„Wszechświat jest utkany ze światła”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz w zwierciadle płaskim
Advertisements

Prawo odbicia.
Obraz w zwierciadle kulistym wypukłym
. Obrazy w zwierciadle kulistym wklęsłym Zwierciadło kuliste wklęsłe
prawa odbicia i załamania
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
OPTYKA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Konstrukcje obrazów w zwierciadłach i soczewkach.
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Maria Zatorska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
Opracowała Paulina Bednarz
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W PSZCZEWIE Gimnazjum nr 60 im. Cyryla Ratajskiego w Poznaniu ID grupy: 98/83_MF_G1 98/15_MF_G2 Opiekun: JÓZEF.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Fale elektromagnetyczne
Polaryzacja światła Fala elektromagnetyczna jest fala poprzeczną, gdyż drgające wektory E i B są prostopadłe do kierunku rozchodzenia się fali. Cecha charakterystyczną.
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
Optyka geometryczna.
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
h1h1 h2h2 O1O1 O2O2 P1P1 P2P2 1 r1r1 2 r2r2 x y Korzystając ze wzoru Który był słuszny dla małych kątów ( co w przypadku soczewek będzie możliwe dla promieni.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Fale oraz ich polaryzacja
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Zjawiska optyczne Natalia Kosowska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Optyka geometryczna Dział 7.
Soczewki Soczewką nazywamy ciało przezroczyste, ograniczone dwiema powierzchniami, z których przynajmniej jedna nie jest płaska.
Jak powstają obrazy w zwierciadłach wklęsłych?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dodatek 1 F G A B C D E x y f h h’ F
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Temat: O promieniowaniu ciał.
Zjawiska falowe.
Jak powstają obrazy w soczewkach
Dlaczego śnieg jest biały??
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
WYKŁAD 12 INTERFERENCJA FRAUNHOFERA
Fale de broglie’a Zjawisko comptona dyfrakcja elektronów
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
Fale elektromagnetyczne
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efekt fotoelektryczny
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
14. Obrazy Obrazy w płaskich zwierciadłach
1.
Konstrukcje obrazów w soczewkach oraz zwierciadłach
1.
Przyrzady Optyczne Przyrządy optyczne, są to urządzenia optyczne służące do zmieniania drogi promieni świetlnych, a czasem także promieni niektórych.
OPTYKA FALOWA.
Zapis prezentacji:

„Wszechświat jest utkany ze światła”

Zjawiska świetlne w przyrodzie Prezentację przygotowała Grażyna Kołtuniak

Czym jest światło ? Zarówno światło jak i to, że je widzimy, traktujemy jak coś zwykłego. Ale światło ma niezwykłe właściwości.... Czasami zachowuje się jak fala, ale czasami bardziej przypomina strumień cząstek; dualizm korpuskularno -falowy.

Światło 1. Według Izaaka Newtona to strumień cząstek (korpuskuł) zwanych fotonami, niemających masy i poruszających się z prędkością c = 300000 km/s. 2. Według Christiana Huygensa, a następnie Jamesa Maxwella to widzialna fala elektromagnetyczna o długości od 400 nm do 800 nm.

Źródła światła – to ciała świecące własnym światłem: sztuczne – ciała rozgrzane do wysokiej temperatury ( żarówka), naturalne – gwiazdy ( Słońce), pobudzone do świecenia cząsteczki gazów w polu elektrycznym ( neonówki), w wyniku reakcji chemicznych - ( płomień świecy, organizmy żywe) pochłaniane promieniowanie ultrafioletowe tzw. luminofor w świetlówkach.

Światło rozchodzi się w ciałach przezroczystych i w próżni po liniach prostych Światło rozchodzi się prostoliniowo Promień światła

dowodem tego jest powstanie zjawiska: 1. Cienia.

2. Zaćmienie Słońca –cień Księżyca pada na Ziemię.

3.Zaćmienie Księżyca – cień Ziemi pada na powierzchnię Księżyca.

Bieg promieni świetlnych daje się doskonale opisać na podstawie zasady Fermata: „Światło między dwoma punktami biegnie po takiej drodze, aby czas potrzebny na jej przebycie był jak najkrótszy.”

Zjawiska świetlne odbicie promieni świetlnych załamanie światła rozszczepienie światła białego ugięcie, czyli dyfrakcja interferencja, czyli nakładanie się fal powstawanie obrazów

Światło odbija się od gładkich wypolerowanych powierzchni zwanych zwierciadłami. a. płaskie b. kuliste

Równoległa wiązka promieni, padając na powierzchnię: płaską chropowatą ulega odbiciu rozproszeniu

Od zwierciadeł światło odbija się z pewną prawidłowością Kąt padania Kąt odbicia Promień padający Promień odbity zwierciadło Normalna - prosta prostopadła do zwierciadła Kąt padania równa się kątowi odbicia i kąty te leżą w jednej płaszczyźnie.

