Wystawa Strojów Ludowych XIX – XX wieku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CUDZE CHWALIMY A CZYSWOJE ZNAMY?
Advertisements

Jak zmieniła się moda na przestrzeni wieków !!!
OFERTA MUNDURKÓW SZKOLNYCH
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Moda damska w średniowieczu
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
Polskie Stroje Ludowe.
projekt stroju Mikołaja - przód
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
Joanna Prażyńska Weronika Woroch Maja Kordasiewicz Karolina Celak
SARMATYZM W POLSCE Ania Dostatnia kl.VIb.
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
Sam na sam z dziełem sztuki…
Historia Tańców GÓRALE.
Polska Ojczyzna moja.
Zapraszamy w podróż przez krainę złocącej się pszenicy i tynkowanych na biało domów. Podróż w miejsce, które skłania do pytań o jego wcześniejszych gospodarzy,
Fragmenty filmowe pochodzą z filmu „Gladiator”, reż. Ridley Scott
stroje z epoki romantyzmu
Kolekcja ,,Kobieta zawsze sobie poradzi’’
RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA
Gdańszczanie i ich domy w czasach historycznych (XV-XVIII wiek)
Ubrania i ich nazwy.
Rebele uwolnij zmysły….
Kujawiak-Taniec.
Ubrania i ich nazwy.
Tańce i stroje niemieckie
Zespół Szkół Specjalnych w Brzegu
Śląskie stroje ludowe – wersja rybnicka
zabytki muzyki polskiej
BIELIZNA DAMSKA SEZON 2003/2004.
Modny pan i modna pani z modą przez wieki.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
"Poznaj styl przeszłości"
Jak ubierał się polski szlachcic
Moda XIX i XX wieku.
Świat zaginiony – o kulturze łemkowskiej
BORY - BOROWIACY. BORY TUCHOLSKIE – KOMPLEKS LEŚNY BORY TUCHOLSKIE – największy zalesiony obszar w Polsce, ok km 2, położony we wschodniej części.
ŚWIĘTOKRZYSKI STRÓJ LUDOWY
Podstolina Podstolina jest przedstawicielką modnej kobiety epoki stanisławowskiej (XVIII w.), kiedy to w Europie widać było wpływy mody francuskiej.
KULTURA LUDOWA Patrycja Graj Aleksandra Rzysko Monika Grzelak
Szaty Liturgiczne.
Zimowa stolica Polski.
Izba Regionalna w Zielonkach
Kujawy Granice Kujaw od wschodu wytycza lewy brzeg Wisły, z zachodu kompleks Noteci, na północy Kanał Bydgoski, a na południu granica przebiega przez miasta:
Jak przygotować stroje?
POLONEZ-NARODOWY TANIEC
wystawa etnograficzna stroje łowickie
Historia fryzur i ubioru
Wczoraj (966r.) Dziś (2016r.) Stroje wczoraj i dziś.
Poznajemy stroje ludowe górali oraz ich zajęcia. Plan prezentacji: Stroje ludowe Co robią górale na hali ? Po co górale hodują owce ? Co to są oscypki.
Strój ziemi cieszyńskiej.
Ubiór 1.Wszystkie części garderoby powinny zawsze być czyste, odprasowane, znajdować się w idealnym porządku (np. przyszyte wszystkie takie same guziki,
 Ubrania weekendowe  Ubranie sportowe koordynowane  Ubranie wyjściowe (zwane spacerowym)  Ubranie wizytowe.
Wykonanie : Anna Czajka Aleksandra Czajka Kinga Zielonacka 1c.
Stroje średniowieczne: - Damskie - Męskie
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
Polka - powszechny w wielu krajach taniec ludowy, w szybkim tempie. Jest też uważany za tradycyjny ludowy taniec Polski. Zyskała popularność na całym.
Wczoraj i dziś. Koszula Pończochy Suknia wierzchnia Pasek Obuwie Płaszcz.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
MODA STAROŻYTNA.
„Być kobietą, być kobietą..”
 Pomorze Gdańskie i wschodnia część Pomorza Zachodniego.
W wyglądzie zewnętrznym bardzo ważne znaczenie ma ubiór, który, jeśli jest odpowiedni w określonej sytuacji, na pewno przyczyni się do wywarcia korzystnego.
SOBIESCY HERBU JANINA.
Grecja.
Wykonała: Hanna Wawrzonek
Rekonstruujemy stroje ludowe
STRÓJ GALOWY czyli jak się ubierać, a jak nie podczas uroczystości szkolnych w IV LO – poradnik dla klas pierwszych (i nie tylko)
STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI W BARWACH BIAŁO- CZERWONYCH
BIŻUTERIA RECYKLINGOWA – BIŻUTERIA ,,Z ODZYSKU”
Zapis prezentacji:

Wystawa Strojów Ludowych XIX – XX wieku.

