Co z tą motywacją?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Motywowanie do nauki – rola rodzica
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
Motywowanie do nauki – rola rodzica Spotkanie z rodzicami w Szkole Podstawowej Nr 2 Opracowała Anna Szymkowska psycholog z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kierowanie twórczością w organizacji
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
warsztaty dla rodziców
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Jakub Szota Częstochowa 2012
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Jak uczyć się skutecznie?
Motywowanie do nauki – rola rodzica
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
Co z tą motywacją?.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Metody sprawnego uczenia się.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Motywowanie do nauki – rola rodzica
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Sztuka motywowania.
Jak motywować dziecko do nauki ?
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Co z tą motywacją?

Motywacja to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, czyli w tym przypadku chęć dziecka do uczenia się.

Motywacja Może to być zmywanie naczyń, posprzątanie pokoju, nauka do egzaminu, nauka słówek z angielskiego, inna dowolna czynność. Motywacja to stan który umiesz przywoływać bez pomocy innych osób. 3

Motywacja Składniki motywacji Dążenie do czegoś „Chcenie” Gotowość do działania

Rodzaje motywacji Zewnętrzna Wewnętrzna nigdy się nie kończy to nagroda lub ocena jakiej się spodziewamy za wysiłek włożony w naukę to zaspokojenie oczekiwań rodziców, nauczycieli Wewnętrzna nigdy się nie kończy „chcę” wiedzieć, zdobywać, umieć trudna do osłabienia i utracenia to radość z osiągnięć to poczucie wykonania sensownej pracy to wiara we własną skuteczność

Rodzaje motywacji Lękowa Uczę się, aby uniknąć przykrych następstw, a w konsekwencji tego, mój umysł traci zdolność odbioru, rozumienia i przetwarzania informacji

Ćwiczenie Szanowni Państwo, proszę przypomnieć sobie, co Was – kiedy byliście w szkole podstawowej – motywowało do nauki. Proszę w parach/grupach wypisać te czynniki odnosząc się do doświadczeń ze szkolnych lat. Refleksje rodziców – prezentacja. A teraz proszę skupić się na dniu dzisiejszym. Proszę spróbować wypisać wszystkie znane Państwu metody, które mogą skłonić dzieci do nauki – stosowane przez was, przez inne osoby, znajomych, zauważone w filmach. Proszę nie oceniać, nie zastanawiać się czy są to dobre czy złe metody. W tym ćwiczeniu nie ma złych pomysłów. Prezentacja prac…..

Dzieci są konkretne, skupione na rzeczywistości, więc nagrody konkretne (słodycze, zabawki, nalepki itp.) Z czasem liczba tych drugich się zwiększa, ale nawet my jako dorośli ludzie, wolimy premię od uścisku dłoni prezesa/szefa. Oczywiście samymi nagrodami nie załatwimy sprawy, ważne jest wprowadzenie w domu zasad, które wdrożą dzieci do systematyczności.

Metoda planu dnia Najpierw obowiązki, potem przywileje Zasadą jest, żeby wszelkie przywileje np. komputer, bajki były dla dzieci dostępne dopiero po zrealizowaniu obowiązków czyli odrabianiu lekcji. Aktywizuje to dzieci do pracy, a dodatkowo wyrabia motywację do prób samodzielnego odrabiania części zadań w świetlicy szkolnej. W budowaniu motywacji i wdrażaniu dzieci do systematyczności ważny jest wspólny front domu i szkoły.

Niewłaściwe motywowanie Rodzice w poczuciu własnej bezradności wobec szkolnych niepowodzeń dzieci próbują wszystkiego, żeby je zachęcić do nauki: moralizują; straszą; zawstydzają; przekupują; wyznaczają kary; Dzieci natomiast nie mając już nic do stracenia podejmują walkę z rodzicami.

Postawa rodzicielska Akceptujący, kochający, stanowczy rodzic to taki, który zapewnia poczucie bezpieczeństwa, zaspokaja podstawowe potrzeby dziecka. Może ono skupić się na nauce i przyswajaniu wiedzy. Nie musi zwracać na siebie uwagi nietypowym zachowaniem.

Rodzic kochający i stanowczy Współdziała Akceptuje Rodzic kochający i stanowczy Daje dziecku rozumną swobodę, właściwą dla jego wieku Uznaje prawa

Jak motywować? dostrzegaj sukcesy i starania dziecka podkreśl dobre strony ; wskaż nad czym mogłoby jeszcze popracować; zachęcaj do samooceny (“na ile jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”) ; okazuj życzliwe zainteresowanie zamiast wypytywać i kontrolować, słuchaj uważnie i okaż zrozumienie dla jego uczuć ;

gdy dziecko popadnie w kłopoty pamiętaj, że przede wszystkim to ono ma problem zamiast krytykować i oceniać, dodaj mu otuchy ; zachęć do wyciągnięcia własnych wniosków (“jak myślisz, dlaczego ci nie poszło na tym sprawdzianie?”) ;

jeżeli widzisz, że sprawy dziecka idą źle, nie wahaj się powiedzieć mu o tym, co cię martwi i czego od niego oczekujesz, jeżeli nadmiernie kontrolowałeś dziecko – oddaj mu odpowiedzialność za naukę gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje i zachęć do wyciągnięcia wniosków;

rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, celach i planach

Dekalog uczenia się: 1. Właściwe miejsce i pora 2. Skojarzenia 3. Urozmaicenia 4. Porządek 5. Wszystkimi zmysłami 6. Zawsze planowo 7. Powtórki 8. Zadania domowe 9. Nagrody i oceny 10. Poczucie własnej wartości

WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS Zapewnienie dziecku spokojnego miejsca do odrabiania lekcji; Unikanie uczenia się w łóżku lub w miejscach, które kojarzą się z rozrywką i snem; Ograniczenie oglądania telewizji, wyłączenie telefonu, usunięcie innych bodźców, które mogą przeszkadzać /np. niepotrzebne rzeczy na biurku/; Pozwolenie dziecku na przerwy w odrabianiu zajęć. Ale: unikanie w przerwie ciekawych zajęć, lub przypominających uczenie się ;

Wyznaczenie określonego czasu na odrabianie lekcji, np Wyznaczenie określonego czasu na odrabianie lekcji, np.: o czwartej, po kolacji, przed oglądaniem telewizji, itp.; Najlepiej, w opinii specjalistów umysłowo pracuje się w godz. od 8.00 do 11.00 i od 14.00 do 17.00; W żadnym wypadku dzieci nie powinny uczyć się po obfitym posiłku, gdyż organizm nastawiony jest na trawienie oraz po godzinie 20.00, aby nie tracić cennych dla zdrowia godzin snu;

SKOJARZENIA Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi; Szukaj śmiesznych skojarzeń. Ułatwia to zapamiętywanie; Kojarzenie treści z obrazami;

UROZMAICENIE Nie każda nauka wymaga nauki przy biurku – w różnych częściach pokoju dziecko może wybrać sobie kącik nauk ścisłych (matematyki, fizyki – przyda się biurko ze względu na rozwiązywanie zadań), kącik językowy, itp.; Urozmaicenie treści podczas nauki - nie wolno zbyt długo koncentrować się na jednym temacie. Najlepiej “skakać” po przedmiotach;

PORZĄDEK Sporządzanie codziennie listy spraw do załatwienia. Dziecko powinno zaznaczać na niej każde wykonane zadanie; Organizacja pracy: - trzymanie przyborów szkolnych w jednym miejscu. - kalendarz, w którym dziecko będzie notować zadane prace domowe; Porządek w pokoju i miejscu do nauki i tzw. „twórczy bałagan”;

WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI  Ludzie generalnie pamiętają * 10 proc. tego, co słyszą, * 20 proc. tego, co widzą, * 30 proc. tego, o czym rozmawiają, * 90 proc. tego, co robią.

PLANOWANIE Zanim dziecko przystąpi do nauki powinno dokładnie zaplanować: kiedy i gdzie będzie się uczyć; czas i miejsce nauki;

POWTÓRKI powtarzanie lekcji po jej zakończeniu, sprawia, że mniej czasu i wysiłku trzeba włożyć by odświeżyć wyuczony materiał; efektywne powtarzanie materiału - aby nauka była efektywna, dziecko musi unikać bezmyślnego powtarzania materiału z lekcji; rozłożenie powtórzeń w czasie;

ZADANIA DOMOWE Kolejność odrabiania lekcji : odrabianie lekcji jedna po drugiej z tego samego bloku, np. historia i język polski; prawidłowa odrabianie lekcji jedna po drugiej kontrastującej z sobą np. historia – matematyka; odrabianie na przemian zadań pisemnych, a potem ustnych; zaczynanie zawsze od najtrudniejszych, kończenie na najłatwiejszych (ulubione przedmioty);

NAGRODA czyli: wzmocnienie pozytywne nagroda mniejsza, ale natychmiastowa, działa bardziej motywująco, niż nagroda duża, ale odległa w czasie; informacja dla dziecka, że za każdy trud, również za trud nauki, warto siebie samego nagradzać; ważne, aby była to rzeczywiście nagroda dla dziecka, coś, co sprawi, że następnego dnia weźmie się ono za naukę z werwą i ochotą;

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI Miłość do dziecka , która nie jest uwarunkowana wynikami w nauce; Pomoc we właściwej samoocenie swoich możliwości; Konstruktywna krytyka i adekwatna ocena;

Chcąc pomóc własnemu dziecku Służ przykładem. Dostrzegaj nawet najdrobniejsze sukcesy i chwal. Stawiaj realne wymagania. Naucz organizować czas. Pomóż w nauce. Interesuj się problemami własnego dziecka. Otaczaj dziecko pozytywnymi emocjami. Mądrze karz. Nagradzaj. Stwórz odpowiednie warunki do nauki. Traktuj rodzeństwo na równi. Akceptuj w pełni swoje dziecko.

„Mów dziecku, że jest dobre Rodzicu! „Mów dziecku, że jest dobre że może, że potrafi” Janusz Korczak

Dziękuję Państwu za uwagę Źródła własne, Internet.