Wojciech SKROCKI, Zarządzanie Sportem, gr. IV. S TRESZCZENIE W poniższej pracy skupie się na przybliżeniu pojęcia sondaży przedwyborczych, metod ich przeprowadzania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
FIRMY Badanie przeprowadzone przez: ASM- Centrum Badań i Analiz
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
1 Opinie i preferencje polityczne przedsiębiorców Raport z ilościowych badań telefonicznych Sopot, październik 2006.
Badanie ankietowe na temat Powstania Warszawskiego WYNIKI
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Standardowy Eurobarometr 70 / jesień 2008 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 70 / JESIEŃ 2008 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 70 OPINIA PUBLICZNA.
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
Badania opinii publicznej
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
POMARAŃCZOWA REWOLUCJA
Politycy pod kontrolą – co można zrobić pojedynczo? – opis przypadku.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Najważniejsze sportowe wydarzenie roku nadchodzi.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Zwyczaje żywieniowe Polaków
III SPOTKANIE EKSPERCKIE
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Problemy wychowawcze dzieci
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Podsumowanie badań Społeczny wizerunek i szanse wyborcze Marka Goliszewskiego Warszawa, czerwiec 2005.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Dlaczego ten temat jest ważny?
„Młodzież w społeczeństwie”
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Sondaż preferencji wyborczych październik 2014 r..
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Termin wyborów 16 listopada 2014 r. niedziela Lokale wyborcze czynne od 7 do 21.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Uzależnienia wśród młodzieży
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Paulina Barycza II rok SUM DiKS. Czas trwania obserwacji: od do Analizowane media: TVP 1, TVN, Gazeta Wyborcza wyd. internetowe,
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Elementy geometryczne i relacje
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Głos Polaków w sprawie wina
Contents 1 Informacje o badaniu 3 2 Wyniki badania 5.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

Wojciech SKROCKI, Zarządzanie Sportem, gr. IV

S TRESZCZENIE W poniższej pracy skupie się na przybliżeniu pojęcia sondaży przedwyborczych, metod ich przeprowadzania i przedstawię na wybranym przykładzie w jaki sposób sondaże przedwyborcze przekładają się na faktyczne wyniki wyborów.

W PROWADZENIE Co kilka lat w naszym kraju i miastach odbywają się wybory. Wybory prezydenckie, parlamentarne czy samorządowe. Przed każdymi wyborami startujący w nich politycy stosują kampanię wyborczą, która ma zachęcić wyborców do zagłosowania właśnie na tego konkretnego kandydata. Każdej kampanii wyborczej towarzyszą sondaże przedwyborcze, które informują jakie poparcie w danym okresie ma kandydat do sejmu czy rady miasta.

Sondaż jest jednym z najpopularniejszych sposobów na szybkie zbadanie rynku potencjalnych wyborców. Efektywnie wykorzystany, stanowi potężną broń w rękach ludzi odpowiedzialnych za marketing wyborczy. Dlatego postaram się skupić głównie na polityce jako platformie zastosowania sondaży oraz ich wartości poznawczej.

P RZEDMIOT I CEL BADAŃ Wyniki sondaży cieszą się dosyć dużym zaufaniem tak ze strony polityków, dziennikarzy jak i reszty społeczeństwa. Może to być spowodowane dbałością o kontrolę poszczególnych czynników, które wpływają na rezultat sondażu. Renomowane polskie ośrodki badawcze jak OBOP czy CBOS starają się być na tym polu maksymalnie profesjonalne, więc wyniki ich badań w większości stanowią wymierny obraz sytuacji polityczno- socjologicznej w kraju, dzięki czemu są często wykorzystywane we wszelkiego rodzaju publikacjach dotyczących społeczeństwa.

M ETODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE Techniki wykorzystywane w badaniach sondażowych można podzielić na dwie grupy:  z występowaniem ankietera (researcher- administred surveys)  wypełniane samodzielnie przez respondentów (self-administred surveys).

D O GRUPY Z WYSTĘPOWANIEM ANKIETERA ZALICZAMY :  Wywiad osobisty w domu respondenta  Wywiad osobisty w miejscu publicznym (w tym wywiady audytoryjne)  Wywiad osobisty wspomagany komputerowo  Wywiad telefoniczny tradycyjny  Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo  Wywiad internetowy wspomagany komputerowo

T ECHNIKI NIE WYMAGAJĄCE UCZESTNICTWA ANKIETERA :  Ankieta pocztowa  Ankieta internetowa

S TRESZCZENIE Studium przypadku dotyczy analizy sondaży przedwyborczych podczas wyborów prezydenckich i parlamentarnych, które odbyły się w Polsce w 2005 roku i porównanie ich z faktycznymi wynikami wyborów.

