ZNAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Advertisements

Agresja i przemoc rówieśnicza
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
PRZEMOC I AGRESJA.
Konwencja Praw Dziecka
Prawa i obowiązki ucznia
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Nie jesteś samotną wyspą
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Prawa dziecka.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PRAWA DZIECKA.
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Bezpieczeństwo w szkole
Poradnik szczęśliwej rodziny
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Prawa dziecka DALEJ.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Jakie prawa mają dzieci?
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Prawa dziecka.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Prawa Dziecka.
PRAWA DZIECKA.
wśród młodzieży gimnazjalnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
Razem dla praw dziecka.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
P R E Z E N T U J Ą : B A R T O S Z B E Ś K A M A K S Y M I L I A N D A L E C K I M A T E U S Z L E W A N D O W S K I Z K L A S Y I I A P R A W A D Z.
PRAWA dziecka.
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Prawa dziecka.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
KINGA REJ V G.
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Jakie prawa mają dzieci?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
Zapis prezentacji:

ZNAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI Tworzenie prawidłowych relacji międzyludzkich

Czym są uczucia? Uczucie to coś, co towarzyszy człowiekowi od urodzenia. Naukowo nazwać je możemy procesem psychicznym, czy stanem emocjonalnym. Uczucia odzwierciedlają nasz stosunek do otoczenia (innych ludzi), ale i do samego siebie. Uczucia motywują nas do wielu czynów, sprawiają, że zachowujemy się tak, a nie inaczej. Uczuciami tłumaczymy wiele naszych zachowań, np. ”nie pomogę mu, bo go nienawidzę”, albo wręcz przeciwnie „pomogę mu, bo go kocham” czy też „pomogę mu, bo mu współczuję”. Skąd biorą się uczucia? Nie wiadomo. Część z nich z pewnością ma związek z naszym wychowaniem, jest wynikiem wzorców przekazywanych nam przez rodziców, nasze bezpośrednie otoczenie.

Wyrażanie Uczuć i Emocji Ekspresja emocji jest sprawą uniwersalną, tzn. większość osób pokazuje podobnie swoje emocje, jednak istnieją różnice indywidualne. Jeden wściekły człowiek krzyczy, przeklina i rzuca wszystkim, co mu wpadnie w ręce, a inny zaciska zęby, zwężają mu się źrenice i można powiedzieć, że „gotuje się w środku”. Ale patrząc i na pierwszego i na drugiego z łatwością zgadniemy, że są bardzo źli, chociaż wyrażają to inaczej. Najwięcej informacji co dzieje się z człowiekiem odgadujemy z wyglądu jego twarzy. Ludzka mimika jest bardzo bogata.

DLACZEGO ROZPOZNANIE I NAZWANIE UCZUĆ JEST WAŻNE? Znając swoje emocje, możemy zrozumieć samych siebie. Dorośli, znający swoje uczucia, choć bywają zestresowani, potrafią powstrzymać się od płaczu. Dziecku jest znacznie trudniej – nie rozumie, co czuje. Otwarte mówienie o uczuciach pozwala nawiązać głęboki, szczery kontakt z ludźmi. Znając swoje uczucia, możemy nad nimi zapanować.

Więzi rodzinne

Czym jest rodzina? Rodzina to podstawowa grupa społeczna, istniejąca już niemal od najdawniejszych czasów. Już najwcześniejsze cywilizacje opierały swoje istnienie właśnie na rodzinie. Po pierwsze to rodzina, jako jedyna grupa społeczna rozrasta się nie tylko poprzez przyjmowanie członków z zewnątrz, ale również, a nawet przede wszystkim, przez rodzenie dzieci, zapewniając tym samym biologiczną ciągłość społeczności.

Rola rodziny w życiu człowieka Rodzina to pierwsza grupa, w jaką wstępujemy, gdyż następuje to w momencie przyjścia na świat. Dla młodego człowieka jest ona podstawowym elementem, bez którego nie potrafiłby samodzielnie funkcjonować.

Rodzina jest dla nas bardzo istotna Rodzina jest dla nas bardzo istotna. Uważamy, że jest ona podstawą do ciepłego, dobrego życia. Sądzimy, iż rodzina powinna być przykładem dla dzieci, aby nie "zeszły" na złą drogę i zostały wychowane tak, jak trzeba.

