Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Techniki efektywnego uczenie się
SZCZUPAK Szczupak pospolity, szczupak – szeroko rozprzestrzeniona, drapieżna ryba z rodziny szczupakowatych. Jej okołobiegunowy zasięg występowania jest.
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
UKŁAD SŁONECZNY.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny…
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
opracowanie: Agata Idczak
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Techniki efektywnego uczenia się
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
My favourite sportsperson is Justyna Kowalczyk.. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Planety układu słonecznego. Agnieszka Pawluk KL II a TH
22 maja 2010r Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy III Ogólnopolskie Mistrzostwa Pamięci.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Nauczanie zintegrowane
TIK W SZKOLE PODSTAWOWEJ MAPY MYŚLI - MINDMAP W PROGRAMACH MIND42
Najlepsi sportowcy ostatnich lat z Gimnazjum nr 3 w Żywcu.
Czytanie ze zrozumieniem
Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom.
„Style i techniki uczenia się”
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Mikołaj Kopernik i Układ Słoneczny.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Informatyka +.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Edukacyjny program społeczny „Jeżdżę z głową” Jeżdżę z głową Nasza drużyna Ankiety i deklaracje Ankiety i deklaracje.
„Tutaj wszyscy na Ciebie czekają…” Wolontariat w Hospicjum im. Aleksandry Gabrysiak.
NOTATKI CO I JAK ?.
Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty.
Nowoczesne techniki uczenia się
Jak dobrze i efektywnie się uczyć? część IV Czytanie ze zrozumieniem.
Andrzej Gis i Cezary Rydz
Nowoczesne techniki uczenia się
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Techniki efektywnego uczenia się
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Techniki uczenia się Czyli jak się uczyć, aby się nauczyć… Przygotowała mgr Kinga Weis.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Podstawy Informatyki.
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
ZASADY ETYKIETY TOWARZYSKIEJ BUZANA (ZETB)
WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE
Utrwalenie pisowni „ó”
Trening pamięci.
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Rozwój pamięci jest efektem ubocznym rozwoju wyobraźni

Techniki zapamiętywania mają znaczący WALOR WYCHOWAWCZY pozwalają dziecku sprawniej przyswoić informacje, a więc pewniej poczuć się w szkole, łatwiej odnosić sukcesy skojarzenia o charakterze humorystycznym poprawiają atmosferę lekcji. Czynią ją swobodniejszą dla uczniów osłabiają stres zachęcają dziecko do większej aktywności i współtworzenia lekcji.

Inny wymiar Obraz w obrazie Tekst w tekście

Metoda autostereoskopowa wymyślona przez prof. Belę Julesza Jak to zobaczyć? Nie naprężaj oczu i nie szukaj niczego wśród kropek. Nawet jeśli coś tam jest, to nie jest to to, czego szukasz! 2 warunki: patrzenie nie na obraz, ale „poprzez” i „poza” obraz maksymalne rozluźnienie wzroku 2 metody: Perspektywa dalsza do bliższej Perspektywa bliższa do dalszej

Spirala

Co jeszcze potrafi nasz ??

Nazwij kolory, które widzisz

Nazwij kolory, które widzisz

Prawa pamięci S A M O D Z I E L N O Ś Ć 1.Prawo początku. 1212 Prawa pamięci S A M O D Z I E L N O Ś Ć 1.Prawo początku. 2.Prawo końca. 3.Prawo powtórek. 4. Prawo wyjątku. 5. Prawo skojarzeń. 6. Prawo szczegółowych wyobrażeń. Z R O Z U M I E N I E

Mnemotechniki to sposoby wykorzystywania wyobraźni i skojarzeń w procesie zapamiętywania. Systemy pamięciowe (GSP, POV, loci) to sposoby usystematyzowanego wykorzystania mnemotechnik.

