Władze samorządowe w naszej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Jak samorząd uczniowski może wpłynąć na życie społeczności szkolnej?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
1. Co sądzisz o pracy SU? 80% ankietowanych odpowiedziało, że SU pracuje dobrze i sprawdza się w wykonywaniu swoich obowiązków.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
Bezstronność moderacji. Rzetelność i rzeczowość wypowiedzi. Możliwość odebrania głosu przez prowadzące (niezgodności z regulaminem debaty) Zakaz ataków.
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Samorząd Uczniowski Waszymi oczami.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Od kiedy działa Samorząd Uczniowski? Jakie zainteresowanie wówczas wywoływał SU? Jaki był stosunek do SU? Jaki wpływ na szkołę miał Samorząd Uczniowski?
DEBATA Po co nam samorząd?. Według nas: Działalność na rzecz szkoły i uczniów Reprezentowanie głosów uczniów.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Jak działa demokracja w szkole?
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

Władze samorządowe w naszej szkole Szkoła demokracji Władze samorządowe w naszej szkole

Samorząd Niezależne od nadrzędnej władzy decydowanie o własnych sprawach, wykonywanie funkcji uzupełniających w stosunku władz np. szkoły, zakładu produkcyjnego, władz państwowych.

Samorząd dzielimy na: Terytorialny Funkcjonalny samorząd adwokacki samorząd radców prawnych samorząd sędziowski samorząd prokuratorski samorząd notarialny samorząd lekarski samorząd rzemieślniczy samorząd akademicki samorząd uczniowski samorząd rolniczy dotyczący wspólnoty osób zamieszkujących dane terytorium

Plusy i minusy istnienia samorządu uczniowskiego Samorządność uczniowska jest szansą dla uczniów na współdecydowanie o swojej szkole. Sprawnie działający samorząd może wiele zdziałać na korzyść uczniów. Nawet w sprawach, o których uczniowie nie mogą decydować samodzielnie, samorząd może mieć głos doradczy, a tym samym wpływać na decyzje rady pedagogicznej i dyrekcji. Niewiele jest spraw, o których samorząd uczniowski może decydować samodzielnie. Uczniowie nie zawsze chętnie angażują się w działania samorządu, a duża ich liczba nie wie, że należy do samorządu. głos mają nauczyciele i dyrekcja.

Plusy Minusy Uczniowie najlepiej znają swoje potrzeby, a samorząd umożliwia im realizację tych potrzeb, a także przedstawianie ich nauczycielom i dyrekcji. Dzięki istnieniu samorządu uczniowie mogą skutecznie współpracować z nauczycielami, dyrekcją, radą rodziców, a także z instytucjami spoza szkoły. W samorządzie uczniowskim często jedynymi zaangażowanymi są jego przedstawiciele – reszta uczniów nie interesuje się samorządnością. Postanowienia samorządu uczniowskiego nie zawsze są wiążące – często ostateczny

Czy można stworzyć samorząd uczniowski z uczniami, nauczycielami i rodzicami?

Uczniowie wolą sami tworzyć samorząd – wtedy mają więcej swobody. Samorząd złożony z uczniów, nauczycieli i rodziców reprezentuje interesy wszystkich stron. Uczniowie, nauczyciele i rodzice mogą wzajemnie się wspierać i wspólnie wypracowywać rozwiązania. Dobrze zorganizowany samorząd da szanse na równy udział w życiu szkoły wszystkich stron (uczniów, rodziców, nauczycieli). Uczniowie wolą sami tworzyć samorząd – wtedy mają więcej swobody. Rodzice nie chcą się angażować w życie szkoły, bo nie mają czasu. Nauczyciele i rodzice będą narzucać uczniom swoją wolę.

Uczniowie, nauczyciele i rodzice chcą mieć wpływ na to co dzieje się w szkole. Jeśli będziemy dyskutować i podejmować decyzje wspólnie będzie mniej niezadowolonych osób w naszej szkole. Wspólny samorząd ułatwi przepływ informacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Uczniowie mają inne potrzeby i zainteresowania niż nauczyciele i uczniowie.

Demokracja w szkole Podobno: Demokracja nie jest ustrojem idealnym, ale jest najlepszym, jaki dotychczas istnieje. W. Churchill Czy słowa te mają potwierdzenie również w instytucjach takich jak szkoła?

Plusy i minusy demokracji w szkole Demokracja jest najbardziej sprawiedliwym systemem – także w szkole daje każdemu prawo do wypowiedzi. Uczniowie wybierając przedstawicieli samorządu uczniowskiego mogą przekazać im swoje sprawy do realizacji. Jak w każdej demokracji, także w szkole, może decydować większość, co sprawia że podejmowane decyzje są zadowalające dla większości uczniów. Nie wszyscy uczniowie chcą angażować się w szkolną demokrację. Niekiedy trudno wybrać kompetentnych przedstawicieli samorządu uczniowskiego. Uczniowie po wyborze przedstawicieli samorządu nie zawsze mogą kontrolować ich poczynania.

Plusy Minusy System demokratyczny pozwala na angażowanie wszystkich w działalność samorządu uczniowskiego. Demokracja daje uczniom możliwości wspólnego wypowiadania się na ważne dla nich tematy. Demokracja daje uczniom możliwość do ich reprezentacji przed nauczycielami, dyrekcją, radą rodziców, instytucjami poprzez przedstawicieli samorządu uczniowskiego. Mając demokratyczny głos uczniowie mogą zwracać uwagę na ważne dla nich sprawy i wspólnie je rozwiązywać. Szkolna demokracja często nie jest brana na poważnie przez uczniów i nauczycieli.

Wyniki ankiety na temat samorządu w szkole

1. Skład prezydium samorządu uczniowskiego

2. Częstotliwość odbywania się spotkań Samorządu Uczniowskiego

3. W jakie działania angażuje się samorząd uczniowski?

4. Z kim współpracuje samorząd uczniowski?

5. Otwarcie szkoły na inicjatywy proponowane przez samorząd uczniowski

6. Inicjatywy podejmowane przez samorząd uczniowski poza szkoła Jako działania podejmowane przez SU uczniowie najczęściej wskazywali akcje charytatywne, zbiórki pieniędzy, żywności. Zaznaczali również fakt współpracy SU z Wolontariatem Misyjnym prowadzonym przez S.M. Klaudię Gutowską .

7. Co napędza działania su?

8. Czy samorząd uczniowski ma znaczący wpływ na funkcjonowanie szkoły

Wybieranie członków su, strona internetowa, rzecznik praw ucznia Wszyscy ankietowani uczniowie wiedzieli, że członkowie rady SU są wybierani podczas demokratycznych wyborów. Tylko jedna z ankietowanych osób nie wiedziała, czy Gimnazjum w Miliczu ma stronę internetową. Praktycznie wszyscy ankietowani wiedzieli, że jest w naszej szkole Rzecznik Praw Ucznia i kto nim jest.

Co chciałbyś zmienić w funkcjonowaniu su w twojej szkole? Kto tworzy su? Większość odpowiedzi na to pytanie brzmiała „nic”, natomiast inni chcieli powiększyć władzę SU. Całkowicie bezradni okazali się uczniowie postawieni przed pytaniem kto tworzy SU, zdecydowana większość nie odpowiedziała na to pytanie, niektórzy pisali o przewodniczących klas, jedynie 4 osoby odpowiedziały prawidłowo, pisząc, iż są to wszyscy uczniowie.