1 Prowadzący: Dr inż. Sławomir Samolej D102 C, tel: 865 1766, WWW: ssamolej.prz-rzeszow.pl INFORMATYKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jednostki informacji i kodowanie znaków
Advertisements

PRZEDSTAWIANIE INFORMACJI W KOMPUTERZE
Kurs języka C++ Paweł Rzechonek Instytut Informatyki
Użytkowanie Sieci Marcin KORZEB WSTI - Użytkowanie Sieci.
System graficzny komputera
Reprezentacja danych w komputerze
dr A Kwiatkowska Instytut Informatyki
Architektura Systemów Komputerowych
Systemy plików FAT12, FAT16, FAT32, NTFS.
PODSTAWY INFORMATYKI Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Kodowanie i Szyfrowanie Danych
Pliki i foldery, jednostki informacji
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
INFORMATYKA II Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Kasia Sobiło i Kornelia Szydłowska
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Made by Mateusz Szirch Kilka słów o JavaScript.
Kod Graya.
Bezpieczeństwo danych
Technika Mikroprocesorowa 1
Technika Mikroprocesorowa 1
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
opracowanie: Agata Idczak
Wiadomości ogólne z informatyki
Technika Mikroprocesorowa 1
Warsztaty programowania w języku Python
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Autor: Justyna Radomska
Podstawy adresowania hostów w sieciach komputerowych
Systemy operacyjne. Komputer aby mógł realizować zadania oraz aby wszystkie urządzenia w systemie komputerowym mogły działać poprawnie, musi być wyposażony.
Jednostki w informatyce i system binarny (dwójkowy)
Informatyka I Wykład 4 Stałe Stałe liczbowe Stałe znakowe Stałe tekstowe Jerzy Kotowski Politechnika Wroclawska var = 5L - 0xA; -5.
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Zastosowania Informatyki
Informatyka Prowadzący: Dr inż. Sławomir Samolej
Liczby całkowite dodatnie BCN
Formaty zdjęć.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Kurs języka C++ – organizacja zajęć ( )
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie Niskopoziomowe
WYKŁAD 2 Temat: Reprezentacja danych 1. Reprezentacja danych
WYKŁAD 3 Temat: Arytmetyka binarna 1. Arytmetyka binarna 1.1. Nadmiar
Algorytmy i struktury danych
Danuta Stanek KODOWANIE LICZB Systemy liczenia III.
JĘZYKI ASSEMBLEROWE ..:: PROJEKT ::..
Zbiór danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami. W węższym znaczeniu obejmuje dane cyfrowe gromadzone zgodnie z zasadami przyjętymi dla danego.
Systemy liczenia IV Kodowanie i kody Danuta Stanek.
ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W CZĘSTOCHOWIE.
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
TEMAT : Kompresja i Archiwizacja danych Informatyka Zakres rozszerzony
K ODY ZMIENNEJ DŁUGOŚCI Alfabet Morsa Kody Huffmana.
INFORMATYKA Zajęcia organizacyjne Arytmetyka komputerowa
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Algorytmy i Struktury Danych Algorithms and Data Structures dr inż. Lech Jamroż Wydział Fizyki, Matematyki I Informatyki.
Media Cyfrowe  Media cyfrowe to dowolna forma (lub format) prezentacji i użytkowania treści (np. tekstowych, graficznych, audiowizualnych), które są.
Podstawy Informatyki.
Technika Mikroprocesorowa 1
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Wstęp do programowania WWW: mirek.ii.uph.edu.pl/programowanie
Zapis prezentacji:

1 Prowadzący: Dr inż. Sławomir Samolej D102 C, tel: , WWW: ssamolej.prz-rzeszow.pl INFORMATYKA

2 Wykład: 1.Wprowadzenie 2.Budowa i działanie sprzętu komputerowego 3.Algorytmy i struktury danych 4.Podstawy programowania 5.Systemy operacyjne 6.Relacyjne bazy danych 7.Sieci komputerowe 8.Sztuczna inteligencja i obszary zastosowań informatyki Ćwiczenia: 1.Kodowanie liczb i budowa systemów komputerowych 2.Programowanie w języku C/C++ 3.Obsługa baz danych Program zajęć

3 ● Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, MIKOM ● Hajder M., Loutski H., Stręciwilk W., Informatyka; Wirtualna podróż w świat systemów i sieci komputerowych, WSiZ ● Schildt H., Programowanie C, RM 2002 ● Kernighan B. W., Ritchie D.M., Język ANSI C, WNT 1994 ● Petzold C., Programowanie Windows, RM 1999 ● Aho A. V., Ullman J. D., Wykłady z informatyki z przykładami w języku C, Helion 2003 Literatura