zasady szybkiej nauki i zapamiętywania Muzyka Jedzenie i picie  Pij dużo, czystej wody  Trzymaj kondycję  Ucz się planując czas, rozkładaj naukę na okresy, Stosuj powtórki  Rób wizualizacje Wzmacniaj swoją motywację  Używaj map myśli  Trzymaj informacje w kilku modalnościach 

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń     Pisownia wyrazów z "ó": ogród, jaskółka, piórko, płótno, który, góral, szczegół, górnik, dróżka, Józef, niósł, róża, oprócz, żółty. Był sobie piękny ogród, w którym mieszkała smutna jaskółka.  Pewnego razu zgubiła piórko przelatując nad płótnem, które na łące rozłożył góral.  Ten niecodzienny szczegół nie uszedł uwadze górnika. Szedł on dróżką na urodziny do Józefa. W ręku niósł pachnącą czerwoną różę, a oprócz niej żółte okulary. Wezmę je na szczęście – pomyślał.

Cechy skutecznych skojarzeń POZYTYWNE DYNAMICZNE ORYGINALNE INTERESUJĄCE Własne DZIWNE KOLOROWE GŁUPIE PRZEJASKRAWIONE ŚMIESZNE EMOCJONLANE STRASZNE ZABURZAJĄCE PROPRCJE FANTASTYCZNE ABSURDALNE

Mama a ufoludek Kojarzenie i pamiętanie jest o wiele lepsze, gdy rejestrowane informacje są w jakiś sposób podobne lub zbliżone do tych, które przyswoiliśmy wcześniej. Jeśli uczeń nie widzi realnego odzwierciedlenia modelu matematycznego w rzeczywistości, nie potrafi go zrozumieć, a przez to zapamiętać.

Haki 8 - bałwan 1 – świeca 4 - krzesło 6 - baran 9 - balon 2 - łabędź 5 - dźwig 10 - rycerz 1 – świeca 6 - baran 2 - łabędź 7 - kosa 3 - jabłko

Haki 1 miecz 6 gwizdek 3 mewa 7 statek 4 chorągiewka 8 Bałwan 5 haczyk 2 łabędź 6 gwizdek 3 mewa 7 statek 4 chorągiewka 8 Bałwan 5 haczyk 9 rozwijający się dywan

Alfabet fonetyczny: 1 T (D) (skojarz jedynkę rzymską z obrazem litery T – pionowa kreska) 2 N (rzymska dwójka ma dwie pionowe kreski, podobnie jak N) 3 M (małe m posiada trzy pionowe kreski, tak jak trójka rzymska) 4 R (powiedz głośno: czteRy, to zrozumiesz, dlaczego 4 to R) 5 L (rzymskie L to pięćdziesiąt!) 6 J (małe odwrócone j przypomina 6) 7 K (G) (K to jakby połączenie dwóch siódemek, jednej pisanej normalnie, drugiej odwróconej) 8 F (W P B) (małe f czasami przypomina 8) 9 B (P) (tu wszystko zależy od Ciebie – sam dokonaj skojarzenia). 0 Z (C S) (przecież to zero!) Spółgłoski odpowiadające poszczególnym cyfrom to ZAKŁADKI

Załóżmy, iż mamy zapamiętać nr autobusu 490, którym mamy dojechać do celu podróży. Najpierw kodujemy liczbę 490 na literki kodu: 4 = r, 9 = b lub p (wybieramy sobie literę, która bardziej nam odpowiada) oraz 0 = c. A więc mamy r, b (lub p) i c. Dodajemy teraz samogłoski, by utworzyć z tego wyraz, najlepiej rzeczownik, aby móc sobie daną rzecz wyobrazić, a następnie łatwo skojarzyć (np. RyBaCy). Teraz kojarzymy sobie rybaków z autobusem, którym będziemy podróżować. Np. wyobraźmy sobie, że w jadącym autobusie linii 490 jest mnóstwo łowiących rybaków, których wędki wystają z okien autobusu. W efekcie, gdy tylko pomyślimy o danym autobusie, przypomni nam się widziany oczyma wyobraźni obraz, a wyraz rybacy łatwo rozkodujemy na liczbę 490.

