Dostępność obiektów i przestrzeni turystycznej dla Osób Niepełnosprawnych
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej Informacja Obiekt ( hotel, restauracja, punkt turystyczny, etc. ) Wewnątrz obiektu (recepcja, restauracja, pokój, etc. ) Bezpośrednie otoczenie obiektu (wejście, parking, możliwości transportowe, etc.) Zewnętrzne obiekty turystyczne (trasy turystyczne, parki krajobrazowe, parki rozrywki, etc.) Personel
Dostępność usługi turystycznej dla każdego klienta zapewni przestrzeganie zasad uniwersalnego projektowania, a w przypadku personelu tej branży niezbędna będzie elastyczność, komunikatywność i otwartość
Obiekt turystyczny i najbliższe otoczenie: Oznaczone miejsca parkingowe w niewielkiej odległości od wejścia Pochylnia lub wejście do obiektu z poziomu chodnika Odpowiedniej szerokości drzwi wejściowe , w przypadku kiedy obiekt posiada drzwi obrotowe zapewnienie dostępnej alternatywy
Makieta dla osób niewidomych Podjazd dla wózków Podjazd dla wózków Podjazd dla wózków Makieta dla osób niewidomych Pasy z wypukłymi oznaczeniami Miejsce parkingowe dla ON Podjazd dla wózków
Podnośnik schodowy dla osób z problemami ruchowymi
Obiekt turystyczny i najbliższe otoczenie Brak lub bardzo niskie progi w całym obiekcie Oznaczone wejścia do obiektu, kontrastowe oznaczenia Pasy z wypukłymi oznaczeniami, ścieżki naprowadzające osoby niewidome do określonych miejsc np. recepcji, kasy biletowej czy kolejnego elementu wystawy etc.
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Brak wycieraczek lub dywanów z wysokim włosiem Przejezdne ciągi komunikacyjne Winda odpowiedniej szerokości Dostęp do wszelkich przycisków, włączników w windzie itp. z wysokości wózka
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Czytelne oznaczenie miejsc wspólnych typu recepcja, bar, toalety, kasa, punkt informacyjny etc. (najlepiej przy zastosowaniu piktogramów) Brak przeszkód na wysokości głowy, typu ozdobne kwiaty, inne elementy upiększające wnętrze W przypadku obiektów z dużą ilością elementów szklanych czytelne oznaczenia dla osób słabowidzących
Dwa blaty na różnych wysokościach Oznaczenia na przyciskach windy w Brailleu
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Zadbanie o odpowiednią akustykę pomieszczenia typu recepcja, restauracja etc. Tam gdzie to możliwe zastosowanie pętli indukcyjnej lub okienkowej Zróżnicowany system informowania o zagrożeniu bezpieczeństwa
Pętla okienkowa
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Kontuar w dwóch wysokościach, a w przypadku jego braku stolik, do którego bez problemu podjedzie osoba poruszająca się na wózku Dostępne toalety na każdym piętrze Dostępne wieszaki na odzież z pozycji wózka
Łazienka dostosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych
Łazienka dostosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Przedmioty dostępne z pozycji wózka: Kosmetyki w łazience Ręczniki Telefon Pilot
Typy przestrzeni wewnątrz obiektu Makiety eksponatów o dużych gabarytach, z którymi nie można zapoznać się przy pomocy dotyku Na życzenie klienta przygotowanie materiałów w alfabecie Braile’a lub w powiększonym druku Informacje drukowane w postaci tekstu łatwego do czytania
Inne ważne elementy środowiska fizycznego Niskopodłogowa komunikacja autobusowa, tramwajowa, kolejowa Niewielka odległość publicznego transportu od obiektu Komunikaty dźwiękowe w komunikacji miejskiej Podczas organizacji imprez masowych lub transportu zapewnienie miejsca dla psa asystującego Zróżnicowany system informowania o zagrożeniu bezpieczeństwa
Inne ważne elementy środowiska fizycznego Zilustrowanie informacji tekstowej np. zdjęcie nazwy potrawy w menu, stylu architektonicznego, instrukcji etc. Bardzo szczegółowe opisy obiektów, eksponatów, tras
Przygotowując ofertę dla klienta z niepełnosprawnością należy w miarę możliwości zadbać o szczegółową informację o dostępności obiektu i jego otoczenia. Ułatwi to lub umożliwi skorzystanie z usługi wszystkim klientom, nie tylko tym z niepełnosprawnością.
Dziękuję za uwagę