Demokracja czy gra pozorów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Muszynie
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd UCZNIOWSKI.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Twój kandydat na przewodniczącego Samorządu Szkolnego
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
DYSKUSJA PANELOWA.
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

Demokracja czy gra pozorów. Adam Białecki Paweł Piasecki 1

Samorząd uczniowski 2

Zgodnie z tym artykułem jako samorząd możecie: W każdej szkole w Polsce działa samorząd, tworzony przez wszystkich uczniów szkoły – to wymóg art. 55 ustawy o systemie oświaty, która określa zasady funkcjonowania szkół. Zgodnie z tym artykułem jako samorząd możecie: sami uchwalać regulamin samorządu uczniowskiego (musi być zgodny ze statutem szkoły). Określa on zasady wyboru i działania organów samorządu, organizować życie szkolne i działalność kulturalną, oświatową, sportową oraz rozrywkową, wybierać opiekuna samorządu, redagować i wydawać gazetkę szkolną, uzyskiwać informacje o programach nauczania, korzystać z prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, przedstawiać opinie i wnioski radzie szkoły, dyrekcji i radzie pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły, także dotyczących zmian w statucie szkoły, uczestniczyć w pracach rady szkoły. 3

Organy Samorządu Uczniowskiego 4

Wybory 5

Czym kierowaliście się podczas wyborów do SU ?

Opiekun Samorządu Uczniowskiego 7

Rzecznik Praw Ucznia 8

Kto jest Rzecznikiem Praw Ucznia?

Rada Szkoły Rada szkoły – rodzaj organu szkolnego, który jest powoływany w celu rozwiązywania wszelkich wewnętrznych spraw danej szkoły bądź placówki oświatowej. Rada ta uchwala określony statut szkolny na podstawie projektu przygotowanego przez daną radę pedagogiczną, opiniuje oraz przedstawia różnego typu wnioski, które są związane z prawidłowym funkcjonowaniem danej szkoły bądź placówki oświatowej. W skład rady szkoły wchodzi co najmniej 6 osób wybranych w równej liczbie spośród członków rady pedagogicznej, ogółu rodziców oraz ogółu uczniów. Jej kadencja trwa zwykle 3 lata. Rada Szkoły i jej kompetencje : uchwalenie statutu szkoły (którego projekt opracowuje rada pedagogiczna) wydaje opinie o planie pracy szkoły , o projektach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole może też gromadzić pieniądze z dobrowolnych składek i innych źródeł z przeznaczeniem na działalność szkoły określoną w jej statucie.

Czy czujesz się dobrze poinformowany o działaniach SU?

Czy uważasz, że SU ma realny wpływ na funkcjonowanie szkoły?

Czy uważasz, że aktywność uczniów w szkolnych instytucjach demokratycznych ma wpływ na ich późniejsze zaangażowanie społeczne ?

Demokracja czy gra pozorów. 14

Wnioski Wnioski: 1) Poziom wiedzy o SU i jego projektach jest mierny 2) Mamy odczynienia z małym zaangażowaniem uczniów w szkolnej samorządności 3) Istnieje problem z komunikacją między prezydium SU, a uczniami 4) Nie mamy Rzecznika Praw Ucznia Zmiany: 1) Spotkania raz w miesiącu pomiędzy Wami a p.Dyrektor, SU, RR 2) Wyborów na Rzecznika Praw Ucznia 3) Strona SU na facebooku i zawiązywanie 'wydarzeń' w związku z jego inicjatywami 4) Wydruk raz w miesiącu biuletynu informacyjnego o pracy SU i jego inicjatywach 5) Negocjacje SU, Rady Pedagogicznej i Rodziców w.s. Rady Szkoły 6) Spotkania z MRM w celu nawiązania współpracy przy projektach edukacyjno młodzieżowych, spotkań MRM z uczniami VILO oraz rozpropagowania wyników dzisiejszej debaty 15

PROSIMY GOŚCI BY UDALI SIĘ DO BUFETU NA POCZĘSTUNEK ORAZ WYWIADY Dziękujemy za udział! PROSIMY GOŚCI BY UDALI SIĘ DO BUFETU NA POCZĘSTUNEK ORAZ WYWIADY 16