Główny system pamięciowy (ZMZ) Metoda haków x 10 Pozwala efektywnie i efektownie zapamiętywać nawet najdłuższe ciągi liczbowe. W technice tej każdej cyfrze przyporządkowana została jedna lub dwie spółgłoski, z których tworzy się obrazy. Pierwsze dwie spółgłoski danego obrazu muszą odpowiadać dwóm cyfrom kodowanym przez dany obraz.

Piktogramy = 1:0 Korzystanie z piktogramów przyspiesza naukę, skraca czas robienia notatek i ułatwia zapamiętanie Symbol koronacji Symbol bitwy Symbol walczącej strony Zapis piktogramowy: = 1:0

Metoda POV – daty historyczne Cyfra Postać Przedmiot Czynność Calineczka cukier celować 1 Król lew lodówka lać 2 Dyzma długopis dawać 3 Kopciuszek komputer kopać 4 Rocky rama rozrywać … Pole bitwy pod Grunwaldem, a na nim Rocky celujący w lodówkę

Metoda Jaźwińskiego 1400 1 2 3 4 5 6 7 8 9 11 21 31 41 51 61 71 81 91 1500

Rzymski pokój (loci)

Technika Słów Zastępczych FLAMBOYANT. FLAM – jak dodamy „e”, wyjdzie „FLAME”, czyli „płomień” BOY – chłopiec ANT – mrówka Więc… chłopiec podpalił mrówkę i jest JASKRAWA.  FLAMBOYANT znaczy więc „jaskrawy, krzykliwy, zwracający uwagę”. She often wore flamboyant clothes to draw attention. Często nosiła jaskrawe ubrania, aby zwrócić na siebie uwagę.  

Technika Słów Zastępczych C O M P L I C I T Y komp – młodzieżowe określenie komputera, Lee – nazwisko Bruce’a Lee city – z ang. miasto, słowo dobrze znane Teraz tworzę sobie historyjkę łańcuchową, w której Bruce Lee wyskakuje z komputera i wybiega na ulice Nowego Jorku i pomiędzy wieżowcami ucieka, ponieważ jest oskarżony o współudział w napadzie na bank. complicity - (j.ang.) współudział w przestępstwie

Pomosty fonetyczne DEZYDERAT – wymóg, żądanie Tupiący nogą dezodorant

Rymonimy uje się nie kreskuje Zapamiętanie krótkiego wiersza, aby zapamiętać ważne informacje. uje się nie kreskuje  pamiętaj chemiku młody - zawsze wlewaj kwas do wody pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość  jeden, cztery, dziewięć, dwa, Kolumb swe rzemiosło zna Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci. W każdym kącie i kąciku, wisi główka na haczyku

ó czy u Wójt skarcił Różę kłótliwą córkę Jurek rysuje tuszem laurkę Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka Gdyż wyjątkiem są te słówka: W cząstkach:- unka, un i - unek Opiekunka, zdun, pakunek Pisz je także w cząstce -ulec Więc budulec i hamulec W ulu, dwu, gdzie u litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki - uje. ó czy u Wójt skarcił Różę kłótliwą córkę Jurek rysuje tuszem laurkę Kup Kubo skuwkę oraz zasuwkę Wóz do spółdzielni przywiózł dachówkę.