Dom i rodzina najważniejszymi wartościami w życiu człowieka Dom to ciepło, miłość i zaufanie. W domu każdy człowiek czuje się swobodnie i bezpiecznie. Rodzina są to ludzie, którzy w każdym momencie życia potrafią pomóc i pocieszyć. Rodzina potrafi się z tobą śmiać, ale również potrafi z tobą płakać.

Grono rodzinne powinno być naszym azylem bezpieczeństwa Grono rodzinne powinno być naszym azylem bezpieczeństwa. Przez wielu z nas dom jest nazywany „gniazdem”, w którym zostaliśmy nauczeni wszystkiego. Do niego zawsze też powinniśmy mieć szacunek jako do miejsca, w którym się wychowaliśmy, przeżyliśmy chwile radosne, smutne, otrzymując wsparcie, zrozumienie, przygotowanie do przyszłego, dorosłego życia.

Tolerancja wobec niepełosprawności

Dzieci na wózkach czują się odrzucone i eliminowane ze społeczeństwa Dzieci na wózkach czują się odrzucone i eliminowane ze społeczeństwa. Doświadczają wielu krzywd w swoim życiu. A przecież są takie same jak my. Muszą być bardzo silne psychicznie jak i fizycznie aby zmagać się z problemami codziennego życia. Na szczęście są jeszcze miejsca gdzie mogą czuć się tak jak ich rówieśnicy.

FAR- Fundacja Aktywnej Rehabilitacji FAR pomaga w całej Polsce, w różnych rejonach (oddziałach). W jednym z nich jak widać na pokazanych wyżej zdjęciach Klaudia jest wolontariuszką.

Cheerleaderki na wózkach Jest to pierwsza tego typu sekcja w Polsce. Trenerka tylko na czas treningów siada na wózek aby przygotowywać dziewczyny do występów.

Dzieci na wózkach nigdy się nie poddają Dzieci na wózkach nigdy się nie poddają. Są w stanie znieść brak akceptacji przez otoczenie. Zawsze dążą do spełnienia swoich marzeń, dlatego są godne podziwu, szacunku a przede wszystkim TOLERANCJI! Więc zastanówmy się dwa razy jak zachowamy się w stosunku do nich. Autorki: Klaudia Necel Anna Pietrzykowska

PRZEMOC WOBEC DZIECI PRZYGOTOWAŁY: SANDRA LIESKE AGATA HIRSZ

„Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości.” Ks. Jerzy Popiełuszko

„Przemoc wobec dzieci to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie skierowane przeciw dziecku, które narusza prawa i dobra osobiste dziecka, powodując cierpienie i szkody.”

Przemoc - wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby bez jej przyzwolenia. Agresja - zachowanie ukierunkowane na zewnątrz lub do wewnątrz, mające na celu spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej.

Przemoc i agresja Przemoc emocjonalna Przemoc słowna Przemoc fizyczna manipulowanie związkami przyjaźni izolowanie Przemoc emocjonalna złośliwe filmy na stronach internetowych wrogie gesty i miny groźby wyśmiewanie plotki Przemoc słowna SMS okradanie szarpanie kopanie poniżanie obgadywanie Przemoc fizyczna szantażowanie zamykanie w pomieszczeniach bicie

braku wiary we własne możliwości Do czego prowadzi przemoc i agresja u ofiary ? braku wiary we własne możliwości niesprawiedliwości złych wyników w nauce bólu depresji i nerwic braku zaufania do drugiego człowieka

Grupa rówieśnicza jako sprawcy agresji: klasa grupa zdominowana przez gang, lub odcinająca się od przemocy „gang” sprawca i jego poplecznicy Gang działa poprzez skuteczną perswazję. Argumentacja perswazji odwołuje się do: szantażu i poczucia współwiny pokusy „Działanie gangu” powoduje: strach, bierność, zagubienie, lęki niebezpieczne sytuacje, np. w klasie, na osiedlu depresje, samookaleczenia, bezradność

Przemoc w rodzinie: Przemoc wobec rówieśników stosują najczęściej dzieci, którym brakuje zainteresowania, troski, opieki ze strony matki lub ojca. „Nie bij mnie mamo, nie bij mnie tato, lepiej mnie przytul i przebacz za to...” „Nie boję się, gdy problem mam, mogę rozmawiać, nie jestem sam.”