4 Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych Zaliczenie sprawdzianów wiedzy na zajęciach ćwiczeniowych Warunki uzyskania zaliczenia

5 Reprezentacja informacji w komputerze Definicja informacji: „obiekt abstrakcyjny, który w postaci zakodowanej może być przechowywany, przesyłany, przetwarzany i użyty do sterowania” Encyklopedia PWN Informację niesie możliwość porównania co najmniej dwu stanów. Żeby czegoś się dowiedzieć musimy zaobserwować zmianę i porównać co najmniej dwa różne stany rzeczy. np., dzwonek Stąd podstawowa jednostka informacji BIT: „jednostka ilości informacji wystarczająca do zakomunikowania jednego z co najwyżej dwu równo prawdopodobnych zdarzeń”

6 Systemy zapisu liczb Kodowanie liczb naturalnych Kodowanie liczb całkowitych ze znakiem Kodowanie liczb ułamkowych Kodowanie liczb zmiennopozycyjnych

7 Systemy zapisu znaków Kod ASCII ASCII [ei-es-si-aj-aj] (ang. American Standard Code for Information Interchange) to 7-bitowy kod przyporządkowujący liczby z zakresu literom (alfabetu angielskiego), cyfrom, znakom przestankowym i innym symbolom oraz poleceniom sterującym. Przykładowo litera "a" jest kodowana liczbą 97, a polecenie "powrót karetki", czyli [Enter] – liczbą 13. Litery, cyfry oraz inne znaki stosowane w kodzie ASCII tworzą zbiór znaków ASCII (95 znaków). Pierwsze 32 kody (0-31) oraz ostatni kod (127) to tzw. Znaki sterujące, które oryginalnie nie służyły do przenoszenia informacji, tylko do sterowania urządzeniem odbierającym komunikat (informacje), np. drukarką. Ponieważ kod ASCII jest 7-bitowy, a większość komputerów operuje na 8- bitowych bajtach, możliwe się stało powiększenie zbioru kodowanych znaków, bowiem ów ósmy bit podwoił liczbę dostępnych kodów (z 128 do 256). Powstało wiele różnych rozszerzeń ASCII wykorzystujących ten ósmy bit (np. norma ISO 8859, rozszerzenia firm IBM lub Microsoft). Rozszerzenia te nazywane są stronami kodowymi

8 Systemy zapisu znaków UNICODE ASCII i ANSI nie wystarczają, gdy trzeba zapisać w rozszerzonym zakresie np. ponad 3000 chińskich idiomów lub np. stworzyć jedną stronę kodową dla całej Europy. Unikod (ang. Unicode) jest nowoczesnym sposobem kodowania obejmującym znaki używane na całym świecie w tym wielu, jeżeli wręcz nie wszystkich, krajów (np. polskie, hieroglify czy cyrylicę), symbole muzyczne, techniczne, wymowy i inne często spotykane. W odróżnieniu od dotychczas używanych sposobów, kod numeryczny jednoznacznie identyfikuje symbol. Nie ma sytuacji, że dany kod może oznaczać różne symbole w zależności od numeru strony czy innego znacznika. Wynika z tego możliwość swobodnego mieszania znaków różnych krajów bez obawy o niejednoznaczność. Istotę Unikodu zgrabnie odzwierciedla określenie alfabet uniwersalny.

9 Systemy zapisu znaków UNICODE (2) Pełny Unikod jest standardem 32-bitowym (UCS-4). Bagatela: znaków. Aktualnie używane jest jednak tylko 16 bitów (można przypisać liczby znakom). Ze względu na to, iż nie wszystkie systemy komputerowe i programy zdolne są do używania Unikodu w pełnym zakresie oraz dla zapewnienia bezproblemowego transferu przesyłania danych przy użyciu takich systemów komputerowych określono kilka sposobów kodowania: UTF-7 - format 7-bitowy; UTF-8 - format 8-bitowy; UTF-16 - format 16-bitowy; Specyfiką kodowań UTF-7 i UTF-8 jest przesyłanie kodów ASCII praktycznie bez zmian. Tylko kody większe niż 127 podlegają modyfikacji. Dzięki temu polskie teksty powiększają swoją objętość tylko o niewielki procent (kilka..kilkanaście) zamiast dwukrotnie lub czterokrotnie.

10 Systemy zapisu innych typów danych – obrazy, dźwięki... Pliki graficzne Pliki dźwiękowe, filmowe Kompresja Szyfrowanie