Akronimy Kolejność planet Układu Słonecznego: Moja  Merkury Akronim – słowo utworzone z pierwszych liter wchodzących w skład całej grupy. Kolejność planet Układu Słonecznego: Moja  Merkury Wiecznie  Wenus Zapracowana  Ziemia Mama  Mars Jutro  Jowisz Sama  Saturn Usmaży  Uran Nam  Neptun Placki  Pluton

Akrostychy Sam Teraz Rozluźnij = S T R E S Ekstremalne Spięcie Pierwsze litery składają się na wyraz do zapamiętania. Sam Teraz Rozluźnij = S T R E S Ekstremalne Spięcie

Mapy myśli planowania spotkań wyznaczania celów przygotowywania wystąpień publicznych prezentacji zarządzania czasem robienia burz mózgów zapamiętywania ważnych informacji z mediów oraz przeczytanych książek. Przygotowanie do egzaminów i sprawdzianów Mapy myśli

Główne plusy map myśli oszczędność od 50 do 90% czasu na notowanie i powtarzanie łatwiejsze zapamiętywanie materiału większe możliwości wykorzystania obrazów, kolorów, symboli a tym samym prawej półkuli mózgu uwolnienie kreatywności aktywność umysłu podczas notowania nadają się do aktywnego powtarzania atrakcyjność, mniejsze znudzenie podczas nauki wgląd w całość zagadnienia, a nie pojedynczy fragment Minusy map myśli: wymagają wprawy nieumiejętny dobór słów może spowodować stratę informacji nie nadają się do notowania definicji i zdań, które muszą być dokładnie odtworzone

Imiona Ponad 70 % Polaków nosi jedno ze 100 najpopularniejszych imion (50 żeńskich i 50 męskich) Anna – wanna Katarzyna – kat Ewa - jabłko Jan – jasiek Piotr – skała Michał – cukierek Adam – narty

Skojarz z osobą lub jej cechą, którą bardzo dobrze znasz, Własne imię to dla każdej osoby najsłodszy i najważniejszy dźwięk w jakimkolwiek języku D. Carnegie Skojarz z osobą lub jej cechą, którą bardzo dobrze znasz, Zauważ charakterystyczną cechę wyglądu i połącz z obrazem jaki nasuwa ci imię, Koncentruj się w momencie przedstawiania, Powtórz usłyszane imię

Nauczyciel a uczenie się Przekazywanie rad i wskazówek dotyczących uczenia się w trakcie nauczania konkretnego materiału lekcyjnego. Uwzględnienie zasad, praw uczenia się i zapamiętywania w przygotowanych scenariuszach lekcji. Zaplanowanie scenariusza lekcji w taki sposób, aby metody i materiały skierowane były do osób z różnymi stylami sensorycznymi. Korzystanie z efektywnych metod uczenia się trakcie lekcji.

Przekazywanie rad i wskazówek dotyczących uczenia się w trakcie nauczania konkretnego materiału lekcyjnego. Godziny wychowawcze. Praca z tekstem: przedwgląd czytanie celowe czytanie aktywne mapy myśli …

Uwzględnienie zasad, praw uczenia się i zapamiętywania w przygotowanych scenariuszach lekcji. Wykorzystywanie skojarzeń. Powtarzanie materiału. Przestrzeganie prawa początku i końca. Stosowanie zmian aktywności, przerw. Pokazywanie związków, logicznych połączeń. Grupowanie informacji. Stosowanie reguły wyjątkowości. Używanie poleceń bezpośrednich. Uzyskiwanie informacji zwrotnej.

Zaplanowanie scenariusza lekcji w taki sposób, aby metody i materiały skierowane były do osób z różnymi stylami sensorycznymi. Wzrokowiec Słuchowiec Kinestetyk

Korzystanie z efektywnych metod uczenia się w trakcie lekcji. Mapy myśli Rymonimy Akronimy Akrostychy Haki Słowa zastępcze

4848 Szybkie czytanie Jeśli przyjąć, że czytasz tylko przez 2 godziny dziennie, to przy tempie 450 słów na minutę oszczędzasz: dziennie - 1 godz i 20 minut, tygodniowo – 8 godzin (cały, dodatkowy dzień pracy), miesięcznie – 32 godziny, rocznie – 416 godzin (52 dni pracy lub ponad 17 dni życia). Brakuje Ci czasu? Właśnie masz dodatkowy czas – tylko dla siebie.