Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej Marek Banaszak ---------------------------------- banaszak@dydaktyka.org marek.banaszak@amu.edu.pl na podstawie: www.ceo.org.pl
O Czym będzie mowa? MODUŁY: Czym jest OK? Cele lekcji, Nacobezu, Informacja zwrotna, Współpraca z rodzicami, Rozwód oceny kształtującej z sumującą, Techniki zadawania pytań – pytania kluczowe
MODUŁ 1 CZYM JEST OK?
Elementy OK Co robi nauczyciel? Określa cele lekcji i formułuje je w języku ucznia, Ustala z uczniami kryteria oceniania (nacobezu), Rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej, Buduje atmosferę uczenia się, Formułuje pytania kluczowe, Stosuje efektywną informację zwrotną, Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską.
Etapy pracy nad celami 1) Cele w języku ucznia Przed lekcją nauczyciel zastanawia się, jakie cele chce osiągnąć? Na lekcji nauczyciel podaje cele uczniom, uczniowie wiedzą czego będą się uczyć, Po lekcji uczniowie zastanawiają się, czego się nauczyli.
2) Ustalenie kryteriów oceny NACoBeZu Na co będziemy zwracać uwagę przy ocenianiu? Dowody i, fakty, które pokażą uczniowi i nauczycielowi w jakim stopniu cel został osiągnięty, Nauczyciel ocenia tylko to, co zapowiedział wcześniej.
3) Ocena sumująca i kształcąca Nauczyciel stosujący ocenianie kształtujące stosuje również ocenę sumującą. Nie rezygnuje ze stopni!
4) Atmosfera uczenia się Atmosfera sprzyjająca uczeniu się charakteryzuje się większym poczuciem własnej wartości, zaangażowaniem w proces uczenia się oraz samodzielnością, współpracą i świadomym uczeniem się.
5) Formułowanie pytań kluczowych Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do myślenia. Pytania kluczowe silniej angażują w naukę.
6) Znajomość technik zadawania pytań podział uczniów na pary, zadanie pytania i poproszenie o przedyskutowania odpowiedzi w parach, przestrzeganie podanego czasu, prośba o niepodnoszenie rąk, wybór pary i osoby do udzielenia odpowiedzi.
7) Stosowanie informacji zwrotnej ELEMENTY: Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy, Odnotowanie tego, co wymaga poprawienia, Wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę, Wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
8) Ocena koleżeńska i samoocena
8) Ocena koleżeńska i samoocena czyli uczniowie o OK-eju…
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
Nauczycielko/nauczycielu bądź OK!
MODUŁ 2 CELE LEKCJI
Cel zajęć Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować cele lekcji w języku ucznia
aa
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celów Liczba celów Ograniczenia czasowe Idea celów i ich funkcja motywująca Jak sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte? Planowanie celów lekcji Narzekanie…
MODUŁ 2: Cele lekcji Odróżnianie celów od nacobezu
MODUŁ 2: Cele lekcji Odróżnianie celów od nacobezu Cel to kierunek, w którym zmierzamy… …nacobezu to kryteria sukcesu, czyli dowody, po których poznamy, że cel osiągnęliśmy.
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Ćwiczenie Do podanego tematu dopisz cele lekcji w języku ucznia. Przedstaw cele na forum. Co się okazało? [lub co się często okazuje?]
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Ćwiczenie Do tego samego tematu określono różne cele. Dlatego nie można posługiwać się wyłącznie tematem…
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu Szczegółowy Mierzalny Atrakcyjny Realistyczny Terminowy
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu w języku ucznia
MODUŁ 2: Cele lekcji Formułowanie celu w języku ucznia Ćwiczenie Zapisz poniższe cele w języku ucznia: Uczeń nabywa umiejętność dodawania w zakresie 10. Uczeń rozumie aspekt kardynalny liczby 5. Uczeń wie jak mierzyć długość. Uczeń potrafi wyznaczyć z ciągu liczb liczby parzyste.
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Jeśli celów jest zbyt wiele, nie ma możliwości ich zrealizowania… Taka sytuacja demotywuje!
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Najlepszym rozwiązaniem jest podawanie od 1 do 3 celów.
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Przy określaniu celów należy zastanowić się: Co i w jaki sposób chcemy osiągnąć? Ile nam to zajmie czasu?
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Ćwiczenie Do tematu wypisz wszystkie cele, które przychodzą Ci na myśl. Następnie zmniejsz ich liczbę. Odpowiedz sobie na pytania: Który z celów jest najistotniejszy? Któremu celowi podporządkowana będzie lekcja? Które cele tylko wspomogą cel główny? Które cele rzeczywiście zdążysz zrealizować?
MODUŁ 2: Cele lekcji Liczba celów Less is more = mniej jest lepiej niż więcej Danusia Sterna
MODUŁ 2: Cele lekcji Ograniczenia czasowe
MODUŁ 2: Cele lekcji Ograniczenia czasowe Podajemy tylko najważniejsze cele w zwięzłej formie, Zastanowić się nad technicznymi rozwiązaniami…
MODUŁ 2: Cele lekcji Idea celów i ich motywująca funkcja
MODUŁ 2: Cele lekcji Idea celów i ich motywująca funkcja TRUDNOŚCI Cele rzadko dotyczą umiejętności, a prawie w ogóle postaw… Brak szerszego spojrzenia na cele…
MODUŁ 2: Cele lekcji Jak sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte?
MODUŁ 2: Cele lekcji Narzekanie Ćwiczenie Proponuję, że jutro o 8:00 wsiadamy do autobusu i wyjeżdżamy. Proszę zapisać trzy pytania, które jako pierwsze nasuwają się Wam na myśl.
MODUŁ 2: Cele lekcji Narzekanie Ćwiczenie To jest odpowiedź na rzekomo niepotrzebne podawanie celu lekcji…
Czy cel został zrealizowany? MODUŁ 2 Czy cel został zrealizowany? Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować cele lekcji w języku ucznia
MODUŁ 3 NACOBEZU
Cel modułu Chciałbym, abyście po tym module potrafili formułować NaCoBeZu
MODUŁ 4 INFORMACJA ZWROTNA
MODUŁ 5 INFORMACJA ZWROTNA
MODUŁ 6 INFORMACJA ZWROTNA
MODUŁ 7 INFORMACJA ZWROTNA