ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1791.
Advertisements

Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Ćwiczenia I.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Generacje praw człowieka
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO NA ZIEMIACH POLSKICH POD ZABORAMI
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Wyjątek: Na raz 60 szt. 35% 1 36,50 zł Cena detaliczna 210 zł Deklaracja członkowska 60 zł 1 26, 00 zł 40% Lider i Senior Dystrybutor.
Legenda Nauczanie zintegrowane (edukacja polonistyczna,
Historia praw człowieka
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
III SZKOLNY TURNIEJ WIEDZY O JANIE PAWLE II
POWSZECHNA HISTORIA PRAWA - Kodeksy w XVIII-XX w.
6 lat Działalności Polskiej Rady Resuscytacji
WP Akademia wsparcia 2 Proszę zapoznać się z terminami spotkań w ramach projektu. Wszelkie uwagi proszę zgłaszać u p. J. Dylich!
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Ceremonie oficjalne i państwowe
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa III.
Ceremonie oficjalne i państwowe
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
29 września 2014r. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Norma prawna.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
SSP-Ćw.-3 „Z historii źródeł prawa: ŹRÓDŁA PRAWA W NOWOŻYTNEJ EUROPIE. Podstawy programu kodyfikacji prawa. Największe europejskie kodeksy XVIII I.
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Kliknij ikonę, aby dodać obraz Prawa dziecka. 25 lat Konwencji Praw Dziecka.
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
SSP-Ćw.-1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
Katedra Prawa o Wykroczeniach
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
INFORMACJE O EGZAMINIE
Nauki penalne: Prawo karne (materialne, formalne i wykonawcze)
WSP-Cw-2 „ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZNEJ I NOWOŻYTNEJ EUROPIE”
Prawo administracyjne – źródła prawa
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Cje Wprowadzenie do przedmiotu dr Karolina Kremens, LL.M.
Tworzenie prawa Prawoznawstwo.
ZSP-Ćw.-1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
PRAWO KARNE SKARBOWE Prof. nadzw. dr hab. Janusz Sawicki
V – XVIII w.. zwyczaj (consuetudo) prawo zwyczajowe (ustne) spisanie prawa zwyczajowego kształtowanie prawa zwyczajowego przez panującego (władze państwowe)
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
Tworzenie prawa.
SSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
ZSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Powszechna Historia Państwa i Prawa NSP rok I
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Niemiecki kodeks cywilny (BGB)
Europejska Kultura Prawna - zajęcia wprowadzające
SSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 5
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”

Dr Paweł Wiązek POK. NR 205 „B” (w budynku „B” Wydziału; drugie piętro, główne wejście od strony ul. Kuźniczej):  PONIEDZIAŁEK: Za wyjątkiem tych dni, w których nie będą odbywać się zajęcia dydaktyczne  WEEKENDY: : ; : ; : ; : ; : TEL.:

TEMATYCZNY HARMONOGRAM ZAJĘĆ 1. WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH. 2. ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZNEJ I NOWOŻYTNEJ EUROPIE 3. Z dziejów prawa karnego: PRZESTĘPSTWO 4. Z dziejów prawa karnego: KARA 5. Z dziejów postępowania sądowego PROCES KARNY 6. Z dziejów postępowania sądowego: PROCESY SPECJALNE (SZCZEGÓLNE) I PROCES CYWILNY 7. Z dziejów prawa w Anglii: SPECYFIKA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU PRAWNEGO 8. Z dziejów prawa cywilnego: PODSTAWOWE POJĘCIA CYWILISTYKI. PRAWO OSOBOWE. PRAWO MAŁŻEŃSKIE 9. Z dziejów prawa cywilnego: PRAWO RZECZOWE, PRAWO ZOBOWIĄZAŃ I PRAWO SPADKOWE 10.Z dziejów ustrojów państwowych. POJĘCIE „USTROJU/FORMY PAŃSTWA”. TYPIZACJA USTROJÓW PAŃSTWOWYCH

