Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Ocenianie kształtujące
im. Króla Jana III Sobieskiego
Prezentacja badań Johna Hattiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
Obserwacja Wybranej Grupy Uczniów
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Elementy oceniania kształtującego na lekcjach historii
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE Sposobem indywidualizacji procesu kształcenia.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące w Praktyce
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Iwona Tarnawa-Januszek Zielona Góra, 24 listopada 2017 r.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kurs – OK zeszyt.
Ocenianie kształtujące
Zapis prezentacji:

Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej Marek Banaszak ---------------------------------- banaszak@dydaktyka.org marek.banaszak@amu.edu.pl na podstawie: www.ceo.org.pl

O Czym będzie mowa? MODUŁY: Czym jest OK? Cele lekcji, Nacobezu, Informacja zwrotna, Współpraca z rodzicami, Rozwód oceny kształtującej z sumującą, Techniki zadawania pytań – pytania kluczowe

MODUŁ 1 CZYM JEST OK?

Elementy OK Co robi nauczyciel? Określa cele lekcji i formułuje je w języku ucznia, Ustala z uczniami kryteria oceniania (nacobezu), Rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej, Buduje atmosferę uczenia się, Formułuje pytania kluczowe, Stosuje efektywną informację zwrotną, Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską.

Etapy pracy nad celami 1) Cele w języku ucznia Przed lekcją nauczyciel zastanawia się, jakie cele chce osiągnąć? Na lekcji nauczyciel podaje cele uczniom, uczniowie wiedzą czego będą się uczyć, Po lekcji uczniowie zastanawiają się, czego się nauczyli.

2) Ustalenie kryteriów oceny NACoBeZu Na co będziemy zwracać uwagę przy ocenianiu? Dowody i, fakty, które pokażą uczniowi i nauczycielowi w jakim stopniu cel został osiągnięty, Nauczyciel ocenia tylko to, co zapowiedział wcześniej.

3) Ocena sumująca i kształcąca Nauczyciel stosujący ocenianie kształtujące stosuje również ocenę sumującą. Nie rezygnuje ze stopni!

4) Atmosfera uczenia się Atmosfera sprzyjająca uczeniu się charakteryzuje się większym poczuciem własnej wartości, zaangażowaniem w proces uczenia się oraz samodzielnością, współpracą i świadomym uczeniem się.

5) Formułowanie pytań kluczowych Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do myślenia. Pytania kluczowe silniej angażują w naukę.

6) Znajomość technik zadawania pytań podział uczniów na pary, zadanie pytania i poproszenie o przedyskutowania odpowiedzi w parach, przestrzeganie podanego czasu, prośba o niepodnoszenie rąk, wybór pary i osoby do udzielenia odpowiedzi.

7) Stosowanie informacji zwrotnej ELEMENTY: Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy, Odnotowanie tego, co wymaga poprawienia, Wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę, Wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

8) Ocena koleżeńska i samoocena

8) Ocena koleżeńska i samoocena czyli uczniowie o OK-eju…

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!

MODUŁ 2 CELE LEKCJI

Cel zajęć Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować cele lekcji w języku ucznia

aa

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celów Liczba celów Ograniczenia czasowe Idea celów i ich funkcja motywująca Jak sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte? Planowanie celów lekcji Narzekanie…

MODUŁ 2: Cele lekcji Odróżnianie celów od nacobezu

MODUŁ 2: Cele lekcji Odróżnianie celów od nacobezu Cel to kierunek, w którym zmierzamy… …nacobezu to kryteria sukcesu, czyli dowody, po których poznamy, że cel osiągnęliśmy.

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Ćwiczenie Do podanego tematu dopisz cele lekcji w języku ucznia. Przedstaw cele na forum. Co się okazało? [lub co się często okazuje?]

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Ćwiczenie Do tego samego tematu określono różne cele. Dlatego nie można posługiwać się wyłącznie tematem…

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Szczegółowy Mierzalny Atrakcyjny Realistyczny Terminowy

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu w języku ucznia

MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu w języku ucznia Ćwiczenie Zapisz poniższe cele w języku ucznia: Uczeń nabywa umiejętność dodawania w zakresie 10. Uczeń rozumie aspekt kardynalny liczby 5. Uczeń wie jak mierzyć długość. Uczeń potrafi wyznaczyć z ciągu liczb liczby parzyste.

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Jeśli celów jest zbyt wiele, nie ma możliwości ich zrealizowania… Taka sytuacja demotywuje!

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Najlepszym rozwiązaniem jest podawanie od 1 do 3 celów.

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Przy określaniu celów należy zastanowić się: Co i w jaki sposób chcemy osiągnąć? Ile nam to zajmie czasu?

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Ćwiczenie Do tematu wypisz wszystkie cele, które przychodzą Ci na myśl. Następnie zmniejsz ich liczbę. Odpowiedz sobie na pytania: Który z celów jest najistotniejszy? Któremu celowi podporządkowana będzie lekcja? Które cele tylko wspomogą cel główny? Które cele rzeczywiście zdążysz zrealizować?

MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Less is more = mniej jest lepiej niż więcej Danusia Sterna

MODUŁ 2: Cele lekcji Ograniczenia czasowe

MODUŁ 2: Cele lekcji Ograniczenia czasowe Podajemy tylko najważniejsze cele w zwięzłej formie, Zastanowić się nad technicznymi rozwiązaniami…

MODUŁ 2: Cele lekcji Idea celów i ich motywująca funkcja

MODUŁ 2: Cele lekcji Idea celów i ich motywująca funkcja TRUDNOŚCI Cele rzadko dotyczą umiejętności, a prawie w ogóle postaw… Brak szerszego spojrzenia na cele…

MODUŁ 2: Cele lekcji Jak sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte?

MODUŁ 2: Cele lekcji Narzekanie Ćwiczenie Proponuję, że jutro o 8:00 wsiadamy do autobusu i wyjeżdżamy. Proszę zapisać trzy pytania, które jako pierwsze nasuwają się Wam na myśl.

MODUŁ 2: Cele lekcji Narzekanie Ćwiczenie To jest odpowiedź na rzekomo niepotrzebne podawanie celu lekcji…

Czy cel został zrealizowany? MODUŁ 2 Czy cel został zrealizowany? Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować cele lekcji w języku ucznia

MODUŁ 3 NACOBEZU

Cel modułu Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować NaCoBeZu

MODUŁ 4 INFORMACJA ZWROTNA

MODUŁ 5 INFORMACJA ZWROTNA

MODUŁ 6 INFORMACJA ZWROTNA

MODUŁ 7 INFORMACJA ZWROTNA