 1. Czym jest demokracja?  2. Młodzież o władzy ludu.  3. Jak młodzież może wpływać na ludowładztwo?  4. Dorośli o młodych aktywnie uczestniczącej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego Sieć 118? art. 118 Konstytucji RP większe zaangażowanie obywateli w życie publiczne zachęta do aktywnego tworzenia legislacji chęć podniesienia.
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Jak powstaje ustawa?.
MŁODZI GŁOSUJĄ WYBORY DO EUROPARLAMENTU Jak powstał Parlament Europejski ? Jak powstał Parlament Europejski ? Pierwszym krokiem do integracji europejskiej.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
WOLONTARIAT.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Pytania w niej zawarte:
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Dlaczego ten temat jest ważny?
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
“Człowiek tyle jest wart ile może dać drugiemu człowiekowi”
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Zasady Współczesnej Demokracji
Serdecznie witamy:  Pana Jerzego Soskę burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyn, byłego dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie  Pana Józefa.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Władze samorządowe w naszej szkole
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Młodzi aktywni. Czy to możliwe ?. Sondaż Czy interesujesz sie tym co sie wokół ciebie dzieje ?
Sejm Dzieci i Młodzieży DEBATA Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i w życiu społecznym?
Forma Aktywności Społecznej !
Demokracja.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
„Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jak działa demokracja w szkole?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Petycja Twoje Prawo.
Metody komunikacji międzyludzkiej
Konwencja Praw Dziecka
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
PRAWA dziecka.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Kampania informacyjno-promocyjna „OPP na 101%”
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
DEBATA KODEKS 2.0.
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

 1. Czym jest demokracja?  2. Młodzież o władzy ludu.  3. Jak młodzież może wpływać na ludowładztwo?  4. Dorośli o młodych aktywnie uczestniczącej w demokracji.  5. Wywiad.  6. Konsekwencje prawne nieprawidłowo podejmowanych działań.

 Ustrój, który jest obecnie w Polsce zagwarantowany przez konstytucję to demokracja, czyli z greckiego „rządy ludu”, większość obywateli stanowi władzę, ale respektuje się prawa mniejszości. Dzięki demokracji w Polsce obywatele mają od 1989 roku wpływ na to, co się dzieje w polityce, ponieważ mogą brać udział w wyborach. Kiedyś, przed demokracją też odbywały się wybory, nie były one jednak wolne. Teraz do parlamentu startują różne ugrupowania, a o ich losie przesądzamy my, czyli wyborcy.

 Wypowiedzi niektórych ankietowanych :  Tak, bo w ten sposób mogę wyrazić swoje zdanie.  Tak, ponieważ przyszłość leży w rękach młodych.  Nie, bo mój głos i tak nie ma znaczenia.  Tak, ponieważ to rozwija świadomość obywatelską.  Nie, ponieważ nie znam się na tym.  Nie, ponieważ nie mam czasu.  Nie, nie interesuje mnie to.  Tak, ponieważ chciałabym mieć prawo głosu.

 Petycje,  Happeningi,  Protesty,  Sztuka (obrazy, przedstawienia, filmy),  Debaty,  Portale społecznościowe,  Muzyka,  Pikiety,  Wolontariat,  Plakaty propagandowe,  Graffiti.

 Petycja – to pismo zawierające jakąś prośbę, które jest kierowane do władz lub osób na wyższym stanowisku. Petycję składa się bądź przedstawia. Ma ona większą szansę pozytywnego rozpatrzenia wówczas, gdy zawarte są w niej argumenty sformułowane jasno i przekonująco.  Petycją nazywa się również dokument podpisany przez wiele osób i skierowany do jakiegoś urzędu. Poza pisemnymi występują również petycje ustne. Petycje można podpisywać i składać przez Internet. Termin ten może również oznaczać prośbę kierowaną do sądu bądź trybunału administracyjnego.  Petycją może być również pismo procesowe, uprawniające do bycia wysłuchanym przed sądem.  Liczba podpisów pod petycją ma większe znaczenie jeśli chcemy posiadać prawo do inicjatywy ustawodawczej. W takim wypadku jest to minimum podpisów.