„Stosowanie przemocy wynika najczęściej z niemożności rozwiązania przez ludzi podstawowych problemów swojego życia, z niemożności kochania innych, nieumiejętności zrealizowania własnych możliwości. Nie mogąc kochać, człowiek zaczyna poniżać innych ludzi i sprawiać im ból.”

Jak skutecznie przeciwdziałać przemocy? dowartościowywać pozytywne zachowania osób sprawiających trudności wychowawcze pomagać w rozwijaniu talentów i wykorzystywaniu mocnych stron dla dobra innych ułatwiać kontakty z psychologiem, terapeutą, pedagogiem powoływać specjalne instytucje, które wspomogą rodziców i szkołę organizować zajęcia edukacyjne, które pomogą w nauce, zaspokajaniu własnych potrzeb w pozytywny sposób

Jak skutecznie bronić się przed przemocą i agresją? informować osoby dorosłe o doznanej przemocy (np. nauczycieli, rodziców, policję) przede wszystkim wołać o pomoc nie ulegać szantażom i pokusom – być asertywnym unikać kontaktu z osobami agresywnymi lub je ignorować unikać miejsc, gdzie stosuje się przemoc i agresję zadzwonić na „Niebieską Linię”

Konwencja o prawach dziecka

Czym jest Konwencja o prawach dziecka? Konwencja o prawach dziecka - to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach. Został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989r. W konwencji zostały spisane wszystkie prawa dziecka.

Treść konwencji Konwencja składa się z 54 artykułów. Katalog utworzono na podstawie następujących zasad: dobra dziecka, równości poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców pomocy państwa Dokument obejmuje prawa cywilne, socjalne, kulturalne, polityczne i z założenia w niewielkim zakresie uwzględnia prawa ekonomiczne.

Prawa cywilne: prawo do życia i rozwoju, prawo do tożsamości prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej, prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania, prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym, prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, prawo nierekrutowania do wojska poniżej 15. roku życia.

Prawa socjalne: prawo do odpowiedniego standardu życia, prawo do ochrony zdrowia, prawo do zabezpieczenia socjalnego, prawo do wypoczynku i czasu wolnego.

Prawa kulturalne: prawo do nauki prawo do korzystania z dóbr kultury, prawo do informacji, prawo do znajomości swoich praw.

Prawa polityczne: prawo stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych.

Kodeks ucznia

Czym jest kodeks ucznia? Kodeks ucznia to zbiór praw i obowiązków uczniowskich określający relacje między uczniem i nauczycielem w szkolnym procesie edukacyjnym, obejmującym kształcenie i wychowanie. Przestrzega zasady wspomagania rodziców w dziele wychowania.

Kodeks ucznia zawiera: prawa ucznia, obowiązki ucznia, nagrody, kary.

Uczeń ma prawo do: właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym; swobody wyrażenia myśli i przekonań; rozwijania zainteresowań zdolności i talentów; sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny; pomocy w przypadku trudności w nauce.

Uczeń ma obowiązek: dbania o honor i tradycje szkoły; przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów; okazywania szacunku dorosłym, koleżankom i kolegom; przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności; poszanowania poglądów i przekonań innych ludzi; dbania o honor i tradycje szkoły; systematycznego przygotowywania się do lekcji.

Ucznia nagradza się za: rzetelną naukę i pracę na rzecz społeczności szkolnej; wzorową pracę; wybitne osiągnięcia w nauce, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, itp.

Kary Za nieprzestrzeganie statutu szkoły uczeń zostaje ukarany. Rodzaje kar: upomnienie wychowawcy klasy; upomnienie lub nagana dyrektora szkoły; przeniesienie do równoległej klasy; przeniesienie do innej szkoły.

Kodeks ucznia Szkoły Podstawowej w Szemudzie Z całym dokumentem można zapoznać się na stronie internetowej szkoły lub w bibliotece szkolnej, sięgając do statutu szkoły, §24. pkt.4.,5. oraz §25.

Prezentację przygotowali uczniowie klasy Va KONIEC Prezentację przygotowali uczniowie klasy Va