA OKA CZŁOWIEKA. ZŁUDZENIA OPTYCZNE – PREZENTACJA MICHAŁA PARZYBOKA I MACIEJA DERY Maciej i Michał przedstawili nam prezentację na temat złudzeń optycznych, wiele to wzbudziło emocji, zwłaszcza kiedy nie zawsze wszyscy widzieli to samo
ZJAWISKA OPTYCZNE ZACHODZĄCE W ATMOSFERZE Omówiliśmy zjawiska: zorzy polarnej tęczy błyskawicy,pioruna kulistego Aureoli Wieniec Irryzacji Poświaty Sporo tego jest, zdaliśmy sobie sprawę jak mało na ten temat wiemy, mamy zadanie domowe na wakacje, zrobić zdjęcie tęczy, no a dla szybkich strzelców sfotografować błyskawicę
WYCIECZKA DO FABRYKI „FUMO” PRODUKUJĄCEJ WALIZKĘ PRZETWARZAJĄCĄ ENERGIĘ SŁONECZNĄ W ELEKTRYCZNĄ Wybraliśmy się do fabryki, gdzie produkuje się baterie słoneczne. Pracownicy opowiedzieli nam jak światło jest przemienianie w energię elektryczną. Walizka jest póki co w fazie eksperymentalnej, nie mogliśmy robić zdjęć, ale jesteśmy umówieni na przyszły rok szkolny. Okazało się też, że dwóch naszych kolegów dostało w tej firmie pracę na wakacje. Więc na jesień będziemy mieć przetarte szlaki, aby powrócić do tej tajemniczej walizki.
BUDOWA TABLICY PRZEDSTAWIAJĄCEJ NAJBARDZIEJ POPULARNE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA. ( to nasze dzieło )
LASER CZERWONY I ZIELONY. PODSUMOWANIE 1 SEMESTRU Lasery to temat ciekawy i trudny, znamy je z dyskotek, mamy w odtwarzaczach, nasz nauczyciel pokazał nam dwa lasery : czerwony i zielony, zwłaszcza ten drugi to niezły bajer, świeci w nocy na 8 km, gwiazdy można pokazywać. Hasło Blue ray każdy już zna, ale warto było na zajęciach coś więcej się na ten temat dowiedzieć. No a jak będą trzy kolorowe lasery to mieszanie barw będzie całkiem możliwe
Badamy świecenie żarówki to też optyka
Podsumowań czas Trochę sceptycznie podchodziłem do ASA, zapisałem się trochę ze strachu, trochę z ciekawości, cóż chyba jednak warto było, bo i trochę wolny czas mam zajęty. Poznałem kolegów z klasy trochę bliżej, podobają mi się eksperymenty, wycieczka do zakładu, wykład pani z Wrocławia też był ciekawy. Są więc plusy, o minusach się przeważnie nie pisze. W nowym semestrze działamy dalej, myślę, że może być tylko lepiej, że działania w naszej grupie będą bardziej efektywne, no i wszyscy będą się przykaładać bardziej do zajęć.
Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie