Ortografia w edukacji wczesnoszkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
Aby ortografia nie była trudna…
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
Wyrównywanie szans edukacyjnych
logopedyczny-prezentacja
Nauczanie zintegrowane
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
„Ortograffiti w mojej szkole”
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
PROJEKT EDUKACYJNY ORTOFRAJDA.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Logopedia w szkole.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
GLOTTODYDAKTYKA.
to trudności w nauce czytania i pisania
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Ortografia w edukacji wczesnoszkolnej ZCDN, 2014/2015 Maria Twardowska

Forma III/C/10 Analiza treści ortograficznych w zapisach zmienionej podstawy programowej i programach nauczania. Zasady i metody nauczania ortografii. Konstruowanie ćwiczeń ułatwiających stosowanie zasad poprawnego pisania.

Cel szkolenia Celem szkolenia jest wsparcie uczestników w zakresie przygotowania uczniów klas młodszych do poznania i stosowania zasad ortograficznych. Uczestnicy: nabędą umiejętność konstruowania zabaw i ćwiczeń pozwalających uczniowi młodszemu opanować zasady ortograficzne, konstruktywnie przeanalizują zadania i ćwiczenia zawarte w podręczniku rządowym Nasza szkoła, klasa 2. cz. 1.

Zapisy w podstawie programowej EW Treści nauczania – wymagania szczegółowe Edukacja polonistyczna. Uczeń: 3) Tworzy wypowiedzi: f) pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną, g) przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu.

Ortografia w szkole podstawowej „Błąd to bardzo nieszczęśliwe stworzonko. Nikt go nie lubi: ani nauczyciele, ani rodzice, ani dzieci. Wszyscy się złoszczą, kiedy go zobaczą. (…) Każdy ma prawo popełnić błąd, ale i obowiązek, aby go zauważyć i poprawić”. (M. Lorek, O błędzie) 1. Zasady ortograficzne (przykłady) w szkole podstawowej.

Przyczyny popełniania błędów Zaburzenia rozwojowe. Właściwości temperamentu. Cechy języka polskiego. Oddziaływanie środowiska.

Psychologiczne przyczyny powstawania błędów Znajdowanie się w błędzie. Błąd z wahania. Błąd z braku zastanowienia i fałszywej reakcji. Omyłki. (I. Kiken, Badania eksperymentalne nad ortografią)

L. Bandura, Zagadnienie błędów uczniowskich Przyczyny: rzeczowe, świadczące o braku wiedzy, formalne, występujące w myśleniu uczniów o niedostatecznie rozwiniętych umiejętnościach.

Etapy kształtowania umiejętności poprawnego pisania Zaznajomienie uczniów z nowym materiałem ortograficznym. Utrwalenie tego materiału. Sprawdzenie stopnia opanowania danego materiału. Ćwiczenia doskonalące.

Oczekiwania Podstawowym zadaniem nauczania ortografii w edukacji wczesnoszkolnej jest opanowanie przez dzieci umiejętności poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie czynnego słownika uczniów.

Warto pamietać Wiele badań pedagogicznych wskazuje na to, że wprowadzenie różnorodnych form, metod i środków daje lepsze wyniki niż praca według utartych schematów.

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1 SŁOWNICZEK

Jak nauczyć ortografii? Chciałabym znać jedną pewną metodę, która nauczy każdego ucznia pisania bez rażących błędów ortograficznych. 

Jak nauczyć ortografii? Rolą nauczyciela jest organizowanie takich sytuacji, aby ta umiejętność była ćwiczona w sposób elastyczny, wielowariantowy i ciekawy.

Nietypowe metody zapamiętywania pisowni ortogramów Skojarzenia ortograficzne. 2. Tematyczne rodzinki wyrazów. 3. Co z tego wynika? 4. Łączenie w pary. 5. Po spółgłoskach: b, d, p, g. 6. Najpierw konkret, potem symbol. 7. Ortograficzne zabawy.

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1

Nasza szkoła, klasa 2, cz. 1.

Choinka z sześciu (szóstka) kółek

Jeż też lubi jeść…..

Różowa róża

Co łączy „choinkę” z „rzeką”?

Rebusy

Wyszukiwanka (wykreślana)

Kolorowa ortografia Do nauki ortografii wprowadza się oznaczanie poszczególnych ortogramów kolorami, według zasady opracowanej przez twórcę „kolorowej ortografii” Lesława Furmagę. Ó – różowe od dziś będzie Granatowe rz – wszędzie Ż – zielone niezawodnie H – brązowe bardzo modnie Sz – wyjątki czerwone U i ch – czarnym posmolone

Zastąp białe pola kolorowymi literami (okienkami) Idzie G eś p ez wieś, worek piask niesie, a p ez dzi rkę piasek ci rkiem sypie się za G esiem.

Pamietajmy „Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”. Glenn Doman

Ortograficzna dżdżownica

Rady praktyków Nie dopuść do powstania błędu przy pierwszym zetknięciu się z nowym wyrazem z trudnością ortograficzną. Spraw, by lekcje zawierały ćwiczenia mobilizujące ucznia do pracy. Zauważaj postępy ucznia. Przekonaj się, jakiej wiedzy zabrakło uczniowi, że popełnił błąd. Przekonaj ucznia do korzystania ze słownika ortograficznego lub „trudnych wyrazów”. Postaraj się, by każda lekcja była wspólną radością ucznia i nauczyciela.

Literatura L. Bandura: Trudności w procesie uczenia się, Warszawa 1968. L. Bandura: Zagadnienia błędów uczniowskich, Warszawa 1963. J. Bruner: Niektóre przyczyny niepowodzeń w nauczaniu ortografii i interpunkcji, „Inspiracje Polonistyczne” nr 5, marzec 1997. M. Chludzińska: Jak zapobiegać błędom ortograficznym?, „Język Polski w Szkole”, Warszawa 1997, z. 541. F. Dyka: Nauczanie ortografii w klasach niższych, „Życie Szkoły” 1987, nr 4. A. Jedut, A. Pleskot: Nauczanie ortografii w kl. I–III, Warszawa 1991. J. Molendowicz: O trudnej sztuce pisania i czytania, Warszawa 1978. E. Polański: Badania nad ortografią uczniów, Katowice 1973. E. Polański, A. Jakubowicz, F. Dyka: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym, „Przewodnik metodyczny dla nauczycieli”, Łódź 1996. K. Rogulska: Kształcenie kompetencji ortograficznej w klasach początkowych, „Życie Szkoły” 1986, nr 2. B. Sawa: Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1975. I. Styczek: Logopedia, Warszawa 1981. S. Szober: Metodyka ortografii, Warszawa 1964. .

Dziękuję za uwagę. Maria Twardowska, nauczycielka konsultantka ds. edukacji wczesnoszkolnej