 Happening to rodzaj spektaklu, w którym artysta lub grupa osób wykonuje pewne działanie, często posiadające społeczny wymiar. Akcje zazwyczaj odbywają się w miejscach publicznych, gdzie gromadzą się duże grupy ludzi; przestrzeniach reakcji, protestu, manifestacji.  Charakteryzuje się bezpośredniością, często z elementami improwizacji. Ma na celu aktywizację widza, często jest wyrazem nieskrępowanej ekspresji.  W swoim przebiegu może być połączeniem akcji – czynności z przedmiotami, obiektami, wytwarzaniem dźwięków. Happening może wynikać również ze specyfiki miejsca, itp.

 Protest- wystąpienie zbiorowe mające na celu wyrażenie protestującej przeciw czemuś lub popierającej coś części opinii publicznej. Jest to publiczne okazywanie uczuć, postawy wobec czegoś lub kogoś przez jednostkę lub grupę.  Członkowie społeczeństwa demonstrując pokazują swoje poglądy i opinie na ważne sprawy polityczne i społeczne.

 a5tGPFR0

 Debata- dyskusja o oficjalnej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu, zgromadzeniu, zjeździe. Dyskusja ta dotyczy wyboru najlepszego rozwiązania omawianego problemu lub sprawy.

 Serwis społecznościowy — to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane media społecznościowe.  Młodzież ma możliwość wypowiadania się na sporne tematy na odpowiednich forach lub kierować bezpośrednio swoje wnioski, prośby i zażalenia do organów władzy drogą elektroniczną.

Przykłady utworów muzycznych przygotowanych w manifescie sprzeciwu lub zachowania pamięci o ważnych wydarzeniach: - Sabaton Uprising PL(pamieć o powstaniu warszawskim) - Akurat Do Prostego Człowieka( sprzeciw rasizmowi) - Kozak System feat. Enej i Malleo Reggae Rockers Brat za Brata ( manifest jedności z Ukrainą ) - B.E.T.H. Nie przemocy

 Pikieta- forma demonstracji, gdzie grupa osób obnosi plakaty w sprawie społecznej lub politycznej z reguły przed ważnym budynkiem, siedzibą władz.

 Dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa.  Wolontariusz nie może świadczyć usług na rzecz firm, ani osób indywidualnych prowadzących działalność gospodarczą.  Przez większe rozpowszechnienie wolontariatu młodzież może naświetlić władzom w jakich dziedzinach życia potrzebna jest ich pomoc.

 Plakaty propagandowe to środek masowego przekazu mający na celu przekazanie jasnej informacji na podstawie bodźców wzrokowych.  Ten sposób przekazywania informacji od władzy do ludu był rozpowszechniony np. podczas II wojny światowej.  Po drobnej modyfikacji można zmienić adresata i odbiorcę, co w konsekwencji takiej zmiany da młodzieży jeszcze jeden sposób manifestacji swoich poglądów.

 Nazwa zbiorcza dla różniących się tematem i przeznaczeniem elementów wizualnych, np. obrazów, podpisów lub rysunków, które są umieszczane w przestrzeni publicznej lub prywatnej za pomocą różnych technik.  Mimo tego iż jest często uznawane za obiekt wandalizmu dzięki specjalnie wyznaczonych terenach oraz wydanych zezwoleniach może się stać jednym z bardziej nowoczesnych metod ogłoszenia swoich poglądów.

Wypowiedzi niektórych ankietowanych:  Uczą samodzielnego myślenia, wyrażania i obrony własnej opinii.  Są potrzebne, bo uczą samorządności i odpowiedzialności za siebie i innych.  Są bardzo potrzebne, ale nie zawsze skuteczne.  Każdy człowiek, a więc i młodzież powinien mieć wpływ na świat, w którym żyje. Większe zaangażowanie oznacza większy wpływ.  Są wyrazem tego, że żyjemy w demokratycznym państwie.  Każdy głos, myśl może coś zmienić.  Nie przyniosą zapewne żadnego efektu, ale próbować zawsze trzeba.

 4tPPnNEW0

 Podrabianie podpisów w petycjach jest karalne do 5 lat pozbawienia wolności.  Za nielegalnie przeprowadzone protesty grozi kara np. 1000zł grzywny.  Trzeba mieć specjalne zezwolenie na przeprowadzenie pikiety w innym razie za nieprzestrzeganie tego prawa grozi odpowiedzialność karna.  Obrażanie osób publicznych na portalach społecznościowych grozi kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia jej do 1 roku.  Każde graffiti stworzone bez zezwolenia jest uznawane i karane jako wandalizm.