Miejsce powstania: Szczawnica, Polska Górale szczawniccy Czas powstania: XIX w. Miejsce powstania: Szczawnica, Polska Strój męski składa się z czarnego filcowego kapelusza, płóciennej koszuli, bez kołnierzyka, kamizelki w kolorze niebieskim ozdobnie haftowanej na plecach i połach przednich, krótkiej cuchy z brązowego sukna zarzucanej na ramię, kożucha bez rękawów, sukiennych białych spodni, haftowanych wzdłuż rozcięć u dołu nogawek i przy górnym rozcięciu, wzdłuż szwów. Kobiecy strój składał się z: kolorowego czepka z ostrym zębem nad czołem, koszuli z czerwonymi prążkami na ramionach, spódnicy z biało-czerwonego pasiaka zwanego kanafaską i wysokich skórzanych butów zwanych węgierskimi.

Ubiór kontuszowy Czas powstania ok. 1860–1870 Miejsce powstania: Lwów Ubiór złożony z kontusza, żupana, spodni, kołpaka, butów i karabeli Kompletny polski ubiór narodowy złożony jest z części zewnętrznej zwanej kontuszem i spodniej zwanej żupanem.

Sukmana biała „chrzanówka” — strój bronowicki Czas powstania: pocz. XX w. Miejsce powstania: Bronowice (obecnie dzielnica Krakowa), woj. małopolskie Sukmana męska ze stojącym kołnierzem wykonana z białego sukna, tak zwana chrzanówka. Rękawy zakończone trapezowatymi klapkami, na przodzie dwa ukośne otwory kieszeniowe. Zapięcie na mosiężne haftki. Kołnierz, klapki u rękawów i rozcięcie na przodzie podszyte są czerwonym suknem, brzegi wykończone czerwoną lamówką. 

Maszkara „Dziad śmigustny” Czas powstania: 1938 Miejsce powstania: Dobroniów, gromada Janowice, gm. Jodłownik, powiat limanowski Dziad śmiguśny (również tzw. dziad śmigustny, słomiak), przebranie chłopca lub młodego mężczyzny chodzącego od domu do domu „po śmigusie” w Poniedziałek Wielkanocny w Małopolsce, we wsiach w okolicach Limanowej.

Miejsce powstania: Sudan Strój kobiecy z Sudanu Pochodzący z Sudanu strój kobiecy przypuszczalnie jest datowany na XIX wiek. Wykonany z czerwonego jedwabiu, haftowany złotymi i srebrnymi nićmi, wykończenia z koronkowej tasiemki. Długość szaty wynosi 109 cm, a największa szerokość 109 cm. Głównymi elementami haftu są stylizowane motywy roślinne. Brzegi stroju wykończono złotą dekoracyjną koronkową tasiemką. Czas powstania: XIX w. Miejsce powstania: Sudan

Kożuch lachowski Czas powstania: XIX/XX w. Miejsce powstania: Mokra Wieś Jednym z dowodów majętności na lachowskiej wsi był noszony strój. Zimą najzamożniejsi gospodarze zakładali na święta, niedziele i na jarmarki słynne starosądeckie kożuchy, tzw. węgierskie, ze skóry wyprawianej na biało. Były one długie, mocno sfałdowane od pasa, z obszernym półkolistym, spadającym na plecy kołnierzem z czarnego baranka, którym w czasie zawiei otulano głowę. Kożuchy te zapinano na plecione ze skóry grube guzy i skórzane pętlice. Na szwach, które dodatkowo podkreślały krój, i na piersiach były ozdobione aplikacjami o motywach roślinnych z cienkiej safianowej skórki oraz kolorowym haftem.

Francuska suknia ogrodowa Czas powstania: ok. 1860 Miejsce powstania: Paryż Suknia krynolina uszyta z białego muślinu drukowanego w motywy przedstawiające u dołu spódnicy pas roślinności wodnej , a powyżej  latające  motyle i inne owady. Staniczek krótki, podszyty białym płótnem z fiszbinami, zapinany z przodu na guziki. Rękawy długie, rozcięte i rozkloszowane, obszyte falbaną. Spódnica mocno zmarszczona, długa, z trenem. Wąska talia podkreślona jest paskiem zapinanym na haftki, z przyszytą szeroką kokardą. Całości dopełnia chusteczka do narzucania na ramiona.

Cucha biała podhalańska Czas powstania: 1966 Miejsce powstania: Dzianisz, Podhale Cucha biała - rodzaj  tradycyjnego wierzchniego okrycia noszonego przez mężczyzn na Podhalu. Prezentowana cucha stanowiła element stroju odświętnego. Cucha odznacza się starannym wykonaniem, bogatym, lecz nieprzeładowanym zdobnictwem oraz prostą, wysmakowaną kolorystyką. Jest przykładem dobrego rzemiosła miejscowego.

Strój kobiecy wilamowicki Czas powstania: pocz. XX w. Miejsce powstania: Polska Odświętny ubiór panny składają się: biała koszula, spódnica ze staniczkiem, fartuch oraz szerokie wstążki wiązane z przodu i na plecach. Wilamowicach od lat działa grupa osób, które starają się kultywować miejscowe tradycje. Prężnie działa też zespół regionalny, chętni mogą również uczyć się wyjątkowego języka o nazwie „wymysojer”, którym obecnie potrafi się posługiwać kilkadziesiąt osób. Z pewnością jednak wyjątkowa historia mieszkańców Wilamowic, Polaków o dalekich korzeniach, warta jest bliższego poznania.

Dziękuję za Uwagę