S ŁOWA KLUCZOWE  Sondaże przedwyborcze  Wybory prezydenckie  Wybory parlamentarne  Wyniki  Analiza

W YBORY PREZYDENCKIE 2005 Wyścig prezydencki miał kilku sondażowych liderów. Oprócz Tuska i Kaczyńskiego przewodzili mu także przez pewien czas także Zbigniew Religa i Włodzimierz Cimoszewicz. Im jednak bliżej było wyborów, tym wyraźniejsza była przewaga Tuska. We wrześniu, po rezygnacji Cimoszewicza, był nawet taki moment, że sondaże dawały szefowi PO około 50 proc. poparcia i wydawało się, że może wygrać nawet w pierwszej turze. Tuż przed pierwszą turą sondażowa przewaga lidera Platformy nieco stopniała. Trzeba jednak powiedzieć, że w przypadku tego głosowania sondaże były najbliższe rzeczywistych wyników. Przewidziały kolejność zwycięzców, choć - z jednym wyjątkiem - przeszacowały przewagę Tuska. Wszystkie badania z trzech ostatnich dni kampanii przed I turą wszystkie dawały zwycięstwo Tuskowi: PGB 32 do 31 proc., CBOS - 40 do 35 proc., TNS OBOP proc., a GfK Polonia nawet 42 do 31 proc. W rzeczywistości Tusk dostał 36,3 proc. głosów, a Kaczyński - 33,1 proc. Prezydent PiS uzyskał więc wynik bardzo zbliżony do prognoz, szef PO dostał za to znacznie mniej, niż mógł sobie obiecywać po wszystkich - z wyjątkiem PGB, która z kolei za bardzo go nie doceniła - sondażach.

W YBORY PREZYDENCKIE 2005 Druga tura to już jednak prawdziwa klęska sondaży. Od zakończenia pierwszej tury wszystkie sondaże dawały zgodnie zwycięstwo Tuskowi. Jego przewaga wynosiła od kilku do kilkunastu procent głosów. Tak samo było ostatniego dnia kampanii, 21 października, choć trzeba przyznać, że wszystkie ośrodki zauważyły, iż przewaga szefa PO zaczęła maleć. W przedwyborczy piątek sondaże PBS dla "Gazety Wyborczej" i GfK Polonia dla TVN dawały Tuskowi zwycięstwo 52 do 48 proc. TNS OBOP w badaniu dla "Faktu" wieszczył triumf Tuska 53 do 47 proc., ale już w sondażu dla TVP - tylko 50,9 do 49,1 proc. W rzeczywistości Kaczyński uzyskał 54 proc. głosów, zaś Tusk - tylko 46 proc. Jedynie PGB przewidziała zwycięstwo kandydata PiS, choć i ona nie doceniła jego rozmiarów, dając mu w ostatnim dniu kampanii 50,2 proc. poparcia, a Tuskowi - 49,8 proc. Jako jedyna przewidziała jednak właściwą kolejność II tury wyborów. Niestety sondaż ten został przez większość mediów zlekceważony, a ostatniego dnia kampanii w serwisach informacyjnych dominowały wyniki badań TNS OBOP i GfK Polonia.

W YBORY PARLAMENTARNE 2005 Mniej więcej od połowy sierpnia wszystkie sondaże wskazywały zgodnie na dość zdecydowane zwycięstwo Platformy. Sytuacja zmieniła się na cztery dni przed wyborami. 21 września w badaniu TNS OBOP dla "Faktu" na pierwsze miejsce wysunęło się PiS z 34 proc. poparcia, zaś PO miało 32 proc. zwolenników. Ostatni przedwyborczy sondaż TNS OBOP, tym razem dla TVP, opublikowany 23 września, dawał już PiS zdecydowane zwycięstwo w stosunku 33 do 28,7 proc. Wygraną PiS przewidziała ostatniego dnia kampanii także GfK Polonia, która w badaniu dla TVN dawała partii Kaczyńskich 31,4 proc., a Platformie - 29,5 proc.

