Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
STUDIA WSCHODNIE.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Administracja publiczna
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Mniejszości Narodowe.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Norma prawna.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Zasady Współczesnej Demokracji
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Wprowadzenie teoretyczne
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
System prawa.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
DEPARTAMENT SPRAWIEDLIWOŚCI URZĄD SOLICITOR GENERAL.
Demokracja.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Konferencja Naukowa Ochrona Praw Konsumenta Wrocław, 27 września 2016.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Współczesne kierunki polityki społecznej
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Trybunał Konstytucyjny
System prawa.
Państwo.
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
SYSTEM PRAWA.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wstęp do polityki gospodarczej
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa jako element kształtujący współczesną jurysprudencję Anna Koropczuk doktorant w Katedrze Teorii i Filozofii Prawa Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego

Współczesne społeczeństwo multikulturowe Definicje: w płaszczyźnie opisowej wskazuje na wielość kultur, jest stwierdzeniem faktu istnienia na określonym terytorium odmiennych kultur etnicznych, grup religijnych itp.; oznacza również politykę rządową zmierzającą do niwelacji napięć społecznych związanych z faktem wielokulturowości populacji; jest też nazwą pewnej doktryny, ruchu, nawet filozofii. Oznacza działania środowisk mniejszościowych skierowane na emancypację i pełniejszy udział różnych środowisk w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym kraju.

Stanowiska wobec wielokulturowości (klasyfikacja A. Szahaja) 1. Stanowisko fundamentalistyczne – negacja różnorodności, brak instytucji umożliwiających współwystępowanie zróżnicowanych kultur 2. Stanowisko konserwatywne – świadomość zróżnicowania, marginalizowanie problemu 3. Stanowisko umiarkowane – akceptacja odmienności, możliwość praktykowania , świadome działanie oparte na dostosowywaniu 4. Stanowisko idealizujące – podkreślające różnorodność, odrębność stanowi podstawową wartość, prymat mniejszości

Stanowisko umiarkowane, dlaczego? Dopuszcza zróżnicowanie kulturowe i swobodę w tym zakresie, Stanowisko oparte na asymilacji i podejściu ewolucyjnym nie rewolucyjnym, Nie odrywa się od podstawowych wartości w danym społeczeństwie, Zakłada współegzystencję zróżnicowanych grup kulturowych, Zróżnicowanie oparte na określonych regułach i instytucjach (w tym prawnych).

Kiedy pojawia się „punkt zapalny” w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie? W sytuacji, gdy kultura: 1) tworzy, 2) dopuszcza, 3) sanuje pewne zachowania podmiotów jako zachowania nie tylko prawnie/kulturowo dopuszczalne, ale prawnie/kulturowo nakazane lub też zabrania tych, które na danym terytorium są nakazane

Przykładowe sytuacje Ad. a) zabójstwo czy samobójstwo honorowe, Ad. b) noszenie Kirpanów, Ad. c) Romskie porwanie przyszłej żony. Co do zabronienia zachowań nakazanych – Amishe Ponadto: Sikhowie – problem noszenia kasków; Żydzi – operacje na sercu czy też problem przetaczania krwi;

Możliwe sposoby rozwiązań Obojętność – nie dostrzeganie problemu – współczesna wieża Babel Odrębne prawodawstwo – akceptacja wewnętrznego porządku określonych społeczności – co w sytuacji połączenia? Rozstrzyganie na gruncie prowadzonej polityki rządowej (społecznej, edukacyjnej, zdrowotnej) - zmienność Rozstrzyganie w ramach poszczególnych gałęzi prawnych – zróżnicowanie i niejednolitość Oparcie się na swobodnej ocenie sądu – wprowadzenie rozwiązania tylko na etapie jurysdykcyjnym Stworzenie odrębnych instytucji – obrona przez kulturę

Czym jest obrona przez kulturę? cultural defence to strategia argumentacyjna stosowana najczęściej w sądownictwie państw o systemie prawa common law w sprawach karnych, sprowadzająca się do próby wyłączenia lub umniejszenia odpowiedzialności oskarżonego a przeto jego obrony, z uwagi na określony imperatyw kulturowy. Pojawia się także na gruncie spraw cywilnych i administracyjnych – jako uzasadnienie dla dochodzonych praw i roszczeń. Wywodzona z podstawowego prawa – prawa do kultury.

Wnioski: Obrona przez kulturę jest jedną z ciekawszych instytucji wypracowanych na gruncie systemu common law, która zyskuje coraz większe uznanie w świecie prawa stanowionego – w szczególności we Francji, Szwecji, Niemczech. Stanowi interesującą próbę stworzenia ram dla funkcjonowania zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa, działającego w ramach prawa. Oczywistym jest, że współczesna jurysprudencja musi uwzględniać czynnik kulturowy – działanie zdeterminowane imperatywem kulturowym jest bowiem niczym innym jak działaniem motywowanym określonymi wartościami, które często są akceptowane także przez „nasz” system prawa Sposób uwzględnienia zróżnicowanie kulturowego nie został jeszcze określony, ale obrona przez kulturę jawi się jako jeden z najmniej dotkliwych dla fundamentów znanego nam prawodawstwa sposobów jego uwzględnienia.

Dziękuję za uwagę, A.