Jednym z podstawowych celów tworzenia sieci komputerowych jest współdzielenie zasobów, takich jak pliki lub drukarki. Każdy z takich zasobów musi być udostępniony,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sieci Peer to Peer i sieci Klient/Serwer
Advertisements

Sieci komputerowe.
Sieci komputerowe Wstęp Piotr Górczyński 20/09/2003.
Sieci komputerowe Usługi sieciowe Piotr Górczyński 27/09/2002.
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Sieci komputerowe.
1 Linux jako system wielozadaniowy i wielodostępny.
Sieci komputerowe.
SIECI KOMPUTEROWE (SieKom)
Sieci (1) Topologia sieci.
Lokalna sieć komputerowa
Systemy operacyjne.
Sieciowe systemy operacyjne
Longhorn - Usługi terminalowe
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
Współczesne systemy informacyjne
Sieci komputerowe Opracowała: Urszula Muszalska.
SAMBA JAKO SERWER PLIKÓW
Internet Sieci komputerowe.
Opracował: mgr Mariusz Bruździński
SIECI KOMPUTEROWE PIOTR MAJCHER PODSTAWOWE POJĘCIA.
SIECI KOMPUTEROWE.
USŁUGA FTP 1. Definicja FTP. FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików) jest protokołem typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie.
Sieciowe systemy operacyjne
KONFIGURACJA KOMPUTERA
PRACA W DOMENIE Różnice użytkowe między pracą w domenie i grupie roboczej. 1. Ekran logowania. - wciśnięcie klawiszy [Ctrl+Alt+Delete], a następnie podanie.
Wprowadzenie do sieci komputerowych
Środowisko pracy systemu DMS
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Podstawowe zagadnienia dotyczące sieci komputerowych
Realizacja prostej sieci komputerowej
Dysk fizyczny i logiczny
Rozdział 1: Wprowadzenie do systemu Windows 2000 i podstaw sieci
Sieciowe Systemy Operacyjne
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Internetowe surfowanie
Sieci komputerowe Anna Wysocka.
Sieci komputerowe Wstęp Renata Dróbek 3/30/2017.
mgr inż. Mariola Stróżyk
ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. W znaczeniu informatycznym Internet to przestrzeń adresów IP przydzielonych hostom.
System synchronizacji oraz współdzielenia plików pomiędzy wieloma użytkownikami oraz urządzeniami poprzez sieć Internet Rafał Olszewski Promotor: Mgr inż.
Sieci komputerowe LAN - podstawy
Sieci komputerowe.
Sieci komputerowe.
Print serwer GDI z interfejsem USB 2.0 FPS Spis treści Prezentacja produktu Cechy produktu Przeznaczenie Oprogramowanie konfiguracyjne Sieciowy.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Sieci komputerowe.
Uprawnienia w Windows Server
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH LEKCJA 1: Zadania sieci komputerowych i modele sieciowe Dariusz Chaładyniak.
Sposoby zdalnego sterowania pulpitem
SIEĆ KLIENT-SERWER Pojęcie sieci typu klient – serwer.
Sieci komputerowe LAN.
INTERNET jako „ocean informacji”
Temat 1 Pojęcie systemu operacyjnego Opracował: mgr Marek Kwiatkowski.
SIECI KOMPUTEROWE JAN STOSIO KLASA 1 E Sieć komputerowa – zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Systemy operacyjne W projekcie brali udział Rabiniak Mateusz, Marek Mycek Damian Kostecki, Piotr Dojlido.
ANALIZA WDROŻENIOWA ŚRODOWISKA PRACOWNI KOMPUTEROWEJ Z WYKORZYSTANIEM OPROGRAMOWANIA OPEN SOURCE. PRACA MAGISTERSKA: Sebastian Kasperek Promotor: dr inż.
DHCP „I’m a DHCP server at a local restaurant. This chick came up and asked me for my address, and I told her she was out of my scope.” DHCP Server (date.
Instalacja i konfiguracja kontrolera domeny. Jest to komputer, na którym uruchomiono usługę Active Directory W małej sieci wystarczy jeden kontroler w.
Protokoły używane w sieciach LAN Funkcje sieciowego systemu komputerowego Wykład 5.
Sieć komputerowa Rodzaje sieci
materiały dla uczestników
Wydział Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Anonimowo ść w sieci. Sposoby zachowania anonimowośc i VPNProxyTOR.
Podstawy sieci komputerowych
Podstawy sieci komputerowych
Sieci komputerowe Usługi sieciowe 27/09/2002.
Zapis prezentacji:

Temat 9: Rodzaje środowisk sieciowych (architektura równorzędna i klient-serwer)

Jednym z podstawowych celów tworzenia sieci komputerowych jest współdzielenie zasobów, takich jak pliki lub drukarki. Każdy z takich zasobów musi być udostępniony, to znaczy jego właściciel musi wyrazić zgodę na korzystanie z niego przez innych użytkowników. Komputer, który udostępnia zasoby lub usługi w sieci nazywany jest serwerem. Komputer – lub inne urządzenia korzystające z zasobów udostępnionych przez serwer – będzie nazywany klientem. W zależności od tego, jak będzie zorganizowane udostępnianie i korzystanie z udostępnionych zasobów w sieci, możemy mówić o architekturze sieci równorzędnej lub opartej na serwerach. W architekturze równorzędnej (peer-to-peer) każdy użytkownik może równocześnie udostępniać zasoby swojego komputera oraz korzystać z zasobów innych komputerów. Wszystkie urządzenia w sieci mają taki sam status – żadne z nich nie jest podporządkowane innemu. Użytkownik sam zarządza swoim komputerem i dba o dostęp innych użytkowników do swoich zasobów.

Rozwiązanie to jest stosowane w małych sieciach (do dziesięciu komputerów). Wszystkie informacje o udostępnionych zasobach i użytkownikach uprawnionych do ich wykorzystania są zapisane na komputerze udostępniającym dany zasób. Jeżeli korzystamy z wielu serwerów, na których jest zapisana lokalnie informacja o zasobach, to na każdym z nich musimy uzyskać prawo do korzystania z zasobów, co oznacza wpisywanie hasła na każdym serwerze. Sieć taka jest tania w budowie, lecz trudna w utrzymaniu i zarządzaniu. Może być zbudowana na podstawie systemów Windows i innych, np. Linux. W architekturze klient-serwer (client-server) istnieje jeden lub więcej komputerów spełniających tylko funkcję serwera. Na serwerze jest zainstalowany sieciowy system operacyjny, umożliwiający realizację zadań serwera.

Serwer przechowuje i udostępnia zasoby, np Serwer przechowuje i udostępnia zasoby, np. w postaci plików, zarządza współdzieleniem drukarek oraz przechowuje wspólnie wykorzystywaną bazę danych o zasobach sieci, jej użytkownikach oraz uprawnieniach użytkowników do zasobów. Stacja robocza, pełniąca funkcję klienta, komunikuje się z serwerem, korzystając z oprogramowania klienta sieci. Przykładem sieci klient-serwer jest sieć Novell NetWare lub sieć zbudowana na podstawie systemów Windows Server.