W YBORY PARLAMENTARNE 2005 Oficjalne wyniki wyborów zaskoczyły więc w stosunku do wskazań sondaży nie tyle kolejnością zwycięzców, co tym, że notowania zwycięskich partii zostały przez wszystkie ośrodki badania opinii mocno przeszacowane. W czasie kampanii parlamentarnej PO i PiS zmieniały się na pozycji sondażowego lidera, ale pewne było jedno - że koalicja PO i PiS uzyska w Sejmie przygniatającą przewagą, zdobywając co najmniej 60 proc. głosów. Ostatecznie jednak PiS dostało 27 proc. głosów, a PO - tylko 24,1 proc. W sumie jest to więc 51,1 proc. głosów, a więc o wiele mniej niż na to wskazywały sondaże. Klęską ankieterów było też niedoszacowanie wyników SLD. Według niektórych sondaży, partia ta balansowała nawet na krawędzi progu wyborczego, inne zaś dawały jej maksymalnie 7-8 proc. W rzeczywistości Sojusz dostał 11,3 proc. głosów...

P ODSUMOWANIE Ankieterzy próbują jakoś tłumaczyć swoją porażkę, by nie powiedzieć kompromitację. Ryszard Pieńkowski, socjolog z PBS, przekonywał w niedzielę w czasie studia wyborczego TVP, że część wyborców dopiero w ostatniej chwili zdecydowała, kogo poprze, a sondaże zakończono przeprowadzać w środę i czwartek. Tyle tylko, że w końcówce kampanii nie wydarzyło się nic, co mogłoby wpłynąć na decyzję wyborców. Wręcz przeciwnie, dominowała atmosfera podziękowań i wzajemnych przeprosin. Socjologowie twierdzą też, że Polacy mogli oszukiwać ankieterów. Pytany w studiu TVP, czemu ostatnie sondaże przed wyborami albo wskazywały na zwycięstwo Tuska, albo sugerowały najwyżej minimalną przewagę Kaczyńskiego, dr Tomasz Żukowski, socjolog z UW, powiedział, że "zwykle poparcie dla kandydata nieco bardziej lubianego przez media jest lekko zawyżone".

P ODSUMOWANIE Podobnego zdania jest Jacek Chołoniewski z PGB, według którego ludzie nie przyznawali się do poparcia dla Kaczyńskiego, ponieważ "wszystkie media sprzyjały Donaldowi Tuskowi, a ludzie są tak skonstruowani, że nie lubią przyznawać się do niepopularnych poglądów". Problemem jest też metoda badań. W Polsce bardzo popularne są sondaże telefoniczne. Tymczasem Marcin Palade z PGB powiedział w niedawnym wywiadzie dla "Gazety Polskiej", że wiarygodność przeprowadzanych w ten sposób badań jest żadna. - Co gorsza, firmy, które przeprowadzają sondaże telefoniczne w Polsce ukrywają fakt, że Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Rynku i Opinii w swoich dokumentach wyraźnie zaleca, by przeprowadzanie badań telefonicznych odbywało się wyłącznie w tych krajach, w których nasycenie telefonami sięga około procent na stu dorosłych mieszkańców. W Polsce - biorąc pod uwagę telefonię stacjonarną i komórkową - około 73 na stu mieszkańców ma telefon.

P ODSUMOWANIE W sondażach telefonicznych w Polsce będzie zatem nadreprezentacja wyborów zamożniejszych, dobrze wykształconych, mieszkańców dużych miast - tłumaczy. To wyjaśniałoby, dlaczego ankieterzy przeceniali wyniki Platformy i Tuska, mających największe poparcie właśnie wśród zamożnych, wykształconych, mieszkańców największych miast. Jednak nawet sami pracownicy ośrodków badawczych zdają sobie sprawę z tego, że są pewne granice przyzwoitości, jeśli idzie o skalę błędu. - Jeżeli wyniki sondażu odbiegają od rzeczywistości o trzy punkty procentowe - mówimy, że mieszczą się w granicach błędu statystycznego. Jeżeli pomyłka jest dwa razy większa - rzędu sześciu punktów procentowych - oceniamy, że jest to już bardzo poważne niedociągnięcie. Gdy błąd jest liczbą dwucyfrową, to nie można go wytłumaczyć złą wolą ankietowanych lub oszukiwaniem ankieterów

P YTANIA I ZADANIA KONTROLNE  Jaki jest cel sondaży przedwyborczych?  W jaki sposób można przeprowadzić sondaż przedwyborczy?  Jaki wpływ na wyniki mogą mieć sondaże przedwyborcze?  W jakim stopniu sondaże przedwyborcze oddają rzeczywisty wynik?

B IBLIOGRAFIA    %207_20%20Walkowiak.pdf  SONDAZAMI