Zwierciadło płaskie Źródło światła wysyła wiązkę promieni. Zaznaczamy dwa z nich. Promienie te odbijają się w kierunku oka. Wydaje się, że biegną z miejsca za zwierciadłem i że tam widzimy źródło światła. Tak tylko nam się wydaje, gdyż za zwierciadłem widzimy obraz pozorny. Przedmiot umieszczony przed zwierciadłem płaskim daje obraz: wielkości tej samej; symetryczny do przedmiotu względem płaszczyzny zwierciadła

Zwierciadło wypukłe obraz pozorny oś optyczna przedmiot promień krzywizny oś optyczna F przedmiot O Zwierciadła te dają tylko jeden rodzaj obrazów. Są to zawsze obrazy pozorne, pomniejszone. ogniskowa

Zwierciadła te dają dwa rodzaje obrazów – pozorny lub rzeczywisty. Zwierciadło wklęsłe Zwierciadła te dają dwa rodzaje obrazów – pozorny lub rzeczywisty. promień krzywizny przedmiot oś optyczna Obraz rzeczywisty odwrócony zmniejszony Ogniskowa f

Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadeł f < x < 2f Otrzymany obraz jest rzeczywisty, odwrócony i powiększony.

Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadeł x > 2f Otrzymany obraz jest rzeczywisty, odwrócony, zmniejszony.

Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadeł x < f Otrzymany obraz jest pozorny, powiększony i prosty.

Dlaczego staw wydaje się płytszy, niż jest naprawdę, a patyk w wodzie zgięty ? Ponieważ światło na granicy dwóch ośrodków przezroczystych, w których ma różne prędkości rozchodzenia, załamuje się, tzn. zmienia swój kierunek rozchodzenia.

Załamanie światła powietrze szkło normalna promień załamany kąt padania normalna promień załamany szkło kąt załamania

jest mieszaniną świateł barwnych o długości od 400 nm do 800 nm. Światło białe jest mieszaniną świateł barwnych o długości od 400 nm do 800 nm.

Najbardziej odchyli się barwa fioletowa, najmniej czerwona Światło białe wchodząc do pryzmatu, ulega rozszczepieniu, ponieważ każdej barwie odpowiada inna długość fali, a więc różna prędkość w ciałach przezroczystych i zgodnie z prawem załamania każda barwa załamie się pod innym kątem – powstanie widmo ciągłe. długość fal świetlnych pryzmat 800 nm 400 nm Najbardziej odchyli się barwa fioletowa, najmniej czerwona .

Zjawiska falowe Dyfrakcja: czyli ugięcie polega na zmianie kierunku rozchodzenia się światła, gdy przechodzi przez bardzo wąską szczelinę. Interferencja: to nakładanie się na siebie dwóch fal świetlnych pochodzących z dwóch różnych źródeł w wyniku czego na ekranie powstają jasne i ciemne prążki.

Soczewki – ciała przezroczyste ograniczone z dwóch stron powierzchnią kulistą lub jedną kulistą a drugą płaską. Rodzaje: rozpraszające skupiające

Tak zachowuje się światło po przejściu przez soczewkę: rozpraszającą skupiającą

Tak powstaje obraz w soczewce skupiającej Soczewki wypukłe załamują światło. ogniskowa ognisko oś optyczna ognisko obraz przedmiot Soczewka wypukła

Obrazy otrzymywane za pomocą soczewek zależą od odległości x przedmiotu od soczewki. X > 2f obraz : rzeczywisty,zmniejszony, odwrócony

f< x < 2f obraz : rzeczywisty, powiększony, odwrócony x< f obraz: pozorny, powiększony, prosty

Jak za pomocą soczewki skupiającej otrzymać wiązkę promieni równoległych ?

Należy źródło światła umieścić w ognisku soczewki.

Jak wyznaczyć ogniskową soczewki ?

Skierować na nią wiązkę promieni równoległych i równoległych do osi optycznej.

TEST Jeżeli promień świetlny przechodzi z powietrza do szkła padając pod kątem 0, to kąt załamania jest: A) Równy kątowi padania, C) Mniejszy od kąta padania D) Większy lub mniejszy od kąta padania; zależnie od rodzaju szkła B) Większy od kąta padania A B C D 2. Jeżeli promień świetlny pada prostopadle na płaszczyznę odbijającą to kąt odbicia wynosi: C) 45 D) 0 stopni B) 90 A) 180 A B C D

3. Jeżeli patrzymy na powierzchnię strumienia wody, to wydaje nam się, że jego głębokość wynosi 0.5 m. W rzeczywistości jego głębokość jest:: A) mniejsza C) Mniejsza lub większa zależna od kąta pod jakim patrzymy B) większa D) 0,5m (taka sama) A B C D 4. Obraz powstający w lupie jest: A) Rzeczywisty, powiększony i odwrócony C) pozorny, powiększony i odwrócony D) pozorny, powiększony i prosty B) Rzeczywisty, powiększony i prosty A B C D

Bardzo dobrze – rozwiązuj następne zadanie.

Pomyśl i rozwiąż jeszcze raz !

GRATULUJĘ – rozwiązałeś poprawnie test

Animacje obrazów przedmiotów otrzymywanych www w zwierciadle wypukłym   www w soczewce skupiającej www w soczewce rozpraszającej

W prezentacji wykorzystano : M. Rozenbajgier : „Fizyka w gimnazjum cz. 3” M. Sawicki : „Fizyka kl. VIII” – podręcznik K. Dobson : „Fizyka tom 2” podręcznik dla gimnazjum K. Foulds : „Fizyka” podręcznik dla gimnazjum K. Hercman : „Fizyka 8” podręcznik Elementy prezentacji uczniowskiej J. Scholc i M. Skowrona www.lightlink.com/sergey/java

Koniec