WYWIADY Wywiad z Radną Miasta Beatą Szadziul (zaprezentowany przed debatą) - Czy uważa Pani, że debaty poświęcone aktywizacji młodzieży mają sens i są w stanie przynieść jakiekolwiek konstruktywne wnioski? - Jeżeli są zorganizowane poprawnie, wysłucha się głosu młodych i zastosuje odpowiednią formę - Czy zainteresowanie młodzieży pracą rady i ich zaangażowanie w życiu miasta (oprócz mrm) jest widoczne? - Nie jest widoczne wcale. Młodzi ludzie nie interesują się "polityką", a dla nich to tylko polityka - Wiesz, nie mają poczucia sprawczości, mówią, a nikt ich nie słucha. - Czy staracie się temu zapobiec? - Jak się staramy zaradzić... W tej kwestii jest trochę ciężko, jestem nową radną, ale już dzisiaj wiem, że Gdynia trochę zapomniała o młodych ludziach. Mamy w tej kadencji dosyć dużą grupę młodych osób, mamy kilka pomysłów, dla młodych, wierzę, że uda nam się przekonać, że warto przynajmniej kilka z nich zrealizować. Dla młodych jest pomorski park technologiczny, ale dla takich starszych młodych. Szkoły są pod kuratelą miasta, to my mamy wpływ na to co się tam dzieje w dużej mierze. Czego brakuje, co potrzeba, obiady w szkołach, kółka zainteresowań, skatepark, lodowisko, kolorowe włosy i kolczyki w brwiach... Jeżeli chodzi o skatepark, to wiem że chłopaki z rady już coś robią w tej kwestii. Wywiad z przedstawicielem stowarzyszenia Młodych Demokratów  Jak Pan sądzi, czy inicjatywa tego typu może przynieść jakieś konstruktywne wnioski?  Myślę, że był to bardzo dobry pomysł ponieważ każdy uczeń miał możliwość komunikacji z samorządem co w codziennym życiu nie jest takie proste. Każdy mógł znaleźć odpowiedź na swoje pytania. Z tego co zauważyłem, uczniowie potrzebowali takiej komunikacji co uzyskali podczas tej debaty. Widać było tez ilu osobom tak naprawdę chce się angażować w tego typu sprawy. Dobrze, że próbujecie to wykorzystać. Trzymam za Was kciuki. Wywiad z absolwentem szkoły w Niemczech.  Mam do Pana pytanie, jako do naszego gościa z Niemiec. Czy takie wydarzenie jakiego dzisiaj doświadczyliśmy mogą zwiększyć zaangażowanie uczniów w życie samorządu i czy tego typu projekty są przeprowadzane u Was w Niemczech?  Tak, Nasze szkoły prowadzą takie projekty gdyż niskie zaangażowanie uczniów w samorząd uczniowski jest problemem ogólnoeuropejskim. Niestety zainteresowanie uczniów takimi projektami było bardzo małe przez co nie dało to pożądanych efektów. Prowadziło tylko do krytykowania samorządu. Uczniowie nie chcieli wyjść z żadną inicjatywą. Każdy był zapatrzony tylko w swój kąt. Mam nadzieję, że w Waszej szkole efekty tego projektu będą o wiele lepsze. Wywiad z Panią Wicedyrektor - Czy uważa Pani, że takie akcje są wstanie przynieść pozytywne efekty oraz poprawę samopoczucia naszych uczniów? - Uważam, że wszelkiego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie zaangażowania uczniów naszej szkoły w pracę samorządu, a w zasadzie samego prezydium, bo przecież samorząd to wszyscy uczniowie, są bardzo pozytywne i miejmy nadzieję, że przyniosą realne efekty. Wasza propozycja odnośnie tego spotkania samorządu, dyrektor i uczniów wydaje się być ciekawym pomysłem, miejmy nadzieję, że w środę ktoś tu się zjawi. Pomysł z petycją też był ciekawy. Widzę, że obawiacie się o to, że zapomnimy o Waszych postulatach. Teraz to już na pewno nie. -Czy uważa Pani, że tego typu debaty mogłyby odbywać się częściej? -Najpierw poczekajmy i zrealizujmy dzisiejsze pomysły. We wrześniu pomyślimy o następnej debacie. Mam nadzieję, że nie zabraknie Wam zapału.