wśród młodzieży gimnazjalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Agresja i przemoc wśród uczniów
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
DZIAŁANIA SZKOŁY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Dawid Michalski Jakub Rodak Konrad Sadło Karol Witek
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
..
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
przypadku prześladowania
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
PRZEMOC I AGRESJA.
Agresji i przemocy mówię
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
Agresja w szkole w czym problem?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI UCZNIÓW I UCZENNIC
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

wśród młodzieży gimnazjalnej Przemoc i agresja wśród młodzieży gimnazjalnej Opracowanie: Joanna Brogowska - Wrona Publiczne Gimnazjum w Bełżcu

„Przemoc to wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w osobistą wolność jednostki lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnej relacji”. (I. Pospiszyl) Agresja to „zachowanie skierowane przeciw komuś lub czemuś. Może mieć dwa kierunki: na zewnątrz, przeciw przedmiotom lub osobom zewnętrznym lub osobie będącej sprawcą trudności albo przeciw sobie samemu”. (T. Tomaszewski)

Jak rodzi się agresja?

„Jeśli nie mogę być w czymś dobry, to będę niedobry i będę w tym najlepszy” Według psychologów agresja jest reakcją na zdarzenia, które wywołują gniew. Utrudnianie wykonania działania lub osiągnięcia danego celu może prowadzić do tzw. agresji frustracyjnej. Przyczyny frustracji w środowisku szkolnym mogą być różne, np.: brak uznania wśród rówieśników, brak przyjaznych kontaktów z rówieśnikami, brak sukcesów w szkole, poczucia bezpieczeństwa, częste upominanie przez nauczyciela, podawanie jako przykład złego zachowania się. Agresja relacyjna – częsta wśród dziewcząt w okresie dojrzewania, polega na izolowaniu określonej osoby.

Przemoc i agresja emocjonalna złośliwe filmy na stronach internetowych wrogie gesty i miny izolowanie Przemoc i agresja emocjonalna złośliwe filmy na stronach internetowych manipulowanie związkami przyjaźni wyzwiska wyśmiewanie SMS-y plotki opluwanie groźby kopanie Przemoc i agresja słowna Przemoc i agresja fizyczna bicie obgadywanie popychanie szantażowanie szarpanie poniżanie e-maile okradanie zamykanie w pomieszczeniach

przemoc i agresja u ofiary ? Do czego prowadzi przemoc i agresja u ofiary ? braku wiary we własne możliwości poczucia niesprawiedliwości złych wyników w nauce bólu obojętności myśli samobójczych strachu depresji i nerwic braku zaufania do drugiego człowieka nałogów

GDY SIĘ BIJĄ… Zasady ogólne: Postępowanie w sytuacji przemocy: Reagujemy na każdy incydent przemocy. Reagujemy w podobny sposób - tworzymy front dorosłych. Reagujemy w sposób przekazujący troskę o ucznia. Każdą sytuację rozpatrujemy rzetelnie i gruntownie. Jesteśmy konsekwentni w naszych działaniach. Postępowanie w sytuacji przemocy: Ze sprawcami i ofiarami rozmawiamy osobno. Spisujemy zeznania świadków. Prowadzimy zapis całej interwencji – co się wydarzyło? W trudnych przypadkach tworzymy zespoły interwencyjne.

Postępowanie wobec sprawców przemocy: Z każdym sprawcą przemocy rozmawiamy osobno. Prowadzimy systematyczne cykle rozmów – aż do zniknięcia problemu. Włączamy do współpracy rodziców. Spisujemy kontrakty. Monitorujemy zachowanie sprawcy. Tworzymy hierarchię rozmów (stopniujemy napięcie i środki), np. uczeń – wychowawca; uczeń – wychowawca, pedagog, inny n-l; uczeń - wychowawca, inni n-le; uczeń – rodzice; uczeń – wychowawca, dyrektor. - Tworzymy hierarchię konsekwencji wychowawczych.

Wskazówki pomocne wychowawcy w rozpoznaniu ofiary w klasie: Dzieci będące ofiarami przemocy zwykle: - są przezywane, wyśmiewane, zmuszane do posłuszeństwa - podczas kłótni, zaczepek czy bójek reagują często płaczem lub uciekają - często szukają swoich rzeczy, które są chowane lub niszczone - mają sińce, zniszczone lub brudne ubranie (zapytane nie potrafią wyjaśnić, co się stało) - przerwy często spędzają same lub w pobliżu dorosłego - często są wybierani jako ostatni do pracy w grupach lub do drużyn na lekcjach W-F - wyglądają na nieszczęśliwe - mają trudności w mówieniu na forum całej klasy - pogarszają się w nauce - myślą same o sobie, że są „gorsze” wycofują się z kontaktów z innymi - czują wstyd, że nie potrafią się bronić, załamują się - są izolowane, tracą zaufanie do otoczenia - mogą nie mieć żadnego bliskiego przyjaciela - unikają szkoły, rano skarżą się na bóle głowy, brzucha, tracą apetyt - spóźniają się do szkoły, - wracają ze szkoły powoli, często dłuższą drogą.

Wskazówki pomocne wychowawcy w rozpoznaniu sprawcy przemocy w klasie: Dzieci - sprawcy przemocy zwykle: - dokuczają, ale głównie kierują to do słabszych, bezbronnych kolegów - lubią dominować i podporządkowywać sobie innych - są sprawni i zręczni - łatwo się denerwują i wybuchają - mają trudność z przestrzeganiem ogólnie przyjętych zasad - często są nastawieni na „nie” - mają zwykle małe lub żadne poczucie winy - wobec ofiary brak im zrozumienia, współczucia czy sympatii - łatwo się kontaktują z otoczeniem umieją sprytnie wybrnąć z sytuacji - potrafią udawać - czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy (ofiary dostarczają im np. pieniędzy) - wobec dorosłych mogą być agresywni lub ugrzecznieni.

Do prezentacji wykorzystano: Materiały i opracowania: - z kursu kwalifikacyjnego: „Terapia pedagogiczna”, - szkolenia: „Przemoc, uzależnienia, autodestrukcja, depresja – problemy współczesnego wychowawcy a nowoczesny warsztat pracy”. Joanna Brogowska-Wrona Pedagog szkolny

Dziękuję za wytrwałość!