I wojna światowa mimo, iż zginęło w niej wielu mieszkańców wsi Zemborzyce, przyniosła też pozytywne skutki. Austriacy, w ofensywie przeciwko carskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia Szkoły Podstawowej w Czajkowej
Advertisements

Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Co zostało z bialskiej „ciuchci”?
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
wraz z obsługa Osiedla S. Staszica i Żbikowa
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Niemiecki plan zniszczenia a polski plan odbudowy Warszawy
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Nie zapomnij dlaczego masz dzień wolny
Odzyskanie niepodległości przez Polskę
Prelegent: Stanisław Stadnicki
Działania realizowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego na rzecz transportu pasażerskiego
Wykonali: Jakub Balawender Jakub Jurkiewicz Michał Jurkiewicz
Moja miejscowość – - dulowa.
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
Natalia Latoch klasa 6b Warszawskie mosty.
Warszawskie mosty Jakub Cheredis kl.4a.
Czyli mosty na Wiśle w Warszawie
POWIATOWA KOLEJ WĄSKOTOROWA w Środzie Wielkopolskiej
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Dworzec kolejowy w Kościerzynie
Mobilność dla społeczności lokalnych
Odzyskanie przez Polskę Niepodległości
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Tramwaje w Nicei.
Emisariuszami nazywano:
– dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki.
Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto państwowe, obchodzone co roku 11 listopada, dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego.
Henryk Dietel Urodził się w pierwszej połowie XIX wieku, 100 lat przed wybuchem drugiej wojny światowej (1839) Kiedy miał 39 lat przyjechał wraz ze świeżo.
Białystok: droga do Niepodległości
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Skrajnia budowli.
„Moje miasto Legionowo”
11 Listopada Dzień Niepodległości.
Moja najbliższa okolica
Historia Szkoły Podstawowej w Polance Wielkiej…
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Województwo: pomorskie, Powiat: kwidzyński, Gmina: Prabuty
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
KOWALEW.
BIBLIOTEKA W ZEMBORZYCACH
MOJA MAŁA OJCZYZNA MYSZKÓW TU JESTEŚMY Mamy przyjaciół w Czechach, Hiszpanii i Niemczech.
Wykonała Kinga Bielak.  To zbiornik retencyjny na rzece Bystrzycy, położony w granicach administracyjnych Lublina, w dzielnicy Zemborzyce. Zalew został.
Historia Historia Piątnicy sięga przynajmniej końca XlV, kiedy wybudowano tu pierwszy drewniany kościół. W 1407 roku erygowano tu parafię pw. Przemienienia.
Zasole, dworzec PKP i okolice. W roku 1856 w Oświęcimiu oddany został do użytku pierwszy tor kolei żelaznej tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda.
Podstawy trakcji elektrycznej
Lublin.
J edlanka. Powstanie Wsi Jedlanka powstała w pierwszej połowie XVI wieku i była własnością prywatną. Nazwę wsi zapisywano wtedy jako Jedlinka. Wieś często.
Z AMKI KRZYŻACKIE NA WARMIACH I MAZURACH. ZAMKI.
Zamki Krzyżackie na Warmii i Mazurach.
Zamki krzyżackie.
„Modernizacja linii kolejowej E30,
Ełk Moje miasto Justyna Bukowska.
Kolej wąskotorowa łącząca Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską powstała w 1915 roku podczas pierwszej wojny światowej, jako wojskowa kolej polowa zaopatrująca.
I. Kalendarium historii Tczewa p.n.e. – z tych czasów pochodzą pierwsze znaleziska archeologiczne na terenie Tczewa, głównie z okresu wpływów.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
PODSTAWOWE INFOMACJE O PRAWOBRZEŻU
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
DROGA DO WOLNOŚCI ROK
100 ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
Poznań
Zapis prezentacji:

I wojna światowa mimo, iż zginęło w niej wielu mieszkańców wsi Zemborzyce, przyniosła też pozytywne skutki. Austriacy, w ofensywie przeciwko carskiej Rosji wybudowali bowiem linię kolejową Rozwadów - Lublin, skutkiem czego było to, że Zemborzyce zyskały stację kolejową, która została oddana do użytku 31 grudnia1914roku. A zaczęło się to tak…

Pod koniec XIX wieku w Lublinie rozpoczął stacjonowanie pułk wojsk kolejowych. Zadaniem ówczesnych wojsk kolejowych była szybka budowa i rozbiórka tymczasowych wąskotorowych (prześwit 750mm) linii kolejowych służących do zaopatrywania walczących na froncie wojsk.

Pułk stacjonujący w Lublinie miał na stanie około 300 kilometrów linii wąskotorowych, kilka parowozów i kilkadziesiąt wagonów. Stacjonował po drugiej stronie dworca, w tej chwili są to rejony byłej jednostki wojskowej na Wrotkowie miedzy torami a ulicą Nowy Świat. Murowane baraki z charakterystycznymi lukami to pamiątka po lokomotywowniach i znajdujących sie w nich parowozach.

Pułk co roku ćwiczył budowę i rozbiórkę linii kolejowych. Biegły one w kierunku Kraśnika, Janowa i dalej w kierunku granicy cesarstwa. Generalicja słusznie zakładała ze w tamtym kierunku będzie przebiegała linia frontu przyszłej wojny. W czasie wojny wojska kolejowe miały okazje w 1914 roku zbudować linie biegnącą z Motycza przez Kraśnik do granicy. Miały okazje ją również rozebrać w tym samym roku.

