W świecie słów Autor Anita Rejch. Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Typy strukturalne Typ tablicowy.
Programowanie obiektowe
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Zagadnienia leksykalne, fleksja
Jak pisać pracę dyplomową?
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Odmienne i nieodmienne części mowy
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Typy błędów w tekstach uczniowskich
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
TURNIEJ WIEDZY O KSIĄŻCE dla klas II – III.
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
ŚRODKI POETYCKIE.
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
STRES a nauka.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Metody komunikacji.
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Metoda sześciu kapeluszy
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
RYSUNEK TECHNICZNY.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Co to wulgaryzmy ? Wulgaryzm to wyraz, wyrażenie lub zwrot uznawany przez użytkowników danego języka jako nieprzyzwoity, ordynarny. Używanie wulgaryzmów.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
ZAPOŻYCZENIA WYRAZOWE Z JĘZYKÓW OBCYCH
Moduł 5 Temat 1 Poziom 1 Dzielenie się pomysłami.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Języki obce.
Poezja i środki stylistyczne
Wychowanie przez czytanie
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
PODZIAŁ WYRAZÓW POCHODNYCH
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Zapis prezentacji:

W świecie słów Autor Anita Rejch

Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie. ● Umiejętne dobieranie słów powoduje, że język jest bogatszy, a nasza wypowiedź – ciekawa i barwna. ● Powtarzanie tych samych słów jest nudne, a nawet może usypiać słuchacza lub czytelnika. ● Żeby upiększyć swoją mowę, można zacząć od wzbogacania swojego słownictwa. Poznawajmy jak najwięcej słów bliskoznacznych, przeciwstawnych, wyrazów o różnym zabarwieniu uczuciowym.

Synonimy Synonimy to inaczej wyrazy bliskoznaczne, czyli mające podobne znaczenie. Niektóre z nich znaczą dokładnie to samo, np. auto – samochód, wyobraźnia – imaginacja. Częściej jednak mamy do czynienia z bliskoznacznością, np. drogi – bezcenny, wartościowy, kosztowny. Dzięki synonimom: nie powtarzamy tych samych wyrazów, szczegółowo przekazujemy informacje, unikamy monotonii. Jeśli nie macie pomysłów na zastąpienie wyrazu innym, zajrzyjcie do słownika wyrazów bliskoznacznych.

Antonimy Antonimy to inaczej wyrazy przeciwstawne, czyli wyrazy o znaczeniu kontrastowym. Już dzieci uczą się najprostszych przeciwieństw: duży – mały, dobry – zły, ciepły – zimny, mądry – głupi, gruby – chudy. Znajomość antonimów przydaje się w pisaniu opisu, opowiadania, charakterystyki, recenzji. W tego rodzaju formach wypowiedzi wyrażamy bowiem swoje opinie i porównujemy.

Homonimy Homonimy to wyrazy, które brzmią tak samo, a znaczą zupełnie co innego. Na przykład wyraz zamek to: siedziba króla, zamek błyskawiczny, inaczej suwak, zamek w drzwiach, zamek z piasku. Powinno unikać się homonimów w wypracowaniach, ponieważ mogą odbiorcę wprowadzić w błąd ze względu na swoją wieloznaczność. Natomiast homonimy pozwalają osiągnąć efekt humorystyczny, np. w utworach satyrycznych. Gol! – zawołał kibic piłkarski, wbiegając do fryzjera.

Zdrobnienia i zgrubienia Wyrazy nie tylko przekazują informacje, ale także służą do wyrażania uczuć, wywoływania emocji. Wyrazy o zabarwieniu dodatnim to zdrobnienia: pies – piesek, pieseczek, a o zabarwieniu ujemnym to zgrubienia, np. rozmawiać – gadać, peplać. Zdrobnienia wyrażają naszą serdeczność, czułość albo ironię, pogardę. Zgrubienia pozwalają szybko i trafnie ocenić sytuację. Jednak ich nadużywanie może doprowadzić do czyjegoś ośmieszenia, co nie powinno być celem autora wypowiedzi.

Neologizmy Neologizmy to inaczej wyrazy nowo utworzone, których wcześniej nie było w języku. Neologizmy to specjalność pomysłowych literatów, na przykład Tuwima, Witkacego, Leśmiana („znikomek”, półmrok to według niego „niedomrocze”). Nazywamy je neologizmami artystycznymi. Wyróżniamy neologizmy: słowotwórcze – dodanie do obcego wyrazy polskiego formantu, np. dysk – dyskietka, frazeologiczne – czyli nowe związki wyrazowe, np. burza mózgów, pozytywne myślenie, semantyczne – istniejące wyrazy użyte w nowym znaczeniu, np. mysz – urządzenie pomocne w obsłudze komputera. Niektóre neologizmy, powstałe na przykład w czasach PRL-u, były rażące i śmieszne: zwis męski (inaczej krawat), ulicznica wiklinowa (miotła), podgardle dziecięce (śliniak). Z tamtych czasów przyjęła się jedynie nazwa kobiecego ubioru domowego, czyli podomka.