Metoda zdyskontowanych dywidend

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Rozdział V - Wycena obligacji
Modele dwumianowe dr Mirosław Budzicki.
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Analiza bilansu przedsiębiorstwa
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Istota i funkcje podatku
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Metody oceny efektywności projektów inwestycyjnych
WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
Model CAPM W celu prawidłowego wyjaśnienia zjawisk zachodzących na rynku kapitałowym, należy uwzględnić wzajemne oddziaływania na siebie inwestorów. W.
Korekta wypłaconej dywidendy
Podstawy analizy fundamentalnej spółki
Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DFC)
Wycena instrumentów rynku kapitałowego
Rachunkowość Środki trwałe w budowie, inwestycje w nieruchomości i wartości niematerialne i prawne Robert Dyczkowski.
Pierwsza Konsolidacja
System finansowy Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa.
rachunkowość Wartości niematerialne i prawne
rachunkowość zajęcia nr 5
Rachunkowość Finansowe aktywa inwestycyjne długoterminowe i krótkoterminowe, należności i zobowiązania finansowe – wycena w skorygowanej cenie nabycia.
rachunkowość zajęcia nr 6
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Analiza fundamentalna
Planowanie finansowe.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Akcje i nie tylko....
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
OPCJE Ograniczenia na cenę opcji
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
ANALIZA BILANSU.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Obligacje.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych. Portfel dwóch akcji bez możliwości krótkiej sprzedaży W - wartość portfela   W = a P 1 + b P 2   P 1 -
BILANS Wycena bilansowa aktywów i pasywów. Wycena bilansowa aktywów Amortyzowane aktywa trwałe Wartość początkowa minus dotychczasowe odpisy amortyzacyjne.
Omówienie uproszczonego bilansu. Wiktoria Siczek kl. 2TEH.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Planowanie finansowe. Po co planować? Koszty planowania. Koszty braku planowania. Rachunek Zysków i Strat planowania.
DR KRZYSZTOF JONAS Rachunkowość. Podstawowe problemy wyceny aktywów i pasywów. 2.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
 stałe koszty są jednakowe dla wszystkich poziomów produkcji  wielkość produkcji jest funkcją kosztów  jednostkowe koszty zmienne są stałe (całkowite.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Podejście dochodowe w wycenie nieruchomości
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
Analiza zasobów kapitałowych
ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA –JEJ MIEJSCE W SYSTEMIE ANALIZ WSTĘPNA ANALIZA BILANSU r.
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Zarządzanie w kryzysie
Equity release - wprowadzenie
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Zapis prezentacji:

Metoda zdyskontowanych dywidend DDM – Dividend Discount Model Doc. dr Sławomir Wymysłowski

Model nieograniczonego czasowo cyklu życia firmy: gdzie: DIVn – kwota dywidend wypłacanych na koniec każdego roku w liczbie n okresów rE – koszt kapitału własnego (oczekiwana stopa zwrotu z akcji)

Model o stałej stopie wzrostu: gdzie: DIV0 – wartość ostatnio wypłaconych dywidend, DIV1 – wartość planowanych do wypłaty dywidend w najbliższym roku

Model dwufazowy gdzie: g – zakładana ponadprzeciętna stopa wzrostu w pierwszym okresie funkcjonowania firmy gn – zakładana stopa wzrostu zrównoważonego w okresie stabilizacji wartości DIVn+1 – zakładana wartość dywidend wypłacanych w okresie stabilizacji działania przedsiębiorstwa

Zastosowanie w wycenie modelu dwufazowego dyskontowania dywidend wymaga rozstrzygnięcia kilku kwestii: Ustalenia długości trwania okresu ponadprzeciętnego wzrostu, na przykład poprzez analizę cyklu życia produktów oferowanych przez spółkę, Przyjęcia skokowej zmiany stopy wzrostu, choć w rzeczywistości mamy raczej do czynienia ze stopniowym liniowym spadkiem tempa wzrostu z okresu na okres, Ustalenia stopy wypłaty dywidend w dwóch rozpatrywanych okresach wzrostu; sugeruje się, aby w celu osiągania wzrostu ponadprzeciętnego zakładać niski współczynnik wypłaty dywidend, a w okresie niższego wzrostu przyjmować wyższy współczynnik , Zbadania wrażliwości wyniku wyceny na wielkość stopy wzrostu w porównaniu z oczekiwaną stopą zwrotu (kosztem kapitału)3 3 przykład ten wraz z rozwiązaniem zaczerpnięto z książki P. Szczepankowski (2007) „Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN s. 224