Wybuch „Wielkiej Wojny” spowodował konieczność budowy szerokotorowej linii z Lublina na południe. Zbudowano jednotorową linię do najbliższej stacji po stronie austriackiej do Rozwadowa.

Budowa miała iście stachanowskie tempo bo w ciągu dnia układano około 1 kilometra toru. Skutkiem tego na sylwestra w roku 1914 ukończono linię w całości.

Ekspresowe tempo budowy odbiło sie na jakości linii. Linia była budowana w zasadzie na nieutwardzonej ziemi, bez odwodnienia, co zaskutkowało tym, ze po wiosennych roztopach na wiosnę 1915 roku linia była nieprzejezdna. Dodatkowo Rosjanie wycofujący sie z powodu licznych klęsk na froncie, zniszczyli linie w całości. Wkraczający do Lublina 30 lipca 1915 roku Austriacy zastali zdemolowane urządzenia kolejowe i zniszczone torowiska. Linia ta w prawie niezmienionym kształcie dotrwała do chwili obecnej.

 Austriackie wojska kolejowe dość energicznie wzięły sie do odbudowy linii i urządzeń kolejowych. Przy okazji przekuli wszystko na rozstaw normalny. Taki stan dotrwał do uzyskania przez Polskę niepodległości w roku 1918

Okres wczesno powojenny miał nie tylko bolesne strony. Był to także okres odbudowy państwa po zawieruchach wojennych. 1 stycznia 1945 postanowiono o dobudowaniu jednego dodatkowego toru. I tak to, odbudowano i rozbudowano stację kolejową. W sąsiedztwie zmodernizowanej linii kolejowej zaczęły powstawać zakłady pracy, działające głównie w branży budowlanej ale także szewskiej, krawieckiej i szklarskiej.

Widok stacji kolejowej w latach 60-tych XX wieku. Na zdjęciu wieloletni zawiadowca stacji Mieczysław Jawor.

W latach 70-tych wybudowano drogi tor na linii rozwadowskiej do stacji Zemborzyce Lubelskie (obecnie Lublin Zemborzyce) oraz zelektryfikowano go (w 1976 roku). Miało to na celu odciążenie stacji Lublin od manewrów związanych ze zmianą trakcji z elektrycznej na parową (później spalinową) pociągów towarowych wyjeżdżających w kierunku Rozwadowa. Chodzi tu głównie o całopociągowe wahadła z węglem z Bogdanki kierujące się do Elektrowni Połaniec.

Niejako przy okazji zbudowano przystanek Lublin Zalew (już nieistniejący). Ze Świdnika kursował kolejowy wahadłowiec, który miał dowozić mieszkańców aglomeracji lubelskiej nad Zalew Zemborzycki. Pociągi pasażerskie złożone z „kibelków” nad Zalew Zemborzycki kursowały w latach 70 –tych przez dwa sezony.

Z upływem lat Zemborzyce nabierają charakteru osady podmiejskiej. Niestety, z biegiem lat coraz mniej osób dojeżdżało do Lublina koleją.

Budynek dworca powstał w okresie PRL, w latach 70 – tych XX wieku. Po usunięciu jego ścian poczekalnia pełniła funkcję wiaty. Obecnie została rozebrana.

Na przełomie lat 2012 i 2013 dokonano przebudowy układu torowego stacji - wybudowany został nowy peron wyspowy między dotychczasowymi torami nr 1 i 4. Tor 2 został zlikwidowany, a jego funkcje przejął tor 4. Oprócz torów głównych istnieje także jeden ładunkowy. Zabudowane zostały także nowe semafory świetlne i tarcze ostrzegawcze.

Ruch prowadzą dwie nastawnie: dysponująca "LZ" i wykonawcza "LZ1", które posiadają urządzenia mechaniczne z sygnalizacją kształtową. Oprócz tego nastawnie sterują rogatkami na dwóch przejazdach kolejowych. Stacja posiada 5 torów, z czego dwa są przelotowe (1 i 2). Przy torze nr 4 znajduje się peron, a przy torze nr 5 - zabezpieczony wykolejnicami plac ładunkowy. Tor nr 3 jest wyłączony z ruchu.

Na stacji kończy się zelektryfikowany i dwutorowy odcinek linii, dalej aż do Stalowej Woli Rozwadowa pociągi kursują po jednym, niezelektryfikowanym torze.Stalowej Woli Rozwadowa

Niegdyś zajeżdżały tutaj pociągi, złożone z EZT, które dowoziły wczasowiczów nad zalew w Zemborzycach. Od tego czasu (połowa lat 90.) sieć wykorzystywana była przez pociągi towarowe relacji Jaszczów - Połaniec, które zmieniały na stacji lokomotywę.

Obecnie stacja ma coraz bardziej lokalne znaczenie, zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe.

Lata obowiązywania  Zemborzyce  Zemborzyce Lubelskie  Lublin Zemborzyce - od 1975

Bibliografia  kolej/XhQQ2IpFwtA kolej/XhQQ2IpFwtA   n_Zemborzyce n_Zemborzyce   _Zemborzyce,1117.html _Zemborzyce,1117.html

Wykonała klasa 3B GIM.