ZASADY PUNKTACJI (COLLOQUIUM) Za każdą poprawną odpowiedź – 1 pkt Uzyskane punkty i oceny:  0 – 25 p – niedostateczny (2,0) ­­  26 – 30 p – dostateczny (3,0)  31 – 35 p – plus dostateczny (3,5)  36 – 40 p – dobry (4,0)  41 – 45 p – plus dobry (4,5)  46 – 50 p – bardzo dobry (5,0 )

Literatura przedmiotu Podstawowa:  Krzysztof Krasowski, Bogdan Lesiński, Krystyna Sikorska-Dzięgielewska, Jerzy Walachowicz: "Powszechna historia państwa i prawa", Poznań  Marek Kinstler, Marian Józef Ptak: "Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych", Wrocław 1996 (lub późn.) Uzupełniająca:  Karol Koranyi: "Powszechna historia państwa i prawa", Warszawa  Iwo Jaworski: „Zarys powszechnej historii państwa i prawa”, Warszawa  Michał Sczaniecki: „Powszechna historia państwa i prawa”, Warszawa  Tadeusz Maciejewski: "Powszechna historia ustroju i prawa", Warszawa  Jan Baszkiewicz: "Powszechna historia ustrojów państwowych", Gdańsk  Krystyna Kamińska, Andrzej Gaca: "Historia powszechna ustrojów państwowych", Toruń  Stanisław Grodziski: "Porównawcza historia ustrojów państwowych", Kraków  Grzegorz Górski, Stanisław Salmonowicz: "Historia ustrojów państw", Warszawa  Katarzyna Sójka Zielińska: "Historia Prawa", Warszawa 1986 (lub późn.)

TEKSTY ŹRÓDŁOWE:  Prawo Salickie (Lex Salica Francorum) – A.D.  Wielka Karta Wolności (Magna Charta Libertatum) – 1215 A.D.  Ruska Prawda (Правда Руськая) z XI i XII w.  Zwierciadło Saskie (Speculum Saxonum, Sachsenspiegel) z lat  Zwyczaje Paryża (La Coutume de Paris) z 1510 r.  Konstytucja Kryminalna „Carolina” (Constitutio Criminalis Carolina) z 1532 r.  Stany Generalne z 1614 r. w pamiętnikach kardynała Richelieu  Stany Generalne w pamiętnikach Colberta  Absolutyzm we Francji w wypowiedziach Ludwika XIII z 1632 i 1641 r.  Konstytucja federalna Stanów Zjednoczonych Ameryki –1787 A.D.  Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – 1789 A.D.  Kodeks Napoleona (Code Napoléon, Code civil des Français) z 21 marca 1804 r.  Austriacki Kodeks Cywilny (ABGB - Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch) z 1 czerwca 1811 r.  Ogólnoniemiecki Kodeks Cywilny (BGB - Bürgerliches Gesetzbuch) z 18 sierpnia 1896 r.

POJĘCIE „ŹRÓDŁA PRAWA”: W nauce historii prawa terminu „źródło prawa” najczęściej używa się w trojakim znaczeniu, tj. w znaczeniu: 1) materialnym, 2) formalnym 3) poznawczym (fontes iuris cognoscendi) ŹRÓDŁA PRAWA W SENSIE FORMALNYM: (fontes iuris oriundi) – oznaczają formy jego powstania, dlatego też źródła prawa w znaczeniu formalnym określa się również, jako źródła powstania prawa. Oznaczają one szczególne formy wyrażenia woli prawodawcy, dzięki którym to formom normy prawne uzyskują moc prawa i są obwarowane przymusem państwowym. Zasadniczą rolę wśród źródeł powstania prawa odgrywają cztery jego podstawowe formy, tj.: ▬ zwyczaj, ▬ stanowienie prawa, ▬ praktyka sądowa (tu: zwłaszcza sądowy precedens prawotwórczy) ▬ oraz jurysprudencja, czyli doktryna (nauka prawa)