Z modelu wynika, że determinantami wartości przedsiębiorstwa cechującego się zmiennym tempem wzrostu są: 1 – wielkość stopy ponadprzeciętnego wzrostu, inna niż stopy wzrostu zrównoważonego, 2 – długość ponadprzeciętnego okresu wzrostu, 3 – zyskowność realizowanych projektów rozwojowych, 4 – stopień ryzyka danej spółki odzwierciedlony w stopie kosztu jej kapitału własnego4. 4 przykład ten wraz z rozwiązaniem zaczerpnięto z książki P. Szczepankowski (2007) „Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN s. 224

Model trójfazowy gdzie: g1 - stopa wzrostu ponadprzeciętnego, g2 - stopa wzrostu w okresie przejściowym gc - zrównoważona, stabilna stopa wzrostu n1 - czas wzrostu ponadprzeciętnego (liczba lat) n2 - czas wzrostu w okresie przejściowym (liczba lat)

Model zerowego wzrostu gdzie: DIV – prognozowana uśredniona stała wartość rocznych dywidend Gdyby wypłata pierwszej średniej wartości dywidendy miała nastąpić w dniu wyceny lub tuż po nim, wówczas wartość kapitału własnego ustalałoby się z formuły:

Wartość przedsiębiorstwa a wartość firmy Doc. dr Sławomir Wymysłowski

Przedsiębiorstwo Według KC - zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, w skład których wchodzą: Firma (nazwa), znaki towarowe i inne oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorstwo Księgi handlowe Nieruchomości i ruchomości należące do przedsiębiorstwa, w tym produkty i materiały Patenty, wzory użytkowe i zdobnicze Zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Prawa wynikające z najmu i dzierżawy lokali zajmowanych pezez przedsiębiorstwo

Firma Nazwa, pod którą kupiec, spółka handlowa lub inny rodzaj przedsiębiorcy prowadzi swoje przedsiębiorstwo Element składowy przedsiębiorstwa, występujący w obrocie, niejednokrotnie o dużej wartości majątkowej, będący przedmiotem prawa podmiotowego do przedsiębiorstwa

Firma c.d. Element marki produktu (czasem synonim marki), która oznacza nazwę, symbol, znak graficzny, kolor, kompozycje przestrzenne, melodie lub ich kombinacje, stworzone w celu oznaczenia produktu i odróżnienia go od produktu konkurenta.

Wartość firmy Pojawia się w specyficznej sytuacji – w momencie nabycia, przejęcia, konsolidacji jednostki lub jej części i jest uwidaczniana w bilansie. Wg UoR to różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części, a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto. Jeśli cena nabycia jednostki lub zorganizowanej jej części jest niższa od wartości godziwej przejętych aktywów netto, to różnica stanowi ujemna wartość firmy

Wartość godziwa Kwota, za jaką dany składnik aktywów mógłby zostać wymieniony, a zobowiązanie uregulowane w warunkach transakcji rynkowej, pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi, niepowiązanymi ze sobą stronami

Amortyzacja wartości firmy Jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych wartości firmy w okresie nie dłuższym niż 5 lat, a w uzasadnionych przypadkach (opisanych w informacji dodatkowej) kierownik jednostki może wydłużyć ten okres do lat 20. odpisy dokonywane są metodą liniową i zaliczane: W przypadku dodatniej wartości firmy - do pozostałych kosztów operacyjnych W przypadku ujemnej wartości firmy - do pozostałych przychodów operacyjnych

Analiza fundamentalna Doc. dr Sławomir Wymysłowski

Obszary analizy fundamentalnej - Makroekonomiczny - Mezoekonomiczny - Mikroekonomiczny

Analiza otoczenia przedsiębiorstwa Analiza makroekonomiczna – koniunktura, podatki, stopa procentowa, stopa inflacji, stopa bezrobocia, tempo wzrostu PKB Analiza branży - popyt, miejsce w cyklu życia poszczególnych branży, pięć sił Portera (bariery wejścia i wyjścia, siła przetargowa odbiorców, siła przetargowa dostawców, substytuty, konkurenci)

Analiza wewnętrzna spółki Analiza sytuacyjna – ocena spółki na tle konkurentów, czyli miejsce zajmowane w branży; przedmiotem są przede wszystkim czynniki pozafinansowe, główną metodą – analiza SWOT Analiza finansowa – ocena: aktywów i pasywów, przychodów, kosztów i wyników finansowych, wpływów i wydatków, rentowności, płynności, aktywności finansowej, struktury kapitałowej , produktywności, prawdopodobieństwa upadłości

Wewnętrzna wartość akcji Wycena metodami dochodowymi Konfrontacja z rynkową ceną akcji Decyzja: kupić-sprzedać, nie kupować-nie sprzedawać